Voor Gent kiest voor N-VA in plaats van Groen

Gratis parkeren aan de P+R zoals die van Blaarmeersen en Weba/Decathlon werkte goed. Op geregelde tijdstippen had je daar die shuttlebusjes en reden vlot. En je had nog van die plaatsen met zelfde systeem dacht ik?..

Edit: lees dat dit is aangepast: P+R Gent
Is inderdaad aangepast, nu kan je de lijnbus nemen vanaan de Weba aan sterk gereduceerd tarief.
Daar kwam onlangs trouwens zeer terechte kritiek op: wie met de auto naar Gent komt en opstapt aan de P+R mag de bus aan gereduceerd tarief nemen. Wie een halte verder aan die sociale woonblokken diezelfde bus neemt, betaalt de volle pot.

Christophe Peeters, oud- (en toekomstig) schepen van Open VLD in Gent, heeft al jaren een job als Business Development Manager bij Interparking, het bedrijf dat de parking op het Zuid in handen heeft. Maar dat dit misschien wel iets met het voorstel voor uitbreiding te maken heeft is totaal uit de lucht gegrepen, laat hij weten.

Christophe Peeters, oud- (en toekomstig) schepen van Open VLD in Gent, heeft al jaren een job als Business Development Manager bij Interparking, het bedrijf dat de parking op het Zuid in handen heeft. Maar dat dit misschien wel iets met het voorstel voor uitbreiding te maken heeft is totaal uit de lucht gegrepen, laat hij weten.

Het was te denken natuurlijk dat er een link ging zijn. Altijd dat geurtje bij de VLD'ers.

Wat het uiteindelijk ook wordt, vele Gentenaars zijn nu gedegouteerd van de aanvallen en verwijten van beide zijden. Het zijn net verkiezingen geweest, de volgende zijn pas binnen 4-5 jaar, dat geprofileer is nergens voor nodig.
Hoe de politiek weer zichzelf in de voet schiet...

Ik denk dat dit voor een héél groot stuk meespeelt. Dat Hafsa nu ook overduidelijk het woord neemt naar alle pers toe zegt ook al voldoende.
Het lijkt mij logisch dat El-Bazioui het woord neemt naar de pers toe? Zij had het meeste voorkeurstemmen bij Groen...

Gratis parkeren aan de P+R zoals die van Blaarmeersen en Weba/Decathlon werkte goed. Op geregelde tijdstippen had je daar die shuttlebusjes en reden vlot. En je had nog van die plaatsen met zelfde systeem dacht ik?..

Edit: lees dat dit is aangepast: P+R Gent
Is idd afgeschaft en was eerlijk gezegd ook vrij dramatisch. Ik heb da ooit eens bekeken om mij op de Weba te zetten met een teambuilding event van het werk aan de vrijdagsmarkt. Om door te rijden allemaal goed maar de 2 laatste shuttles terug waren om 22:00 & 23:00 of iets dergelijks. Véél te ver uit elkaar die latere EN de laatste was véél te vroeg.

Wat het uiteindelijk ook wordt, vele Gentenaars zijn nu gedegouteerd van de aanvallen en verwijten van beide zijden. Het zijn net verkiezingen geweest, de volgende zijn pas binnen 4-5 jaar, dat geprofileer is nergens voor nodig.
Hoe de politiek weer zichzelf in de voet schiet...
Ik denk dat Groen een beetje een doembeeld ziet opduiken nu ook Gent aan een zijden draadje lijkt te bengelen... als ze ook Gent nog verliezen wat blijft er dan nog over op den duur? Ze zitten nog wel in het bestuur in een paar kleine gemeenten maar ze zijn er ook een pak verloren.

Alleen al van de paar gemeenten waarvan ik de uitslag van iets dichter bij volg zijn ze in de fusie met Beveren hun burgemeester in Zwijndrecht kwijt + hun sterke positie met hun kartel in Kruibeke kwijt in het oranje/gele Beveren. In Sint-Niklaas moet het al héél raar lopen om Groen terug in het bestuur te krijgen... het zou mij verbazen moest het Waasland de grote uitzondering zijn in Vlaanderen op dat gebied.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat dit voor een héél groot stuk meespeelt. Dat Hafsa nu ook overduidelijk het woord neemt naar alle pers toe zegt ook al voldoende.
Dat is wat ik deels duidelijk wou maken in mijn post. FW heeft (blijkbaar) een zeer autoritaire manier van besturen en dat wreekt zich nu.

Ik denk dat Groen een beetje een doembeeld ziet opduiken nu ook Gent aan een zijden draadje lijkt te bengelen... als ze ook Gent nog verliezen wat blijft er dan nog over op den duur? Ze zitten nog wel in het bestuur in een paar kleine gemeenten maar ze zijn er ook een pak verloren.

Alleen al van de paar gemeenten waarvan ik de uitslag van iets dichter bij volg zijn ze in de fusie met Beveren hun burgemeester in Zwijndrecht kwijt + hun sterke positie met hun kartel in Kruibeke kwijt in het oranje/gele Beveren. In Sint-Niklaas moet het al héél raar lopen om Groen terug in het bestuur te krijgen... het zou mij verbazen moest het Waasland de grote uitzondering zijn in Vlaanderen op dat gebied.
Gent is wel een geval apart. In quasi alle andere gevallen worden ze aan de kant gezet omdat ze qua aantal stemmen serieus gezakt en dus overbodig zijn.
In Gent zijn ze beloond door de kiezer en afgezien van dat artificiële kartel eigenlijk de grootste partij.

Gent is wel een geval apart. In quasi alle andere gevallen worden ze aan de kant gezet omdat ze qua aantal stemmen serieus gezakt en dus overbodig zijn.
In Gent zijn ze beloond door de kiezer en afgezien van dat artificiële kartel eigenlijk de grootste partij.
Gent is idd een sterk groen bastion en vroeger ook rood bastion.
Groen zat evenwel lang in een kartel met rood om anderen buiten te houden. Zo werkt het in de politiek. En, als ze niet bereid zijn tot compromissen maken moeten ze maar op de blaren zitten.

In mijn gemeente met 3 partijen zal de voormalige burgemeester partij met 41% ook mogelijks niet meebesturen. Andere partij won met 43% en die neemt mogelijks groen mee aan 13%. Beloond is relatief, 1/4 Gentenaars stemde voor hen, en 35% kwam zelfs niet opdagen.

Hoezo beloond? Dat kan niemand toch met zekerheid zeggen sinds er bij de vorige verkiezingen ook kartels waren.
Je kan er op verschillende manieren naar kijken, maar niets geeft het volledige beeld.
  • Percentage van stemmen is moeilijk van uit te gaan. In 2018 had het kartel sp.a-Groen 33.5% van de stemmen, OpenVLD had 25.2%. In 2024 was dit 24.6% voor groen en het kartel Voor Gent (Vooruit + OpenVLD) 32.5% van de stemmen. Maar het is onmogelijk om te zeggen hoe die verdeling binnen de kartels zit.
  • Volgens wikipedia had in 2018 het kartel sp.a-Groen 21 zetels in de gemeenteraad, met 7 voor sp.a & 14 voor Groen. In 2024 heeft groen er 14. Niet echt vooruitgegaan of beloond dus.
  • Dan is er nog voorkeurstemmen en welke partijkaart die kandidaten achterliggend hebben, maar dat ga ik niet opzoeken.

Beloond... stand gehouden zou ik zeggen. Maar goed, de mensen die vorige keer Groen gestemd hebben, hebben dat kort door de bocht wrs opnieuw gedaan. Ze hebben het alleszins beter gedaan dan hun coalitiepartners die eigenlijk verloren hebben maar door de kartelvorming is dat moeilijk vergelijken. Wat wél heel duidelijk is, is dat N-VA fors vooruit gegaan is.

Niemand verplicht de grootste partij van samen te gaan met de 2 grootste of met de vorige coalitiepartner. Het is net de plicht van elke partij van zoveel mogelijk van het partijprogramma uit te voeren. Moest Voor Gent hier nu een vreemde meerderheid in elkaar beginnen boksen met 3 verschillende kleine partijen die allemaal 2 of 3 zetels hebben die ze dan ook allemaal nog hun trofee moeten geven, dan zou je nog kunnen zeggen dit is belachelijk maar nu? Áls dit N-VA verhaal effectief door gaat, en dat wil ik dus eerst nog zien, dan moet het toch vooral draaien om het slotakkoord? Als Voor Gent daar een akkoord kan sluiten dat dicht bij hun programma aansluit dan maakt het toch niet uit wie daar mee rond de tafel zit?

Mensen vergeten precies weleens dat ze voor een partij stemmen, niet voor een coalitie. En als ze zéker wouden zijn dat het een links beleid bleef dan hadden ze maar Groen moeten stemmen en niet Voor Gent. Dan waren ze tenminste zeker.

