Vlaams begrotingsakkoord loopt vertraging op

Het niet indexeren van de woonbonus is gewoon regelrechte diefstal, verergert door de huidige hyperinflatie, die gelukkig natuurlijk nog meer afbreuk doet aan je lening.
Nu alle gekheid op een stokje, ik ben het deels eens met de N-VA en VLD dat de kinderbijslag verhogen zou ik ook niet doen... maar om andere redenen dan hen.
Als ik het goed heb ben jij eigenaar en heb je geen kinderen.

Je wilt dus zelf meer voordelen (die woonbonus) maar bent tegen een mogelijk voordeel voor gezinnen met kinderen. Da's ook opportunistisch.

Ik heb mijn woning gekocht na afschaffing van de woonbonus en voor de hervorming van de registratierechten. Daar kan ik dan over janken maar bottom line heb ik geen huis gekocht omwille van de woonbonus of lage registratierechten. Wat heeft het dan voor zin om nu te klagen?

Kinderen zijn inderdaad de toekomst, maar als er blijkbaar ouders zijn die met nochtans voldoende kindergeld, hun kinderen met een lege brooddoos naar school sturen, zou ik nu in plaats van kindergeld volledig te indexeren, een deel van die middelen heroriënteren richting meer gratis voorzieningen voor kinderen, waaronder schoolmaaltijden.
Yep, omdat een deel van de gezinnen niet deftig voor hun kroost kan zorgen moeten we het voordeel maar voor iedereen afschaffen. Dat is alsof je een algemeen rijverbod zou afkondigen nadat je een paar bestuurders hebt betrapt op dronken rijden.

Wat die indexering betreft vind ik nergens terug hoeveel dat precies zou zijn? Ik meen ergens 2% te hebben gelezen... Da's voor een gezin met 1 kind een maandelijkse verhoging van 3,4 euro... Of 6,8 euro voor het modale gezin met 2 kinderen. Voor heel wat gezinnen gaat dat 0,0 impact hebben... Wat dat betreft lijkt het me dan ook misschien een piste om eerder te ondersteunen waar het nodig is ipv. een algemene indexering van het kindergeld.

Wat mij betreft ondergraaf je de steun voor dat systeem door mensen met hogere inkomens volledig uit te sluiten.
Waarom zou je daarmee het systeem ondergraven? Ik maak abstractie van de grenzen die @Horse opnoemt want heb geen idee wat de inkomensverdeling in België precies is. Maar hoeveel van die hoge lonen gaan wakker liggen van a) het kindergeld an sich en b) de peanuts die erbij komen door dat te indexeren. Denk dat er niet al te veel grootverdieners op hun achterste poten gaan staan als de laagste lonen 17 euro per kind extra krijgen en de hoogste lonen hun kindergeld niet zien stijgen.

Het is de verstandigste manier om in die basisbehoefte te voorzien. Wie zijn de grootste armen onder de gepensioneerden, zoals je ook nu tijdens deze energiecrisis weer merkt? Huurders.
maar voor de overheid zelf is er geen voordeel als jij van huurder naar eigenaar gaat, tenzij er daardoor een extra woning vrij komt. De basisbehoefte is wonen, overheid kan dat evengoed door betaalbare huurwoningen voorzien. Wat ze doen trouwens, net zoals ondersteuning voor kwalitatieve koopwoningen.
KnightOfCydonia zei:
Het niet indexeren van de woonbonus is gewoon regelrechte diefstal, verergert door de huidige hyperinflatie, die gelukkig natuurlijk nog meer afbreuk doet aan je lening.
Er is geen enkele reden om dat diefstal te noemen, zeker niet gezien
KoC zei:
Als je kritiek wilt leveren vanuit het perspectief dat de overheid weinig doet voor huurders, dat is dan weer een andere discussie. Feit is ook daar dat huurders op de private markt en huurders van sociale woningen een stevig verschil ondervinden tussen wat ze moeten betalen voor een "basisbehoefte".
Je lijkt het concept te missen: het feit dat iets een basisbehoefte is, wil niet zeggen dat er geen volle pot betaald moet worden. Wel dat de overheid die basisbehoefte moet kunnen garanderen voor iedereen (en dus betaalbaar maken), in geval van nood dus zelf voorzien. Er kan daardoor dus gerust een verschil zijn.

