Wanneer zetten jullie de verwarming weer op?

on topic: 21-22°C BEN rijhuis, warmtepomp. alles automatisch- voor alle betrokken partijen wellicht het beste dat ik er af blijf.

Bij verbouwen is het enkel in bepaalde gevallen verplicht. Wij zijn ook aan het verbouwen en hebben nooit enige verplichting gehad om ventilatie te steken. En als je verplicht ventilatie steekt, zorg je gewoon voor de nodige filters. Je moet niet altijd naar anderen kijken om je eigen problemen op te lossen imo.
Zelfs met F7 filters komt de stank en fijnstof er nog door hoor.

het zou me verbazen mochten de nieuwste houtkachels nog veel fijn stof uitstoten.

gelieve hier niet de verdediging van de houtkachels te voeren. Dat is not done op beyondgaming.

Om even e.e.a. recht te zetten/verduidelijken:

1) Hout stoken is niet per se goedkoper. Ik raad iedereen hier aan om eens de prijzen van brandhout op te zoeken. Alleen wanneer je zelf hout ter beschikking hebt komt het financieel voordeliger uit. Ik heb mijn eigen bos waar ik via beheermaatregelen exoten kap. Hier tegenover staat dat mijn houtvoorraad op peil houden mij wel bijzonder veel tijd kost. Ik beschouw het dan ook meer als een hobby. Goedkoop (in geld of in tijd is het dus allerminst). Houtstoken heeft dan ook geen enkele financiële reden voor mij. Hier wordt gedaan alsof alleen maar arme mensen met hout stoken. Ik kan je garanderen dat ik voor de investering die ik in mijn installatie gedaan heb vele jaren met gas had kunnen stoken.

2) Ik heb nog een degelijke CV ketel waar ik ook geregeld mee stook. Het laatste jaar is dit minder omdat de noodzaak er niet zo is. Wanneer ik of mijn vriendin thuis zijn stoken we vaak met hout. Verwarming met een houtkachel geeft een ongeëvenaarde warmte die je niet kan vergelijken met de CV.

3) Ik raad jullie aan om, ondanks de aversie voor houtkachels, u toch eens te verdiepen in de nieuwste generatie houtkachels die enerzijds veel minder hout nodig hebben om hun rendement te halen en anderzijds dankzij een veel schonere verbranding veel minder fijn stof uitstoten. Ondanks dat ik voorstander ben besef ik echter zelf ook wel dat de uitstoot hoger zal zijn dan beschikbare alternatieven. Zonder dat ik mij mij hierover moet verdedigen meen ik wel dat wij deze uitstoot ruimschoots compenseren in ons dagelijks leven.

Anekdotisch geef ik jullie mee dat mijn buurman, die me een tijdje terug kwam helpen met een boom te kappen die op de scheiding van onze tuinen stond (en half richting zijn kant was omgewaaid), vol verbazing was wanneer ik hem de boodschap gaf dat het hout mocht achterblijven in mijn tuin voor de houtkachel. Ondanks de apocalyptische waanbeelden die jullie hebben had mijn naaste buurman nog nooit gemerkt dat wij met hout stoken.

4) Ik ben niet verantwoordelijk voor allerhande gebrekkige ventilatiesystemen die in woningen aangebracht worden waardoor lucht onvoldoende gefilterd wordt. Wij hebben hebben zelf geen last van luchtkwaliteit in huis. Ik geef jullie maar mee dat wij het jaar rond met het raam open slapen.

5) Houtkachels zijn allesbehalve illegaal, dat staat hier dan ook helemaal niet ter discussie. Ik vermoed dat de verkoop van houtkachels wel eens aan banden gelegd zou kunnen worden. Dit lijkt me een maatregel te zijn die een averechts effect kan hebben omdat er altijd met hout gestookt zal blijven worden en het desgevallend terug, gelijk 50 jaar geleden in allerhande zelf gefabriceerde kachels zal gebeuren die helemaal niet beschikken over de nieuwste technologie.

6) ik raad hier vervolgens iedereen aan om toch vooral voor eigen deur te vegen en nog eens aan dit topic te denken wanneer jullie nog eens voor de elfendertigste keer het vliegtuig pakken of overbodige ritjes met de wagen maken. Mij allemaal niet gelaten, maar wees aub consequent in jullie handelen.

het zou me verbazen mochten de nieuwste houtkachels nog veel fijn stof uitstoten.
Hangt er vanaf wat ze in die kachel stoken.

Tijd geleden moest iedereen aan het gas en een diesel met stoffilter omwillen van het milieu. Want gas is een zuivere verbranding. Nauwelijks fijn stof.

