Verbouwing overbruggen: kiezen voor tijdelijke woning, of wooncontainer plaatsen?

Wij starten binnen een tweetal maanden met een grote (ook energetische) verbouwing en aanbouw, waardoor we een klein jaar niet in onze woning kunnen blijven wonen.

Wij hadden het idee om te verhuizen naar een woning van familie, waar we gratis een jaartje kunnen verblijven. Echter begint het meer en meer door te sijpelen dat die oplossing net iets minder mooi is dan we voor ogen hadden (zie enkele redenen hieronder). We twijfelen steeds meer en meer om niet gewoon een wooncontainer aan te schaffen en daar tijdens de verbouwing te wonen, zodat we in de buurt blijven wonen en alles goed kunnen opvolgen. Deze wooncontainer zouden we dan weer verkopen zodat het uiteindelijk een vrij goedkope oplossing is.

Heeft er iemand ervaring mee met deze twee scenario’s (verhuizen op 20’ met kinderen, of wooncontainer met kinderen)?

Aantal redenen waarom we verhuizen toch geen topidee vinden:
  • De woning is op 20 minuten rijden gelegen van onze huidige woning (dus het verbouwproject). Echter hebben we twee kleine kinderen, die we nog steeds naar de creche / kleuterklasje in de buurt van onze huidige woning moeten voeren (niet op de weg naar ons werk). De huidige rit van 30’ naar het werk zal hierdoor dus snel al een uur worden (rekening houdende met het drukkere verkeer ook als je later bent).
  • Een bouwproject opvolgen van op afstand lijkt ons moeilijk, waardoor we controle verliezen.
  • Onze huidige woning heeft een grote aangelegde tuin, die we nog steeds zullen moeten onderhouden. Dit moet dus ook steeds in het weekend gebeuren, na een autorit van 20’.
  • De woning heeft geen tuin, terwijl we buitenmensen zijn.
  • Af en toe wat werken in de verbouwing lijkt mij ook niet evident als je telkens je al 2x 20’ moet verplaatsen. Onze tijd met twee voltijdse jobs en 2 kinderen is sowieso al extreem beperkt, dus dan helpen die verplaatsingen niet.

Even voor de duidelijkheid: die woning van familie is eentje alleen voor jullie of bij familie wonen?

4 zaken:
- staat de overheid een wooncontainer toe? Voor hoelang en welke grootte?
- besef je welke grootte je nodig hebt met 2 kinderen in een wooncontainer?
- wat ga je doen met de meubelen die je anders in de woning had kunnen stockeren?
- de aangelegde tuin kan wss ook wel even op een lager ritme onderhouden worden.

Schrijf ook eens de nadelen van een wooncontainer op. Nu lijkt het alsof je enkel de nadelen van een woning bekeken hebt en het andere romantiseert.

Met een kleuter+peuter in een container lijkt me de hel, die 20 minuten extra is dan mss wel tijdsverlies, maar zal ook helpen om je hoofd af en toe leeg te maken.

En een tip: neem ouderschapsverlof, want anders is de kans groot dat jullie met een verbouwing, 2 kinderen én een sowieso lastigere woonsituatie gaan crashen. Dat is financieel nog erger dan wat ouderschapsverlof (1/10e of 1/5e)

Ik kon tijdens onze energetische verbouwing gratis op een dikke 10 min wonen. Het was dat of een wooncontainer kopen en daar met 3 in leven.

Dat was alles behalve een moeilijke keuze...

Ik snap ook uw nadelen niet. Je doet alsof 20 min naar de bouw rijden immens veel tijdverlies is. Dat stelt toch amper iets voor?
En uw tuin onderhouden is ook wat zever. Ik heb 2 jaar niks in mijn tuin gedaan behalve eens 1x mijn haag snel snel afgeschoren. ik heb daar geen enkele buurman over horen klagen. Alsof het gras perfect afgereden moet zijn als ge daar elk weekend in de bouw staat te werken.
Hell, in de tuin stond een afvalcontainer en een immens grote berg zand dat was uitgegraven.

Ik denk dat je u eerder druk moet maken hoe je dit allemaal gaat aanpakken met 2 kinderen...

Laatst bewerkt:
En een tip: neem ouderschapsverlof, want anders is de kans groot dat jullie met een verbouwing, 2 kinderen én een sowieso lastigere woonsituatie gaan crashen. Dat is financieel nog erger dan wat ouderschapsverlof (1/10e of 1/5e)
+1 voor deze tip, we hebben vorig jaar hetzelfde (kind, verhuis, verbouwing, verhuis) gedaan over een periode van 8 maanden zonder ouderschapsverlof. Die extra vrije tijd had ons de ruimte gegeven om zaken voor te bereiden voor de verhuis/verbouwing/huishouden etc.

Het zet je relatie ook minder onder stress. Als het financieel kan, zou ik zeker aanraden dat min. 1 ouder (tijdelijk) wat minder werkt.

Mijn neef heeft een dik jaar in een wooncontainer gewoond met vrouw, hond en twee kinderen tijdens verbouwingen, meer dan genoeg plaats vond hij. Ben er zelf ook eens op bezoek geweest, ongeveer oppervlakte van een degelijk appartement geloof ik. 2 slaapkamers, badkamer, woonkamer, keuken, ...

En uw tuin onderhouden is ook wat zever. Ik heb 2 jaar niks in mijn tuin gedaan behalve eens 1x mijn haag snel snel afgeschoren. ik heb daar geen enkele buurman over horen klagen. Alsof het gras perfect afgereden moet zijn als ge daar elk weekend in de bouw staat te werken.
Hell, in de tuin stond een afvalcontainer en een immens grote berg zand dat was uitgegraven.

Hij spreekt wel van een grote aangelegde tuin. Dat kan je niet zomaar twee jaar negeren. Kost je handen vol geld en inspanning om dat nog ooit terug in orde te krijgen. Is natuurlijk een heel ander verhaal als het gaat over een woning op een perceel van 3,5 are. Dan boeit het inderdaad niet veel.

Desalniettemin zou ik ook gewoon voor de woning op 20 minuten kiezen ipv een container.

Ongeveer zelfde situatie hier. Grote verbouwing op 20 minuten. Wij blijven gewoon in het oude huis terwijl we renoveren. Da's dan vooral weekendwerk en tijdens vakanties. Er staat een container waar je theoretisch gezien in had kunnen wonen maar dat lijkt me gewoon afschuwelijk met 1 kind en een zwangere vrouw. ( :tongue: zou ook afschuwelijk zijn zonder zwangere vrouw hoor)

Dus je kan, tijdens een verbouwing van jullie huis, gratis verblijven in een woning en jij haalt aan dat dit 20 minuten rijden is van de huidige woning en er geen tuin is?

Dat is toch wel wat muggenziften niet? Wees blij met zo'n oplossing ipv. wat te kankeren op luttele details. Soit, als jij liever in een caravan wilt hokken dan is dat jouw ding he.

First World Problems.

Terug
Bovenaan