Virusgekte: van online haat tot terrorisme

Maar jongens toch, wat een ziekelijke obsessie hebben jullie met Van Ranst? Hoeveel posters gaan er hier nu nog komen die niet de dader maar het slachtoffer veroordelen? Degoutante gasten.

Voor mij stopt die vrijplaats bij doodsbedreigingen hoor.
:wtf: Wat is er nu degoutant aan kritiek geven op MVR. Precies of we hier oproepen dat die soldaat 'm best zo snel mogelijk afmaakt. MVR is gewoon een polariserend figuur dat 'ie enkel aan 'm zelf te danken heeft. Is het goed dat we MVR hebben? Natuurlijk, top viroloog. Maar zijn Twitter feed is gewoon beschamend. Moet die daarvoor bedreigd worden? Natuurlijk niet. Treft 'ie schuld? Neen, maar het zou verstandiger zijn om niet zo polariserend op te treden.

Ons hier degoutante gasten noemen is ook een brug te ver hoor.

MVR zou beter stoppen met op TWTR te zitten en zich eens voor een keer bóven de discussie zetten. Hij is professor, toch niet één of andere debiel die op alles en iedereen moet reageren? Vind zijn boutades professor onwaardig eerlijk gezegd. Maar soit.

Ik zal mijn Herentse bronnen eens aanspreken voor live updates!
Ga je het aan Marc Thys vragen?

Opnieuw je gooit alles op een hoop.
Er zijn er 5 correct veroordeeld. (nogmaals sorry dak verkeerd was en maar aan 4 dacht!!) Alle artikels die je kan vinden op het internet en de media doet er niet toe hoor. Ze doen net hetzelfde als jij en gooien alle aanklachten, wapens, nazivlaggetjes, en concertjes op 1 hoop en iedereen is daar recht evenredig schuldig aan...
En dat is nu eenmaal niet de realiteit. (toch niet in de casus dat ik ken)
Tis trouwens mijn laatste post hierover.
Dus jij beweert dat er 6 niet-correct veroordeeld zijn. Heb je daarvoor het vonnis gelezen of welke extra informatie heb je die niet eenzijdig van een van de daders is?

:wtf: Wat is er nu degoutant aan kritiek geven op MVR. Precies of we hier oproepen dat die soldaat 'm best zo snel mogelijk afmaakt. MVR is gewoon een polariserend figuur dat 'ie enkel aan 'm zelf te danken heeft. Is het goed dat we MVR hebben? Natuurlijk, top viroloog. Maar zijn Twitter feed is gewoon beschamend. Moet die daarvoor bedreigd worden? Natuurlijk niet. Treft 'ie schuld? Neen, maar het zou verstandiger zijn om niet zo polariserend op te treden.

Ons hier degoutante gasten noemen is ook een brug te ver hoor.
Het zou verstandig zijn om niet met blote benen door Brussel te lopen. Dat noemen ze dus victim blaming...

Maar jongens toch, wat een ziekelijke obsessie hebben jullie met Van Ranst? Hoeveel posters gaan er hier nu nog komen die niet de dader maar het slachtoffer veroordelen? Degoutante gasten.
Als je mensen zo bejegent op Twitter omdat ze niet akkoord zijn met je denkwereld, dan ben je zelf ook zwaar fout bezig hoor. En ondermijn je en-passant ook nog eens je eigen credibiliteit. Of dit moet ook kunnen volgens jou?

Het zou verstandig zijn om niet met blote benen door Brussel te lopen. Dat noemen ze dus victim blaming...
Iedereen handelt naar een maatschappelijk ingegeven norm, en wie afwijkt van de norm kan reacties verwachten.

In BXL, in België is het de norm dat blote benen normaal zijn. Als ik daar reacties op krijg, dan zijn het die reagerende personen die afwijken van de norm.

Het is ook de norm dat een persoon met zo'n belangrijke publieke functie zich met een beetje waardigheid gedraagt op online kanalen. MVR wijkt af van de norm, en krijgt hier dus reacties op. Waarmee ik niet zeg dat het OK is dat mensen MVR bedreigen.
Bedoel je 'nee aan de schoonfamilie' of 'ja dat is schoonfamilie'?
Nee, aan de schoonfamilie. :) Mijn vriendin is van Herent.

