Voor Gent kiest voor N-VA in plaats van Groen

Het plan zou blijkbaar zijn om de parking Zuid (die trouwens niet in beheer is van de stad!) dieper uit te graven, hetgeen een zeer kostelijk verhaal is.
Er staat trouwens een parkeertoren op 1,5km in Ledeberg, voor 500 auto's, van waar je met de tram in 10min aan de Kouter staat en waar je €1 per uur betaalt.

Parking Zuid staat echt bijna nooit vol. Van daar makkelijk te voet of met de tram tot in het centrum.
Op zich kan ik het principe wel volgen: Zuid uitbreiden en even veel aantal plaatsen afschaffen in het centrum zelf. Maar ik vrees dat het een uitbreiding van de capaciteit wordt, waar zowat elke expert het over eens is dat dat een slecht idee is. En er is hoegenaamd geen geld voor. Ik kan begrijpen dat je tegen een verdere reductie van het aantal plaatsen bent, maar hou het dan gewoon op een standstill.

En doe het Gent maar eens na hoor: bijvoorbeeld de Gentse Feesten, het grootste openlucht volksfeest van Europa met ook een massa bezoekers van elders in het land, nul komma nul files. Organiseer zoiets in Antwerpen met de mobiliteitsvisie van Kennis en het zou een verkeersinfarct zijn.

Ja, dat vind ik ook licht verbazend waarom ze parking Zuid willen uitbreiden want ik kan mij ook zelden herinneren dat die volzet is. Ik zou altijd Sint-Pietersplein aanraden indien je de LEZ binnen mag.
Die is 9,5 euro voor 24u tov 16euro voor Zuid voor 24u. De ene is wel LEZ, de andere niet.

Laatst bewerkt:
Ik, als groene radicaal die compleet voorstander is van de modal shift, ergerde me zelfs dood aan Gent toen ik er eens heen moest.
https://www.beyondgaming.be/threads/je-ergernissen-van-vandaag-deel-1.24/page-1291#post-572857
Alles leuk in theorie, maar in de praktijk is het gewoon slecht geregeld.
Daar ben ik wel mee akkoord, het mobiliteitsbeleid van Groen in Gent is goed, maar ze zijn communicatief een totale ramp. En ze blijven ook steeds dezelfde fouten maken en denken dat iedereen zo slim is als zijzelf, terwijl mobiliteit duidelijk en simpel moet aangeduid worden voor iedereen.

Na het eerste wijkmobiliteitsplan hadden ze ingezien dat naar communicatie toe er meer moest zijn dan wat lijntjes en pijltjes op een kaart. Dat je dus ook fiets en busroutes of extra ruimte voor groen moet aanduiden zodat de mensen weten waarom bepaalde keuzes gemaakt worden (Bijvoorbeeld in deze straat staat de bus in de file richting de stad dus hier voorzien we enkelrichting).
Enkele maanden later: foldertje voor Sint-Amandsberg in de bus met exact dezelfde fouten.

In Ledeberg staat er al een parkeertoren. Dat is op een kilometer van parking Zuid. Je gaat dan toch geen 100 miljoen investeren in een uitbreiding hiervan.
1.6km, 22minuten stappen. Van parking zuid naar de veldstraat is 12 minuten stappen. Van de parkeertoren in ledeberg is het 34 minuten stappen. Ik vind dat al een significant verschil.

Het plan zou blijkbaar zijn om de parking Zuid (die trouwens niet in beheer is van de stad!) dieper uit te graven, hetgeen een zeer kostelijk verhaal is.
Er staat trouwens een parkeertoren op 1,5km in Ledeberg, voor 500 auto's, van waar je met de tram in 10min aan de Kouter staat en waar je €1 per uur betaalt.
Ik moet regelmatig naar Gent en heb nog nooit van deze oplossing gehoord. Misschien zit daar wel deel van het probleem?

Alsook, één euro per uur klinkt goedkoop maar is nog steeds niet genoeg om mij te motiveren niet in het centrum te parkeren. Ik zou een tiental euro aan parkeerkosten besparen door daar te gaan staan, maar dan moet ik ticket voor openbaar vervoer ook nog betalen. Dan kies ik voor het comfort van parkeren in het centrum en ik ben ongetwijfeld niet alleen met deze logica.

