Lucht water inderdaad, typo.Ik denk de vloer in want die temperaturen lees ik echt af waar de leidingen voor de vloerverwarming vertrekken en aankomen.
Lucht-water ipv licht-water vermoed ik?
Ik heb ondertussen even wat doorheen het menu van het display op de warmtepomp gekeken. Wij zijn eind 2020 verhuisd en ik vermoed dat die warmtepomp geplaatst is rond augustus 2020.
Totaal energieverbruik sindsdien: 13578 kWh
Afgegeven energie: 56376 kWh opgesplitst in 47004 kWh aan "verwarmen" en 9370 kWh aan "warm water".
Is het dan zo eenvoudig om te berekenen dat ik een gemiddelde COP haal van 1:4,15 @MorGo7h ?
Als je een buffervat hebt, zit het tussen de warmte wisselaar en de verdeler.
Wat je op verdeler afleest van temperatuur verschilt ook wat van zijn gevraagde temperatuur. De pomp springt waarschijnlijk een paar keer op en af per dag, maar de waterpompen draaien wel nog. Als de warmtepomp net even gestopt is met produceren, dan zie je inderdaad zo’n frisse temperaturen. Meestal streeft een warmtepomp naar 3-5C delta tussen aanvoer en retour. Moest ge u er naast zetten, zal dat wellicht af en toe hoger dan 24C gaan.
Zodra de aanvoer ongeveer 1C hoger is dan de gevraagde aanvoer, slaat mijn warmtepomp af. De waterpompen blijven dan lopen en als het water zijn warmte kwijt is, springt ze terug op. Vermoedelijk is dat bij jou ook zo of er wordt mogelijks gemengd in een buffervat.
Uw SCOP is inderdaad 4.15 voor warmwater en verwarmen gecombineerd. Voor SSW wellicht iets lager en voor verwarmen iets hoger. Maar om die exact te apart kunnen berekenen, zou je het verbruik voor SWW en verwarmen apart moeten weten.
Laatst bewerkt: