Virusgekte: van online haat tot terrorisme

Blijkbaar zijn er heel wat verborgen tunnels in dat natuurpark. Als hij zijn actie echt voorbereid heeft, en gezien dat hij er niet ver van woonde, zou hij dus deze tunnels wel eens kunnen kennen én gebruikt hebben. Vraag me wel af wat nu zijn endgame is.

Ben benieuwd ook ja.

Ge zou denken dat zo ne getrainde militair wel een plan heeft en weet wat em doet.
Ofwel is heel dat gedoe een last-minute ingeving geweest op een moment dat em flipte en is em aan het improviseren of gewoon op de vlucht.

Volgens mij mag een politicus dat maar niet iemand die ons wil vertegenwoordigen in een regering. Marc Van Ranst werd gebombardeerd tot het gezicht van de pandemiecampagne en heeft dus op zijn minst een verpletterende verantwoordelijkheid. Hij zit volgens mij niet voor spek en bonen in die adviesraden. Wij mogen toch verwachten dat hij daar zetelt als een neutrale wetenschapper, niet als brokkenpiloot? Mij niet gelaten eigenlijk want het is toch op rekening van diezelfde regeringspartijen. Maar ontkennen dat dit de polemiek en het trumpisme niet ten goede komt, tsja...

Tuurlijk maar het gaat over het punt dat we het de hele tijd over Marc hebben, al ben ik het ook wel beu eerlijk gezegd. Helaas zijn die twee nu eenmaal de hoofdpersonages van dit circus. En nogmaals, MVR mag van mij zeggen wat hij wilt, net zoals jij dat mag. Sterk is gewoon dat hij dit vanuit zijn safe house zelfs nog politiek probeert te recuperen. Schandalig eigenlijk ook ten opzichte van vrouw en kinderen die nu het grootste slachtoffer zijn.
Voor mij persoonlijk is MVR een expert die de regering adviseert, en dat hij "het gezicht" is geworden van de maatregelen is omdat de politiek voornamelijk bestaat uit lafaards die willen herverkozen raken.

Ik zie echter niet hoe MVR ons vertegenwoordigde? Daarvoor hebben we parlementsleden (niet dat die nog veel te zeggen hebben). Ik zie ook niet waarom hij voor spek en bonen in die adviesraad zou zitten en waarom je lijkt te denken dat hij daar zijn twitterpersonage speelt. Eerlijk gezegd snap ik van heel jouw eerste paragraaf niet veel.

Komt dit de polemiek en het trumpisme niet ten goede? Ik wil best akkoord gaan dat MVR zichzelf te graag hoort praten, maar anderzijds mag een prominent figuur ook wel eens wat minder omfloerst praten van mij, als hij weet waarover hij spreekt. Bij politieke voorkeur geldt dat niet, maar dat hij bijvoorbeeld die Nederlandse salsaleraar op zijn plaats zet, dat is toch gewoon terecht? Ik bespeur in heel die polemiek vooral een soort van calimerogedrag van mensen die denken dat hun onwetendheid op hetzelfde respect moet kunnen rekenen als het advies van een expert.

De motieven waarom MVR niet zwijgt nu weet ik niet, politieke recuperatie vind ik nogal een makkelijk argument (vooral omdat het geen politieker is). Egotripperij kan ook best. Maar ik wil toch wel opmerken dat iemand die zijn idealen blijft verdedigen en niet zwijgt wanneer hij wordt bedreigd ook positief kan gezien worden, enkel lijkt dat hier niet het geval omdat zijn mening niet populair genoeg is ofzo.

Maar wat heeft zijn professioneel parcours of zijn kunde als viroloog hier nu mee te maken? Ik denk dat het duidelijk mag zijn dat die man gewoon professioneel top is, daar kan je volgens mij gewoon niks aan opmerken.
Maar dat maakt nog niet dat al zijn uitspraken en strapatsen naast zijn beroep als wetenschapper en viroloog niet van een bedenkelijk allooi zijn.

Dus ja voor deze crisis was hij een gekkie die ook al polariseerde en allerlei strapatsen uithaalde. Maar toen was hij niet bekend, en schonk niemand aandacht aan hem. Hij was één van de vele Twitteraars die buiten de twitterbubbel niemand kent. Zijn bereik was zeer klein.

