Vakantiewoning prijzen/kosten

Off-topic, maar dat is 800€ per week heel het jaar door verhuurd? Lijkt me toch mooie omzet uit een vakantiewoning?
Zou wel goed kunnen, hier aan de kust haalden we met een vakantiehuis 60K in de topjaren voor covid. En dat met kalmere wintermaanden.

Off-topic, maar dat is 800€ per week heel het jaar door verhuurd? Lijkt me toch mooie omzet uit een vakantiewoning?
Ik denk dat je niet meebent met prijzen van vakantiewoningen. Toch van deftige; daar zal €800 eerder al de prijs zijn voor een weekend, in laagseizoen ;)

800 euro is onze minimumprijs voor 2 nachten (via eigen site, dan gaat er niets af van boekingskosten, dus kunnen we lager gaan dan op Booking.com. We hebben een druk seizoen van ongeveer nu tot midden november (waarbij we veel vakantieperiodes uitboeken omdat we zelf op reis zijn). Een week gaat tot 2100 euro, maar we hebben ook al 3 nachten verkocht voor 1800 euro. Heb je meer vragen, stel gerust (maar dan best voor een andere topic)

Prijzen in vakantiewoningen die een beetje meer bieden (bij ons: handdoeken+opgemaakte bedden, sauna, 'amenities'), gaan echt wel vlot hoger. Heb al prijzen voor grote vakantiewoningen van meerdere duizenden euro's voor weekends gezien.

800 euro is onze minimumprijs voor 2 nachten (via eigen site, dan gaat er niets af van boekingskosten, dus kunnen we lager gaan dan op Booking.com. We hebben een druk seizoen van ongeveer nu tot midden november (waarbij we veel vakantieperiodes uitboeken omdat we zelf op reis zijn).
Dat vind ik echt belachelijk duur voor een vakantiewoning in Vlaanderen. Ik ben onlangs naar Z-Afrika gegaan en o.a. hier verbleven voor 2 nachten tegen 80€. Dat was 1/10 van jouw prijs en de locatie was een paradijs (met zwembad, panoramisch zeezicht op dolfijnen in de zee) 🤤
Het is je gegund, maar ik kan met de beste wil van de wereld die prijs niet begrijpen voor een woning in Ieper.

Dat vind ik echt belachelijk duur voor een vakantiewoning in Vlaanderen. Ik ben onlangs naar Z-Afrika gegaan en o.a. hier verbleven voor 2 nachten tegen 80€. Dat was 1/10 van jouw prijs en de locatie was een paradijs (met zwembad, panoramisch zeezicht op dolfijnen in de zee) 🤤
Het is je gegund, maar ik kan met de beste wil van de wereld die prijs niet begrijpen voor een woning in Ieper.
Studio voor 2 personen <> vakantiehuis voor 10man met sauna...
En cost of living natuurlijk waardoor de 2 landen moeilijk te vergelijken zijn.

Topic afgesplitst om wat extra info te geven, maar topic waar het in stond niet te vervuilen:

Los van het feit dat de 2 verblijven niet te vergelijken zijn qua grootte, zijn de kosten in Vlaanderen natuurlijk een stuk hoger.

Onze kosten in 2024:

Vaste kosten (per jaar):
- Belastingen (iets minder dan 2000 euro): los van de onroerende voorheffing op de woning, hebben we ook een gemeentelijke taks van 110 euro per bed (€ 1100) en een provinciale belasting van zo'n 125 euro.
- Onderhoud en decoratie (zo'n 2500 euro): deels onderhoudsproducten (kan je ook als variabel zien, maar ook bij niet-gebruik moeten we wel wat onderhouden), maar ook borduring op lakens en enkele extra lakens + nog wat decoratie voor in de woning (we zijn hier nog altijd in de fase waarbij we wat variatie willen aankopen) + zo'n 700 euro onderhoudskosten aan een defecte aanvoerleiding van de gasketel) + jaarlijkse/tweejaarlijkse/.... keuringen
- verzekeringen: aansprakelijkheid + woonverzekering komt op ongeveern 1200 euro per jaar.
- Telenet kost ons zo'n 1200 euro per jaar. Dat kan iets goedkoper, maar is voor 2 tv's en we kiezen nog altijd voor overal tv-kanalen te hebben.
- website, software, belasting en boekingsyssteem: 1500 euro per jaar. Lijkt een grote kost, maar bespaart ons een boekhouder en minder kosten aan Booking/Airbnb
- lidgeld van vlaanderen vakantieland: 230 euro per jaar
- afschrijvingen: zo'n 17000 euro per jaar. Niet echt een jaarlijkse kost, maar boekhoudkundig wel. De woning wordt voor zo'n 8000 euro per jaar afgeschreven, de rest zijn meubels, electronica, een nieuwe badkamer/sauna.
- reclame: zo'n 200 euro (vooral facebook). Hebben we nu niet meer gedaan en nietmeer nodig, deze kost valt dus weg.