Maar eigenlijk gaat de discussie hier over de zoektocht naar JC!

Als je mensen zo bejegent op Twitter omdat ze niet akkoord zijn met je denkwereld, dan ben je zelf ook zwaar fout bezig hoor. En ondermijn je en-passant ook nog eens je eigen credibiliteit. Of dit moet ook kunnen volgens jou?
Ik zie hem daar niemand met de dood bedreigen eerlijk gezegd. Ik zou zelfs zeggen dat het verfrissend is om idioten als zodanig te benoemen. Ik weet de voorgeschiedenis niet, maar "bedrogkunde" en dergelijke doen mij vermoeden dat het iets objectiever fout was dan "niet akkoord zijn met iemand's denkwereld".

Het is ook niet "in functie" volgens mij. Is het ideaal, neen. Zou ik het zelf doen, neen. Praat het op een of andere manier goed dat een gek je wil omleggen, neen.

In het kader van dit topic raad ik allen aan het boek 'Mijn onzichtbare vijand: Elke dag vechten, getekend voor het leven' te lezen van Steven Gelders. Steven Gelders is een voormalig para en SF'er van ons Belgisch leger die zijn buitenlandse missies en de terugkeer nadien in de Belgische maatschappij heeft neergeschreven. Het stuitend gebrek aan respect en omkadering van de Belgische staat en leger aan die jongens is daarin zeer bedroevend. De worsteling met PTSS wordt daarin ook heel mooi neergeschreven.

Dat niet meer van die mensen een losgeslagen projectiel worden is eigenlijk een wonder te noemen. Als ik sommige hier in het topic zie schrijven dat onze 'gewone' militairen niet echt in het oorlogsconflict komen op buitenlandse missies dan vraag ik me af hoe wereldvreemd je eigenlijk wel niet bent...

Geen boobytraps in wagen voortvluchtige militair​

Het federaal parket zegt dat er geen boobytraps in het voertuig van Jürgen Conings zijn gevonden. De jager die de auto aantrof, verklaarde eerder dat er een handgranaat in de wagen lag die via een koperdraad verbonden was met de deurklink. Maar dat klopt niet, zegt het federaal parket nu.

In het kader van dit topic raad ik allen aan het boek 'Mijn onzichtbare vijand: Elke dag vechten, getekend voor het leven' te lezen van Steven Gelders. Steven Gelders is een voormalig para en SF'er van ons Belgisch leger die zijn buitenlandse missies en de terugkeer nadien in de Belgische maatschappij heeft neergeschreven. Het stuitend gebrek aan respect en omkadering van de Belgische staat en leger aan die jongens is daarin zeer bedroevend. De worsteling met PTSS wordt daarin ook heel mooi neergeschreven.

Dat niet meer van die mensen een losgeslagen projectiel worden is eigenlijk een wonder te noemen. Als ik sommige hier in het topic zie schrijven dat onze 'gewone' militairen niet echt in het oorlogsconflict komen op buitenlandse missies dan vraag ik me af hoe wereldvreemd je eigenlijk wel niet bent...
Bedankt voor de leestip.
Heb hier nog 'Terroristenjager: in het hart van de speciale eenheden - Lionel D. & Annemie Bulté' liggen. Moet 'm nog lezen maar ziet er goed uit. Gaat over iemand van het SIE die vertelt over de job.

Edit: uw boek is helaas overal uitverkocht.. mocht iemand een winkel vinden (die niet 48 EUR vraagt zoals BOL voor 2dehands boek), mag die het laten weten.

Ik vind dat ge algemeen genomen gelijk hebt, maar deze vergelijkingen zijn wel niet correct. Van Ranst stelt geen onschuldige daden in zijn privéleven, Van Ranst gebruikt een gezondheidscrisis om zich persoonlijk en publiekelijk politiek te profileren en houdt er al zestien maanden een Trumpiaanse visie van mediagebruik en personencultus op na, de reacties via Twitter terwijl hij door anderen beveiligd wordt zijn daar een geweldig voorbeeld van.

