Voorstel tot verlagen maximum snelheid op snelwegen

'studie na studie toont aan ... ' is op dit forum vaak vertaling van 'hier zijn een hoop studies die in mijn kraam passen en de rest negeren we voor het gemak .... '.
Die zijn meestal gebouwd op zeer circumstantiële situaties die niets zeggen over de volledige impact van een algemene invoer waar het hier over gaat.

Afkomen dat een lagere maximumsnelheid de filedruk beneden haalt zegt op zeg niet veel. Als je 8 minuten later op je bestemming bent, omdat je trager hebt moeten rijden, dan had je net zo goed 8 minuten in de file kunnen staan. 8 verloren minuten zijn 8 verloren minuten, wat de reden van die vertraging ook is.

En bovenal, ik denk dat ondernemingen voor zichzelf beter in staat zijn om uit te maken welke snelheid voor hun personeel bedrijfseconomisch het het meest interessant is dan dat politici met een groene, ideologische agenda en velen waarschijnlijk nog geen dag in hun leven productief bijgedragen hebben.
:wtf:

Dus: Studies mogen niet meer gebruikt worden als argument, omdat er die worden uitgekozen die in de kraam passen. En de conclusie daarvan is dat een stelling die jij uit je neus trekt opeens evenveel waarde krijgt als een heleboel studies? Dat is toch flauwekul? "Jij belicht maar 2/3 van de feiten grondig, correct en wetenschappelijk, dus is dat evenveel waard als ik die dingen verzin?"

En je rare stelling over de filedruk klopt ook niet, hè. Jij stelt hier al de minuten in de file gelijk aan de minuten die je verliest door trager te rijden. Stel nog dat dat klopt, heb je die 8 minuten minder verbruikt dan in de file staan te kachelen, en is het niet voor niks.

En mocht groen het zo verpakt hebben.. Ze zouden - denk ik - nog op sympathie kunnen rekenen. Blijkbaar niemand met deftige marketingskills in die partij... Net zoals het "we gaan meer autoloze zondagen inrichten" balonnetje dat ze opgelaten hadden oO
Op sympathie bij jou, misschien. Maar jij valt misschien niet in de doelgroep van de boodschap. Iemand met deftige marketingskills weet namelijk hoe en wanneer ze welk deel van de kiezers moeten aanspreken, en als je de reacties hier ziet, is het gebrek aan sympathie vooral bij mensen die toch al niet te veel sympathie hebben voor Groen.

De Amish moeten toch echt de droomsamenleving voor die Groenen zijn? Paard en koets, heel zuinig met elektriciteit en verwarming, dragen hun kleren jaren aan een stuk, etc. Toppie dus.

Wat het nut is van die snelheidsverlaging op de snelweg, ik vraag mij dat toch echt af. Over 8 jaar mogen er in de EU geen nieuwe auto's met verbrandingsmotor meer worden verkocht. Dus dat riedeltje van "fijn stof" gaat binnenkort niet meer op. Het volgende is dan neuten over fijn stof door banden zeker? 🤡🤡 Reject modernity, embrace antiquity.

Op sympathie bij jou, misschien. Maar jij valt misschien niet in de doelgroep van de boodschap. Iemand met deftige marketingskills weet namelijk hoe en wanneer ze welk deel van de kiezers moeten aanspreken, en als je de reacties hier ziet, is het gebrek aan sympathie vooral bij mensen die toch al niet te veel sympathie hebben voor Groen.
Dat is wel een punt dat veel mensen vergeten he. Groen maakt het geen hol uit dat de typische NVA-stemmer het een dom idee vindt. Zolang hun eigen stemmers en mensen die al in hun idee geloven het maar een goed idee vinden...

Enerzijds klopt dat, alleen willen ze de totale energie-productie ook groen (remember, de gascentrales zijn "tijdelijk" volgens hen). Ik kan met 100% zekerheid zeggen dat mijn auto zijn energie volledig CO2-neutraal is trouwens.

Eigenlijk weet ik niet zeker of fijnstof van banden stijgt bij hogere snelheden (binnen "normale" marge he...), nog nooit effectief een studie over gelezen. Dus niet over EV vs ICE, maar 120 vs 100km/u.
Maar het gaat toch niet over jou alleen of wat men uiteindelijk in een verre toekomst wil?

Zover ik weet gaat slijtage omhoog met de snelheid, maar dan zijn al de andere randvoorwaarden dezelfde natuurlijk. Als de ene chauffeur bij wijze van spreken op niets anticipeert, en de andere wel, zal die eerste ook zijn banden veel sneller zien slijten (remmen). Een hoop manoeuvers zullen ook slijtage verhogen, enz.