Variabele kosten (afhankelijk van verhuur):
- booking.com en dergelijke: zo'n 3000 euro per jaar. Booking vraagt een commissie van 14%+BTW. We zitten nu wel steeds meer via onze eigen site, wat de kosten toch wel sterker drukt.
- autokosten 800 euro: rijkosten naar winkels, ophalen was, ...
- producten voor in de woning per verhuur: zeepjes/shampoo/douchezeep/koffie/olie/...: zo'n 1000 euro per jaar.
- Water/electriciteit en verwaring: zo'n € 1900 per jaar. Is iets hoger dan normale vakantiewoning door sauna
- wasserij: 5 euro per lakenset per persoon, dus tot 50 euro per verhuur
- sociale lasten: we zaten vorig jaar aan 1200 euro sociale lasten, dat zal dit jaar wel iets minder zijn, wegens minder winst

en dan nog enkele andere minder grote kosten.

Onze vraagprijs is 800 euro, ooit uitgerekend dat we voor een gewoon weekend met onze normale verhuur daar gemiddeld dan zo'n 400 euro van overhouden. Daar moeten we voor poetsen, boekingen beheren, ontvangst doen ( we staan op persoonlijke ontvangst) en hebben we natuurlijk onze aankoop woning.

Dus met 80 euro zouden we nooit rondkomen, het poetsen alleen al is zo'n 6-8 uur werk, afhankelijk van hoe vuil het was.

Onze vraagprijs is trouwens 800 euro voor een normaal weekend, maar gaat tot 2150 euro voor een week (gevraagd en gekregen tijdens de kerstvakantie). 2150 euro lijkt leuk, maar daar zit je natuurlijk met je BTW (gelukkig maar 6%) en de commissie van booking die al een serieuze hap wegneemt.

Voila, nog vragen shoot :)

Vaste kosten (per jaar):
- Belastingen (iets minder dan 2000 euro): los van de onroerende voorheffing op de woning, hebben we ook een gemeentelijke taks van 110 euro per bed (€ 1100) en een provinciale belasting van zo'n 125 euro.
2.000€ in totaal aan belastingen (including OV, gemeentelijke & provinciale taks)? Dan valt je OV toch redelijk laag uit als je aan 1100€ zit voor de gemeentelijke taksen.
Variabele kosten (afhankelijk van verhuur):
- booking.com en dergelijke: zo'n 3000 euro per jaar. Booking vraagt een commissie van 14%+BTW. We zitten nu wel steeds meer via onze eigen site, wat de kosten toch wel sterker drukt.
Dat is duur, ik had eerder gedacht dat die gasten rond de 7%-8% zouden zitten, maar het is bijna het dubbele. Dan loont het al om te investeren in je eigen website.

Onze vraagprijs is 800 euro, ooit uitgerekend dat we voor een gewoon weekend met onze normale verhuur daar gemiddeld dan zo'n 400 euro van overhouden. Daar moeten we voor poetsen, boekingen beheren, ontvangst doen ( we staan op persoonlijke ontvangst) en hebben we natuurlijk onze aankoop woning.
Dank om het overzicht te delen, ik vond de inkomsten/jaar heel hoog uitvallen, maar als je ziet dat 1/2 euro's terug naar kosten gaan is het weer een andere plaatje. Alleszins interessant om te zien hoe je cashflows verlopen voor een vakantiehuis-investering, ik had dat nog niet eerder gezien.

