Wanneer zetten jullie de verwarming weer op?

Ik denk de vloer in want die temperaturen lees ik echt af waar de leidingen voor de vloerverwarming vertrekken en aankomen.
Lucht-water ipv licht-water vermoed ik? :)

Ik heb ondertussen even wat doorheen het menu van het display op de warmtepomp gekeken. Wij zijn eind 2020 verhuisd en ik vermoed dat die warmtepomp geplaatst is rond augustus 2020.
Totaal energieverbruik sindsdien: 13578 kWh
Afgegeven energie: 56376 kWh opgesplitst in 47004 kWh aan "verwarmen" en 9370 kWh aan "warm water".
Is het dan zo eenvoudig om te berekenen dat ik een gemiddelde COP haal van 1:4,15 @MorGo7h ?
Lucht water inderdaad, typo.

Als je een buffervat hebt, zit het tussen de warmte wisselaar en de verdeler.
Wat je op verdeler afleest van temperatuur verschilt ook wat van zijn gevraagde temperatuur. De pomp springt waarschijnlijk een paar keer op en af per dag, maar de waterpompen draaien wel nog. Als de warmtepomp net even gestopt is met produceren, dan zie je inderdaad zo’n frisse temperaturen. Meestal streeft een warmtepomp naar 3-5C delta tussen aanvoer en retour. Moest ge u er naast zetten, zal dat wellicht af en toe hoger dan 24C gaan.
Zodra de aanvoer ongeveer 1C hoger is dan de gevraagde aanvoer, slaat mijn warmtepomp af. De waterpompen blijven dan lopen en als het water zijn warmte kwijt is, springt ze terug op. Vermoedelijk is dat bij jou ook zo of er wordt mogelijks gemengd in een buffervat.

Uw SCOP is inderdaad 4.15 voor warmwater en verwarmen gecombineerd. Voor SSW wellicht iets lager en voor verwarmen iets hoger. Maar om die exact te apart kunnen berekenen, zou je het verbruik voor SWW en verwarmen apart moeten weten.

Laatst bewerkt:
Wat zijn zowat de verbruiken deze dagen? Hier is het s'nachts echt berekoud (minima van 2,5 graden).
Het verbruik zit dan ook serieus in stijgende lijn, al lijkt dat vandaag te gaan zakken. De CV heeft gisteren serieus liggen verwarmen, met als gevolg dat het een stuk boven de 22 graden was.

Verbruik van woensdag tem gisteren (wel telkens incl SWW): 18,69 - 24,33 - 28,22 - 33,69 - 38,96 kWh.
Hangt uiteraard ook van uw woning af. Een appertement van 100m², zal wel iets anders zijn dan een open bebouwing van 300m². :)

Hier zijn de verbruiken van vorige week (L/W warmtepomp). Je ziet goed dat zondag een koude dag was.

Verwarming.jpg

warm-water.jpg

Lucht water inderdaad, typo.

Als je een buffervat hebt, zit het tussen de warmte wisselaar en de verdeler.
Wat je op verdeler afleest van temperatuur verschilt ook wat van zijn gevraagde temperatuur. De pomp springt waarschijnlijk een paar keer op en af per dag, maar de waterpompen draaien wel nog. Als de warmtepomp net even gestopt is met produceren, dan zie je inderdaad zo’n frisse temperaturen. Meestal streeft een warmtepomp naar 3-5C delta tussen aanvoer en retour. Moest ge u er naast zetten, zal dat wellicht af en toe hoger dan 24C gaan.
Zodra de aanvoer ongeveer 1C hoger is dan de gevraagde aanvoer, slaat mijn warmtepomp af. De waterpompen blijven dan lopen en als het water zijn warmte kwijt is, springt ze terug op. Vermoedelijk is dat bij jou ook zo of er wordt mogelijks gemengd in een buffervat.

Uw SCOP is inderdaad 4.15 voor warmwater en verwarmen gecombineerd. Voor SSW wellicht iets lager en voor verwarmen iets hoger. Maar om die exact te apart kunnen berekenen, zou je het verbruik voor SWW en verwarmen apart moeten weten.
Merci alvast voor uw antwoord.

