Upgrade 6700K.. help :-)

XYRIS

Member
Hallo!

Eerst en vooral, wauw! dit is eeeeeuwen geleden dat ik hier nog eens was,
maar zalig tijden beleefd heb tijdens het Telenet Games Forum nog voor Beyond én 9lives.

Ik zit dus werkelijk al 15 jaar bijna niet meer bezig met opvolgen wat is nu hét van hét is enzo voort.

Daarom zit ik nog steeds met een PC die Windows 11 niet kan draaien volgens Microsoft.

Er zou blijkbaar wel een omweg zijn, maar ik ben zo ver dat ik tegenwoordig die avonturen
niet meer aandurf.

Op zicht kan die PC zeker nog mee met zijn tijd uiteraard , maar stel ik wil upgraden,
naar wat moet ik minimum kijken voor zelfde prestaties (wss niets spectaculair) en wat
raden jullie aan?

Mijn hart ligt wel nog steeds bij AMD (Duron 1200, hele retemeteut tot Barton 2800+, Athlon 64 3200+ naar Phenom x4 955 en nadien deze Skylake
door destijds geen antwoord van AMD op Intel)

maar als jullie een Intel Combo vinden dat in prijs/performance interessanter is kan dat uiteraard ook.

Wat heb ik: I7 6700K + Asus Z170 Pro Gaming + 2x8gb gb DDR4
Ik zoek een CPU (+ cooler superstille indien boxed rommel is) + Moederbord + Geheugen (indien DDR5)
(Mijn gpu hou ik = RTX2060, ik game niet meer :) )

Alvast Bedankt!

Laatst bewerkt:
Voor een "standaard" AM5 upgrade van ongeveer €500 zou ik zeggen:

AMD Ryzen 7600X (6c/12t )
B650 of B650M moederbord
DDR5 6000MT/s met CL30, en doe maar 2x16GB

Beste goedkope aircooler is Thermalright Peerless Assassin 120 (Ik ben voor de 5 heatpipes single tower van Thermalright Assassin King 120 gegaan op een 5900X en loopt koel genoeg). Of een all-in-one (AIO) waterkoeling met radiator als je daar ruimte voor hebt in je case. Tegenwoordig is er meer aandacht voor styling en vind je modellen met RGB verlichting en tv schermkes ingebouwd.

Ik zou voor de nieuwe Ryzen 5 9600x gaan ... is maar 65W ipv 105W -> minder cooling nodig en kost maar ocharme 25€ meer. Hij is niet zo veel sneller dan de 7600x, maar dus zuiniger.
De thermalright cooler is bvb maar 26Db op 100% fanspeed, niet luid.
Of de Ryzen 7 9700x welke een 8 core 16 threads CPU is, en tevens maar 65W. Deze kost een 100€ meer dan de vorige. Maar als je geen zware applicaties gebruikt is de vorige ook zeker snel genoeg.

Laatst bewerkt:
€229.90 : 7600x (5.3Ghz Boost)
€259.00 : 9600x (5.4Ghz Boost)

Welk moederbord? welke chipset? ik vermoed dat het niet veel uitmaakt?
heb een Meshify van Fractal dus ATX past er nog net in.

wel leuk als poorten verstopt zijn met cover vermits ik een window heb

Eerste met met cover die ik vind is:

€157.90 Gigabyte EAGLE
€159.90 Asus TUF

+ geheugen 32gb ? mag zeker RGB zijn :) (heb window)

Die cooler dat jullie voorstellen is wel massive , voor mijn kastje neen?
is https://www.megekko.nl/product/1994/285969/CPU-Luchtkoeling/be-quiet-Pure-Rock-2-FX-Black
even goed?

Hoeveel zou mijn huidige setje waard zijn?
cpu cooler is fluisterstille Enermax witte tower cooler met 2x witte zalman 120mm fans

Laatst bewerkt:
Een B650 chipset moederbord lijkt me een goede keuze. Dus die 2 van jou zijn wel goede keuzes.
Anderen hebben wel meer ervaring hier met veel systemen bouwen. Vul me gerust aan.
Een hi end X chipset voor het moederbord, moet dat niet zijn met een 9600x.
De be quit is wel degelijk denk ik. En wil je hem muisstil, vervang die bequit pure wings fan erop door een bequiet shadow wings, die zijn maar 16-17Db ofzo aan max 900 rpm.
Gezien je niet gamed komt er ook niet zo veel warmte in je case van je GPU. Een 65W CPU + 120W GPU is niets extreem

Wel ook zien dat je case genoeg airflow heeft. Maar zal wel in orde zijn met de fractal meshify.
Case fans kan je altijd met fan profielen of curves instellen voor meer stilte.

Met 2x 16Gb ram zit je ook goed, kwa type geen ervaring, en zelf geen rgb fan. Corsair en Kingston zijn nog steeds goed.

Laatst bewerkt:
Bequiet heeft goede koelers, niets mis mee.
Over het algemeen heb ik redelijk goede ervaringen met dat merk.

Enkel de case (bequiet 802) die ik overlaatst besteld heb ter vervanging van mijn Fractal Torrent Nano vond ik (buiten lakschade) niet denderend qua kwaliteit en heb ik teruggestuurd en een Fractal North XL in de plaats besteld (voor de oversized RTX5080).

Zou zoiets kiezen dan.

Op zich is die 32GB wel wat overkill voor gewoon HTK gebruik. Maar scheelt maar €30 met een 2x8GB kitje. Dus waarom niet.

Zou die 9600X kiezen, ofwel een Ryzen 5 8400F o.i.d. even deftig qua prestaties en scheelt een goeie €100.

Of anders op Aliexpress een 7500F ook heel deftig voor een simpele CPU van €160.

Als je toch niet gaat gamen, heb je weinig aan een dure CPU.

zou gewoon deze houden, heb gelijkaardig systeem die w11 draait en die nog als hoofd game pc gebruikt wordt. Gaat prima, simpel om w10 update te geven naar w11.

Terug
Bovenaan