2.000€ in totaal aan belastingen (including OV, gemeentelijke & provinciale taks)? Dan valt je OV toch redelijk laag uit als je aan 1100€ zit voor de gemeentelijke taksen.
Het gaat over een woning in een oudere arbeiderswijk in Ieper, maar wel nét aan de rand gelegen en met een mooi uitzicht. Daarom is de waarde van de woning, zeker voor toeristische doeleinden, een stuk hoger dan wat het KI doet uitschijnen (KI is trouwens herschat na een verbouwing, dus op zich is die wel juist).
Dat is duur, ik had eerder gedacht dat die gasten rond de 7%-8% zouden zitten, maar het is bijna het dubbele. Dan loont het al om te investeren in je eigen website.
Klopt. Nu, af en toe doet Booking er wel een stukje af, soms zijn er kortingen op booking.com waar wij niet verantwoordelijk voor zijn en die we zelfs niet kunnen tegenhouden. Maar dan nemen zij dat af van hun percentje.

(de reden waarom je soms die kortingen niet wil, is omdat heel soms daardoor Booking goedkoper is dan de eigen site voor de klanten, maar je zelf nog altijd wel veel minder overhoudt).
Dank om het overzicht te delen, ik vond de inkomsten/jaar heel hoog uitvallen, maar als je ziet dat 1/2 euro's terug naar kosten gaan is het weer een andere plaatje. Alleszins interessant om te zien hoe je cashflows verlopen voor een vakantiehuis-investering, ik had dat nog niet eerder gezien.
Sowieso zitten wij iets meer in de "high end" (zonder overdreven te zijn, we hebben nog altijd stapelbedden enzo). Maar dingen zoals opgemaakte bedden en lakens, zorgen al vlug voor een hogere prijs. 10 bedden aan 5 euro wasserijkosten per set, de tijd die je in het opmaken van de bedden steekt en het wassen van handdoeken (doen we zelf), daar moet je in je prijs al zeker 100-130 euro bijrekenen. Maar dat is het waard voor ons, doe je dat niet, dan zal je vlug je matrassen zien meer verslijten (kots, ritsen van slaapzakken, ...).

Wij gaan met de familie jaarlijks op familie weekend. Vader+moeder+3 kinderen met elk een madam erbij en 7 kleinkinderen. We hebben nu 3 of 4x een midweek (typisch ergens een verlengd weekend) gedaan in hetzelfde huisje. 1 keuken, living, 5 of 6 slaapkamers en 3 badkamers. Huisje is redelijk afgeleefd, maar OK. In de Ardennen.

Dat is ook gemakkelijk 2000-2500 euro voor die periode. En dat is niks luxe of zo. Geen sauna of zwembad of cinemazaal of pool of whatever.

Toen ik nog studeerde hebben we ook menig weekend met studentenclub gedaan. En dat was dezelfde prijzen voor een weekend. Alleen was je huis half getrashed na een weekend, terwijl niemand dat opzettelijk deed. We sliepen dan met een man of 20 in 5-6 slaapkamers. 10-12 in dubbele bedden, paar 'illegaal' op matjes in de living/in de zetel/... Je bent wat excited wegens 'weeeeeeeekend'. Je loopt daar rond en kent de deuren en trappen etc niet, je kent stoelen en tafel etc niet, weinig mussle memory. Af en toe valt er keer iemand tegen een deur of stoemp je iets van een kast of je valt van een trap etc en dan heb je kleine kosten. Als je elke week volk in je huis hebt, zal er wel redelijk wat tijd/geld inkruipen om dat proper te krijgen en kleine zaken te herstellen.

Lijkt me ook dat zaken die kapot gaan ook altijd volledig kapot zijn en dan veel meer kosten om te repareren. Een wc die niet goed doorloopt, een douche die niet goed opwarmt, ... Zolang het nog een beetje functioneert, iedereen content voor die paar dagen. Terwijl je dat thuis wel sneller even zou nakijken of fixen of om te beginnen al doorhebben dat er iets niet volledig werkt.

Onderhoud van de tuin zal ook wel een kostelijke hobby zijn - tijd en geld. Als je al ziet hoe moeilijk het is om je eigen tuin te onderhouden, dan zal een extra 2e tuin ofwel betaald moeten gebeuren ofwel verlof nemen/na de uren/voor de uren, en dat wil je natuurlijk ook gewaardeerd zien.

