Van Peteghem: forse kostenstijging bedrijfswagens op bezine

Schitterend onze politiekers

Werkt ge bij de overheid en moet ge veel beroepsmatige km maken dan krijg je geen eigen "bedrijfswagen", wel de volle 0,42€c per km. Er is een dienstwagen, maar die staat aan kantoor, zie maar hoe ge er geraakt (met eigen wagen is op eigen kost)

En die mannen zullen het dan eens goedkoper maken incl voor de pure salariswagens.
Ze zijn toch nie te schatten hoor 😅

Nog es opnieuw stapsgewijs afbouwen. De mensen wisten het al 4 jaar dat het vanaf dit jaar gedaan ging zijn. Als ge dan nog bewust kiest voor een brandstof bij bestelling in 21 of 22 dan ligt die verantwoordelijkheid bij u!
Dat klopt toch niet?

Dat komt omdat het VAA berekend wordt ten opzichte van de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe ingeschreven wagens. Hoe hoger de uitstoot van de bedrijfswagen boven het gemiddelde zit, hoe hoger het VAA. En de gemiddelde CO2-uitstoot is net fors gedaald omdat er veel meer elektrische bedrijfswagens zijn bijgekomen.

Ik denk dat er weinigen dat konden voorspellen in 2021.
Het is wel zo dat er vorig jaar in juni (of juli) ook aanpassing was en die kon je wel perfect op voorhand weten/kennen.

Ik zit bij de "gedupeerden" . Beetje zuur maar het is wat is. Als de gemiddelde CO2 uitstoot zo laag is, is dat het telen dat het wagenpark vergroent. Dus dan positief zeker?

Hier op't werk is dat ook stilaan door gedrongen. Toen ik in 2020 m'n wagen bestelde had ik geen optie tot een EV of hybride. Nu is dat wel anders.

De berekening van VAA tegenover de gemiddelde uitstoot van nieuwe bedrijfswagens bestaat al een tijdje, iemand met een bedrijfswagen kon dus verwachten dat zijn VAA geleidelijk zou stijgen tijdens de duurtijd van het contract. Deze regeling zorgt er voor dat er meer voor wagens met lagere uitstoot wordt gekozen.
Ergens in 2021 beslist de regering dat vanaf 2023 de belasting op bedrijfswagens stevig de hoogte ingaat indien niet emissievrij, dit enkel voor nieuwe contracten. Dit zorgt ervoor dat nu quasi enkel elektrisch wordt gekozen, wat een schokeffect veroorzaakt op de gemiddelde uitstoot.

- Iemand die in 2019/2020/begin 2021 heeft besteld en nog tot 2025/26 met z'n wagen rijdt, ondergaat een relatief grote impact op zijn VAA, en dit door een beslissing van de regering die later is genomen. Zonder deze beslissing zou het aandeel elektrisch/hybride ook wel langzaam stijgen, maar bijlange niet in deze mate. Het argument 'je had toch de keuze' wat hier aangehaald wordt klopt dus niet voor deze mensen.
- Het argument dat dit haaks staat op wat de regering wil bereiken, namelijk lagere uitstoot, klopt ook niet want wie nu moet kiezen (dus nieuwe contracten) zal ivm de aftrekbaarheid voor de werkgever quasi altijd richting elektrisch geduwd worden.

Los van dat dit uiteraard een halve verkiezingsstunt is en er zeker iets voor te zeggen valt dat bedrijfswagens al genoeg bevoordeeld worden, snap ik zijn redenering wel om bovenstaande redenen.

Eigenlijk had men meer richting werkgever moeten schuiven, die bepaald immers wat er gekocht of geleased wordt, de werknemer ondergaat het gewoon. Zou ook positief zijn voor versnelling EV.

Over het voordeel van een bedrijfswagen - maakt niets uit, vraag eens een bijdrage van 1 euro/treinrit aan ambtenaren en het land ligt compleet plat.

Eigenlijk had men meer richting werkgever moeten schuiven, die bepaald immers wat er gekocht of geleased wordt, de werknemer ondergaat het gewoon. Zou ook positief zijn voor versnelling EV.

Over het voordeel van een bedrijfswagen - maakt niets uit, vraag eens een bijdrage van 1 euro/treinrit aan ambtenaren en het land ligt compleet plat.
"meer richting werkgever" zoals "ICE's zijn niet meer fiscaal aftrekbaar"? Want dat hebben ze gewoon gedaan hoor.