Natuurlijk als je ineens publieke figuur wordt en je bereik wordt ineens groot. Om maar niet te zeggen meest invloedrijke persoon tijdens deze crisis, tsja dan ben je niet langer meer die onbekende gekkie die wat kan lopen roeptoeteren. Nee je bent dan een figuur die een publieke functie uitoefent om een reden die veraf staat van partijpolitiek en polarisatie. Dus lijkt het mij maar logisch dat je dit dan ook niet doet. Maar net het tegenovergestelde gebeurt, hij gebruikt zijn nieuw verworven bekendheid om op een nog grovere en polariserende manier zijn mening te verkondigen (die niks te maken heeft met virologie). En dat is niet waarom hij in de eerste plaats die bekendheid gekregen heeft, integendeel.

Gekkie is voor mij een term voor het soort volk dat corona een complot vindt van Bill Gates en iets met 5G. Wat heeft zijn professioneel parcours of kunde als viroloog daarmee te maken? Euhm, alles? Het is namelijk de reden dat hij als adviseur naar voren werd geschoven (ondanks zijn sterke meningen vermoed ik).

Opnieuw zie ik niet waarom iemand een spreekverbod moet krijgen op twitter omdat de regering hem uit lafheid tot woordvoerder bombardeert. Ik zou het ook niet doen, maar MVR is nu eenmaal wie hij is zeker (een egotripper en mogelijk een eikel). Nergens zie ik in waarom dat steunmarsen voor zijn potentiële moordenaar logisch maakt.

Eigenlijk is het eenvoudig: Marc Van Ranst treft geen enkele schuld aan het feit dat er nu een dolgedraaide paracommando een moordaanslag op hem wilt plegen, want hij heeft vrijheid van meningsuiting en daarnaast heeft hij als viroloog ook maar z'n werk gedaan. Wat hij daarbuiten doet en hoe dat wat mij betreft wel degelijk negatief op hem reflecteert als professor, is in de eerste plaats voor tussen hem en zijn werkgever die dat blijkbaar geen probleem vindt.

Maar het is evenzeer een feit dat hij éven schuldig is aan de polarisatie die hij nu verwijt aan Vlaams Belang en zelfs Ivan Van de Cloot of Siegfreid Bracke en andere tweeteraars: als je wilt uitdelen moet je ook maar belachelijke beledigingen als "grootviroloog" kunnen incasseren. Dat hij doet alsof die laatsten wél schuldig zijn aan wat hem nu overkomt wegens actieve sfeerschepping tegen virologen is poging tot politieke recuperatie, één waarvan ik vrees dat hij niet beseft dat dit eerder contraproductief zal zijn en alleen maar meer gefrustreerde foert-stemmen richting VB zal duwen. Ik juich dat absoluut niet toe.

Natuurlijk mag MVR ook twitteren over alles gaande van het conflict Israël/Palestina tot het WK in Qatar. Het publieke debat over zo'n zaken mag gerust breed gevoerd worden. Alleen merk op: MVR kiest daar weer een extreme zijde in het debat en polariseert ten top met een woord als "Gazacaust", is dit dan de viroloog die we als spreekbuis van de regering willen als we straks de beoogde vaccinatiecijfers in de joodse wijken niet bereiken?

Iedereen heeft recht op zijn of haar politieke mening, maar feit is dat in sommige posities, zoals griep commissaris of één van de hoogste adviseurs aan de regering, zou het verstandiger zijn te zwijgen. Dat staat volkomen los van onterecht van onverdiende doodsbedreigingen, ook voor deze week hadden veel mensen al een degoût van alles wat uit Van Ranst z'n mond kwam, zelfs al zei Steven Van Gucht of Erika Vlieghe net hetzelfde.
Soms is een schijn van neutraliteit nodig om bepaalde jobs deftig te kunnen uitvoeren.

Van Ranst wist dus dat Conings maandagavond voor zijn deur stond. Als iemand die op de lijst staat van het OCAD voor de deur staat van een persoon die bedreigd wordt, waar woont van Ranst? Willebroek en Heverlee?? Dan grijp je toch onmiddellijk in als politie???

Van Ranst wist dus dat Conings maandagavond voor zijn deur stond. Als iemand die op de lijst staat van het OCAD voor de deur staat van een persoon die bedreigd wordt, waar woont van Ranst? Willebroek en Heverlee?? Dan grijp je toch onmiddellijk in als politie???
Inderdaad vreemd. Maar mogelijk wisten ze maandag nog niet dat de militair plannen had voor Van Ranst. Of ze hebben 'm pas gespot op camerabeelden, dagen nadien.

Als Jurgen echt Van Ranst had willen doden, had hij dat toen al gedaan denk ik zo.
Hij had alle tijd om Marc op te wachten

Voor mij persoonlijk is MVR een expert die de regering adviseert, en dat hij "het gezicht" is geworden van de maatregelen is omdat de politiek voornamelijk bestaat uit lafaards die willen herverkozen raken.

Ik zie echter niet hoe MVR ons vertegenwoordigde? Daarvoor hebben we parlementsleden (niet dat die nog veel te zeggen hebben). Ik zie ook niet waarom hij voor spek en bonen in die adviesraad zou zitten en waarom je lijkt te denken dat hij daar zijn twitterpersonage speelt. Eerlijk gezegd snap ik van heel jouw eerste paragraaf niet veel.
De politiek weet maar al te goed dat hij het sleutelfiguur was/is om iedereen in het gareel te houden. Hell, waarom target Jürgen hem anders? Nergens beweer ik dat hij zijn twitterpersonage in die adviesraden speelt? Volgens mij doet hij zijn werk daar goed hoor. Hij adviseert de politiekers om onze (mentale) gezondheid te beschermen. Is dat geen vertegenwoordiging en verantwoordelijkheid hebben?

De motieven waarom MVR niet zwijgt nu weet ik niet, politieke recuperatie vind ik nogal een makkelijk argument (vooral omdat het geen politieker is). Egotripperij kan ook best. Maar ik wil toch wel opmerken dat iemand die zijn idealen blijft verdedigen en niet zwijgt wanneer hij wordt bedreigd ook positief kan gezien worden, enkel lijkt dat hier niet het geval omdat zijn mening niet populair genoeg is ofzo.
Hij doet wél aan politiek en ambieert dat parcours maar weet goed genoeg dat het niet strookt met zijn huidige functies.
Misschien heb je de links die ik gepost heb over zijn PVDA-congressen en gesprekken met de SPA indertijd gemist?

Als Jurgen echt Van Ranst had willen doden, had hij dat toen al gedaan denk ik zo.
Hij had alle tijd om Marc op te wachten
En wie zegt dat Marc thuis was? Men zegt gewoon dat hij wist dat Conings voor zijn deur stond. Voor hetzelfde geld zat die in zijn 2e woonst, op zijn werk of ergens in een tv studio.

Wat ik wel raar vind is dat iedereen opeens wist dat hij voor Van Ranst zijn deur stond maar niemand er aan gedacht heeft om hem toen op te pakken. Dus volgens mij wist met dit alles helemaal niet.

Waarmee je dus perfect aantoont wat ik bedoel.

Rechts zijn blanke boze mensen die niets kunnen verdragen van vreemdelingen.
Aangevuurd door platvloerse HLN-praat.
Ok dan.

Hou die houding tov mensen die anders denken maar aan.
Dat soort polariserende praat heeft goed gewerkt in de VS zou ik zeggen.

Das nu eenmaal hoe ik het zie en dat is dan ook net exact wat ik bedoel als ik zeg dat je je mening niet meer mag geven. Je mag rechts niet racistisch noemen, ze zijn zogezegd niet eens meer tegen vreemdelingen. Je mag niet praten over de demografiek waar ze het merendeel van hun stemmen uit vissen. Zelfs conservatief horen ze niet graag meer. Ze verwachten dat je hen met fluwele handschoenen aanpakt maar zelf gooien ze dan wel constant met modder, jutten ze de hele boel op en lanceren groffe uitspraken met de regelmaat van de klok.

T'is allemaal de schuld van de sossen / links is precies het enige dat je nog mag zeggen in de politiek. 🤷‍♂️

Eigenlijk wil je dan toch gewoon dat de mat voor extreem rechts wordt uitgerold en dat iedereen maar moet akkoord gaan met die woede en frustratie die daar leeft?

