Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik zie hem eigenlijk nergens roepen en tieren als slachtoffer hoor. Mij lijkt het eerder het bullebakje die na een toek op zijn bakkes verder blijft uitdagen.Ik ben er hoe langer hoe meer van overtuigd, MVR is een narcistisch ventje met een groot ego en vooral een ettertje tout court. Het type ventje dat op de speelplaats andere kinderen uitdaagt en treitert tot er ene genoeg van heeft en hem een klap uitdeelt, om dan te roepen en tieren en slachtoffer te spelen.
Prove me wrong.
Het begint vooral zielig te worden als je als man op die leeftijd, die functie en die reeds al in een safe house zit nog steeds gelijk een puber het conflict zelf gaat zoeken. Moest het mijn pa zijn, ik had zijn gsm al in duizend stukskes gegooid.Ik zie hem eigenlijk nergens roepen en tieren als slachtoffer hoor. Mij lijkt het eerder het bullebakje die na een toek op zijn bakkes verder blijft uitdagen.
Dat ontkent niemand. Eigenlijk zou je verwachten van zo'n man dat hij wel de bigger man kan zijn maar tussen verwachtingen en realiteit zit er precies nog een ganse zone.Het begint vooral zielig te worden als je als man op die leeftijd, die functie en die reeds al in een safe house zit nog steeds gelijk een puber het conflict zelf gaat zoeken.
Ik vind die Tweet van Claes anders ook wel belachelijk. Zijn kunde als viroloog heeft niks te maken met zijn (enorm irritant en er volledig over de laatste tijd) gedrag op Twitter/social media. En dan nog een sneer naar 'de beleidsmakers' er achteraan, maar goed dat is politiek natuurlijk. In ieder geval vind ik die Tweet toch ook al behoorlijk polariserend, om in de sfeer van deze thread de afgelopen dagen te blijven. Je kan gemakkelijk gewoon Van Ranst zijn recent gedrag veroordelen zonder daar meteen het beleid te moeten bij trekken.Met verstomming geslagen.
De vraag “zijt gij nu niet slimmer” is volledig overbodig.
Bon ja. Hij heeft zijn keuze blijkbaar toch gemaakt. He makes a stance. Mij allemaal niet gelaten. Waarschijnlijk is er ook wel een reden dat hij de laatste maand opeens terug zijn (grotendeels) précorona harnas aantrekt: de crisis is immers voorbij. Hij is niet meer de viroloog, maar terug een activist.Ondanks dat hij gelijk heeft, zou hij in dit geval beter zwijgen. Al is het maar voor zijn eigen veiligheid en voor die van de andere virologen.

Hoewel ik er voor de rest grotendeels mee akkoord ga, blijf ik het vreemd vinden dat er gesproken word over een 'publieke functie'.
dus ik weet niet meer welke comités er momenteel nog actief zijn).
Zeg dat wel, vooral dit stukje zou MVR eens ter harte moeten nemen.Lijkt mij een duidelijk signaal aan Marc Van Ranst, maar dan op een teruggehouden manier, je weet wel: zoals Marc Van Ranst dat zelf niet kan:
![]()
Coronacommissaris Pedro Facon aan experten: "Duidelijk onderscheid maken tussen rol van expert en commentator" | VRT NWS Nieuws
Coronacommissaris Pedro Facon benadrukt dat de corona-experten zich vrij en veilig moeten kunnen voelen, maar hij vraagt van hen ook terughoudendheid in de communicatie. "Er moet een onderscheid zijn tussen de rol als expert en die als maatschappelijk commentator", zegt hij in "De wereld...www.vrt.be
Opvallend: Facon vraagt ook van de experten zelf dat ze opletten met hun communicatie. "Experten moeten er sterk op toezien dat hun rol als expert duidelijk onderscheiden is van hun rol als commentator. Soms is het moeilijk om dat onderscheid te zien."
Ondanks dat hij gelijk heeft, zou hij in dit geval beter zwijgen. Al is het maar voor zijn eigen veiligheid en voor die van de andere virologen.
En ook wel omdat de media hem als favoriete expert naar voren schuift. Of omdat hij gewoon altijd ja zegt als ze hem vragen terwijl de rest misschien wat (alhoewel dit waarschijnlijk een understatement is) terughoudender is.Dat is inderdaad wel een goed punt.
Ik heb net eens opgezocht wie er in het GEMS zit (ja, wie kan trouwens nog volgen met alle comités en adviesraden, dat is op zijn Belgisch een soepdus ik weet niet meer welke comités er momenteel nog actief zijn).
Maar het maakt niet uit welke adviesraad: daar zitten een hoop mensen in van wie ik nog nooit gehoord heb. Maar die dus, net als MVR in de raad zetelen, en advies geven aan de regering inzake de coronacrisis. Dus MVR maakt er vooral zelf een 'publieke' functie van, omdat hij dat wil.
Natuurlijk kan je discussiëren over zijn job als professor, dat is voor mij ook op een bepaalde manier een publieke functie (maar dan eerder als vertegenwoordiging van een universiteit, en niet van een regering).