Zelfs een Roompot of iets gelijkaardig is gemakkelijk 800 euro voor een familiehuisje met 4-5 slaapkamers voor een weekend. En dat is een bungalow waar je als sardienen gestapeld ligt. Vorig jaar zijn we naar Beekse Bergen gegaan met enkel 2 volw + 3 kinderen. Was een Pasen of pinksteren last minute met een actie: Donderdag beslist om zaterdag tot maandag te gaan (weet niet meer exact wanneer we gegaan zijn, in elk geval geen zomer hoogseizoen). 2 slaapkamers mini bungalow, was 500 of zo euro's of zo. En daar was niks deftig. Tv werkte niet, maar 2 kookvuren, slaapkamer kinderen was 1.5m x2 m (stapelbed met ernaast halve meter ruimte). Maar goed, we hadden tickets voor de zoo en de speeltuinen erbij en hebben toch enkel spaghetti opgewarmd en voor de rest in restaurant gegeten. Als je dan opzoekt, kost zo'n weekend normaal 1000+ euro als je dat gewoon boekt zonder enige korting...

Laatst bewerkt:
Toen ik nog studeerde hebben we ook menig weekend met studentenclub gedaan. En dat was dezelfde prijzen voor een weekend. Alleen was je huis half getrashed na een weekend, terwijl niemand dat opzettelijk deed. We sliepen dan met een man of 20 in 5-6 slaapkamers. 10-12 in dubbele bedden, paar 'illegaal' op matjes in de living/in de zetel/... Je bent wat excited wegens 'weeeeeeeekend'. Je loopt daar rond en kent de deuren en trappen etc niet, je kent stoelen en tafel etc niet, weinig mussle memory. Af en toe valt er keer iemand tegen een deur of stoemp je iets van een kast of je valt van een trap etc en dan heb je kleine kosten. Als je elke week volk in je huis hebt, zal er wel redelijk wat tijd/geld inkruipen om dat proper te krijgen en kleine zaken te herstellen.
Dat is de reden waarom we voor het "hogere" profiel wilden gaan, dan heb je veel minder zo'n gevallen. Wij hebben tot nu toe 1 deur gehad waar een deuk in zat, niks meer dan dat. We vragen ook bewust 300 euro waarborg, dan gaan mensen zorgzamer om met alles.
Lijkt me ook dat zaken die kapot gaan ook altijd volledig kapot zijn en dan veel meer kosten om te repareren. Een wc die niet goed doorloopt, een douche die niet goed opwarmt, ... Zolang het nog een beetje functioneert, iedereen content voor die paar dagen. Terwijl je dat thuis wel sneller even zou nakijken of fixen of om te beginnen al doorhebben dat er iets niet volledig werkt.
Net omgekeerd: we gaan in de vakantiewoning rapper iets herstellen als we een klein defect zien, omdat we het "perfect" willen hebben. Een wc-bril die een beetje verkleurd is of een kras heeft, gaan we rapper vervangen: ook weer het principe dat we het er redelijk nieuw willen laten uitzien (mensen vragen soms nu nog sinds wanener we open zijn, wat me toch doet denken dat het er nog nieuw uitziet). De kastdeuren van de keuken hebben we bvb vervangen omdat ze wat gelig begonnen eruit te zien (ze waren nog geen 10 jaar oud).

Onderhoud van de tuin zal ook wel een kostelijke hobby zijn - tijd en geld. Als je al ziet hoe moeilijk het is om je eigen tuin te onderhouden, dan zal een extra 2e tuin ofwel betaald moeten gebeuren ofwel verlof nemen/na de uren/voor de uren, en dat wil je natuurlijk ook gewaardeerd zien.
Onze tuin is klein, dus ca va. binnenkort gaan we wel eens het tuinhuis opnieuw schilderen, voor de rest is het "klein" onderhoud. We hebben wel de aanwezige visvijver verwijderd omdat we dat met kleine kinderen te gevaarlijk vonden.

Iemand een idee waar je best terecht kan voor een vakantiewoning/caravan/chalet,... dat je op jaarbasis kan huren?
Wel ergens in de westhoek omgeving heuvelland.

