Wanneer zetten jullie de verwarming weer op?

21 graden nog altijd. Warmtepomp heeft halverwege deze maand es 1x gewerkt, sindsdien niet meer. Vanmiddag nog 22 binnen gezien met het zonnetje.

Verwarming op 19 maar 20 in de woonkamer.

Heel de week opgestaan en was afgekoeld naar 17 graden.
Dan ben je kwasi verplicht van de verwarming aan te duwen, ook ga ik mijn zoontje niet in de koude zich laten wassen.
Alles is op de gelijks vloers, buiten de slaapkamers die zijn boven.

Als het buiten zowat 15 graden is, dan moeten wij amper stoken.
Wonen in een rijhuis en naast ons staat het huis al jaren te koop.
Ze zeggen toch altijd als je buren verwarmen, dat je daar mee van geniet als je er tussen woont.
Als dat fabeltje waar is weet ik niet.

Gesloten bebouwing met E peil van 20 (theoretisch, zou uiteindelijk lager kunnen liggen maar finale bepaling moet nog gebeuren)

Scheelt altijd eh. Maar toch knap, want het is gemiddeld gezien toch al koud buiten.

Heb een hob, E-peil 2, en de open zijgevel (is op een hoek, dus zelfs geen huis dichtbij heeft een verliesoppervlak van een kleine 90m2, met nog wat ramen in.

@MorGo7h , heb jij een hob of ob? Want ook dat scheelt wel wat. Hier sinds woensdag aan het verwarmen en 85kWh gas verbruikt, maar daar zit warm water bij.

Scheelt altijd eh. Maar toch knap, want het is gemiddeld gezien toch al koud buiten.

Heb een hob, E-peil 2, en de open zijgevel (is op een hoek, dus zelfs geen huis dichtbij heeft een verliesoppervlak van een kleine 90m2, met nog wat ramen in.

@MorGo7h , heb jij een hob of ob? Want ook dat scheelt wel wat. Hier sinds woensdag aan het verwarmen en 85kWh gas verbruikt, maar daar zit warm water bij.
Wij hebben een open bebouwing en de straat ligt tussen de velden. Dus altijd wel veel wind hier.
Van woensdag tot en met afgelopen middernacht hebben we 17.5kWh elektriciteit verstookt (incl. SSW). 22C beneden en 23°C in de badkamer en bureau. Slaapkamers zijn voorlopig niet verwarmd. Daar blijft het 20.5°C.

Epeil kennen we nog niet. Waarschijnlijk zal dat negatief zijn.

Knap! Wat voor soort woning?
Ondanks dat het hier goed geïsoleerd is, zijn we toch al een dag of 10 lichtjes aan het stoken.
Heeft dat ook niet mee te maken dat jij koelt? Ik dacht dat ik ergens had gelezen dat je deze maand nog de vloerkoeling op had.

Bij u zal er wel minder warmte in de massa zijn opgeslagen.

Hier is de temperatuur niet boven de 22,5°C geweest deze zomer. Moest ik niet koelen zal ik ook wel een stuk meer warmte hebben gebufferd in de zomer, waardoor ik later mijn verwarming moest opzetten.

Ik heb vorige woensdag de verwarming aangezet en die dag 36kWh verbruikt (gas) aan verwarming.
Donderdag-zondag heb ik nog eens 39kWh verbruikt. Zit op de 5 dagen dat de verwarming aanstaat dus op 75kWh. Valt wel mee om 241m2 netto vloeroppervlakte warm te stoken.

Heeft dat ook niet mee te maken dat jij koelt? Ik dacht dat ik ergens had gelezen dat je deze maand nog de vloerkoeling op had.

Hier is de temperatuur niet boven de 22,5°C geweest deze zomer. Moest ik niet koelen zal ik ook wel een stuk meer warmte hebben gebufferd in de zomer, waardoor ik later mijn verwarming moest opzetten.

Morgo7h heeft een hout skelet bouw. Sowieso al minder massa om te bufferen.

Hier schommelt het momenteel nog altijd tussen de 21,5° en 23°.
Appartement van 2018 met EPC A 65kWh.

Zie je toch dat buren hebben goed helpt, mogelijks nog wat zon binnen, al is die er niet/nauwelijks de laatste dagen, en de temperatuur blijft lang aangenaam.

Zie je toch dat buren hebben goed helpt, mogelijks nog wat zon binnen, al is die er niet/nauwelijks de laatste dagen, en de temperatuur blijft lang aangenaam.
We zijn volledig ingesloten, zowel boven, onder als links en rechts hebben we buren en grote ramen aan de zuidkant.
We wonen hier nog maar van augustus dus het is nog af te wachten wat dit gaat geven bij vriestemperaturen.

Ja, tot half oktober heeft de koeling nog 3x gedraaid op de echt zonnige dagen. Denk nu niet dat het zoveel effect heeft gehad want we hebben weinig massa in onze houtskelet woning. Enkel chape op elk verdiep als massa.
We hebben wel vlak voor het koud werd, het schuifraam een halve dag laten openstaan. Ik zat boven en mijn vriendin was in slaap gevallen. Toen was het wel goed fris tegen dat ik beneden kwam en daarna was het buiten te koud/overtrokken om het terug warm te krijgen.

We zijn volledig ingesloten, zowel boven, onder als links en rechts hebben we buren en grote ramen aan de zuidkant.
We wonen hier nog maar van augustus dus het is nog af te wachten wat dit gaat geven bij vriestemperaturen.

Gaat best goed meevallen. In mijn vorige woning dat een OB was (145 m2) verstookten ik amper 600m3 per jaar. Altijd 21,5-22 graden, badkamer nog warmer. Je grootste verliespost is dus de zuidkant, daar heb je op zonnige dagen dan wel winst van, maar op bewolkte dagen is dat verlies.

Wat het hier wordt weet ik nog niet. Ga deze maand rond 100kWh uitkomen voor verwarming, dat is dan de laatste week geweest.
Dat is gezien de oppervlakte ook niet gek veel denk ik. Als we zo kunnen verder doen in November kom ik op 5-600kWh uit, December en Januari zijn typisch wel koud. Maar al bij al lijkt het wel mee te vallen. Sub 10000kWh/jaar zou leuk zijn en aangezien het huis van 2020 is met tripple glas ook mogelijk denk ik.

Nog geen chauffage opgehad hier. ‘S avonds wel de kachel aan, maakt dat het ‘s ochtends ook nog +20 graden is in huis.

Onze kinderen hebben het wel echt nooit koud. Afgelopen weekend amper thuisgeweest, was afgekoeld tot 18.5 in de living. De kinderen wouden absoluut niet dat we de verwarming opzetten dat is allemaal veel te warm.

Oké kindjes, geen probleem speel maar wat in de koude 🤝

19 graden hier opt gelijkvloers, misschien toch maar eens plooien van morgenvroeg wat warmer te zitten om de werkdag te starten.
Echt aangenaam is het niet meer om een hele dag van thuis te werken zo.

Zonder 1kwh gas te hebben verbruikt aan verwarming is het 's morgens 21°C in de woonkamer/keuken, tegen dat we gaan slapen is dat nu veelal 21,5-22°C door aanwezigheid/koken/ruiten op het zuiden/buren die wel stoken.

De deur naar de woonkamer is wel al enkele weken toe, in de warme maanden laten we die openstaan.

Appartement van 2016 waarbij we boven, onder, links en rechts ingesloten zitten. De woonkamer zit op het zuiden, slaapkamers op het noorden.

Terug
Bovenaan