Die 13578 kWh energieverbruik wordt opgesplitst in 2 stukken:
  1. Compressor totaal: 13079 kWh
    • 10285 kWh verwarming
    • 2793 kWh warm water
  2. Elektrische bijverwarming: 499 kWh (geen idee wat dat zelfs is)

Dus voor 10285 kWh stroom krijg ik 47004 kWh warmte energie. Dat zou dan een SCOP zijn van 1:4,57.
Voor 2793 kWh stroom krijg ik voor 9370 kWh aan warm water. Dat zou dan een SCOP zijn van 1:3,35.
Ik heb absoluut geen idee of dat veel of weinig is.

Laatst bewerkt:
Jullie hebben toch een nieuwbouw? Ik vind het verschil van 5-6° tussen het water in de vloerverwarming en de omgevingtemperatuur in de kamers erg veel. Ik stook het hier 23° maar heb een aanvoer van 24° en retour van 23°. Daar liggen die temperaturen veel dichter bij elkaar.
Je moet ook rekening houden dat er een minimum vermogen is. Deze ligt nogal snel te hoog bij de huidige temperaturen.

Als je zoals u een groot huis hebt, met veel vloerverwarming, kun je die vermogen makkelijker kwijt en kun je zakken in temperatuur.

Ik zou zeggen tel maar eens uw totaal aantal meters vloerverwarming en bereken maar eens hoeveel liter water dit is. (online vind je zeker een simulatie) Als je dat vergelijkt met andere woning zul je zien dat jij veel buffer hebt. :)

elektrische bijverwarming is de elektrische weerstand die heeft moeten geactiveerd worden omdat uw warmtepomp het op zijn eigen niet kon trekken.
Dank u. Ik dacht dat dat het anti-legionella programma was van de ingebouwde boiler. Dan stookt die het water van 65° naar belachelijkwarmgraden om die eventuele bacteriën te doden. Dat draait hier elke woensdagmiddag vanaf 11:30 en vergt wel wat stroom. Zelfs als m'n panelen in volle zomer dan 10 kW opwekken dan nog pakt die stroom van het net bij.

Dank u. Ik dacht dat dat het anti-legionella programma was van de ingebouwde boiler. Dan stookt die het water van 65° naar belachelijkwarmgraden om die eventuele bacteriën te doden. Dat draait hier elke woensdagmiddag vanaf 11:30 en vergt wel wat stroom. Zelfs als m'n panelen in volle zomer dan 10 kW opwekken dan nog pakt die stroom van het net bij.
Dat is 1 van de mogelijkheden waar dit gebruikt kan worden.
Sommige warmtepompen gebruiken dat ook voor de ontdooingscyclus of zoals ik al gezegd heb, hebben hun warmtepomp gedimensioneerd op de -7. En voor die paar uur als het eens -10°C is zal die warmtepomp eerder een elektrische weerstand gebruiken om zijn vermogen te creëren (of bij een extra zetje geven) dan dat die het van alleen de warmtepomp moet halen.

Al stookt die bij mij het nooit naar 68°C. Ik dacht 55 - 58°C.

Je kunt die begrenzen.

Ik kan die begrenzen op 2/4/6/9 KW. Uw model zal tot 10Kw kunnen gaan (jij hebt een zwaardere type). Qua sturing zal dat gelijk zijn, dus jij zult dat ook wel kunnen begrenzen.
Bij een legionella run wilt die zo snel mogelijk naar die temperatuur, dus haalt het max eruit. Als je die begrenst in de instellingen op bv 4kw, dan haalt die ook de gewenste temperatuur, maar trek je tenminste 10Kw. Toch interessant met het capaciteitstarief.

Je kunt die begrenzen.

Ik kan die begrenzen op 2/4/6/9 KW. Uw model zal tot 10Kw kunnen gaan (jij hebt een zwaardere type). Qua sturing zal dat gelijk zijn, dus jij zult dat ook wel kunnen begrenzen.
Bij een legionella run wilt die zo snel mogelijk naar die temperatuur, dus haalt het max eruit. Als je die begrenst in de instellingen op bv 4kw, dan haalt die ook de gewenste temperatuur, maar trek je tenminste 10Kw. Toch interessant met het capaciteitstarief.
Goh ja, merci voor het voorstel. Maar als grootverbruiker raakt het capaciteitstarief mij amper tot niet. Dat is vooral nadelig voor mensen met een laag verbruik. Ik zit alsnog aan 6000-6200 kWh afname jaarlijks.