Van Willebroek is het meer dan 127 km rijden naar Nationaal Park Hoge Kempen vanuit het Leuvense een goeie 80 a 90 km.

Een terrorist die onder dreigingsniveau 4 gesignaleerd staat, het allerhoogste niveau had eigenlijk alle tijd om zich te verschuilen in de Limburgse bossen 😄.

Inderdaad, r
Wat is er mis met die tweet?
Die tweet is ronduit fake news dat MVR verspreid, dat gebouw was een Hamas vestiging waar ook kantoren in zaten van enkele persbureaus. Er is een enorm verschil qua motief tussen een terroristische beweging aanvallen of een perskantoor gaan neerhalen.

Das nu eenmaal hoe ik het zie en dat is dan ook net exact wat ik bedoel als ik zeg dat je je mening niet meer mag geven. Je mag rechts niet racistisch noemen, ze zijn zogezegd niet eens meer tegen vreemdelingen. Je mag niet praten over de demografiek waar ze het merendeel van hun stemmen uit vissen. Zelfs conservatief horen ze niet graag meer. Ze verwachten dat je hen met fluwele handschoenen aanpakt maar zelf gooien ze dan wel constant met modder, jutten ze de hele boel op en lanceren groffe uitspraken met de regelmaat van de klok.

T'is allemaal de schuld van de sossen / links is precies het enige dat je nog mag zeggen in de politiek. 🤷‍♂️

Eigenlijk wil je dan toch gewoon dat de mat voor extreem rechts wordt uitgerold en dat iedereen maar moet akkoord gaan met die woede en frustratie die daar leeft?
Aan de rechterzijde bestaat een groot calimerocomplex, aangedreven door rancune en azijnpisserij. Dat is ook wat me destijds afstand heeft doen nemen van enig politiek engagement: ik wil me niet vereenzelvigen met rancuneuze populisten. Rechts en links beschuldigen elkaar eigenlijk van hetzelfde, maar afhankelijk wie een misstap begaat zetten ze gewoon een andere bril op. Is het iemand "van het goeie gedacht", wordt vergoeilijking ingeschakeld. Is het iemand "van het verkeerde gedacht" worden alle middelen aangewend om deze te demoniseren. Dat zijn echter mechanismes die overal in werking treden. Politiek draait om macht en macht berust onder andere op een achterban die draagvlak levert. Vivaldi is dan wel aan zet, maar ontbreekt aan draagvlak.

Het grappige aan dit soort posts is dat je de termen sossen / links en rechts / conservatief gewoon kan omdraaien en je zou nooit weten dat het gebeurd is. Kortom, de patstelling is totaal.

Das nu eenmaal hoe ik het zie en dat is dan ook net exact wat ik bedoel als ik zeg dat je je mening niet meer mag geven. Je mag rechts niet racistisch noemen, ze zijn zogezegd niet eens meer tegen vreemdelingen.
Dat is gewoon een heel simplisitsche redenering. Gaan we linken nu ook communisten noemen, als ik je vergelijking moet doortrekken? Je ziet nu toch zelf wel dat de gemiddelde linkse persoon niet automatisch een communist is of daar zelfs mee bezig is. Hetzelfde voor rechtse personen en racisme.

En wie zegt dat Marc thuis was? Men zegt gewoon dat hij wist dat Conings voor zijn deur stond. Voor hetzelfde geld zat die in zijn 2e woonst, op zijn werk of ergens in een tv studio.

Wat ik wel raar vind is dat iedereen opeens wist dat hij voor Van Ranst zijn deur stond maar niemand er aan gedacht heeft om hem toen op te pakken. Dus volgens mij wist met dit alles helemaal niet.
Daarom dat ik zeg dat hij alle tijd had om hem op te wachten. Nu is zijn ‘window of opportunity’ zeker vliegen.

