Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Welk snoepgoed? Met de schuldgraad van Gent zal er bitter weinig uit te delen zijn tenzij de Vlaamse overheid gul gaat bij sponsoren. En aangezien Diependaele niet echt de persoon is die kwistig met geld strooit denk ik oprecht dat het een cadeau is voor Groen dat ze deze aan zich voorbij kunnen laten gaan.
Het wordt een recht(ser) beleid uit noodzaak daar, en ik denk dat Voor Gent volledig gaat leeggetrokken worden door Groen op links en NVA op rechts. We'll see.
Zal net averechts werken zolang AVB het woord progressief niet over haar lippen krijgt.Men begint niet van nul natuurlijk. De lopende projecten die worden afgerond kunnen mooi voor eigen rekening genomen worden. Zelfs al had Groen daar in de voorbije zes jaar een hand in. Het boeit de kiezer niet wiens idee het was men kijkt enkel naar de uiteindelijke uitvoering. Bovendien hoor je MDC zowat elke vijfde zin met het woord progressief strooien en dat zal bij de achterban ook wel helpen smeren.
Groen ligt eruit omdat niemand (politiek) Groen leuk vindt, ook Vooruit niet. Dat is zo'n beetje de samenvatting voor die partij in 2024.
Ja, De Clercq heeft echt wel een politieke masterclass gespeeld. Zonder kartel met Vooruit was Open VLD slechts de 4de partij in Gent, was hij dus nooit opnieuw burgemeester kunnen worden en lag zijn partij mogelijk uit het bestuur. In de plaats daarvan is hij opnieuw burgemeester, en is hij er in geslaagd om een centrumrechts bestuur in Gent of all places op poten te zetten.Geen slecht nieuws wat mij betreft, sterk gedaan van De Clercq (het kan dan toch binnen Open VLD), al snap ik wel dat de Gentse vooruit stemmer niet bepaald happy zal zijn... .
Benieuwd wat het geeft in Gent voor oa mobiliteit.![]()
Was het ook niet De Clercq die de vorige verkiezingen zichzelf had vastgekoppeld aan CD&V om zo nét groot genoeg te zijn zodat Groen eigenlijk verplicht was om met VLD/CD&V in zee te gaan?Ja, De Clercq heeft echt wel een politieke masterclass gespeeld. Zonder kartel met Vooruit was Open VLD slechts de 4de partij in Gent, was hij dus nooit opnieuw burgemeester kunnen worden en lag zijn partij mogelijk uit het bestuur. In de plaats daarvan is hij opnieuw burgemeester, en is hij er in geslaagd om een centrumrechts bestuur in Gent of all places op poten te zetten.
Ja, De Clercq heeft echt wel een politieke masterclass gespeeld. Zonder kartel met Vooruit was Open VLD slechts de 4de partij in Gent, was hij dus nooit opnieuw burgemeester kunnen worden en lag zijn partij mogelijk uit het bestuur. In de plaats daarvan is hij opnieuw burgemeester, en is hij er in geslaagd om een centrumrechts bestuur in Gent of all places op poten te zetten.
Ja, in dat geval is hij dik geschetenTenzij nu natuurlijk de Vooruit achterban van Voor Gent nog stokken in de wielen steekt. Dan moet hij toch opnieuw op de knieën naar Groen en Watteeuw, wat hij in het verleden ook al heeft moeten doen om burgemeester te kunnen/mogen worden. En dan is het maar de vraag hoe werkbaar die coalitie wordt en of Groen überhaupt daarvoor nog staat te springen.
Dus ja, politieke masterclass, of eerder hetgene waarvoor Open-Vld massal federaal en Vlaams werd afgestraft?
Ach juist, het ging om de cijfers van de handtekeningen voor het referendum denk ik (tis ook al bijna 8 jaar geleden). Het kwam er dus net niet.Er is geen referendum geweest over de invoering van het circulatieplan wegens te weinig handtekeningen. Dus geen idee waar jij die cijfers vandaan haalt.