Sterke Jan!

Nu alle gekheid op een stokje, ik ben het deels eens met de N-VA en VLD dat de kinderbijslag verhogen zou ik ook niet doen... maar om andere redenen dan hen.

Wonen is ook een basisbehoefte, desondanks wordt mijn woonbonus niet geïndexeerd én heb ik niet genoten van verlaagde registratierechten én 21% BTW betaald op mijn woning. Basisbehoeften zijn in dit land zeer relatief wanneer sommigen die aan een voordelig, "sociaal" tarief krijgen en anderen er de volle pot voor betalen.

Kinderen zijn inderdaad de toekomst, maar als er blijkbaar ouders zijn die met nochtans voldoende kindergeld, hun kinderen met een lege brooddoos naar school sturen, zou ik nu in plaats van kindergeld volledig te indexeren, een deel van die middelen heroriënteren richting meer gratis voorzieningen voor kinderen, waaronder schoolmaaltijden. Uiteraard veracht ik de neoliberale zijde van de N-VA en de OpenVLD die deze hyperinflatie aangrijpen voor hun fetisj van een begroting in evenwicht (waarbij men natuurlijk pertinent lijkt te weigeren te kijken naar correct belasten van huurinkomsten, vermogens of schijnzelfstandigen).

Woonbonus is gelieerd aan een lening van een woning. Leningen worden niet (vaste interestvoeten) tot heel beperkt geindexeerd (variabele interestvoeten)

Vrij logisch lijkt mij om de woonbonus niet te indexeren.

Het bestaan van de woonbonus was/is zelfs op zich een bedreiging van het recht op wonen. (Dat geld had beter geïnvesteerd geweest in de bouw van sociale huurwoningen in plaats van cadeautjes rond te strooien.)

Als ik het goed heb ben jij eigenaar en heb je geen kinderen.

Je wilt dus zelf meer voordelen (die woonbonus) maar bent tegen een mogelijk voordeel voor gezinnen met kinderen. Da's ook opportunistisch.

Dat is een valse voorstelling, wat mij betreft moet de totaalsom die naar kinderen gaat niet naar omlaag, integendeel.
Maar aangezien je tegenwoordig maar al te vaak in het nieuws hoort over ouders die geen deftig budgetbeheer kunnen doen (al dan niet door eigen schuld), zou ik meer geld onrechtstreeks geven: schoolmaaltijden, gratis gezondheidszorg.
Bijvoorbeeld géén mogelijkheid dat kindergeld verdwijnt in de pot van collectief schuldemiddelling waar hier al eens naar werd verwezen.

Ik heb mijn woning gekocht na afschaffing van de woonbonus en voor de hervorming van de registratierechten. Daar kan ik dan over janken maar bottom line heb ik geen huis gekocht omwille van de woonbonus of lage registratierechten. Wat heeft het dan voor zin om nu te klagen?

Bottom line klaag ik gewoon aan dat men door de afschaffing van de indexatie daar, een voordeel waar ik ook op rekende: namelijk extra koopkracht à rato van ongeveer €900 per jaar, nu jaarlijks stevig in waarde vermindert, en dat krijg ik ook niet terug. Toegegeven, door de inflatie van mijn lening onrechtstreeks wel natuurlijk, maar dat is niet hetzelfde.

Yep, omdat een deel van de gezinnen niet deftig voor hun kroost kan zorgen moeten we het voordeel maar voor iedereen afschaffen. Dat is alsof je een algemeen rijverbod zou afkondigen nadat je een paar bestuurders hebt betrapt op dronken rijden.