Klopt, gaat niet altijd om grootverdieners. Bv als random voorbeeld wit gele kruis geeft ook bedrijfswagens, die gaan niet elektrisch zijn. Voor die werknemers kan die paar honderd euro wel een verschil maken. Hetzelfde met poetsbureau's en dergelijke.
- bij het wit-gele kruis zijn de mensen die een bedrijfswagen krijgen bij mijn weten altijd thuisverplegers. Dat zijn mensen die niet tot de lage lonen behoren.
- bij poetsbureau's zijn de gewone poetsvrouwen niet gerechtigd op een bedrijfswagen, tenzij ze de volledige kost (>VAA) op hun nemen. Het zijn de bedienden die zoiets krijgen.
In België kan je wel van die VAA af geraken, maar in de meeste sectoren moet die wagen dan op het werk blijven, en moet je zelf eigen wagen, fiets of openbaar vervoer regelen om op het werk te geraken, om dan met de bedrijfswagen je werk beginnen te doen (mogelijks achter de hoek van waar je woont).
het lijkt me geen groot probleem om te wandelen tot achter de hoek van waar je woont.
berenod zei:
Uitzonderingen dacht ik vooral voor camionettes in de bouwsector, waar van thuis naar de werf dan weer niet woon werk is!
Hangt een beetje ervan af. Als de chauffeur andere mensen meeneemt, is het geen woon-werk. Als er van thuis naar de 'koer' gereden mag worden alleen en daar pas volk meegenomen moet worden, dan is het al een ander verhaal.

"meer richting werkgever" zoals "ICE's zijn niet meer fiscaal aftrekbaar"? Want dat hebben ze gewoon gedaan hoor.
Aanvullen met verschil VAA te betalen door werkgever, neem nu mijn geval - wagen wordt gekocht en dat is het, bedrijfswagen werkplaatsverantwoordelijke heeft bedrijf verlaten na 18 jaar. Mijn wagen is van 2019 en zal dus nog 50 jaar moeten meegaan als hij niet ontploft ofzo onderweg.

Ik zie hier elk jaar onbegrijpelijke zaken gebeuren: 1 week discussie over iets van 50 euro en de week daarna 10k wegpissen alsof het niets is.

ik pleit al jaren voor zonnepanelen, mooie excel gemaakt etc - een zekere winst, ik wou ze zelfs met privé geld betalen en hij kon dan kopen bij mij - onvoorstelbaar gewoon.

Laatst bewerkt:
Aanvullen met verschil VAA te betalen door werkgever, neem nu mijn geval - wagen wordt gekocht en dat is het, bedrijfswagen werkplaatsverantwoordelijke heeft bedrijf verlaten na 18 jaar. Mijn wagen is van 2019 en zal dus nog 50 jaar moeten meegaan als hij niet ontploft ofzo onderweg.
Of je vraagt een herziening van je contract aan? Ik snap dat je het probleem wat uitvergroot. Maar met zo'n evolutie van de VAA, zou ik zo'n geval gewoon zeggen "ik moet de wagen niet meer" en het loon gaan heronderhandelen.

Het lijkt me straf als de werkgever daar zo koppig in zou dat dit niet mogelijk zou zijn. (En als dat wel het geval is, dan zal dat niet enkel hier het geval zijn, maar ook op andere vlakken en lijkt een andere werkgever zoeken me de beste optie.)

Het lijkt me alleszins straf dat hier geen oplossing voor mogelijk zou zijn. (Laat staan dat de overheid met zo'n situaties van een eventuele koppige werkgever moet gaan rekening houden.)

Of je vraagt een herziening van je contract aan? Ik snap dat je het probleem wat uitvergroot. Maar met zo'n evolutie van de VAA, zou ik zo'n geval gewoon zeggen "ik moet de wagen niet meer" en het loon gaan heronderhandelen.

Het lijkt me straf als de werkgever daar zo koppig in zou dat dit niet mogelijk zou zijn. (En als dat wel het geval is, dan zal dat niet enkel hier het geval zijn, maar ook op andere vlakken en lijkt een andere werkgever zoeken me de beste optie.)

Het lijkt me alleszins straf dat hier geen oplossing voor mogelijk zou zijn. (Laat staan dat de overheid met zo'n situaties van een eventuele koppige werkgever moet gaan rekening houden.)
Is nogal impulsief- kon paar jaar terug zelfs een mooie occasie upgrade krijgen maar wagen wat te groot. Voor hetzelfde geld is er volgend jaar een VW up of een dikke Mercedes. Als het echt de spuigaten uitloopt voor VAA zal ik dit idd zeker aankaarten

De huidige oplossing is op dat vlak beter.
Stél dat nu blijkt dat EV's kanker veroorzaken, dan ging onmiddelijk die verkoop gestaakt worden. Daar sta je dan met uw referentieuitstoot die je hebt vastgelegd op het idee dat EV's gingen doorbreken...
Laat ons zeggen dat ik die kans kleiner acht dan hetgeen ze nu doen. Maw, als ze de uitstoot op voorhand vastleggen en ze moeten na 5j op hun kousenvoeten terugkomen omwille van een onvoorziene omstandigheid (zoals kanker door EVs) zal ik daar met meer begrip op kunnen reageren dan nu holderdebolder in januari de mensen wat meer geld uit hun zakken slagen.