Aan de rechterzijde bestaat een groot calimerocomplex, aangedreven door rancune en azijnpisserij. Dat is ook wat me destijds afstand heeft doen nemen van enig politiek engagement: ik wil me niet vereenzelvigen met rancuneuze populisten. Rechts en links beschuldigen elkaar eigenlijk van hetzelfde, maar afhankelijk wie een misstap begaat zetten ze gewoon een andere bril op. Is het iemand "van het goeie gedacht", wordt vergoeilijking ingeschakeld. Is het iemand "van het verkeerde gedacht" worden alle middelen aangewend om deze te demoniseren. Dat zijn echter mechanismes die overal in werking treden. Politiek draait om macht en macht berust onder andere op een achterban die draagvlak levert. Vivaldi is dan wel aan zet, maar ontbreekt aan draagvlak.
Kan ik alleen maar mee akkoord gaan, als je soms leest wat sommigen posten zou je je de poten van onder uw gat lopen om niet als rechts gecatalogeerd te worden. Imo ben ik zelf al serieus wat minder rechts geworden alleen maar al uit walging van wat sommigen durven te vergoeilijken.

Inderdaad, r

Die tweet is ronduit fake news dat MVR verspreid, dat gebouw was een Hamas vestiging waar ook kantoren in zaten van enkele persbureaus. Er is een enorm verschil qua motief tussen een terroristische beweging aanvallen of een perskantoor gaan neerhalen.
Al honderd keer herhaald, noch AP noch de VS administratie heeft, ondanks verzoek, ooit enig bewijs gezien dat deze aanval rechtvaardigt. Dat jij de propaganda van het Israëlische leger gelooft boven een onafhankelijke en kwalitatieve organisatie van onderzoeksjournalisten zoals Associated Press zegt meer over jouw motieven in deze kwestie. Van Ranst verwijten dat hij fake nieuws verspreidt is in dit geval de omgekeerde wereld en volledig absurd.

Daarom dat ik zeg dat hij alle tijd had om hem op te wachten. Nu is zijn ‘window of opportunity’ zeker vliegen.
Zolang we niet weten wat zijn plannen zijn en en zijn doelstelling kunnen we dit eigenlijk niet zeggen. We weten misschien dat hij een extreem gedachtengoed heeft maar daarom weten we nog altijd niet op welke wijze hij poogt zijn doel te bereiken.

Het is niet omdat jij in een fabrieksomgeving werkt en daar contact hebt met "bijna allemaal VB stemmers", dat die representatief zijn voor de gemiddelde VB-stemmer. Ik zeg trouwens niet dat "weldenkenden" tegen hun principes in met het VB moeten gaan regeren, maar wel dat VB stemmers gehoord moeten worden want de klassieke partijen zijn electoraal nog maar een schim van wat ze ooit waren geweest. Open VLD, Vooruit en CD&V vandaag in vergelijking met pakweg 20 jaar terug is een wereld van verschil. Open VLD heeft in 2019 ocharme 13% behaald. Dat die de premier afleveren kan dan democratisch gezien wel, je moet geen genie zijn om te beseffen dat de Vivaldiregering een samenraapsel is van irrelevante klassieke partijen en dat het ongenoegen onder de bevolking groeit, dat nu resulteert in een poll waar het VB bijna een kwart van de kiezers kan overtuigen. #nietmijnregering is in dat opzicht een gevoel dat sterk leeft onder de bevolking.

Ik denk dus wel degelijk dat dat represenatief is voor de gemiddelde VB stem. Dat zo'n gitzwarte zondag eraan komt lijkt me duidelijk maar ik zie niet in wat daar tegen te doen valt. Het probleem is dat dat ongenoegen over vreemdelingen voor de andere partijen niet bestaat en het aanpakken tegen hun principes ingaat. Hoe ga je zo elkaar vinden? Het VB zal het zelf moeten "oplossen". Door gewoon hun taal aan te passen en het beeld dat ze schetsen van onze maatschappij wat bij te sturen zouden ze denkik al veel van wat leeft bij onze bevolking kunnen aanpakken. Maar het probleem dat ze zelf mee in stand houden oplossen is electoraal niet echt interessant voor hen. Kijk naar Orban en consoorten, volharden en alsmaar extremer en conservatiever worden lijkt een meer gangbare strategie.

Zolang we niet weten wat zijn plannen zijn en en zijn doelstelling kunnen we dit eigenlijk niet zeggen. We weten misschien dat hij een extreem gedachtengoed heeft maar daarom weten we nog altijd niet op welke wijze hij poogt zijn doel te bereiken.
Klopt natuurlijk wel, maar had hij niet twee brieven geschreven? Eentje voor zijn vriendin en de andere voor de politie?
Daar moet dan toch wel relevante info instaan

Terug
Bovenaan