Wat die indexering betreft vind ik nergens terug hoeveel dat precies zou zijn? Ik meen ergens 2% te hebben gelezen... Da's voor een gezin met 1 kind een maandelijkse verhoging van 3,4 euro... Of 6,8 euro voor het modale gezin met 2 kinderen. Voor heel wat gezinnen gaat dat 0,0 impact hebben... Wat dat betreft lijkt het me dan ook misschien een piste om eerder te ondersteunen waar het nodig is ipv. een algemene indexering van het kindergeld.

Dus ondersteunen waar het nodig is gewoon door meer geld te geven? Dat werkt niet, die berichten over lege brooddozen waren er ook al voor deze tijden van energiecrisis en hyperinflatie. Arme gezinnen mogen/moeten gerust ondersteund worden, maar extra geld in hun handen duwen, daar geloof ik maar beperkt in. Dat zal bij een deel werken, maar bij een substantieel deel ook niet.

Laatst bewerkt:
Woonbonus is gelieerd aan een lening van een woning. Leningen worden niet (vaste interestvoeten) tot heel beperkt geindexeerd (variabele interestvoeten)

Vrij logisch lijkt mij om de woonbonus niet te indexeren.

Het bestaan van de woonbonus was/is zelfs op zich een bedreiging van het recht op wonen. (Dat geld had beter geïnvesteerd geweest in de bouw van sociale huurwoningen in plaats van cadeautjes rond te strooien.)

Desondanks was die vroeger wél geïndexeerd, én heb ik bovendien een pak minder woonbonus dan anderen, wat als ik daar op rekende?
Het afschaffen van die indexatie was net als de kinderbijslag maar aan een vast tarief van 1 à 2 % indexeren een besparing, één betaald door burgers.

Desondanks was die vroeger wél geïndexeerd, én heb ik bovendien een pak minder woonbonus dan anderen, wat als ik daar op rekende?
Het afschaffen van die indexatie was net als de kinderbijslag maar aan een vast tarief van 1 à 2 % indexeren een besparing, één betaald door burgers.
Vind je het niet een beetje contradictorisch om enerzijds voor ongeveer elke situatie die hier in andere threads aan bod komt de verantwoordelijkheid bij keuzes van het individu te zoeken, en anderzijds te "rekenen" op een van in het begin vrij omstreden maatregel die niet echt houdbaar leek?

Bottom line klaag ik gewoon aan dat men door de afschaffing van de indexatie daar, een voordeel waar ik ook op rekende: namelijk extra koopkracht à rato van ongeveer €900 per maand, van mij is afgenomen, en dat krijg ik ook niet terug. Toegegeven, door de inflatie van mijn lening onrechtstreeks wel natuurlijk, maar dat is niet hetzelfde.
Ik ben efkes niet mee, hoe kan een korting van 1000 euro op je beslastingen je koopkracht met 900 euro per maand doen stijgen?

Ik ben efkes niet mee, hoe kan een korting van 1000 euro op je beslastingen je koopkracht met 900 euro per maand doen stijgen?
Ik was dan ook verkeerd, het gaat om een bedrag per jaar, dat nu jaarlijks stevig in waarde daalt.

Vind je het niet een beetje contradictorisch om enerzijds voor ongeveer elke situatie die hier in andere threads aan bod komt de verantwoordelijkheid bij keuzes van het individu te zoeken, en anderzijds te "rekenen" op een van in het begin vrij omstreden maatregel die niet echt houdbaar leek?

Met die logica moeten ouders ook niet op kindergeld rekenen uiteraard.
Op Vlaamse overheidsbeslissingen en beloftes van partijen voor de verkiezingen moet je inderdaad blijkbaar niet rekenen. Géén één van de partijen in de huidige coalities had de afschaffing van de woonbonus in hun partijprogramma staan.

Ik heb overigens ook niet op de woonbonus "gerekend" toen ik mijn lening aanging, puur naar mijn nettoloon van destijds gekeken, maar die woonbonus was mooi meegenomen. Door die niet indexering verlies ik dit jaar bijvoorbeeld ongeveer € 150 ten opzichte van indien men de indexatie wel behouden had, en dat zal alleen maar meer en meer wonen over de resterende duur van de lening.
Daarmee kan je al iets doen natuurlijk, niet veel, maar iets.

Je kan argumenteren dat de maatregel niet houdbaar was, maar dan hadden ze maar de woonbonus volledig voor iedereen moeten afschaffen en geen verlaagde registratierechten of BTW invoeren. Kiezen voor niet indexering is een venijnige keuze, één die de CD&V nu overigens in de staart bijt in deze begrotingsdiscussie.

Ik pleit hier ook nogmaals niet om de totaalsom die naar kindergeld/groeipakket gaat te laten verlagen door hyperinflatie, maar om dan maar van dit moment gebruik te maken van die middelen te heroriënteren naar kinderopvang, medische kosten, schoolmaaltijden.

Met die logica moeten ouders ook niet op kindergeld rekenen uiteraard.
Op Vlaamse overheidsbeslissingen en beloftes van partijen voor de verkiezingen moet je inderdaad blijkbaar niet rekenen. Géén één van de partijen in de huidige coalities had de afschaffing van de woonbonus in hun partijprogramma staan.
Ik denk dat de verankering van het kindergeld nu wel nog iets anders is dan die van de woonbonus. En ik zou ook niet echt zeggen dat je als ouder goed bezig bent als het kindergeld noodzakelijk is.
Je kan argumenteren dat de maatregel niet houdbaar was, maar dan hadden ze maar de woonbonus volledig voor iedereen moeten afschaffen en geen verlaagde registratierechten of BTW invoeren.

Ik heb overigens ook niet op de woonbonus "gerekend" toen ik mijn lening aanging, puur naar mijn nettoloon van destijds gekeken, maar die woonbonus was mooi meegenomen. Door die niet indexering verlies ik dit jaar bijvoorbeeld ongeveer € 150 ten opzichte van indien men de indexatie wel behouden had. Daarmee kan je al iets doen natuurlijk.
Ik snap wat "wat als" betekent hoor, maar het hele betoog komt voor mij toch nogal over als een combinatie van "reken jezelf rijk" en "ik wil ook langs de kassa passeren". Toevallig was onze vriend mac-bc hier ook eens een hele berekening aan het maken over hoeveel geld de staat van hem had gepikt omdat hij nooit belastingsvoordeel had gekregen.

Maar goed, ik ben in de off-topic-val gelopen.

Ik denk dat de verankering van het kindergeld nu wel nog iets anders is dan die van de woonbonus. En ik zou ook niet echt zeggen dat je als ouder goed bezig bent als het kindergeld noodzakelijk is.

Dat snap ik nu eigenlijk wel. Mensen met een beperkt inkomen mogen gerust rekenen op een maandelijkse som van € 150 per kind, dat is nu ook weer niet weinig. Mijn kritiek richting lege brooddozen was dat er mensen zijn bij wie het budgetbeheer fout loopt of er andere dingen mislopen indien je met dat bedrag niet in de eerste basisbehoefte van eten voorziet.

Ik snap wat "wat als" betekent hoor, maar het hele betoog komt voor mij toch nogal over als een combinatie van "reken jezelf rijk" en "ik wil ook langs de kassa passeren". Toevallig was onze vriend mac-bc hier ook eens een hele berekening aan het maken over hoeveel geld de staat van hem had gepikt omdat hij nooit belastingsvoordeel had gekregen.

Maar goed, ik ben in de off-topic-val gelopen.

Gotcha! Maar zo off-topic vind ik dit niet hoor... de niet-indexering van bepaalde voordelen uit het verleden, is een slinkse techniek toegepast door de overheid om verdoken belastingsverhogingen of subsidieverlagingen te voorzien.

Ik vind het inderdaad niet verkeerd om "ook eens langs de kassa te willen passeren", die woonbonus is immers mijn enige belastingsaftrek. Geen creche, personen ten laste, etc. integendeel zaken als provinciebelasting betaal ik als alleenstaande de volle pot, daar waar een gezin van 2 of meer maar evenveel betalen.