Nu draait alles ineens alles om CO2. De gas en diesel moet weg. Omwille van het klimaat. Warmtepomp moet het zijn.

wat wordt het volgende…

tabel%20fijn%20stof.png

Zelfs met F7 filters komt de stank en fijnstof er nog door hoor.
Een F7 filter filtert volgende. ISO ePM2,5 65. Maw een particle matter met een grootte van 2.5 micrometer filtert hij met een efficientie van 65%
Fijnstof van een kachel lees ik hier volgens deze website heeft een partikelgrootte van 10 micrometer.
Zwarte koolstof (black carbon; BC) vormt een fractie van PM10 en bestaat voornamelijk uit roetdeeltjes die ontstaan bij onvolledige verbranding van fossiele en andere brandstoffen (diesel, hout, kolen,…)

Laatst bewerkt:
6) ik raad hier vervolgens iedereen aan om toch vooral voor eigen deur te vegen en nog eens aan dit topic te denken wanneer jullie nog eens voor de elfendertigste keer het vliegtuig pakken of overbodige ritjes met de wagen maken. Mij allemaal niet gelaten, maar wees aub consequent in jullie handelen.
De overlast van de uitstoot van een vliegtuig of auto is nu echt niet te vergelijken met die van een houtkachel hoor. Dit heeft niets met consequent zijn te maken.

En sta maar eens buiten een huis met zo’n recent hoogrendementskachel, als je benedenwinds van het huis staat ga je echt wel ruiken dat de kachel aan staat. Gelukkig is de impact daarvan wel al een pak minder dan oudere kachels.

De overlast van de uitstoot van een vliegtuig of auto is nu echt niet te vergelijken met die van een houtkachel hoor. Dit heeft niets met consequent zijn te maken.

En sta maar eens buiten een huis met zo’n recent hoogrendementskachel, als je benedenwinds van het huis staat ga je echt wel ruiken dat de kachel aan staat. Gelukkig is de impact daarvan wel al een pak minder dan oudere kachels.
voor wat fijn stof betreft zal dat kloppen. Voor wat CO2 betreft is een vliegreis dan weer vele malen schadelijker dan een houtkachel. Maar die parameter heeft klaarblijkelijk tegenwoordig niets meer met milieu te maken.

voor wat fijn stof betreft zal dat kloppen. Voor wat CO2 betreft is een vliegreis dan weer vele malen schadelijker dan een houtkachel. Maar die parameter heeft klaarblijkelijk tegenwoordig niets meer met milieu te maken.
Maar je bent de discussie hele tijd aan het verdraaien. Het gaat om directe overlast in de buurt. Niet over de opwarming van de aarde.

Leuk voor jou dat je niet merkt dat er zware fijnstof vervuiling in je buurt is. Maar veel mensen hebben daar wel degelijk last van.
Letterlijk in mijn leven nog nooit iemand tegen gekomen met een klacht over fijn stof. Ik ben nochtans zeer toegankelijk voor vragen, twijfels, opmerkingen of bekommernissen over mijn houtkachel.
Ik vermoed echter dat ik nog nooit iemand gezien heb omdat er niemand gewoon last van heeft.
zelf heb ik ook geen last van de, ongetwijfeld, talrijk brandende kachels in mijn omgeving.
Maar in deze maatschappij zijn er natuurlijk altijd mensen die oeverloos miepen over niets.

Letterlijk in mijn leven nog nooit iemand tegen gekomen met een klacht over fijn stof. Ik ben nochtans zeer toegankelijk voor vragen, twijfels, opmerkingen of bekommernissen over mijn houtkachel.
Ik vermoed echter dat ik nog nooit iemand gezien heb omdat er niemand gewoon last van heeft.
zelf heb ik ook geen last van de, ongetwijfeld, talrijk brandende kachels in mijn omgeving.
Maar in deze maatschappij zijn er natuurlijk altijd mensen die oeverloos miepen over niets.
Ik heb ook nog niemand horen klagen over asbestvezels die ze niet kunnen zien...

Allezja, ik snap niet wat je hier probeert te bereiken hoor. De fijnstofproblematiek is ondertussen gewoon gekend hoor, met negatieve effecten op longaandoeningen en hart- en vaatziekten onder andere. Houtkachels dragen hier sterk toe bij. Dat is, opnieuw, locale luchtkwaliteit. Dat heeft niets met broeikasgassen te maken, anders zouden we best allemaal terug met diesels rondrijden.

Opnieuw, het mag, dus doe maar he. Maar stop met hier onzin te verkopen omdat dit goed uitkomt.

Ik heb ook nog niemand horen klagen over asbestvezels die ze niet kunnen zien...

Allezja, ik snap niet wat je hier probeert te bereiken hoor. De fijnstofproblematiek is ondertussen gewoon gekend hoor, met negatieve effecten op longaandoeningen en hart- en vaatziekten onder andere. Houtkachels dragen hier sterk toe bij. Dat is, opnieuw, locale luchtkwaliteit. Dat heeft niets met broeikasgassen te maken, anders zouden we best allemaal terug met diesels rondrijden.