Het in in ieder geval heel dubbel vind ik, ergens begrijp is dat je je niet laat doen door zo'n zaken maar langs de andere kant moet je ook het verstand hebben om te weten wanneer het genoeg is. En volgens mij lijkt die nooit door te hebben wanneer je best eens stopt met uw woordendiarree, vooral als je ziet dat het eigenlijk gewoon ontspoord in moddergooienDat maar ook als ge weet dat die zotten aan uw huis komen en ge ne kleine hebt en die daar ook is.
Aan de andere kant kan ik 't dan ook wel ergens appreciëren dat ge ne middelvinger opsteekt naar extremisten als statement.
Het is nog altijd M "ga maar skien mannen" VR he... Veel wereldschokkends interessant heeft die nooit verteld, enkel in peutertaal op tv komen herhalen wat er internationaal wa waaide, en er int begin van de uitbraak er nog flagrant naast zitten ook. Vooral dat vind ik spijtig aan hem. Niks tegen hem persoonlijk of tegen facteurs, maar khad liever dat Marc bvb facteur was geworden, puur daarvoor.Goed ik zei niet dat hij woordvoerder was, maar je bent serieus aan het muggenziften. Voor zo een leidinggevende/hooggeplaatste positie zou je altijd zware psychologische tests moeten laten afnemen. Je werkt in een multidisciplinair team, zal regelmatig gevraagd worden voor de media (bijna alle mensen uit die teams worden gevraagd in de media) en je zal bovendien het leven van de mensen gaan bepalen. Zelfs als je politieagent of verpleegkundige testen ze of je geschikt bent voor die positie.
Hij kan wetenschappelijk capabel zijn, maar qua mensenkennis en communicatie is hij dat zeker niet.
Ondanks dat hij gelijk heeft, zou hij in dit geval beter zwijgen. Al is het maar voor zijn eigen veiligheid en voor die van de andere virologen.
Dat is ook een enorme kunst, ik denk dat mensen onderschatten hoe moeilijk het is om zulke complexe zaken te vertalen naar begrijpbare taal en tegelijkertijd wetenschappelijk correct te blijven. Ik heb het daar zelf altijd lastig mee dus veel respect naar de mensen die daar wel in slagen.Het is nog altijd M "ga maar skien mannen" VR he... Veel wereldschokkends interessant heeft die nooit verteld, enkel in peutertaal op tv komen herhalen wat er internationaal wa waaide, en er int begin van de uitbraak er nog flagrant naast zitten ook. Vooral dat vind ik spijtig aan hem. Niks tegen hem persoonlijk of tegen facteurs, maar khad liever dat Marc bvb facteur was geworden, puur daarvoor.
Dat nu wat mensen zien dat ook hij niet ver boven niveau nihil zit, is misschien niet slecht voor als er nog eens een pandemie op ons afkomt.
Of hij het kon weten of niet is een discussie dat ik niet opnieuw ga voeren. Na China stond Italie ook al in brand toen. Dat sommigen dat allebei apenlanden vinden dat er verkeerd mee omgingen en zo de besmettelijkheid onderschatten is hun zaak.Dat is ook een enorme kunst, ik denk dat mensen onderschatten hoe moeilijk het is om zulke complexe zaken te vertalen naar begrijpbare taal en tegelijkertijd wetenschappelijk correct te blijven. Ik heb het daar zelf altijd lastig mee dus veel respect naar de mensen die daar wel in slagen.
En voor zover ik weet veranderde het reisadvies eens het virus zich buiten de steden verspreidde naar negatief. Van Ranst raadde mensen daarvoor ook aan om niet op reis te gaan naar Milaan of Venetië, wat toen de enige broeihaarden waren. Er was zoveel onzekerheid over de aard van het virus (toen nog een epidemie) en hoe snel het zich zou kunnen verspreiden. Ik denk niet dat je Van Ranst of Goossens op basis van de toen beschikbare informatie incompetentie of nalatigheid kan verwijten. En ik vind dat eerlijk gezegd ook een beetje goedkoop om te doen.
Ik ga bewust niet in op de capaciteiten van Marc als wetenschapper want dan wijkt het te ver van de essentie in dit topic.Dat is ook een enorme kunst, ik denk dat mensen onderschatten hoe moeilijk het is om zulke complexe zaken te vertalen naar begrijpbare taal en tegelijkertijd wetenschappelijk correct te blijven. Ik heb het daar zelf altijd lastig mee dus veel respect naar de mensen die daar wel in slagen.
En voor zover ik weet veranderde het reisadvies eens het virus zich buiten de steden verspreidde naar negatief. Van Ranst raadde mensen daarvoor ook aan om niet op reis te gaan naar Milaan of Venetië, wat toen de enige broeihaarden waren. Er was zoveel onzekerheid over de aard van het virus (toen nog een epidemie) en hoe snel het zich zou kunnen verspreiden. Ik denk niet dat je Van Ranst of Goossens op basis van de toen beschikbare informatie incompetentie of nalatigheid kan verwijten. En ik vind dat eerlijk gezegd ook een beetje goedkoop om te doen.
Marc Van Ranst is niet onder de indruk. "Wathelet is in de wereld van de virologie totaal niet gekend", zegt hij. "Die man heeft totaal geen 'credentials' als viroloog en zeker niet als expert van coronavirussen. Het is een werkloze viroloog, die nergens aan de bak komt aan grote universiteiten. Waarom zou je hem serieus moeten nemen?”