Vaccin tegen coronavirus: hoe heb jij het gekregen (proces, verloop)

Heel gemakkelijk gewoon bij de Belgische huisarts.
Die geeft dat in een webapp op zijn pc (wel uw vaccinatiebewijs van buitenland meebrengen, vooral het lotnummer van het vaccin), en dan is uw certificaat ook direct beschikbaar in uw burgerprofiel.
Ah bon, zoveel te beter. Zag er een paar dagen geleden een artikel over dat het niet zou gaan.

Het staat hier misschien al in het topic, maar weet iemand sedert wanneer Vlaanderen is overgeschakeld op Moderna voor de booster?
Mijn moeder kreeg een maand geleden nog gewoon een Pfizer als booster...

Zal wat van de voorraad afhangen. Pfizer en Moderna gelijkaardige vaccins met gelijkaardige resultaten en bijwerkingen.

In de eerste campagne werd Moderna enkel toegediend in de 5 provinciehoofdsteden omdat ze er maar beperkte aantallen van hadden en dat de logistiek vergemakkelijkte.

Heel gemakkelijk gewoon bij de Belgische huisarts.
Die geeft dat in een webapp op zijn pc (wel uw vaccinatiebewijs van buitenland meebrengen, vooral het lotnummer van het vaccin), en dan is uw certificaat ook direct beschikbaar in uw burgerprofiel.
Dat bewijs krijg je ook in dat center? Ik las ergens iets van dat je dat bij ene locale apotheker ofzoiets moest halen.

Het staat hier misschien al in het topic, maar weet iemand sedert wanneer Vlaanderen is overgeschakeld op Moderna voor de booster?
Mijn moeder kreeg een maand geleden nog gewoon een Pfizer als booster...
Er is de laatste 2 maanden 4 of 5 voorraden van 450000 dosissen ofzo Moderna geleverd. Terwijl er van Pfizer amper iets geleverd is de laatste maand. Ik heb dat ergens zien passeren. Als ik het nog weer vindt post ik het hier.

Edit: de aantallen die ik zei klopten niet echt, maar wel duidelijk verschil tussen Moderna en Pfizer

Zou het zin hebben om een uur voor sluitingsuur in vc Antwerpen binnen te stappen en te vragen achter een boosyerprik?

Woensdag mijn Moderna-boosterprik gehad (heb deze zomer J&J gekregen) en buiten wat verwaarloosbare pijn op de plaats van de injectie totaal geen last gehad.

Vooral kostelijke test grap. Wat proberen we nu eigenlijk te bereiken? En waarom worden die positieve testen elke dag in ons gezicht gesmeten?

Al de landen waar we naar keken en "afwachten" tonen dat er geen ziekenhuisopnames issues zijn. We hebben 500 op icu, dus plenty of place. Opnames blijven nog altijd zakken.

Usa relaxt, UK heeft slappe regels, Israel contempleert gewoon laten Rond gaan. En belgie "paniek" en het is wachten op de eerste politieker die weer in een kramp schiet.

Geef iedereen een spuit en let the beast go.

Hier nog steeds geen uitnodiging voor zo'n spuit. Aan dit tempo ga ik gewoon mijn boosterprik later krijgen dan 6 maanden na m'n tweede prik, in plaats van enige versnelling. Triest.

Voor het overige deel ik je sentiment: zolang de zorg niet overbelast dreigt te geraken: gewoon de regels relaxen.
Zelfs wanneer de zorg overbelast dreigt te geraken, graag eerst maatregelen tegen vaccinweigeraars, iets wat tot dusver blijft ontbreken.

Hier nog steeds geen uitnodiging voor zo'n spuit. Aan dit tempo ga ik gewoon mijn boosterprik later krijgen dan 6 maanden na m'n tweede prik, in plaats van enige versnelling. Triest.