Uiteindelijk produceren de remmen ook fijnstof.

De Amish moeten toch echt de droomsamenleving voor die Groenen zijn? Paard en koets, heel zuinig met elektriciteit en verwarming, dragen hun kleren jaren aan een stuk, etc. Toppie dus.

Wat het nut is van die snelheidsverlaging op de snelweg, ik vraag mij dat toch echt af. Over 8 jaar mogen er in de EU geen nieuwe auto's met verbrandingsmotor meer worden verkocht. Dus dat riedeltje van "fijn stof" gaat binnenkort niet meer op. Het volgende is dan neuten over fijn stof door banden zeker. 🤡🤡 Reject modernity, embrace antiquity.

Het is niet omdat jij er nog nooit van had gehoord, dat iets niet klopt.

Wat het nut is van die snelheidsverlaging op de snelweg, ik vraag mij dat toch echt af.

Ik vraag me ondertussen meer en meer af wat het nut is van die 120 km/u op het Belgische snelwegnetwerk als je de voor- en nadelen naast elkaar legt.

Ik vraag me ondertussen meer en meer af wat het nut is van die 120 km/u op het Belgische snelwegnetwerk als je de voor- en nadelen naast elkaar legt.
In de kop beginnen ze over het verminderen van stikstof. Terwijl groen net het stikstof de hoogte in doet schieten met hun gascentrales :eek:

Maar het gaat toch niet over jou alleen of wat men uiteindelijk in een verre toekomst wil?

Zover ik weet gaat slijtage omhoog met de snelheid, maar dan zijn al de andere randvoorwaarden dezelfde natuurlijk. Als de ene chauffeur bij wijze van spreken op niets anticipeert, en de andere wel, zal die eerste ook zijn banden veel sneller zien slijten (remmen). Een hoop manoeuvers zullen ook slijtage verhogen, enz.

Uiteindelijk produceren de remmen ook fijnstof.

Wat ik vind over slijtage gaat eigenlijk ook nooit over de snelheid, maar over het optrekken/remmen. Meeste zinnen zijn "hoge snelheid zorgt voor meer slijtage, het harde optrekken ...", maar effectief een logica waarom sneller rijden uw banden sneller zou doen verslijten (buiten opwarming, maar zoals ik al zei "normale situatie", geen 200/u rijden) heb ik nog niet gelezen.
Pas op, ik zeg niet dat het niet zo is he. Maar ik vind niet direct een echte reden waarom het zo zou zijn.

Maar een EV zijn remmen worden ook extreem minder belast he. Dus voor dat geval gaat het niet op.

En natuurlijk is de reden dat ik weet dat het CO2-neutraal is, gewoon omdat het bedrijf waar ik oplaadt projecten sponsort om CO2-neutraal te zijn. Ik weet ook wel dat dat eigenlijk cheaten is :p. Maar ik vraag me wel af of ze ooit de tegengestelde richting gaan opgaan als auto's zuiniger worden...

Wat het nut is van die snelheidsverlaging op de snelweg, ik vraag mij dat toch echt af. Over 8 jaar mogen er in de EU geen nieuwe auto's met verbrandingsmotor meer worden verkocht. Dus dat riedeltje van "fijn stof" gaat binnenkort niet meer op. Het volgende is dan neuten over fijn stof door banden zeker? 🤡🤡 Reject modernity, embrace antiquity.
Ik kijk er nochtans naar uit om met mijn quadriga de Meir op te sjeezen als een herrezen Jupiter.

Er zijn wel wat voordelen met die snelheidsverlaging: minder file en minder ongelukken, voor sommige motoren minder verbruik, ... Zal alleen wel wat wennen worden, want tegen 100 km/u liggen tuffen tijdens de spits voelt helemaal anders aan dan 's avonds wanneer er niet veel weggebruikers zijn. Als je dan minder wil verbruiken kan je dan misschien best achter een vrachtwagen hangen omdat die de luchtweerstand wegneemt.

Ik merk eerlijk gezegd dat als ik op mijn gemak aan het cruisen ben, bv als ik terug kom van de cinema in Hasselt 's avonds, dat ik automatisch al rond de 100 km/u zit. Op zich zouden dynamische borden zeker kunnen werken, maar dan moeten ze niet op z'n Belgisch die dynamische borden vastzetten op 90 of op vaste uren de snelheid veranderen.

Al vaak gehad dat ik bv. op een feestdag ergens heen rijd, er geen kat op de baan is en de dynamische borden toch zeggen dat ik naar 70 moet terwijl er geen werken of afrit te bespeuren zijn.

:wtf:

Dus: Studies mogen niet meer gebruikt worden als argument, omdat er die worden uitgekozen die in de kraam passen. En de conclusie daarvan is dat een stelling die jij uit je neus trekt opeens evenveel waarde krijgt als een heleboel studies? Dat is toch flauwekul? "Jij belicht maar 2/3 van de feiten grondig, correct en wetenschappelijk, dus is dat evenveel waard als ik die dingen verzin?"

En je rare stelling over de filedruk klopt ook niet, hè. Jij stelt hier al de minuten in de file gelijk aan de minuten die je verliest door trager te rijden. Stel nog dat dat klopt, heb je die 8 minuten minder verbruikt dan in de file staan te kachelen, en is het niet voor niks.
Nee, als je studies wil gebruiken, dan post je simpelweg de link daarnaar.

Het heeft weinig zin dat posters hier de expert in alles en nog wat proberen uit te hangen door af te komen met 'studie na studie bevestigt dat ...' zonder verdere info te geven en alsof hun persoonlijk standpunt een wetenschappelijk uitgemaakte zaak is.
Ik ben er vrij zeker van dat het aantal posters dat zich effectief wetenschappelijk ingelezen heeft alvorens hier een hard standpunt pro of contra invoer in te nemen, quasi nihil is.
Die links komen altijd pas in tweede instantie om nadien hun mening te onderbouwen en niet andersom zoals het hoort.

En als ik in de file stil sta, dan sta ik niet te 'kachelen'. Quasi iedere wagen die de laatste 8 jaar gebouwd is heeft daarvoor een start/stop systeem die de motor stillegt.
Hoe dan ook zijn die 8 minuten tijd verlies door trager te rijden identiek aan de 8 minuten stilstand door file, los van het verschil in brandstof verbruik.

Wat brengt het op om de snelheidsgrenzen te verlagen als ze (zoals nu) nauwelijks gecontroleerd worden en als je dan al gepakt wordt de boete door de meesten absoluut niet gevoeld wordt.

Het is niet omdat jij er nog nooit van had gehoord, dat iets niet klopt.

"De autoriteiten moeten ook waken over de kwaliteit van het wegdek om het materiaalverlies te minimaliseren. De asfaltlaag mag daarbij niet te ruw zijn." Stuur dit artikel eens naar Gilkinet en Lydia Peeters. Gaten in het wegdek vullen we op met de aftrekker en de borstel.

Ik lees toch weinig echt 'spectaculair', hoor. Minder geluid, veiliger en minder uitstoot. Wat is er nieuw aan? Als je 30 rijdt op de snelweg ga je nog véél stiller, veiliger en groener rijden. Er moet een kostenbatenanalyse gemaakt worden (zoals met alles eig zou moeten), maar niet beginnende met die dogmatische insteek zoals de Groenen in alle dossiers hebben. De stikstof van gascentrales was blijkbaar ineens niet meer van tel? Bon.
De Nederlandse situatie is wel wat anders dan bij ons. Hier zijn er geen 'glijdende' snelheidslimieten.

In de kop beginnen ze over het verminderen van stikstof. Terwijl groen net het stikstof de hoogte in doet schieten met hun gascentrales :eek:
Stikstofuitstoot (NOx dus) bij de verbranding van aardgas valt dacht ik toch redelijk goed mee.
Wat ik vind over slijtage gaat eigenlijk ook nooit over de snelheid, maar over het optrekken/remmen. Meeste zinnen zijn "hoge snelheid zorgt voor meer slijtage, het harde optrekken ...", maar effectief een logica waarom sneller rijden uw banden sneller zou doen verslijten (buiten opwarming, maar zoals ik al zei "normale situatie", geen 200/u rijden) heb ik nog niet gelezen.
Pas op, ik zeg niet dat het niet zo is he. Maar ik vind niet direct een echte reden waarom het zo zou zijn.

Maar een EV zijn remmen worden ook extreem minder belast he. Dus voor dat geval gaat het niet op.

En natuurlijk is de reden dat ik weet dat het CO2-neutraal is, gewoon omdat het bedrijf waar ik oplaadt projecten sponsort om CO2-neutraal te zijn. Ik weet ook wel dat dat eigenlijk cheaten is :p. Maar ik vraag me wel af of ze ooit de tegengestelde richting gaan opgaan als auto's zuiniger worden...
Lijkt me pure fysica, maar of dat effect significant is, geen idee. Punt is dat je een (zwaarder dan gemiddeld) voertuig aan een hogere snelheid moet houden en krijgen. Dat lijkt me sowieso meer energie te verbruiken en meer slijtage te geven. Punt is dat je al echt in een ideale situatie moet zitten waar meer dan een ton aan elektrische wagen versnellen CO2-neutraal is, en fijnstof zal je wel altijd krijgen.

"De autoriteiten moeten ook waken over de kwaliteit van het wegdek om het materiaalverlies te minimaliseren. De asfaltlaag mag daarbij niet te ruw zijn."
Stuur dit artikel eens naar Gilkinet en Lydia Peeters.
Toch maar zwak antwoord hoor, het sleutelwoord daar is "ook", zoals in: vele factoren spelen een rol. Daar doelbewust een als fantasie gaan bestempelen uit onwetendheid, wat jij deed, is gewoon verkeerd.
Ik lees toch weinig echt 'spectaculair', hoor. Minder geluid, veiliger en minder uitstoot. Wat is er nieuw aan? Als je 30 rijdt op de snelweg ga je nog véél stiller, veiliger en groener rijden. Er moet een kostenbatenanalyse gemaakt worden (zoals met alles eig zou moeten), maar niet beginnende met die dogmatische insteek zoals de Groenen in alle dossiers hebben. De stikstof van gascentrales was blijkbaar ineens niet meer van tel? Bon.
De Nederlandse situatie is wel wat anders dan bij ons. Hier zijn er geen 'glijdende' snelheidslimieten.
Lijkt me allemaal anders wel redelijk relevant. De belachelijke "jamaar zo kunnen we ook 30 rijden", is hier ook al een paar keer gepasseerd. Wou het kunnen dat de kostenbatenanalyse al is gemaakt, en het resultaat is dat 100 km/u beter is?

Dat hangt nu eens enorm van de versnellingsbak af. Het kan bvb zijn dat 100km/u nog net in hoge toeren zit, terwijl 120km/u in een hogere versnelling zit. Maar het kan wel degelijk...
Kan je een vb geven? Ik heb nog geen enkele auto gezien die aan 120km/u efficiënter rijdt dan aan 90-100.
De factor windweerstand is aan 120 gewoonweg veel te groot.

Wat brengt het op om de snelheidsgrenzen te verlagen als ze (zoals nu) nauwelijks gecontroleerd worden en als je dan al gepakt wordt de boete door de meesten absoluut niet gevoeld wordt.
Als mensen door trager rijden tientallen euro's per maand kunnen besparen, dan heb je een incentief op zichzelf en geen penalisatie nodig. Dan hou je gewoon een sensibiliseringscampagne daarrond in plaats van de zoveelste zwakke voorstel tot anti-autobeleid.

'geen autorijden meer op zondag'
'niet meer dan 100 km/u'

Dit is gewoon zeer zwak.

"De autoriteiten moeten ook waken over de kwaliteit van het wegdek om het materiaalverlies te minimaliseren. De asfaltlaag mag daarbij niet te ruw zijn." Stuur dit artikel eens naar Gilkinet en Lydia Peeters. Gaten in het wegdek vullen we op met de aftrekker en de borstel.

Daar is niks dogmatisch aan, je hebt veel voordelen inzake veiligheid, milieu en geluidsoverlast en de impact op de reistijd is zeer beperkt in een klein land als België, zeker als je die snelheidslimiet enkel overdag toepast. Dan vind ik het idee dat 120 km/u de onveranderlijke standaard moet zijn eerder getuigen van een dogmatische insteek.

Als mensen door trager rijden tientallen euro's per maand kunnen besparen, dan heb je een incentief op zichzelf en geen penalisatie nodig. Dan hou je gewoon een sensibiliseringscampagne daarrond in plaats van de zoveelste zwakke voorstel tot anti-autobeleid.

'geen autorijden meer op zondag'
'niet meer dan 100 km/u'

Dit is gewoon zeer zwak.
Je zegt dat alsof een anti-autobeleid iets slechts zou zijn.

Maar dat is het punt niet, mijn punt was dat men veel al zou kunnen oplossen met de huidige limieten effectief te controleren.

Dat hangt nu eens enorm van de versnellingsbak af. Het kan bvb zijn dat 100km/u nog net in hoge toeren zit, terwijl 120km/u in een hogere versnelling zit. Maar het kan wel degelijk...
Ken jij veel doordeweekse wagens waar je, wanneer je constant aan 100 km/u rijdt, dit niet in de hoogste versnelling zou doen?

Terug
Bovenaan