Als het inderdaad zou kloppen dat Vooruit voor de verkiezingen bij de mensen in Gent zeiden dat ze niet met Nva zouden gaan zou ik dit toch triest vinden. Alle het is geen verassing wat er nu gebeurd want het is duidelijk dat Conner het laatste woord heeft en hij wil het liefst overal met nva samen gaan maar ik zou het toch jammer vinden als het waar was dat ze zo rechtuit logen tegen de mensen.

Laatst bewerkt:
Die foto's op de VRT site... El-Bazioui staat daar met ne mega smile naast Watteeuw. Wat is er zo grappig dan? Ook weer zo'n figuur waar ik zo'n smug "we weten alles beter" indruk van krijg.
Ze straalt omdat ze applaus krijgt van 250 man die daar in de regen op hen stonden te wachten, om hen een hart onder de riem te steken. Ik was er bij, het was hartverwarmend.

Astrid De Bruycker van Vooruit in Gent leek in haar interview in Ter Zake toch wel zeer oprecht dat Groen zich onvoldoende constructief opstelde in de onderhandelingen, ze leek er echt van aangedaan. Denk niet dat het zomaar een koele berekening van de voorzitters van hogerhand is geweest. Het lijkt erop dat Groen zijn hand overspeelt heeft door het (naar wat ik eruit haal) hard te spelen op het toekomstige mobiliteitsbeleid. Ben wel benieuwd of een coalitie met N-VA er effectief gaat komen, zou er mijn geld nog niet op durven zetten.
Bij deze ga ik mijn geld toch inzetten op een coalitie met N-VA, deze legislatuur komt het echt niet meer goed tussen Voor Gent en Groen. Wat een soap.

wat had groen hier eigenlijk verwacht? ja, ze hebben als indivudele partij misschien de meeste zetels, maar ze zijn wel gepasseerd door de lijst van Vooruit en OVLD. Vooruit met we zelf een kartel vormden in de vorige verkiezingen, dus ze moeten nu niet afkomen dat dat niet fair is.

ze weten dat de lijst Voor Gent een 2de optie heeft om me te besturen, waarmee er meer overeenkomsten zijn in de plannen. ze mogen al content zijn dat ze een week mogen onderhandelen hebben, tbh.

ze liggen dan op, voor Voor Gent duidelijk belangrijke punten, moeilijk te doen, en eisen te stellen.

en dan gaan protesteren dat er gekozen wordt voor die andere partij die wél de nodige overeenkomsten vindt?

sorry, maar als ge niet het initiatiefrecht hebt, moet ge inbinden.

ik denk dat Groen eigenlijk gespeeld heeft op de nieuwe regel dat je binnen de 2 weken een stadsbestuur moet vormen, of dat anders de 2de grootste het initiatief mag overnemen.

gespeeld en verloren. en dan wat belachelijk gaan doen.

Wat verwachten ze nu eigenlijk? Er is gestemd, de bal ligt in het kamp van diegene aan wie je de stem gegeven hebt. Zo werkt de politiek hier nu éénmaal...

En 1k mensen volgens de politie, op 119k stemmers / 183k stemgerechtigden in Gent. Waarschijnlijk allemaal mensen die op Groen gestemd hebben. Als je met de vinger wilt wijzen is het toch eerder naar de partij waarop je gestemd hebt dan de machthebbende partij die geprobeerd heeft er mee te onderhandelen... Ofwel omdat je vindt dat ze niet goed onderhandeld hebben of omdat ze niet genoeg anderen overtuigd hebben om op hun te stemmen zodat ze de meerderheid/initiatiefrecht zouden hebben...

Over dat soort belangenvermenging is onlangs een interessante documentaire uitgekomen.

Laatst bewerkt:
En het is nog niet gedaan, kunnen we weer eens al de argumenten tegen deelname van VB gaan herkauwen.
Dat de stemmers van het kartel gaan klagen omdat ze zich "bedrogen" voelen, tot daar aan toe. Dit is echt belachelijk...
Nee... Waarom? :unsure:

Als je per sé een linkse coalitie wou dan had je maar op de linkse partij moeten stemmen, aka Groen. En niet op een centrumblok waarvan je op voorhand verdomd goed had kunnen weten dat het na de verkiezingen beide kanten op kon vallen. De mensen die zéker niet mogen klagen zijn net de Vooruit kiezers in dit verhaal...

Mensen vergeten precies weleens dat ze voor een partij stemmen, niet voor een coalitie.

Terug
Bovenaan