@JPV Maar als je ergens 2d of 3d rondloopt ga je toch ongetwijfeld subtiele zaken niet snel opmerken ?

Hier zaten we vb met een lek op de 1e verdieping die er enkel was als je paar uur ervoor gedouched had EN er was een wasmachine gedraaid had voor de douche gebruikt was.

Bleek ergens een buis half dichtgeblibd te zijn met wasproduct resten. Als de wasmachine wegpompte, te veel volume. Stroomde weg en vulde alle afvoeren. Stroomde ook ergens terug en dan zat ergens een siphon stuk van de douche vol met water. Als je dan douchte, liep het water van de douche niet goed weg en dan sijpelde er wat douche water tussen douche en muur en dat zocht zijn weg.

Toch een half jaartje telkens opgeschreven wanneer we gedoucht hadden en wanneer we vb wc of vaatwas of wasmachine gebruikten. Naar paar weken was het patroon duidelijk. Alles is uitgekuist en wat afvoeren aangepast en nu alles in orde.

Gelijkaardig iets gehad in mijn huurappartement. Ik krijg om de 2y keuringsattest van die ketel, ik denk 'alles goed'. Huurster zit er nu 6-7y in en plots zegt die 'de ketel werkt niet meer. Ah ja, ik had precies al de indruk dat ik de temperatuur hoger en hoger moest zetten om het hier gewoon warm te krijgen'. Blijkt dat spel volledig verkalkt te zijn, voorbij het punt dat het kan gefixt worden. Na wat doorvragen blijkt die keurder daar gewoon binnen te stappen, op 2 knoppen duwen, attestje voorschrijven en klaar. Ketel nooit eens open gedaan in al die jaren... Resultaten is dat ik paar 1000 euro's mag op tafel gooien om te fixen. Lijkt me dat je als verstandige bewoner zulke dingen sneller zou opmerken en sneller zou fixen.

Iemand een idee waar je best terecht kan voor een vakantiewoning/caravan/chalet,... dat je op jaarbasis kan huren?

Niet de allergrootste luxe, maar ik vermoed dat het voor jou zou zijn om meerdaagse fietstochten te doen.

Ik heb de indruk dat intussen de helft van de westhoek/heuvelland intussen een vakantieverblijf is geworden. Als je érgens een vakantieverblijf zult vinden, is het daar wel.

@JPV : weet jij of er eigenlijk een limiet staat op het vergunnen van vakantiewoningen? Moeten er geen minimale voorwaarden vervuld zijn ofzo? Je ziet ze werkelijk overal opduiken de laatste tijd. Ik krijg de indruk dat elk random huis van de voormalige bomma tegenwoordig omgebouwd wordt naar vakantiehuis, ook al is dat in een random woonwijk of langs een random steenweg. Onlangs nog deze gezien:
https://www.lofttogo.be/

In Zedelgem of all places. Langs een steenweg. 0,0 charme. Buren links. Buren rechts. Hottub, met de schouw letterlijk op 1 meter van de perceelsgrens. Elk weekend houtstook en een grote groep mensen onder invloed van alcohol, having the time of their life onder het slaapkamervenster van de buren. Brrrr, wat een horror-verhaal voor de buren.

Laatst bewerkt:
In Zedelgem of all places. Langs een steenweg. 0,0 charme. Buren links. Buren rechts. Hottub, met de schouw letterlijk op 1 meter van de perceelsgrens. Elk weekend houtstook en een grote groep mensen onder invloed van alcohol, having the time of their life. Brrrr, wat een horror-verhaal voor de buren.
Met het vetgedrukte ga ik akkoord en snap ik ook niet waarom iemand daar een vakantiehuis zou zetten en/of huren. Maar je moet ook niet overdrijven.

Ligt midden in een industriezone (wat het nog erger maakt in mijn ogen :p ) dus er zijn amper buren. Links is een garage en vermoedelijk zelfde eigenaar (sinds er auto's van de garage op de parking van de loft staan op street view ;) ), rechts een braakliggend terrein. Overkant straat is een weide, achterkant grenst aan de parking van een bedrijf...
mPlgfMV.png

Terug
Bovenaan