De referentie uitstoot jaren op voorhand vastleggen zou willen zeggen dat je de evolutie van de volgende jaren correct moet kunnen inschatten, wat hoe dan ook verkeerd loopt en de kans verhoogt dat je zal moeten ingrijpen.
Door de normen opgelegd door Europa qua uitstoot weet je perfect wat nieuwe auto's die volgende jaar in de showroom komen gaan uitstoten. Door koopgedrag in het verleden te analyseren kan je ook perfect voorspellen wat het aandeel nieuw verkochte auto's is.
Maar hier is de verandering wel vastgelegd op voorhand, iedereen weet dat dat VAA jaarlijks automatisch zal stijgen, alleen weet niemand op voorhand het bedrag omdat het afhangt van een formule die de gemiddelde CO2 uitstoot van alle gekochte auto's in het voorgaande jaar meepakt.
Allee tis goed, ge wordt verplicht de komende 5j klant van Telenet. Ze gaan elk jaar hun prijzen verhogen maar tis nog een verrassing met hoeveel €'s. Deal? Of blijf je liever bij Proximus waar je kan opstappen wanneer je wil en die waarschijnlijk ook wel elk jaar hun prijs zullen aanpassen?

Door de normen opgelegd door Europa qua uitstoot weet je perfect wat nieuwe auto's die volgende jaar in de showroom komen gaan uitstoten. Door koopgedrag in het verleden te analyseren kan je ook perfect voorspellen wat het aandeel nieuw verkochte auto's is.

Allee tis goed, ge wordt verplicht de komende 5j klant van Telenet. Ze gaan elk jaar hun prijzen verhogen maar tis nog een verrassing met hoeveel €'s. Deal? Of blijf je liever bij Proximus waar je kan opstappen wanneer je wil en die waarschijnlijk ook wel elk jaar hun prijs zullen aanpassen?
Daarmee ken je enkel de ondergrens, je weet niet hoe haalbaar elektrische auto's bvb gaan worden in de toekomst.

Da's niet zo'n slechte vergelijking maar het gaat dan wel over een prijs die Telenet zelf niet zomaar kan zetten uiteraard. Dit is als een prijs die mee evolueert met de index, zoals huurcontracten of een leningscontract met variabele intrest.

Als 60 euro het verschil maakt tussen eten of niet, en je hebt een firmawagen ter beschikking dan moet je misschien es kijken of een mobiliteitsbudget en een fiets geen beter idee is?

of is dit weeral wereldvreemd?
Ja de vertegenwoordigers gaan per fiets gaan

Dat is zo'n typisch voorbeeld "de vertegenwoordigers!". 23% van de Belgen krijgt een bedrijfswagen, als er 1% van die 23% een vertegenwoordiger is, zal het veel zijn.
23% van de Belgen die een bedrijfswagen hebben, dat lijkt me redelijk onmogelijk... Dat zal wel 23% van de werkende Belgen zijn? Zelfs dat lijkt mij onmogelijk. Heb je daar een bron voor?

Er zijn nu gewoon eenmaal bedrijven waar men een bedrijfswagen geeft aan werknemers in combinatie met een laag loon, waarbij de werknemer niks in te pap te brokken heeft ivm keuze, budget, type wagen.

En als je dan verplicht wordt om in 2023 naar een wagen te gaan in een klasse lager met benzine, ben je nu gewoon gekloot en mag je wel even gefrustreerd zijn.

Er zijn nu gewoon eenmaal bedrijven waar men een bedrijfswagen geeft aan werknemers in combinatie met een laag loon, waarbij de werknemer niks in te pap te brokken heeft ivm keuze, budget, type wagen.

En als je dan verplicht wordt om in 2023 naar een wagen te gaan in een klasse lager met benzine, ben je nu gewoon gekloot en mag je wel even gefrustreerd zijn.
Er zijn ook bedrijven die beslissen geen bedrijfswagen te geven en een hoger brutoloon. Die betalen toch ook meer belastingen?

Terug
Bovenaan