Voor zover ik weet ging het hier over het (niet houden van) de Septemberverklaring en de impasse tussen de CD&V en de rest van de Vlaamse partijen, en was dit niet echt een plek waar gij uw beklag kon doen over het afschaffen van de woonbonus en over de impact op uw financiën, maar dat zal dan misschien aan mij liggen.

Moderatie had hier wat mij betreft al lang een beetje mogen optreden.

Voor zover ik weet ging het hier over het (niet houden van) de Septemberverklaring en de impasse tussen de CD&V en de rest van de Vlaamse partijen, en was dit niet echt een plek waar gij uw beklag kon doen over het afschaffen van de woonbonus en over de impact op uw financiën, maar dat zal dan misschien aan mij liggen.

Moderatie moet ook werken door den dag misschien? Iemand moet natuurlijk de maatregelen die gaan komen betalen...

Bij deze graag terug on-topic aub.

Ik vergelijk de ene besparing door niet-indexering met de andere (beperkte/niet-)indexering door dezelfde Vlaamse regering, in dezelfde ambtstermijn, en kaartte initieel vooral aan dat kindergeld indexeren misschien best niet volledig gebeurt maar men die middelen dan best in plaats van een liberale begrotingsfetisj na te streven, investeert in schoolmaaltijden, etc.

Die niet-indexering is de reden voor het uitblijven van deze Septembeverklaring. Qua ontsporen van de thread nog redelijk beperkt, ik heb geen controle over de manier waarop andere daarop reageerde.

Terug meer on topic?

Maar dan nog durf ik de vergelijking maken: het verlies aan kinderbijslag voor één kind, is minder dan het bedrag dat ik verloren heb in mijn enige belastingsaftrek (woonbonus). Heb ik die per se nodig? Neen. Hebben alle ouders kinderbijslag nodig? Ook neen denk ik dan natuurlijk. Dan kan je beter gericht je middelen geven aan die kinderen (en niet hun ouders) die het écht nodig hebben.

Moderatie moet ook werken door den dag misschien? Iemand moet natuurlijk de maatregelen die gaan komen betalen...

Bij deze graag terug on-topic aub.

Die eerste zin is inderdaad het belangrijkste in een begrotingsdiscussie. Die extra kinderbijslag/groeipakket moet ergens vandaan komen. Ondertussen vragen zowel scholen, zorginstellingen, etc. aan de Vlaamse overheid meer middelen voor hun verwarming, heeft men wegens protest de cultuursubsidies verhoogd...

Ik denk echter wél (en mogelijks verwijten sommigen mij hier weer een off-topic) dat deze Vlaamse regering één positief ding gerealiseerd heeft om stevig het mes te zetten in geld dat uitgegeven wordt aan zaken die géén kerntaken zijn van de overheid: als er 12 à 14* miljard op een begroting van 50 miljard naar subsidies gaan, moet er in dat subsidieregister van de Vlaamse overheid toch heel wat geld te rapen vallen dat niet door de overheid moet worden uitgedeeld denk ik dan:

*Ter vergelijking, de indexering van het kindergeld zou rond de 360 miljoen euro kosten.

Laatst bewerkt:
Met dat verschil natuurlijk @KnightOfCydonia dat de woonbonus telt/telde voor je hypotheek die niet stijgt doorheen de looptijd en kindergeld voor kinderen waarvan de kost om ze te voeden, naar school te brengen, te kleden,... Wèl stijgt doorheen de jaren omdat al die kindgerelateerde kosten OOK netjes mee geïndexeerd worden.

En je kent met standpunt omtrent kindergeld ondertussen, daarover zijn we het helemaal eens. 😁

Met dat verschil natuurlijk @KnightOfCydonia dat de woonbonus telt/telde voor je hypotheek die niet stijgt doorheen de looptijd en kindergeld voor kinderen waarvan de kost om ze te voeden, naar school te brengen, te kleden,... Wèl stijgt doorheen de jaren omdat al die kindgerelateerde kosten OOK netjes mee geïndexeerd worden.