Dat houdt geen steek. Het referendum kwam er niet omdat er te weinig handtekening waren (10% van de inwoners moet de vraag om een referendum te organiseren ondersteunen, dat gebeurt met een petitie). Daar komt geen verdeling voor of tegen aan te pas.Ach juist, het ging om de cijfers van de handtekeningen voor het referendum denk ik (tis ook al bijna 8 jaar geleden). Het kwam er dus net niet.
De rest van mijn post blijf ik achter staan. Van 1998 tot 2020 in Gent gewoond.
Ja, in dat geval is hij dik gescheten
En of het op lange termijn goed is voor de Open VLD durf ik inderdaad ook te betwijfelen, maar in eender welke coalitie is die partij zeer kwetsbaar. Nog eens 6 jaar als liberalen in een linkse coalitie, waarbij je in zetels nu echt de kleinste partij bent ... ik snap dat ze dat niet zien zitten. Dan zijn ze volgende verkiezingen nog eens 5% kwijt aan N-VA. Maar de liberale kiezer kennende, zijn ze die in een centrumrechtse coalitie volgende keer ook kwijt aan N-VA.
Omtrent heel die mobiliteitskwestie zou men in Gent wel eens moeten beseffen dat hun grondgebied groter is dan enkel postcode 9000 en dat je ook niet zomaar het probleem net over je gemeentegrens kan dumpen zonder meer. Ik kan mij niet uitspreken over de kant van Zwijnaarde/Destelbergen/Gentbrugge waar al veel over gezegd en geschreven is maar kan alleen maar vaststellen dat men ook helemaal aan de grens van het grondgebied in Baarle ook zit te morrelen met straten doorknippen, zelfs op plaatsen waar zelfs de buurtbewoners daar totáál geen vragende partij voor zijn.Dat houdt geen steek. Het referendum kwam er niet omdat er te weinig handtekening waren (10% van de inwoners moet de vraag om een referendum te organiseren ondersteunen, dat gebeurt met een petitie). Daar komt geen verdeling voor of tegen aan te pas.
Ik kan niet meer akkoord zijn. Naar Antwerpen gaan met de auto is zoveel interessanter geworden met randparkings zoals P+R linkeroever, in Gent komen ze dan af met P+R bij de Carrefour in Oostakker. Ja dag, waarom zou iemand dat ooit overwegen?Omtrent heel die mobiliteitskwestie zou men in Gent wel eens moeten beseffen dat hun grondgebied groter is dan enkel postcode 9000 en dat je ook niet zomaar het probleem net over je gemeentegrens kan dumpen zonder meer. Ik kan mij niet uitspreken over de kant van Zwijnaarde/Destelbergen/Gentbrugge waar al veel over gezegd en geschreven is maar kan alleen maar vaststellen dat men ook helemaal aan de grens van het grondgebied in Baarle ook zit te morrelen met straten doorknippen, zelfs op plaatsen waar zelfs de buurtbewoners daar totáál geen vragende partij voor zijn.
Ik zie ook dat men bij Groen niet happig is op de bouw van een parkeertoren in Gent Zuid. Ik weet niet wat men exact van plan is maar wat ik wel kan vaststellen is: men wil in Gent meer en meer de auto bannen uit het centrum. Goed, fantastisch, niks op tegen, volledig voor zelfs. Maar dan moet je wel randparkings voorzien met voldoende capaciteit. In Antwerpen heb je aan alle kanten van de stad intussen parkeertorens. Op linkeroever parkeer je je auto voor €1/dag en pak je de tram tot recht in het centrum. In Gent komen ze dan af met P+R The Loop... daar kunnen wat? 100 auto's staan? Beetje serieus blijven, er zijn parochiezalen met grotere parkings...