Opnieuw, het mag, dus doe maar he. Maar stop met hier onzin te verkopen omdat dit goed uitkomt.
In tegenstelling tot u heb ik wel al heel vaak klachten gehoord over asbest.

hoezo zou dit me goed uitkomen? Denk je dat ik er wakker van lig (of een blokje minder op gooi) omdat er op een forum laagdunkend gedaan wordt over iets dat perfect legaal is?
Vreemd.
Ondertussen wel iedereen aan de warmtepomp met bruinkool of biomassa elektriciteit.

Dat je hier niet voor nuance in de discussie moet zijn was al lang duidelijk, maar de scepter slaat hier toch meer dan eens door als het over dit soort onderwerpen gaat.

Hoe dan ook. On topic: 24 graden momenteel op de benedenverdieping.

In tegenstelling tot u heb ik wel al heel veek klachten gehoord over asbest.

hoezo zou dit me goed uitkomen? Denk je dat ik er wakker van lig (of een blokje minder op gooi) omdat er op een forum laagdunkend gedaan wordt over iets dat perfect legaal is?
Vreemd.
Ondertussen wel iedereen aan de warmtepomp met bruinkool of biomassa elektriciteit.

Dat je hier niet voor nuance in de discussie moet zijn was al lang duidelijk, maar de scepter slaat hier toch meer dan eens door als het over dit soort onderwerpen gaat.

Hoe dan ook. On topic: 24 graden momenteel op de benedenverdieping.
Hele posts waarin je foute informatie verspreidt over warmtepompen met bruinkool of de klimaatopwarmingsproblematiek gelijk stelt aan de locale luchtkwaliteit, om dan zoals een kindje te zeggen dat het warm is bij jou doen me toch vermoeden dat je er redelijk emotioneel op reageert alleszins.

Maar goed, als jij daarmee content bent, you do you, we kunnen niet allemaal zoals volwassenen discussiëren.

Hele posts waarin je foute informatie verspreidt over warmtepompen met bruinkool of de klimaatopwarmingsproblematiek gelijk stelt aan de locale luchtkwaliteit, om dan zoals een kindje te zeggen dat het warm is bij jou doen me toch vermoeden dat je er redelijk emotioneel op reageert alleszins.

Maar goed, als jij daarmee content bent, you do you, we kunnen niet allemaal zoals volwassenen discussiëren.
Ik geef net aan dat ik het ruimer bekijk. Je kan niet pretenderen milieubewust te zijn en daarom houtkachels bannen voor de lokale luchtkwaliteit te verbeteren (minder fijn stof) en gelijktijdig toch het oke vinden om frequent vliegreizen te maken en auto te rijden en hierbij die CO2 uitstoot compleet negeren.

Ik heb dan ook reeds meermaals gezegd dat ons gezin milieubewuster is dan gemiddeld. Lijkt me dat het nog altijd een keuze is van ieder individu om al dan niet met hout te stoken, te investeren in energetische maatregelen, vliegreizen te maken, boterhammetjes te verpakken in alufolie of zelf te composteren.

Onze houtkachel weegt op het milieu. M.i. compenseren wij dit ruimschoots door onze levensstijl.

Jij mag dit onnozel, onterecht of onjuist vinden. Daar kan ik niets aan veranderen.

Bekijk eens electricity maps. Over de laatste 30 dagen hebben hebben we 2% van de elektriciteit voor België uit bio massa gehaald en geen uit bruinkool. Aangevuld door:
44.5% kern energie
36% wind
8.7% gas
Interessante website.

Thnx voor de tip!

wel verontrustend om te zien dat men in Duitsland nog altijd 25% van de elektriciteit uit bruinkool haalt. En dan zou ik geen houtkachel mogen branden (notabene bijna op de grens).

Gisteren ivm het weekend wel redelijk wat gas verbruikt, wss omdat de bovenverdieping eergisteren niet verwarmd is geweest. Mede daardoor krijgen we de badkamer boven niet mooi op temperatuur. In de badkamer onder is het wel 22,5 graden, maar het circuit beneden verwarmd elke dag. Ik twijfel eraan om de temperatuur boven ook maar omhoog te gooien (van 20,5 naar 21,50, maar dan worden de kamers ook warm, zonder voldoende flow gaat de ketel gewoon pendelen wat ook niet goed is.

Onze houtkachel weegt op het milieu. M.i. compenseren wij dit ruimschoots door onze levensstijl.

Als je geen impact wil maken op het milieu is het beste om er een eind aan te maken (op een milieuvriendelijke manier).

Je kan niet zegen dat je dat ruimschoots compenseert als je op een vervuilende manier verwarmd. En je hoeft dan al helemaal niet te refereren naar bruinkoolcentrales.
Het is niet omdat mjn buur tegen 150 km/h door de bebouwde kom raast dat ik goed bezig zou zijn als ik dat tegen 'slechts' 100km/ doe, want ik ben toch goed bezig ivm mijn buur.

Maar verwarmend met gas en rijdend met een full EV ben ik dus goed bezig en hoef ik eigenlijk naar de rest niet te kijken, want ik compenseer dat reeds ruimschoots met de verwarming en vervoer. Wat een onzin.

Terug
Bovenaan