Voor Gent kiest voor N-VA in plaats van Groen

zoals verwacht.
linkse stemmers boos natuurlijk, maar 't is niet alsof niemand het had zien aankomen.

Vreemd verhaal toch, grote meerderheid van Gent heeft voor de afgelopen coalitie gestemd en krijgt nu toch een heel ander beleid.

En zeker voor Vooruit een heel grote gok, want waar ze zich federaal en Vlaams kunnen verstoppen achter enige werkbare coalitie, stappen ze hier nu dus moedwillig in een rechtse coalitie terwijl een groot progressief, links blok absoluut mogelijk was.

Dat de liberalen liever niet opnieuw als enige rechtse partij in een links blok stappen, dat kan ik nog snappen. Maar de liberalen lopen met N-VA altijd het risico dat ze op hun economische punten voorbijgestreefd worden door N-VA. Ik zie zowel Open VLD als Vooruit hier naar de volgende verkiezingen niet beter uitkomen, eigenlijk. Schoolvoorbeeld dit hoe vertrouwen en persoonlijke relaties in de politiek soms zwaarder kunnen wegen dan ideologische overeenkomsten.

Koosnaampjes zijn niet nodig.
Vreemd verhaal toch, grote meerderheid van Gent heeft voor de afgelopen coalitie gestemd en krijgt nu toch een heel ander beleid.

En zeker voor Vooruit een heel grote gok, want waar ze zich federaal en Vlaams kunnen verstoppen achter enige werkbare coalitie, stappen ze hier nu dus moedwillig in een rechtse coalitie terwijl een groot progressief, links blok absoluut mogelijk was.

Dat de liberalen liever niet opnieuw als enige rechtse partij in een links blok stappen, dat kan ik nog snappen. Maar de liberalen lopen met N-VA altijd het risico dat ze op hun economische punten voorbijgestreefd worden door N-VA. Ik zie zowel Open VLD als Vooruit hier naar de volgende verkiezingen niet beter uitkomen, eigenlijk. Schoolvoorbeeld dit hoe vertrouwen en persoonlijke relaties in de politiek soms zwaarder kunnen wegen dan ideologische overeenkomsten.
Ik wil eerst die onderhandelingen Voor Gent - N-VA wel eens zien. Benieuwd of De Clercq zijn nota nog zo 'te nemen of te laten' is. Want zoals het er nu uitziet staat dat redelijk ver van waar N-VA voor staat. Dus ofwel lukt het niet ofwel steekt N-VA de broek nog tot onder de enkels. En dan verandert er op zich niet immens veel.
Ik acht het nog niet 100% onmogelijk dat het alsnog Groen word.

MODEDIT: koosnaampje weggehaald

Laatst bewerkt door een moderator:
Astrid De Bruycker van Vooruit in Gent leek in haar interview in Ter Zake toch wel zeer oprecht dat Groen zich onvoldoende constructief opstelde in de onderhandelingen, ze leek er echt van aangedaan. Denk niet dat het zomaar een koele berekening van de voorzitters van hogerhand is geweest. Het lijkt erop dat Groen zijn hand overspeelt heeft door het (naar wat ik eruit haal) hard te spelen op het toekomstige mobiliteitsbeleid. Ben wel benieuwd of een coalitie met N-VA er effectief gaat komen, zou er mijn geld nog niet op durven zetten.

Och ja, 3/4 heeft niet op groen gestemd. Bij die 35% niet stemmers zie ik ook wel een deel tegen die verkeers hetze zijn. Veel zelfstandigen ook. Bijna elke zelfstandige die ik ken in Gent had een hekel aan dat plan van Watteeuw. Welke al begon met een zeer krap volksreferendum pro: 51 vs 49%! En niet iedereen van 'voor Gent' wil ook een dictatoriaal verkeersbeleid. En dan nog rampzalig beleid sociale woningen erbij ...

Groen kreeg de kans maar stelde zich te hard op denk ik. Voor Gent wil meer burgerinspraak voor de verkeersplannen. Daar wringt het schoentje (al lang) bij de heer Watteeuw die graag zijn zinnetje doet, zie de situatie in Gentbrugge geweest. Het kan nog groen worden,maar dan moeten ze wel meer burgerinspraak geven als ze nog eens in wijken hun verbindingswegen gaan knippen, en wat dan nog. Lijkt me maar logisch gezien ze in Gentbrugge ook eerst rechterlijk terug gefloten zijn wegens te weinig vooraf planning en inspraak. Maw, een stad is veel meer dan die 50% pro auto overal weg zulle. Als je de andere helft blijft koeioneren, zaai je alleen maar meer verdeeldheid.

Ik wil eerst die onderhandelingen Voor Gent - N-VA wel eens zien. Benieuwd of De Clercq zijn nota nog zo 'te nemen of te laten' is. Want zoals het er nu uitziet staat dat redelijk ver van waar N-VA voor staat. Dus ofwel lukt het niet ofwel steekt N-VA de broek nog tot onder de enkels. En dan verandert er op zich niet immens veel.
Ik acht het nog niet 100% onmogelijk dat het alsnog Groen word.
Die madam van NVA was echt wel aant stralen van blijdschap op tv.

Komt ook wel voor een stuk op het conto van Watteeuw hoor. Die man heeft gewoon teveel vijanden gemaakt zowel links als rechts. Als het dan ook nog eens mooi opgelijnd wordt met hoe Vooruit en N-VA Vlaams en Federaal een paringsdans aan het houden zijn komt dat mooi uit.