Hij is in de media een politicus in een stofjas, mede omdat de echte politici hem die rol geven, en aan zijn voorstellingen over manipulatie in diezelfde media te zien, weet hij goed genoeg wat hij doet op dat vlak. En afgaande op zijn constante provocaties aan het adres van volk zoals die Conings, wil ik hem daar ook niet langer het voordeel van de twijfel geven dat hij ook daar niet weet waarmee hij bezig is. Van Ranst is hier geen vrouw die alleen rondrijdt en zich niet bewust is van de wereld rondom haar. Van Ranst is iemand met een directe (adviserende voor dat we daar weer over gaan vallen) en grote invloed op het beleid van een heel land en impact op mensenlevens, en iemand die die verkregen rol op wetenschappelijke basis mengt met een haast omnipresente stroom aan politieke boodschappen en bewuste provocaties richting één specifieke groep vanuit zijn persoon. Zelfs bij doodsbedreigingen van die groep met een voorliefde voor geweld moet hij nog steeds het laatste woord hebben, beschermd door anderen, en zeggen "dat het niet de minste indruk maakt op hem."

Neen, Van Ranst moet daarvoor niet beloond worden met doodsbedreigingen, dat is helemaal voor Conings en gelijken hun rekening, daar is geen nuance voor. Maar eveneens neen, Van Ranst moet hier niet weggezet worden als een onschuldig meisje dat van een avondje uit alleen naar huis fietst, dat mag wel even genuanceerd worden zonder de verantwoordelijkheid daarvoor bij hem te leggen. Het lijkt me dan ook geen toeval dat Van Ranst beveiligd moet worden en niet iemand als Van Gucht, ook al zullen die wetenschappelijk min of meer hetzelfde standpunt hebben.
Ik ben het algemeen genomen met je eens, hoewel ik je stelling over het gebruiken van een gezondheidscrisis en bijhorende termen als Trumpiaans in het begin van je reactie wel nogal sterk vind maar goed, dat is jouw mening natuurlijk. Ik voel me wel genoodzaakt om te zeggen dat ik zelf absoluut geen fan ben van Van Ranst. Misschien dat je in de coronathread zelfs wel enkele zure reacties van mijnentwege richting MVR kan vinden (dat weet ik niet en ik ga er ook niet naar zoeken want dat doet er niet toe) want ik heb echt geen hoge dunk van die man hoor.

Ik vind ook dat hij zich te pas en te onpas laaft aan de aandacht die hij krijgt als de facto spreekbuis van de pandemie, maar ik ben nog altijd van mening dat hij dit niet 'zelf gezocht heeft' (en dat hij, zoals sommigen doen uitschijnen, als het ware zelf verantwoordelijkheid draagt voor de acties van Conings) en dat is iets waar sommigen in deze thread wel op aansturen, en dat stoort me. Scheld 'm uit op forums, reageer op zijn (vaak dwaze) Twitter posts, klaag 'm voor mijn part aan (dat is ook al gebeurd) maar het moet wel binnen het wettelijke blijven natuurlijk.

Ik vind het trouwens ook een (kleinere) factor dat veel politici zich maandenlang verstopt hebben in de media telkens er verstrengingen werden aangekondigd en mensen als Van Ranst en co. dus wel bijna moesten optreden als de bearers of bad news. Ja, Van Ranst genoot/geniet daar mijns inziens iets te hard van, maar het is niet zo dat onze leiders (waarvan zo vaak wordt gezegd dat zij het land leiden en niet de virologen; daar ben ik het mee eens, maar ze waren in het verleden toch niet al te happig om hun beleid uit de doeken te komen doen) daar altijd hebben gedaan wat ze moesten doen. Dat heeft weinig te maken met zijn antics op social media en zijn mediageilheid, maar goed.