Voor het overige deel ik je sentiment: zolang de zorg niet overbelast dreigt te geraken: gewoon de regels relaxen.
Zelfs wanneer de zorg overbelast dreigt te geraken, graag eerst maatregelen tegen vaccinweigeraars, iets wat tot dusver blijft ontbreken.
Ook al eens op mijnburgerprofiel gekeken? Vaak komt die daar +- een week eerder op dan dat je uw brief aankrijgt.

Ook al eens op mijnburgerprofiel gekeken? Vaak komt die daar +- een week eerder op dan dat je uw brief aankrijgt.

Uiteraard, zowel de voorbije 2 weken (één keer per week) als zonet. Tenzij die brief komt om binnen de 4 weken m'n spuit te halen, zal ik dus later dan 6 maanden m'n boosterprik krijgen.

Vanochtend dan toch maar eens gebeld naar het lokale vaccinatiecentrum: ze zijn nu bezig aan mensen geboren eind de jaren '70, dus mijn prik zal sowieso niet voor de komende 2 weken zijn. Best case scenario voor de 2 weken erna, en dan zit ik dus op ongeveer 6 maanden na eind juli.
Nul versnelling voor mij dus.

Uiteraard, zowel de voorbije 2 weken (één keer per week) als zonet. Tenzij die brief komt om binnen de 4 weken m'n spuit te halen, zal ik dus later dan 6 maanden m'n boosterprik krijgen.

Vanochtend dan toch maar eens gebeld naar het lokale vaccinatiecentrum: ze zijn nu bezig aan mensen geboren eind de jaren '70, dus mijn prik zal sowieso niet voor de komende 2 weken zijn. Best case scenario voor de 2 weken erna, en dan zit ik dus op ongeveer 6 maanden na eind juli.
Nul versnelling voor mij dus.

En hoe verwacht je dat de versnelling nu al te zien zou zijn in de normale uitnodigingen?
Net zoals bij 1e en 2e prik, heb ik voor de booster de uitnodiging 3weken voor de effectieve prik (elektronisch) gekregen. De fysieke brief ongeveer een week later. Ze doen dit om te kunnen inplannen, zowel voor vaccinatiecentrum als voor de persoon die de prik krijgt (en rekening houdend dat niet iedereen de brief elektronisch krijgt).

We zijn vandaag 3januari, dit betekent dat vandaag de prikken gezet worden voor mensen die in het systeem uitgenodigd/verwerkt zijn op 13 december 2021. De beslissing om te versnellen is genomen op 15 december :unsure:

Hier 1,5 week geleden mailtje gekregen voor boosterprik op 30/12. Bewust naar vandaag verplaatst om niet ziek te zijn voor de feestdagen + heb nu nog een week verlof om uit te zieken.
Kreeg ik vrijdag de papieren uitnodiging (31/12).. wel een goeike als ge uw mails maar sporadisch leest en enkel zou afgaan van de papieren versie xD

Zonet mijn booster gehad, Moderna, na eerst 2x Pfizer. Geboortejaar 1990, VC Zoerle-Parwijs. Ik heb de indruk dat mijn zone serieus verder staat dan nabijgelegen zones want veel van mijn vrienden hebben zelfs nog geen uitnodiging gehad.

Op 30 december Moderna gekregen via de qvax lijst in vaccinatiecentrum Zijp in Wemmel als 33 jarige. Heb het daarmee uiteindelijk voor mijn ouders (halfweg de 60 van leeftijd) gekregen die pas half tot eind januari aan bod komen, maar wel via de gewone lijst in een ander vaccinatiecentrum.

Op zich beetje bizar geregeld dat ik 16 kilometer (22 minuten rijden enkel, met OV zelfs 55 minuten) en 2 gemeentes verder moest gaan naar het vaccinatiecentrum in Wemmel. Er zijn waar ik momenteel woon (noordwestelijke uithoek Vlaams-Brabant dicht tegen Oost-Vlaanderen en Antwerpen) 2 andere vaccinatiecentra dichterbij (8km en 11km), maar wel van andere provincies. Beetje stom dat daar geen keuze in te maken is zoals bijvoorbeeld in Brussel wel kan. Kan mij inbeelden dat het voor mensen zonder auto wel even vloeken is want OV daar naartoe trekt ook op niet veel. Voor de eerste twee vaccins was er trouwens nog wel gewoon een vaccinatiecentrum in eigen gemeente.

27 juli m'n tweede prik gekregen, 29 december uitnodiging voor booster via e-box en 'k ga er binnen een paar uurtjes om. 32 jaar, regio Gent.
Er was enkel Moderna te zien op de planning wat ik wel jammer vond want toch gemerkt dat er in mijn omgeving met Moderna meer bijwerkingen waren. Maar morgen opzettelijk niets gepland dus 't is geen ramp.

En hoe verwacht je dat de versnelling nu al te zien zou zijn in de normale uitnodigingen?
Net zoals bij 1e en 2e prik, heb ik voor de booster de uitnodiging 3weken voor de effectieve prik (elektronisch) gekregen. De fysieke brief ongeveer een week later. Ze doen dit om te kunnen inplannen, zowel voor vaccinatiecentrum als voor de persoon die de prik krijgt (en rekening houdend dat niet iedereen de brief elektronisch krijgt).

We zijn vandaag 3januari, dit betekent dat vandaag de prikken gezet worden voor mensen die in het systeem uitgenodigd/verwerkt zijn op 13 december 2021. De beslissing om te versnellen is genomen op 15 december :unsure:
Dat varieert van regio tot regio. Ik zou normaal gezien pas in aanmerking zijn gekomen voor m'n booster binnen 10 dagen, maar ben 10 dagen geleden al geprikt. Leuven heeft de koe bij de horens gevat vanaf die termijn is ingekort en heeft dan naar iedereen die de 4 maand overschreden heeft een mail gestuurd om zelf de booster in te plannen.
Dus zo kan het ook.

Dat varieert van regio tot regio. Ik zou normaal gezien pas in aanmerking zijn gekomen voor m'n booster binnen 10 dagen, maar ben 10 dagen geleden al geprikt. Leuven heeft de koe bij de horens gevat vanaf die termijn is ingekort en heeft dan naar iedereen die de 4 maand overschreden heeft een mail gestuurd om zelf de booster in te plannen.
Dus zo kan het ook.
Maar dat is zelf in te plannen, ik reageerde op iemand die (net zoals in mijn zone) uitgenodigd moet worden.

Ik ben benieuwd hoeveel er uiteindelijk rapper dan 6mnd hun prik gaan gekregen hebben. Zal niet al te veel zijn. Mooie beslissing voor de buhne wederom.

Toen ik moest kiezen in de kalender waren er 90% vrije slots. Toen ik in het vaccinatie centrum was, was het daar niet zo druk en was ik op 16 min binnen en buiten. Mijn madam heeft 1 dag op qvax gestaan en mocht de dag erna al gaan. Hoeveel spuiten liggen er in de vriezers momenteel? 1-2M zag ik overlaatst. De capaciteit en spuiten zijn er. Dus het lijkt me dat er ruimte is om 'random' passanten op 1 of andere manier te prikken. Of mensen te laten prikken in andere dan hun thuisgemeente (er is toch wat mobiliteit voor feesten, werk, ...) - dat moet toch te organiseren zijn op een first-come-first-serve base ? Liever iemand die 'voorsteekt' en een spuit krijgt naast zijn werk dan de spuit te moeten verliezen.

Dat zal ook wel van centra tot centra afhangen zeker. Ik sta nu ingepland om 13u op een werkdag, ik zou dat graag verzetten naar s'morgens of s'avonds zodat ik niet over en weer moet zitten rijden. Bij mijn eerste twee prikken was dat geen probleem, nu is er amper een opening in de kalender. Ik wacht dus nog wat af om te bevestigen.

Terug
Bovenaan