Het is een berekende gok voor Vooruit, dat klopt. Maar tegelijk kunnen ze nu alle sociaal snoepgoed alleen uitdelen.

Goed recht natuurlijk van De Clercq om Groen en N-VA tegen elkaar uit te spelen en ik kan me inbeelden dat N-VA al blij is dat ze mogen meedoen ongeacht de inhoud.

Wel jammer, daar niet van.

Kan ook strategisch zijn - probeer als OVLD, Vooruit en Groen eens geld van Vlaanderen te krijgen.

Kan ook strategisch zijn - probeer als OVLD, Vooruit en Groen eens geld van Vlaanderen te krijgen.
Neen, dat snap ik wel. Al zit Vooruit natuurlijk wel in de Vlaamse regering en staat er in het regeerakkoord al dat Gent niet vergeten gaat worden voor een aantal broodnodige investeringen. Ik vermoed dat het vooral stuk gelopen is op het feit dat Groen groter is dan Vooruit en Open VLD, en N-VA kleiner.

Gent toont aan hoe hard Ridouani z'n goesting doet in Leuven. Lak aan nationale inmenging. Of het hard hier 6 jaar Vooruit-N-VA-CD&V geweest.

Och ja, 3/4 heeft niet op groen gestemd.

Dit 100%. Het verbaast me om nu op verschillende plaatsen te lezen dat de kiezer in Gent niet het beleid dreigt te krijgen waarvoor ze gestemd hebben. Terwijl als het gaat over bv Vlaams Belang als grootste partij uitsluiten, dat men zegt dat dit democratie is wanneer je een meerderheid kan vormen met andere partijen.

Laatst bewerkt:
Dit 100%. Het verbaast me om nu op verschillende plaatsen te lezen dat de kiezer in Gent niet het beleid dreigt te krijgen waarvoor ze gestemd hebben. Terwijl als het gaat over bv Vlaams Belang als grootste partij uitsluiten, dat men zegt dat dit democratie is wanneer je een meerderheid kan vormen met andere partijen.
Beide sluiten elkaar toch niet uit? Ja, dit is democratisch. Nee, dit is, volgens sommigen, niet waarvoor de Gentse kiezer gestemd heeft. Is gewoon dezelfde verkeerde logica dat stijgen in percentage of 'de grootste zijn' je een recht geeft op in het schepencollege te zitten.

Wat @JPV al zei. Je kan teleurgesteld zijn, maar dat hoort ook bij een democratie.

In Gent is het wel zo dat de grote meerderheid van de stemmers op de afgelopen coalitie heeft gestemd, en dat daar nu toch een heel andere weg ingeslagen wordt. Dat is en blijft democratisch, maar het is wel een vreemd zicht.

Ze zijn daar een stille waken aan het doen uit 'verdriet' :laugh: :laugh:
Die foto's op de VRT site... El-Bazioui staat daar met ne mega smile naast Watteeuw. Wat is er zo grappig dan? Ook weer zo'n figuur waar ik zo'n smug "we weten alles beter" indruk van krijg.

Van Bossuyt wordt dan uitgejouwd blijkbaar... ook dat snap ik niet goed. Groen spreekt van schijnonderhandelingen, dan lijken het imo vooral De Clerq en Van den Bossche die het zouden moeten ongelden. Je kan een andere partij moeilijk kwalijk nemen dat ze de kans grijpen om te besturen als die zich aanbied?

Dit voelt voor mij toch héél hard aan als Groen dat zijn hand overspeeld heeft. Het is dan ook van bedenkelijk niveau van te gaan roeptoeteren dat "het volk" hier niet voor heeft gekozen. Get over yourself: N-VA heeft best goed gescoord en ook met N-VA heeft Voor Gent een comfortable meerderheid.

Hier in Deinze heeft men ook de veruit 2de partij opzij gehouden om verder te doen met de Liberalen die 6% verloren hebben... ik ben echter realistisch genoeg om te beseffen dat het makkelijker is van een bestuur dat al 30 jaar aan de macht is gewoon verder te zetten als daar een meerderheid voor is, en die is er. Ook dat is democratie.

Laatst bewerkt:
Bijna elke zelfstandige die ik ken in Gent had een hekel aan dat plan van Watteeuw. Welke al begon met een zeer krap volksreferendum pro: 51 vs 49%!
Er is geen referendum geweest over de invoering van het circulatieplan wegens te weinig handtekeningen. Dus geen idee waar jij die cijfers vandaan haalt.

Het is een berekende gok voor Vooruit, dat klopt. Maar tegelijk kunnen ze nu alle sociaal snoepgoed alleen uitdelen.
Welk snoepgoed? Met de schuldgraad van Gent zal er bitter weinig uit te delen zijn tenzij de Vlaamse overheid gul gaat bij sponsoren. En aangezien Diependaele niet echt de persoon is die kwistig met geld strooit denk ik oprecht dat het een cadeau is voor Groen dat ze deze aan zich voorbij kunnen laten gaan.
Het wordt een recht(ser) beleid uit noodzaak daar, en ik denk dat Voor Gent volledig gaat leeggetrokken worden door Groen op links en NVA op rechts. We'll see.

Terug
Bovenaan