Ik denk dat de staatsveiligheid of wie er ook monitort wel uit mensen bestaat die dezelfde afweging maken. En dat daarom een "like" van een brave gepensioneerde niet echt opgevolgd gaat worden.Met monitoren heb ik helemaal geen probleem. Iedereen systematisch in zijn onderbroek zetten bij wijze van spreken wel.
Je zou bijvoorbeeld maar een militair zijn die dat liked omdat hij het spijtig vindt dat hij zijn kleinzoon al maanden niet mag vastpakken. Die mens is misschien niet in staat om een "complexe" redenering te maken dat die underdog eigenlijk niets minder is dan een terrorist. Om hem daarmee een vermoeden van schuld aan te smeren en in extremis misschien een huiszoeking te rechtvaardigen, mwoah.
Allemaal nog hypnotisch natuurlijk maar ik vind dat wel een interessante denkoefening om te zien hoe ver we met zoiets kunnen gaan.
Ik ga ook niet akkoord met een vermoeden van schuld aansmeren, er staat ook letterlijk dat men vooral uitkijkt naar mensen met een bepaald profiel. Overigens, de situatie niet kunnen inschatten is ook een flauw excuus hé, maar misschien daarom goed dat zo'n dingen nu op het nieuws komen? Zodat mensen die een terrorist steunen omdat ze de situatie niet kunnen inschatten hierover eens nadenken?
denk dat er in ieder dorp wel een paar zo te vinden zijn