In Antwerpen denkt er geen haar op mijn hoofd aan nog in het centrum te parkeren sinds de bouw van P+R linkeroever. Eén euro om te parkeren, daarna met de tram naar het centrum. Dat is meer comfort dan in het centrum parkeren.

Ik moet regelmatig naar Gent en heb nog nooit van deze oplossing gehoord. Misschien zit daar wel deel van het probleem?
Daar zit inderdaad een groot deel van het probleem. Quasi iedereen komt daar binnengereden via afrit Gent-Centrum. Zet daar gewoon een joekel van een plakkaat met 'Parking Ledeberg €1 per uur en tram naar centrum elke 5min' en velen zullen al denken van 'hmm misschien een goed idee'

In Antwerpen denkt er geen haar op mijn hoofd aan nog in het centrum te parkeren sinds de bouw van P+R linkeroever. Eén euro om te parkeren, daarna met de tram naar het centrum. Dat is meer comfort dan in het centrum parkeren.
Wat is het verschil dan juist? Mij lijkt het dat parkeren aan het zuid gewoon 'te perfect' is: Vanuit de E17 rij je quasi direct naar een parking vlakbij het stadscentrum. In Antwerpen heb je wel parkings in het centrum, maar om daar vanaf linkeroever te raken ben je wsl evenveel of meer tijd kwijt dan dat je gewoon de tram neemt.

Wat is het verschil dan juist? Mij lijkt het dat parkeren aan het zuid gewoon 'te perfect' is: Vanuit de E17 rij je quasi direct naar een parking vlakbij het stadscentrum. In Antwerpen heb je wel parkings in het centrum, maar om daar vanaf linkeroever te raken ben je wsl evenveel of meer tijd kwijt dan dat je gewoon de tram neemt.
De parking ligt nog voor de ring, waardoor je heel wat verkeersproblemen ontloopt. Het is ook simpel voor alles en iedereen: Je parkeert en je loopt bijna meteen de tramhalte binnen. Een dik kwartier en je staat in het centrum.
Het duurt waarschijnlijk langer om naar het centrum te rijden en een parkeerplaats te vinden dan deze manier te hanteren, dan spreek ik nog niet over hoeveel minder het kost. De één-euro-per-dag regel spreekt aan, mensen denken nu eenmaal veel met hun portefeuille.

Gratis parkeren aan de P+R zoals die van Blaarmeersen en Weba/Decathlon werkte goed. Op geregelde tijdstippen had je daar die shuttlebusjes en reden vlot. En je had nog van die plaatsen met zelfde systeem dacht ik?..

Edit: lees dat dit is aangepast: P+R Gent

Dat houdt geen steek. Het referendum kwam er niet omdat er te weinig handtekening waren (10% van de inwoners moet de vraag om een referendum te organiseren ondersteunen, dat gebeurt met een petitie). Daar komt geen verdeling voor of tegen aan te pas.
Hmm, dan werd ik slachtoffer van desinformatie op het net! Afijn, of het was misschien zo'n losse petitie(geen referendum dus) van de tegenstanders waar ik ooit cijfers van zag. Ik weet wel 100% zeker dat ik zo iets las, gezien ik het niet meer vind, desinformatie dus.

Staat dat ding nog altijd een groot deel van de tijd meer dan half leeg?

Wij gaan veel naar Gent (wonen in De Pinte), altijd met de auto. Ik ben zo een grote fan van parking Zuid. Gewoon van de afrit rechtdoor knallen binnen in de parking, plaats genoeg en je bent zo in het centrum. Voelt soms als een 'cheatcode'.

Staat dat ding nog altijd een groot deel van de tijd meer dan half leeg?
Ik vermoed van wel ja.

Wij gaan veel naar Gent (wonen in De Pinte), altijd met de auto. Ik ben zo een grote fan van parking Zuid. Gewoon van de afrit rechtdoor knallen binnen in de parking, plaats genoeg en je bent zo in het centrum. Voelt soms als een 'cheatcode'.
Dat is idd erg gemakkelijk, ook om terug weg te rijden ben je direct weg. Alleen vind ik de parking zelf wel een verschrikking, met die onmogelijke bocht met velg-vretende betonranden...

