Vakantiewoning prijzen/kosten

Niet de allergrootste luxe, maar ik vermoed dat het voor jou zou zijn om meerdaagse fietstochten te doen.
thx, ga eens vragen of ze daar jaarverhuur doen ook.
Grote luxe moet niet. Is idd gewoon voor in het weekend eens naartoe te gaan met de fiets mee. Mijn vriendin heeft er nu 1 aan de zee, maar die zouden we volgend jaar laten en iets in heuvelland nemen. Daar is het ook gewoon een caravan, is gewoon om eens weg te zijn.

thx, ga eens vragen of ze daar jaarverhuur doen ook.
Grote luxe moet niet. Is idd gewoon voor in het weekend eens naartoe te gaan met de fiets mee. Mijn vriendin heeft er nu 1 aan de zee, maar die zouden we volgend jaar laten en iets in heuvelland nemen. Daar is het ook gewoon een caravan, is gewoon om eens weg te zijn.
Volgens hun site doen ze wel jaarverhuur, maar is me niet duidelijk of dat voor een standplek is of ook voor zo'n caravan. Anders zou je ergens een goedkope caravan op de kop moeten kunnen tikken om daar het jaar rond te zetten.

Volgens hun site doen ze wel jaarverhuur, maar is me niet duidelijk of dat voor een standplek is of ook voor zo'n caravan. Anders zou je ergens een goedkope caravan op de kop moeten kunnen tikken om daar het jaar rond te zetten.
super, thx voor de tip

Ik heb de indruk dat intussen de helft van de westhoek/heuvelland intussen een vakantieverblijf is geworden. Als je érgens een vakantieverblijf zult vinden, is het daar wel.

@JPV : weet jij of er eigenlijk een limiet staat op het vergunnen van vakantiewoningen? Moeten er geen minimale voorwaarden vervuld zijn ofzo? Je ziet ze werkelijk overal opduiken de laatste tijd. Ik krijg de indruk dat elk random huis van de voormalige bomma tegenwoordig omgebouwd wordt naar vakantiehuis, ook al is dat in een random woonwijk of langs een random steenweg. Onlangs nog deze gezien:
https://www.lofttogo.be/

In Zedelgem of all places. Langs een steenweg. 0,0 charme. Buren links. Buren rechts. Hottub, met de schouw letterlijk op 1 meter van de perceelsgrens. Elk weekend houtstook en een grote groep mensen onder invloed van alcohol, having the time of their life onder het slaapkamervenster van de buren. Brrrr, wat een horror-verhaal voor de buren.

Aan de kust waar mijn ouders wonen idem. Random wijk met random laan. Niet extreem druk, niet exreem rustig. Weinig speciale charme. Kilometer van de zee. Elke pensio die doodvalt en het huis gaat naar de kinderen --> vakantiewoning. Huis naast mijn ouders, schuinover links, schuinover rechts, ... Ik denk dat van de 10 huizen links/rechts/overkantL/overkantR (40 huizen in totaal dus) er gemakkelijk 5 6 7 een vakantiewoning zijn. Allemaal 3-4 slaapkamers + 1-2 badkamers. Ideaal dus voor een gezin met aanhangsel dat naar de zee wil komen.

Voorlopig niet veel last van, maar in de zomer is het wel ambetant om te parkeren als die gezinnen daar met (volwassen) kinderen plots met 3-4 auto's per huis aankomen.

Daarnaast zijn er ook heel veel gewone huizen die (gedeeltelijk) op airbnb staan. Als de eigenaars zelf op reis zijn of permanent bepaalde kamers/kotjes in de tuin/... Airbnb staat vol met rare zaken op rare locaties waarvan ik niet versta dat iemand 200 euro of zo per nacht zou betalen om daar te zitten. Voor dat geld heb je 5km naar links of rechts een huisje met zand aan de voeten en zicht op zee. #touristtrap

Aan de kust waar mijn ouders wonen idem. Random wijk met random laan. Niet extreem druk, niet exreem rustig. Weinig speciale charme. Kilometer van de zee. Elke pensio die doodvalt en het huis gaat naar de kinderen --> vakantiewoning. Huis naast mijn ouders, schuinover links, schuinover rechts, ... Ik denk dat van de 10 huizen links/rechts/overkantL/overkantR (40 huizen in totaal dus) er gemakkelijk 5 6 7 een vakantiewoning zijn. Allemaal 3-4 slaapkamers + 1-2 badkamers. Ideaal dus voor een gezin met aanhangsel dat naar de zee wil komen.
Dit is effectief een probleem in heel wat gemeenten aan het worden. In Heuvelland zijn nieuwe vakantiewoningen zonder bewoning door de eigenaars zelf daarom verboden (https://www.heuvelland.be/sites/default/files/2022-08/Goedkeuring beleidskader solitaire vakantiewoningen Uittreksel (16411)_getekend.pdf) . Poperinge heft een soort van installatiebelasting van 500 euro per slaapplaats in (al zou dat ons in ieder geval niet tegengehouden hebben).
Daarnaast zijn er ook heel veel gewone huizen die (gedeeltelijk) op airbnb staan. Als de eigenaars zelf op reis zijn of permanent bepaalde kamers/kotjes in de tuin/... Airbnb staat vol met rare zaken op rare locaties waarvan ik niet versta dat iemand 200 euro of zo per nacht zou betalen om daar te zitten. Voor dat geld heb je 5km naar links of rechts een huisje met zand aan de voeten en zicht op zee. #touristtrap
Gewoon kwestie van vraag en aanbod + beperkte controle op Airbnb-verhuur. Een "vakantiewoning" (bewust tussen haakjes) MOET aangemeld worden, maar hoeft niet erkend te worden (wat betekent dat de minimale vereisten écht minimaal zijn, genre stromend water). Enkel indien je écht de naam vakantiewoning of B&b gebruikt, zijn er verplichtingen: https://toerismevlaanderen.be/nl/logiesdecreet#:~:text=Verplichte aanmelding en vrijwillige erkenning&text=De vroegere toeristische vergunningsplicht is,met een sterren- of comfortclassificatie. , maar ook dan is de controle minimaal.

Fiscaal is een woning die je verhuurt zonder enige diensten héél interessant: je wordt nog minder belast dan wij worden, nadeel is dat je woning meestal dan ook rap afgeleefd wordt. Dus ideaal om een al oude woning nog wat uit te melken.

Nu, er is daar gewoon ook vraag naar, is niet noodzakelijk een toerist trap. Sommige mensen vinden zo'n woningen ideaal.

fwiw: momenteel zitten er 5 britten in onze vakantiewoning. Zij betalen voor 5 nachten 1586,05 euro (gaat 190 euro af voor Booking.com) en hebben al laten weten dat het een schitterende plek is (was wel een topweekend in Ieper afgelopen weekend, met de Gevleugelde Stad). Donderdag komt de volgende groep, 1750 euro voor 10 nachten (via eigen website, al 3e keer dat ze komen).

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan