Waar ben jij nostalgisch naar?

Dat is trouwens de reden waarom veel volwassenen het gevoel hebben dat de tijd sneller gaat dan vroeger, las ik onlangs. Omdat kinderen meer stilstaan bij dingen die ze voor het eerst zien.
Een theorie is dat dit is ook waarom in noodgevallen de tijd soms trager lijkt te gaan. Je brein gaat in noodmodus waarbij het tracht zo veel mogelijk details over de situatie op te slaan, want dit kan van pas komen in de toekomst om gelijkaardige situaties te vermijden of om er beter uit te komen. Die grotere stroom aan informatie die opgeslagen wordt, ervaar je nadien alsof de tijd trager ging want je brein is gewend aan een lagere informatiestroom per tijdseenheid. Je brein extrapoleert dat tijdsgevoel.
BV normaal sla je 50 details per minuut op, in noodgeval sla je 200 details per minuut op -> het noodgeval dat feitelijk 1 minuut duurde voelt aan alsof het 4 minuten duurde want je brein sloeg dezelfde hoeveelheid details op als waar het normaal 4 minuten over doet.

Qua kinderen: zij moeten nog zoveel dingen leren dus slaan veel meer details op dan een volwassene die alles al duizenden keren gezien heeft.
De tijd gaat voor hen dus veel trager, want zij lopen om het zo te zeggen in vergelijking met ons constant in 'noodmodus'.

Hoe dat dit dan relateert met het feit dat de tijd altijd zo snel lijkt te gaan op speciale dagen of vakantie weet ik niet.
Bv iedereen zegt steeds dat je trouwdag enorm snel voorbij vliegt. Terwijl je toch zou denken dat je op zulke dag meer details gaat opslaan dan een normale dag :thinking:

Doet me denken aan al die leuke toneel stukken vol kolder op de nederlandse zenders toen ik nog een klein ventje was. :support:
Met onder andere ook Piet Bambergen. Komt na al die jaren nu ook nog eens voorbij in mijn gedachten.

Thuiskomen en de avond vrij hebben om te vermeien in de wereld van Diablo II. Ik heb recent Diablo IV geïnstalleerd op PS4 maar het is toch niet hetzelfde als toen. Nu ook een pak minder tijd om daarmee bezig te zijn, idealiter kan je dit meerdere uren per dag doen maar dat staat mijn huidige leven niet toe.

Maar wie weet ... als ik ooit op pensioen mag.

Thuiskomen en de avond vrij hebben om te vermeien in de wereld van Diablo II. Ik heb recent Diablo IV geïnstalleerd op PS4 maar het is toch niet hetzelfde als toen. Nu ook een pak minder tijd om daarmee bezig te zijn, idealiter kan je dit meerdere uren per dag doen maar dat staat mijn huidige leven niet toe.

Maar wie weet ... als ik ooit op pensioen mag.

Bekend gevoel, Diablo II enorm veel gespeeld. Diabo III gekocht en amper gespeeld. Ben er gewoon niet ingeraakt.
Zal de leeftijd zijn zeker? :baard:

Oktober of november 2001. De torens van NYC zijn al even neergekegeld, maar het is facultatieve verlofdag op school. Met een aantal vrienden gaan we naar de UGC in 't Stad om naar American Pie 2 te zien. De zaal zit afgeladen vol met pubers van onze school, ik herinner me dat een aantal mensen zelfs in het gangpad gingen zitten. Ik besefte het op dat moment niet, maar het is een scharnierpunt gebleken in mijn leven. De soundtrack van de film lanceert me in een rabbit hole vol muziek waar ik nooit meer ben uitgeraakt. Voordien was muziek niet echt een "ding" in mijn leven. Het bestond, er waren liedjes die ik wel oké vond maar het reikte niet verder dan de hitparade. Maar American Pie 2 ... dat was het begin van een fantastische ontdekkingstocht waar ik helemaal begon open te bloeien.

Alles early 2000's was gwn perfect.
De muziek, het eten, de technologie ( je had wat je moest hebben en deed wat het moet doen )

Met je vrienden rondom je de xbox of ps2 aan met pizza en chips want online multiplayer was een pc ding.

De look en feel van een kleurrijk McDonald's restaurant, de speeltjes die iets deden als kind ( mini radio's die echt werken of een soort van tamagotchi )
Hamburgers zoals de big mac kwamen in van die styrofoam doosjes en de drankbekers waren kleurrijk en de rietjes plastic.

Met vrienden al op school afspreken of er nog iets ging gebeuren na schooltijd want anders moest je hopen dat ze op MSN kwamen om dat te vragen of je moest een duur telefoontje of SMS sturen.

In het weekend cs 1.6 of source van savonds tot sochtends met om 1u nog een trip naar de lokale frituur voor een vreetkick want die was nog open om discotheek volk te voeden in de buurt.

Twee man pakt romp en armen, twee man elk een been en dan het slachtoffer met z'n kruis tegen een metalen afdakpaal op de speelplaats palen.
Of men trekke de slip van achteren naar boven langsheen de ruggegraat, waarbij de onderbroek van het onfortuinlijke slachtoffer wordt geschraagd door de bruine dreef.

De bir.

Nog mensen hier die naar Club Dorothée keken 's morgens? Dragonball Z etc?

Club-Dorothee.jpg

En Les Minikeums

minikeums2.jpg

idealiter kan je dit meerdere uren per dag doen maar dat staat mijn huidige leven niet toe.
Heb ik u al verwezen naar de kerk van "Slay the Spire"? Vind je op je gsm en staat toe gespeeld te worden in 3 hoofstukken van 10 a 15 min.
Ideaal voor de man en vrouw met een druk leven.
priest-mass-altar-1200x800-1140x641.jpg

Terug
Bovenaan