En je kent met standpunt omtrent kindergeld ondertussen, daarover zijn we het helemaal eens. 😁

Oh, maar ik ben het 100% met je eens hoor wat dat eerste betreft, de besparing die je realiseert doordat je hypotheek niet geïndexeerd wordt en je loon wél, is groter dan hetgeen je verliest doordat je woonbonus niet meer geïndexeerd wordt, maar dat op zich is nog altijd geen excuus vind ik voor een afschaffing hiervan, want het blijft een extra verdoken belasting.

Als de logica een consequente stijging van de kosten is, dan zou men huurprijzen ook niet volledig mogen indexeren, gaat men daar iets aan doen? Waarschijnlijk niet of zo weinig mogelijk gegeven een N-VA en VLD in deze regering.

Oh, maar ik ben het 100% met je eens hoor wat dat eerste betreft, de besparing die je realiseert doordat je hypotheek niet geïndexeerd wordt en je loon wél, is groter dan hetgeen je verliest doordat je woonbonus niet meer geïndexeerd wordt, maar dat op zich is nog altijd geen excuus vind ik voor een afschaffing hiervan, want het blijft een extra verdoken belasting.

Als de logica een consequente stijging van de kosten is, dan zou men huurprijzen ook niet volledig mogen indexeren, gaat men daar iets aan doen? Waarschijnlijk niet of zo weinig mogelijk gegeven een N-VA en VLD in deze regering.
En waarom mogen de huurprijzen niet volledig indexeren, wat met een nieuwbouw? Wat met iets dat nu gerenoveerd wordt? Dit is wel een stuk duurder nu, en zelfs een stuk meer dan de inflatie.

Pas op, ik snap wat je bedoelt, maar het is niet zo eenvoudig als je het voorstelt. Want dan stel je ook voor dat je loon hetzelfde moet blijven en niet geïndexeerd, want je arbeid is niet duurder geworden. Alleen de dingen die je met je loon zou willen doen. Arbeid is enkel duurder door de indexatie.

En waarom mogen de huurprijzen niet volledig indexeren, wat met een nieuwbouw? Wat met iets dat nu gerenoveerd wordt? Dit is wel een stuk duurder nu, en zelfs een stuk meer dan de inflatie.

Pas op, ik snap wat je bedoelt, maar het is niet zo eenvoudig als je het voorstelt. Want dan stel je ook voor dat je loon hetzelfde moet blijven en niet geïndexeerd, want je arbeid is niet duurder geworden. Alleen de dingen die je met je loon zou willen doen. Arbeid is enkel duurder door de indexatie.

Wel, dat is dus vanuit welk perspectief je naar een bepaald bedrag kijkt hé.
Ik ga werken om te kunnen leven, in dat opzicht is mijn arbeid wél duurder geworden.

Mijn woonbonus mag echter afnemen omdat het geld dat ik erin gestoken heb als investering, zogezegd reeds uitgegeven is, en dat ik "winst" maak door de inflatie op de lening... Maar wat is een huureigendom dan? Is dat ook geen investering waarop men "rente" verwacht zoals bij mijn woonbonus of is dit louter een inkomen voor de verhuurder, maar dan één belast aan een spottarief? Het gaat niet om nieuwbouw nu, het gaat om woningen die jaren geleden gebouwd zijn, waarvoor de kosten gedaan zijn, en die nu ook 10% in huurprijs gaan stijgen...
nu krijgt die verhuurder het beste van de twee: én een volledige indexering van diens inkomen, en potentieel ook nog eens een federale woonbonus voor de tweede of meer woningen. Maar goed, dit gaat wél deels off topic, deels ook niet: er was in De Zevende Dag sprake dat ze in de Septemberverklaring mogelijks de huurindexering zouden aanpakken in functie van inderdaad renovaties en isolatienormen, ook dat is natuurlijk een discussie waard, maar of dat het finale akkoord haalt, dat zullen we donderdag ten vroegste pas weten.

Ik zet m'n geld op dat als zoiets het akkoord haalt, dat men het waarschijnlijk zal koppelen aan zwakke energienormen zoals C of zelfs D, en dat je dan ook al volledig mag indexeren.

Terug
Bovenaan