Sjongejonge hier zitten een paar micromanagers in dit topic :laugh:
Tegenwoordig is het ook allemaal zo makkelijk. :D

Je kunt praktisch alles met elkaar laten communiceren, zonder teveel gedoe.

Spijtig is goede informatie krijgen toch schaars en is het veel zelf testen en opvolgen. Nuja, ik doe dat ook graag. :p

Goh ja, merci voor het voorstel. Maar als grootverbruiker raakt het capaciteitstarief mij amper tot niet. Dat is vooral nadelig voor mensen met een laag verbruik. Ik zit alsnog aan 6000-6200 kWh afname jaarlijks.
Ieder zijn mening uiteraard. :)

Het kost uw geen comfort om dat te verlagen naar 4Kw.
Ik denk dat die 10kw verwarmingselement toch zeker meer dan 15min aanstaat? Als je zo uw gemiddeld piek van 10kw, naar bv 5kw kunt brengen, is dat toch een mooi besparing, waar je niks voor moet doen? Spreek je toch over +€250 op jaarbasis.

Ieder zijn mening uiteraard. :)

Het kost uw geen comfort om dat te verlagen naar 4Kw.
Ik denk dat die 10kw verwarmingselement toch zeker meer dan 15min aanstaat? Als je zo uw gemiddeld piek van 10kw, naar bv 5kw kunt brengen, is dat toch een mooi besparing, waar je niks voor moet doen? Spreek je toch over +€250 op jaarbasis.
Nee hoor. Dat bedrag is veel kleiner. Maar zelfs al is het 3€, dan bestel ik er nog liever een cola van ergens dan het kado te doen aan een energiemaatschappij. Ik zal morgenavond eens door die instellingen rommelen…

Het is weer de tijd van het jaar voor nieuwe meterstand door te geven: 570m3 op jaar en 3 weken.

Laagste ooit, duurste factuur ooit :p
Hoogste verbruik op jaar was 650, hadden vorige winter temperatuur graadje lager gezet maar nu terug half graadje hoger (21.5°)

Nee hoor. Dat bedrag is veel kleiner. Maar zelfs al is het 3€, dan bestel ik er nog liever een cola van ergens dan het kado te doen aan een energiemaatschappij. Ik zal morgenavond eens door die instellingen rommelen…
Je hebt inderdaad ook nog zonnepanelen, dus in de praktijk zal dat wel lager liggen. Even te snelle conclusie getrokken. :p

Bij ons is het nieuwe dak nog niet geïsoleerd en je voelt echt een tocht waar de thermostaat staat (we wonen er nu niet). Die staat bijna onder een groot gat naar boven waar de trap en balkon komt.

Ik had de temperatuur op 19 graden gezet omdat die van de Gyproc mijn 14 wat laag vonden (voor 'zetting' van de wanden)

Op het weekend 70m3 verbruikt :p. Toch maar terug verlaagd nu als ik ze vandaag zag werken met gewoon de deur open beneden.

Het dak normaal deze week wel helemaal geïsoleerd.

de afrekening ontvangen voor onze vrijstaande jaren 50 woning. 3500 kwh aardgas.

het is dat we koken en ons water verwarmen met gas :)

lang leve de houtkachel!

in ons eerste jaar dat we hier woonde zat het verbruik boven de 20.000 kwh (zonder kachel). Ondertussen wel ferm geïnvesteerd in isolatie.

Mijn vriendin is een hobbykok waardoor zij zo’n speciaal fornuis wou. Wij koken wel op gas maar verwarmen er niet mee. Op jaarbasis gaat er ongeveer 230-250 kWh aan gas door.

de afrekening ontvangen voor onze vrijstaande jaren 50 woning. 3500 kwh aardgas.

het is dat we koken en ons water verwarmen met gas :)

lang leve de houtkachel!

in ons eerste jaar dat we hier woonde zat het verbruik boven de 20.000 kwh (zonder kachel). Ondertussen wel ferm geïnvesteerd in isolatie.
Fier zijn omdat je de luchtkwaliteit van alle andere mensen naar de zak helpt, speciaal

Terug
Bovenaan