Voor Gent kiest voor N-VA in plaats van Groen

De groene roeptoeters die er zelf geen probleem mee hadden bij de vorige federale de 2 grootste partijen niet te laten meedoen, zitten nu te huilen dat de "grootste" partij niet mag meedoen in Gent. En dan dat onnozel protesteren met een wake en claimen dat zij de enige progressieven zijn, het hautain dedain van die groenen kent toch echt geen grenzen.

Nee... Waarom? :unsure:

Als je per sé een linkse coalitie wou dan had je maar op de linkse partij moeten stemmen, aka Groen. En niet op een centrumblok waarvan je op voorhand verdomd goed had kunnen weten dat het na de verkiezingen beide kanten op kon vallen. De mensen die zéker niet mogen klagen zijn net de Vooruit kiezers in dit verhaal...

Inderdaad, degene die op de VoorGent lijst hebben gestemd moeten niet klagen dat er een coalitie kan gevormd worden met de NV-A. Dat risico had je met De Clercq :p.

Hadden ze dat niet gewild, dan hadden ze maar op de Groenen moeten stemmen :p.

Ik val hier wel van mijn stoel. Kan niet linken naar de video maar je vindt hem terug bij de update van 13:28. Er wordt een man met een lichtbruine huidskleur geïnterviewd die dit zegt.

Euh dat hij met N-VA in zee gaat dat vind ik niet zo'n strak plan. Gent is een progressieve stad. N-VA is een rechtse partij. In mijn geval vind ik dat wat minder. (reporter vraagt waarom in zijn geval) Ahwel je ziet toch aan mijn huidskleur dat ik niet wil dat N-VA gaat meebesturen in Gent.

Even low-key op nationale TV (zonder weerwoord van de reporter) zwaar laten insinueren dat N-VA een racistische partij is. Top VRT. Echt Top.

Freya Van den Bossche (Vooruit): "Hadden geen rekening gehouden met dit scenario"
De top van Vooruit in Gent zit op dit moment samen. Vooraf zei Freya Van den Bossche dat Vooruit geen rekening had gehouden met dit scenario, waarbij er niet meer met Groen maar met de N-VA wordt onderhandeld.

"Zelfs één dag later voel ik de teleurstelling nog heel hard", aldus Van den Bossche. "Groen is altijd onze bevoorrechte partner geweest. We gaan kijken hoe we hiermee omgaan.”

Man, Vooruit is wel heel naïef geweest in hun stadslijst :p.

Als je kijkt naar de uitslag is het op zich absoluut vreemd te noemen dat Groen daar nu al niet meer mee onderhandelt. Een week na de verkiezingen, en de 2 grootste partijen ginder - nochtans beiden uit hetzelfde politieke spectrum - zien al geen mogelijkheid meer tot samenwerking. Erger nog, ze kunnen al niet meer door dezelfde deur, beschuldigingen langs alle kanten.

Zoals de VRT schrijft: er stonden duidelijk nog een paar politieke rekeningen open - al lang voor de verkiezingen van vorige week.

Heerlijk entertainment toch, gemeentepolitiek :oi22:

Los daarvan is het uiteraard belachelijk om te gaan protesteren omdat jouw partij niet meer mee mag doen. Dit is hoe ons politiek systeem werkt, deal with it.

Freya Van den Bossche (Vooruit): "Hadden geen rekening gehouden met dit scenario"
De top van Vooruit in Gent zit op dit moment samen. Vooraf zei Freya Van den Bossche dat Vooruit geen rekening had gehouden met dit scenario, waarbij er niet meer met Groen maar met de N-VA wordt onderhandeld.

"Zelfs één dag later voel ik de teleurstelling nog heel hard", aldus Van den Bossche. "Groen is altijd onze bevoorrechte partner geweest. We gaan kijken hoe we hiermee omgaan.”

bron?

Ik kan letterlijk maar één goeie reden bedenken voor alles wat zich de voorbije 2-3 jaar heeft afgespeeld in Gent: Vooruit wou AB-SO-LUUT geen Groene burgemeester. Er is volgens mij geen enkele andere goeie/logische reden om als grootste van 2 partijen in een kartel te stappen maar niet de lijsttrekker/hoofdkandidaat burgemeester af te leveren... ik heb nog zitten lachen met De Clercq toen ze de nieuwe regels invoerden en dan plots stapte Vooruit mee in dat kartel :unsure: Ik heb die beslissing nooit begrepen.

Gent is op gemeentepolitiek vlak toch wel een beetje the gift that keeps on giving.

De VRT liveblog - https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/10/21/liveblog-verkiezingen-21-oktober/
post van 19:56 of 19:45 - geen rechtstreekse link.

Stel je voor dat vooruit nu nog eens de bocht maakt... Wat een gedoe daar in Gent.

Nu, het is een publiek geheim dat vooruit en groen eigenlijk niet door één deur kunnen landelijk, dus het verbaast me niets dat dit gebeurd is. En het verbaast me ook niet dat de Gentse sossen nu wel met een dubbel gevoel zitten. Benieuwd wat komende uren/dagen brengen. Voor de stabiliteit in de Vlaamse regering en de op stal staande Antwerps stadsbestuur zou vooruit Gent best even de bittere pil slikken nu.

de 2 grootste partijen ginder - nochtans beiden uit hetzelfde politieke spectrum - zien al geen mogelijkheid meer tot samenwerking.

Het kartel is ook met de liberalen en dus zeker niet hetzelfde politieke spectrum.
Deze samenwerking met N-VA heeft voordelen, vooruit zal wel sociale maatregelen binnenhalen en ze zijn van groen af die toch iets te fors doorslaan.
Vooruit is progressief, maar ook realistisch. Groen is dat lang niet altijd. En de figuur Watteeuw speelt ook een rol.
Wat hier gebeurt is logisch en perfect democratisch. Laat ons hopen 6 jaar opbouwend beleid waar de Gentenaar tevreden op kan terugkijken.

Ik kan letterlijk maar één goeie reden bedenken voor alles wat zich de voorbije 2-3 jaar heeft afgespeeld in Gent: Vooruit wou AB-SO-LUUT geen Groene burgemeester. Er is volgens mij geen enkele andere goeie/logische reden om als grootste van 2 partijen in een kartel te stappen maar niet de lijsttrekker/hoofdkandidaat burgemeester af te leveren... ik heb nog zitten lachen met De Clercq toen ze de nieuwe regels invoerden en dan plots stapte Vooruit mee in dat kartel :unsure: Ik heb die beslissing nooit begrepen.

Gent is op gemeentepolitiek vlak toch wel een beetje the gift that keeps on giving.

ik snap wel waarom Vooruit geen kartel wou met Groen. In het vorig kartel van 2018 werden ze weggedrongen en dat zou nu zeker geweest zijn als ze nu een kartel zouden vormen met Groen. Er zijn drie mensen van Groen die een hogere score hebben gehaald dan de best presterende Vooruit-lid. Zegt genoeg.

Met een VLD-kartel zou de VLD in theorie de "kleine" partij zijn binnen het kartel op dit moment zelfs al heb je een totaal gebrek aan Vooruit-kopmannen (De Brucker is 6de in aantal voorkeurstemmen, Freya VDB 8ste,... Afschuwelijke score eigenlijk objectief gezien. In 2018 had Rudy Coddens had de tweede hoogste score.)

Maar nu komt het precies over dat de VLD gewoon soloslim speelt en Freya/Vooruit niet weet wat er allemaal aan het gebeuren is terwijl hun kartel het initiatiefrecht heeft :p.

Christophe Peeters, oud- (en toekomstig) schepen van Open VLD in Gent, heeft al jaren een job als Business Development Manager bij Interparking, het bedrijf dat de parking op het Zuid in handen heeft. Maar dat dit misschien wel iets met het voorstel voor uitbreiding te maken heeft is totaal uit de lucht gegrepen, laat hij weten.
Christophe Peeters was ook een van de betrokkenen in het Publipart schandaal trouwens.

Ik las het nieuws deze morgen. Ik woon zelf in Gent, heb gestemd (CD&V) en ook mogen gaan tellen.

Vorige week al hoorde ik via via dat een gemeenteraadslid van Groen er reeds vanuit ging dat het wel NVA ging worden. Het verrast mij eigenlijk niet want zoiets lijkt toch al langer in de lucht te hangen. Het kartel Vooruit/Groen gaat ook niet zomaar uit elkaar gevallen zijn. Ik vraag me wel af in hoeverre dit proces beïnvloed werd van bovenaf.

Ik moet wel toegeven dat het veel symbolische waarde heeft dat Gent niet meer 'progressief' is. Alhoewel ik het schijt kreeg van al die 'cultuurmensen' en 'vertegenwoordigers van het brede middenveld' die er van uit gaan dat dit dan maar zo hoort te blijven. En dat het 'DNA' van de stad dit vereist, want de Gentenaar is contrair en dus moet Groen aan de macht blijven of zoiets.

En helemaal klopt het wat mij betreft ook niet. Gent is al sinds '88 een paarse stad en het is maar in de twee voorbije legislaturen dat men experimenteerde met een progressief beleid door Groen er bij te nemen. Dit lijkt mij dus geen al te zotte breuk met het verleden. Maar voor de progressieve Gentenaar heeft NVA nu eenmaal iets des duivels.

Ik heb alleszins geen problemen met de nieuwe coalitie. Ik heb het ook wel voor mevr. Van Bossuyt, lijkt mij een lieve dame die goed beleid wil voeren. Ik hoop dat mijn vooroordeel bevestigd wordt.

Dat Groen niet mee mag doen, tot daar aan toe als ze een meerderheid vinden met andere partijen. Maar dat VLD daar weer als kleinere partij tussen zit, pfff.

Dat Groen niet mee mag doen, tot daar aan toe als ze een meerderheid vinden met andere partijen. Maar dat VLD daar weer als kleinere partij tussen zit, pfff.
Maar op basis van wat zeg jij dat VLD de kleinste partij is?
Ze kwamen als kartel op, je kon dus niet stemmen op partij specifiek. De Clercq haalt de meeste voorkeurstemmen, en hij is duidelijk wel VLD.

Symbolisch vind ik het jammer dat de N-VA Gent mee zou besturen, maar democratisch vind ik het geen probleem en qua beleid maakt het denk ik ook niet zo veel uit. De 'wake' aan het stadhuis is cringe tot en met. De enige die van mij een 'boe' verdient, is De Clercq. In de aanloop naar de verkiezingen was N-VA "chagrijn en azijn" en "niet in het DNA van Gent". Ik vraag me af hoe lang hij gedacht heeft over die exacte bewoordingen zodat hij later gemakkelijk zijn kar kon keren. Wat dat betreft had Van Bossuyt gelijk met haar ridicule cartoon, MDC is een platte opportunist.

...MDC is een platte opportunist.
Moeten we daar echt van verschieten met alles wat zich alleen dit jaar al binnen die partij heeft afgespeeld? :unsure:
Het zijn niet eens de Liberalen alleen, je hebt net zowat elke politieker beschreven. Alleen de Liberalen kunnen dat om de één of andere reden écht niet wegsteken precies.

Terug
Bovenaan