Ultieme pannenkoeken recept

yode92

Well-known member
Binnenkort is mijn vriendin jarig die nogal van pannenkoeken houdt. Nu wil ik voor haar de allerbeste bakken, dus ben ik op zoek naar het ultieme recept. Wat is die van jullie?

Ik ben vooral op zoek naar de klassieke dunne.

Recept van Libelle is niet verkeerd, maar meestal maak ik pannenkoekendeeg op gevoel en doe ik er een beetje vanillesuiker in. Beetje water toevoegen dan worden ze krokanter. Bakken in veel boter.

techniek > recept
Oenenen op maken van beslag zonder klontjes.
Oefenen op de perfecte dikte met die krokante randjes. Siliconenborsteltje om de boter uit te strijken. Doorgesnede halve patat kan daarvoor ook. Goeie tefal pannenkoekenpan is een aanrader.

Door op voorhand te maken en later op te warmen zullen ze nooit even lekker zijn, maar ik raad persoonlijk aan om ze in de pan terug op te warmen als het echt moet met aluminiumfolie erop. In de oven drogen ze uit, de microgolf vernietigt alle textuur.

Laatst bewerkt:
Ik maak eigenlijk altijd american pancakes. Ik lust de traditionele platte ook wel maar verkies de fluffy variant.

Ik heb me oorspronkelijk gebaseerd op het recept van J. Kenji Lopez-Alt daarvoor. Pannenkoekjes zijn een uitzondering qua bakken waarbij ik de hoeveelheden ondertussen gewoon een beetje op het oog afmeet, ik ken eerder de verhoudingen. Het grootste verschil is dat je eidooier en eiwit splitst en het eiwit opklopt tot stijve pieken om dat vervolgens in de andere ingrediënten te "plooien". Bij deze variant mag je net niet te goed mixen, je moet een vrij klonterig beslag hebben.

De nog wat meer doorgedreven variant daarvan zijn trouwens Japanse soufflé pannenkoekjes, ook heel lekker maar iets meer werk en techniek om ze juist te krijgen.

Bijlagen

• 1000016367.jpg
    1000016367.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 15
Ik gebruik altijd als basis
1 liter melk
500g patisseriebloem
4 eieren
Pakje vanillesuiker

Pan goed heet laten worden en dan bakken met boter voor lekkere dunne pannenkoeken

Je kan ook spuitwater toevoegen of sprite, dan zijn ze extra luchtig.

Wel pas toevoegen op het einde als je de eieren, melk en boter door elkaar hebt geklutst.

Mijn bomma voegde vroeger ook tafelbier toe blijkbaar.

Met extra ei worden ze luchtiger. En laat de pan (niet te groot) langzaam (laagste stand) heel heet worden. Langzaam want dan wordt de pan door en door dezelfde temperatuur. De hitte kan je afmeten door een druppel water in de pan te laten glijden. Danst de druppel rond, dan is de pan te heet (de boter zal eerder verbranden) maar een druppel die gaat bruisen en al snel begint met verdampen, is een teken van een hete maar niet te hete pan. (Een dansende druppel is teken van een goed hete pan waarin je perfect biefstuk kan bakken).

Ik hou zelf van hele dunne pannenkoeken, dus een beslag met wat meer melk.

Mijn gouden recept

200gr zelfrijzende bloem
500ml melk
30gr fijne suiker
1 pakje vanille suiker
4 eieren
Beetje maisolie
Boter

En dan zeer dun bakken

Bloem 245g
Suiker 65g
Volle melk 660g
Eieren 4st
pakje vanille suiker
boter 70g
scheut zonnebloem olie.

Pan goed heet laten worden. En je hebt geen olie nodig voor te bakken...

50g gesmolten melkerijboter toevoegen aan je recept en vanillesuiker doen wonderen. Je hebt ook geen olie meer nodig om ge bakken en de pannekoeken smaken heerlijk!

Bloem 245g
Suiker 65g
Volle melk 660g
Eieren 4st
pakje vanille suiker
boter 70g
scheut zonnebloem olie.

Pan goed heet laten worden. En je hebt geen olie nodig voor te bakken...
65gram suiker, ja mateke, dan heb je nie alleen geen olie nodig om te bakken, ge hebt ook niks meer nodig om erop te leggen

Bakken in echte goei boter en een snuifje zout kan ik wel appreciëren.

Gebakken appeltjes, calvados en vers gedraaid ijs op basis van melk uit de tank van de boer maken het geheel af

Ik gebruik altijd als basis
1 liter melk
500g patisseriebloem
4 eieren
Pakje vanillesuiker

Pan goed heet laten worden en dan bakken met boter voor lekkere dunne pannenkoeken
Ik heb basically dit gevolgd, enkel nog wat zout erbij, en het was prima gelukt. Enkel nog wat oefenen met de temperatuur van de pan want had het idee dat het deeg niet goed rond kon gaan wegens te warm.

Terug
Bovenaan