Het is niet omdat dat ding gigantisch veel geld kost dat je dat daarom zelf moet gaan betalen, zoek privé investeerders... de realiteit is wel dat een constellatie met Vooruit EN N-VA veel meer kans heeft op budgetten van de Vlaamse (en misschien Federale) overheid om dat project te realiseren.
Parking Zuid staat echt bijna nooit vol. Van daar makkelijk te voet of met de tram tot in het centrum.Omtrent heel die mobiliteitskwestie zou men in Gent wel eens moeten beseffen dat hun grondgebied groter is dan enkel postcode 9000 en dat je ook niet zomaar het probleem net over je gemeentegrens kan dumpen zonder meer. Ik kan mij niet uitspreken over de kant van Zwijnaarde/Destelbergen/Gentbrugge waar al veel over gezegd en geschreven is maar kan alleen maar vaststellen dat men ook helemaal aan de grens van het grondgebied in Baarle ook zit te morrelen met straten doorknippen, zelfs op plaatsen waar zelfs de buurtbewoners daar totáál geen vragende partij voor zijn.
Ik zie ook dat men bij Groen niet happig is op de bouw van een parkeertoren in Gent Zuid. Ik weet niet wat men exact van plan is maar wat ik wel kan vaststellen is: men wil in Gent meer en meer de auto bannen uit het centrum. Goed, fantastisch, niks op tegen, volledig voor zelfs. Maar dan moet je wel randparkings voorzien met voldoende capaciteit. In Antwerpen heb je aan alle kanten van de stad intussen parkeertorens. Op linkeroever parkeer je je auto voor €1/dag en pak je de tram tot recht in het centrum. In Gent komen ze dan af met P+R The Loop... daar kunnen wat? 100 auto's staan? Beetje serieus blijven, er zijn parochiezalen met grotere parkings...
Het is niet omdat dat ding gigantisch veel geld kost dat je dat daarom zelf moet gaan betalen, zoek privé investeerders... de realiteit is wel dat een constellatie met Vooruit EN N-VA veel meer kans heeft op budgetten van de Vlaamse (en misschien Federale) overheid om dat project te realiseren.
Wat is het hele punt van in parking Zuid te parkeren, als je je daar blauw betaalt? Dan kan je evengoed in centrumparkings zoals de Vrijdagsmarkt parkeren, dat komt op hetzelfde neer.Parking Zuid staat echt bijna nooit vol. Van daar makkelijk te voet of met de tram tot in het centrum.
Op zich kan ik het principe wel volgen: Zuid uitbreiden en even veel aantal plaatsen afschaffen in het centrum zelf. Maar ik vrees dat het een uitbreiding van de capaciteit wordt, waar zowat elke expert het over eens is dat dat een slecht idee is. En er is hoegenaamd geen geld voor. Ik kan begrijpen dat je tegen een verdere reductie van het aantal plaatsen bent, maar hou het dan gewoon op een standstill.
En doe het Gent maar eens na hoor: bijvoorbeeld de Gentse Feesten, het grootste openlucht volksfeest van Europa met ook een massa bezoekers van elders in het land, nul komma nul files. Organiseer zoiets in Antwerpen met de mobiliteitsvisie van Kennis en het zou een verkeersinfarct zijn.
Ik, als groene radicaal die compleet voorstander is van de modal shift, ergerde me zelfs dood aan Gent toen ik er eens heen moest.Ik kan niet meer akkoord zijn. Naar Antwerpen gaan met de auto is zoveel interessanter geworden met randparkings zoals P+R linkeroever, in Gent komen ze dan af met P+R bij de Carrefour in Oostakker. Ja dag, waarom zou iemand dat ooit overwegen?
Er is volgens mij meer in de hand dan gewoon dit. Het is toch zeer vreemd:Ik zit ook echt met het gevoel dat Groen zijn hand énorm overspeeld gaat hebben in de onderhandelingen en gewoon dwarsgelegen gaat hebben op een nota die in de basis aanvaardbaar (en nodig?) zal geweest zijn om goed te kunnen besturen, ook de stadskas indachtig.