Soit, wat me vooral stoort is het feit dat sommigen hier (ik noem geen namen: geen zin om daarover in discussie te gaan) deze gebeurtenis/thread aangrijpen om hun frustraties over de persoon Van Ranst (en bij uitbreiding de COVID maatregelen) te botvieren. Alsof hij dit allemaal verdient omdat hij vaak 'zijn boekje te buiten gaat' op social media. Terwijl ik dit aan het typen was werd er bijvoorbeeld boven mij een Tweet van Van Ranst gelinkt, als ware dat van dezelfde orde als een doodsbedreiging van iemand die blijkbaar heel veel motivatie heeft om zijn woorden kracht bij te zetten. Dat was misschien niet de bedoeling van die persoon, maar zo doen sommige anderen wel. Alsof provoceren en de lul uithangen dan maar bijna uit gewoonte resulteert in moeten vluchten naar een safehouse omwille van een losgeslagen professional die het op je gemunt heeft. Alsof dat bijna doodnormaal is. Die twee zijn absoluut niet in verhouding.

In't kort: ik ben het voor een groot deel met je eens. Met een genuanceerde mening als de jouwe heb ik dan ook helemaal geen probleem. Het zijn die figuren die hier doen alsof hij hier allemaal zelf voor gezorgd heeft of die onnozele Tweets of verschijningen in de media op gelijke grond zetten met doodsbedreigingen waar ik een probleem mee heb.

Internet is vooral een vrijplaats voor grootspraak en ondoordacht trolgedrag. Dat is een beetje zoals een zatlap die aan de toog van zijn stamcafé zegt dat we alle "politiekers" moeten opknopen. Die ga je toch ook niet voor het gerecht slepen? Als je daarmee begint krijgen we een totalitair systeem met een gedachtepolitie. Er is een verschil tussen onnozelaars die HLN.be volspammen met idiote berichten en een lone wolf die daadwerkelijk een moordaanslag plant. Ik weet dat er gradaties zijn: je hebt ook onnozelaars die MVR elke avond opbellen of via via zijn familie gaat lastigvallen. Dat is strafbaar.

Maar goed, ik denk dat de tegenstelling tussen trollende Jef op HLN.be en de lone wolf die wapens van de kazerne haalt wat nuance verdient. Er zijn heel veel gradaties daartussen en ik vraag me af waar je de grens trekt tussen strafbaarheid en morele laakbaarheid. Etiquette op sociale media is een aparte discussie waard, want dat is zoals ik al zei een vrijplaats voor mensen van allerlei allooi.
Zeggen dat iemand opgeknoopt moet worden is niet trollen, dat is haatspraak en oproepen tot geweld. Mensen beschouwen het internet een beetje als het wilde westen waar je volledig anoniem eender wat mag zeggen zonder consequenties. Als ik dan kijk hoeveel leed er wordt veroorzaakt door die straffeloosheid en anonimiteit op het internet, dan lijkt het mij grondig tijd voor een mentaliteitswijziging en een modernisering van het wettelijk kader dat past in het digitale tijdperk.

Het internet is een communicatieplatform met een zeer wijd bereik. Als ik tegen mijn kameraad op café zeg dat Van Ranst moet opgeknoopt worden dan heeft dat veel minder impact dan wanneer ik dat op Twitter zet waar de reikwijdte veel groter is. Een beetje zoals met een megafoon op de Grote Markt in Brussel gaan staan. Dat zouden we ook niet accepteren.

Ik vind dat perfect kunnen, hij spreekt daar gewoon ook de waarheid. Op een forsere toon dan ikzelf zou gebruiken, en of het gepast is voor zijn functie is een andere vraag.

Maar zijn dat soort posts voor jou serieus voldoende om 'eigen schuld, dikke bult' te roepen wanneer hij vervolgens (concrete!) doodsbedreigingen krijgt? Is dat echt wat je zegt? Want dan ben jij zelf toch ook gewoon van het padje hoor.

Nu al drie knallen gehoord aan het bos van Meerdaelwoud ten zuide van Leuven. 't zal toevallig oefening van DOVO zijn aan de kazerne zeker

Terug
Bovenaan