En toch staat er elke drukke weekenddag een ganse file te wachten op een plaatsje in een volle parking Vrijdagsmarkt of Sint-Michiels. Tegen dan zit je al lang op een terras als je gewoon stapt vanaan de Zuid.
Ok er zijn mensen die slecht te been zijn maar voor velen is een kilometer verder wandelen zelfs geen optie die overwogen wordt. En dat zijn dan natuurlijk meestal de neuters die roepen hoe onbereikbaar de stad geworden is.
Of gewoon een dag parkeren voor 3.5 euro net voorbij deDampoort en op een kwartier sta je aan Sint Jacobs. Hoewel ik dat laatste als bewoner nu niet te veel wil promoten :oi22:

Ik vermoed van wel ja.

Dat is idd erg gemakkelijk, ook om terug weg te rijden ben je direct weg. Alleen vind ik de parking zelf wel een verschrikking, met die onmogelijke bocht met velg-vretende betonranden...

Ik neem die bocht nooit. De truk is als je binnen rijdt, rechtdoor te rijden naar -2. Op -2 blokje rond rijden naar -3 (van daar kan je eventueel naar -4). Om terug te keren rij je door een heel brede doorgang terug naar -1 en kom je op de uitgang. Nergens is er een krappe bocht te zien (tenzij mss van -3 naar -4, maar dan moet de parking wel heel vol staan).

En toch staat er elke drukke weekenddag een ganse file te wachten op een plaatsje in een volle parking Vrijdagsmarkt of Sint-Michiels. Tegen dan zit je al lang op een terras als je gewoon stapt vanaan de Zuid.
Ok er zijn mensen die slecht te been zijn maar voor velen is een kilometer verder wandelen zelfs geen optie die overwogen wordt. En dat zijn dan natuurlijk meestal de neuters die roepen hoe onbereikbaar de stad geworden is.
Of gewoon een dag parkeren voor 3.5 euro net voorbij deDampoort en op een kwartier sta je aan Sint Jacobs. Hoewel ik dat laatste als bewoner nu niet te veel wil promoten :oi22:

Idd, waanzin. Mijn tweede favoriete parking is Sint-Pieters, goedkoper dan Zuid, dacht ik, en gigantisch. Beetje verder stappen dan de Zuid, maar toch ook wel een luxe.

Haha, toch eens onthouden, jouw Dampoort-tip :D.

Ik neem die bocht nooit. De truk is als je binnen rijdt, rechtdoor te rijden naar -2. Op -2 blokje rond rijden naar -3 (van daar kan je eventueel naar -4). Om terug te keren rij je door een heel brede doorgang terug naar -1 en kom je op de uitgang. Nergens is er een krappe bocht te zien (tenzij mss van -3 naar -4, maar dan moet de parking wel heel vol staan).
Doe ik idd ook (de luttele keren dat ik met de wagen naar de stad ga), maar je moet dat wel weten natuurlijk.

Parkeren in het centrum was in vele steden een serieus item. Ook in Kortrijk bijvoorbeeld waar er geopperd werd door N-VA dat restaurant eigenaars verhuizen uit het centrum om die reden. Maar in Kortrijk is er voldoende parking waar je vervolgens maximaal 10 min moet stappen om gelijk waar te geraken in het centrum. De kostprijs is sinds kort wel wat duurder geworden maar nog steeds goedkoper in vergelijking met vele andere steden.

Dat er momenteel veel file is om het centrum te bereiken op bepaalde momenten is een feit. Maar daar zijn er nog steeds veel werken aan de gang. Met andere woorden: bovengronds parkeren zou daar helemaal niks aan veranderen.

Ook daar leeft ook de vraag: hoe zorgen ze dat er zo vlot mogelijk een transfer kan gebeuren van de P+R parkings (xpo bijvoorbeeld) via één of andere shuttle dienst.

Komt ook wel voor een stuk op het conto van Watteeuw hoor. Die man heeft gewoon teveel vijanden gemaakt zowel links als rechts. Als het dan ook nog eens mooi opgelijnd wordt met hoe Vooruit en N-VA Vlaams en Federaal een paringsdans aan het houden zijn komt dat mooi uit.

Het is een berekende gok voor Vooruit, dat klopt. Maar tegelijk kunnen ze nu alle sociaal snoepgoed alleen uitdelen.
Ik denk dat dit voor een héél groot stuk meespeelt. Dat Hafsa nu ook overduidelijk het woord neemt naar alle pers toe zegt ook al voldoende.

Terug
Bovenaan