Wanneer zetten jullie de verwarming weer op?

Dat zeg ik helemaal niet, ik zeg dat de stookinstellingen van je ketel in je thermostaat zitten (bij Junkers). Die bepaald de ideale temperatuur van je aanvoer CV op basis van de ingestelde stooklijn en nog andere parameters waarvan je enkele in het installateursmenu kan vinden. Om maar te zeggen dat het tegenwoordig verder gaat dan een aanvoertemperatuur instellen zoals 25 jaar geleden meestal het geval was.
Als men wil experimenteren op basis van Youtube of whatever mag dat van mij hoor.

Het zou maar erg zijn als ze tegenwoordig niet verder staan dan 25 jaar geleden. :p Het gaat erom dat een installateur niet de tijd en zin heeft om een ketel perfect in te stellen voor het huis waar die in geplaatst wordt. Er kunnen comfortissues optreden op hele koude dagen en om dit te vermijden zullen ze altijd voldoende marge houden. Ze hebben ook niet de tijd om enkele keren terug te komen om te checken of je het nog warm kan houden op koude dagen. Je kan dus zelf heel eenvoudig aanpassingen doen en deze uittesten a.d.h.v. aanvoertemperatuur en vermogen. Mogelijk kan je nog andere instellingen aanpassen ook, maar meestal spreken ze over deze twee om het generiek en eenvoudig te houden. Veel van die Youtube filmpjes worden gemaakt door installateurs, dus ik ga er vanuit dat die weten waarover ze praten en de mensen geen random dingen gaan wijsmaken.
Ik zie trouwens niet in waarom men met vloerverwarming bij langere afwezigheid de thermostaat niet zo laag kan zetten, een slimme thermostaat krijgt de boel ook snel warm hoor.
Mensen pakken een voordeel van vloerverwarming nl. dat je heel rendabel een woning op een vrij constante temperatuur kan houden en maken er dan een nadeel van. Om een getal te geven, mijn CV aanvoer bij deze koude temperaturen is 27 graden en ik heb dan nog een huis van 1950.
Omdat vloerverwarming geen hoge aanvoertemperatuur aankan. Ik lees dat het advies is om niet hoger dan een aanvoertemperatuur van 45 graden te gaan. Heb zelf geen vloerverwarming, maar het zou me raar lijken dat je een huis in de winter op koude dagen daar snel terug warm mee krijgt na lange afwezigheid (bv 15°C -> 21°C)?

Dat de aanvoertemperatuur bij vloerverwarming lager kan liggen dan bij een cv ketel spreekt voor zich. Ik wou alleen maar aantonen dat een lage aanvoertemperatuur bij radiatoren geen probleem hoeft te zijn, zodat mensen met radiatoren ook eens gaan kijken of ze zo niet kunnen besparen of alleszins een hoger comfort kunnen fixen zonder meer te verbruiken.

Omdat vloerverwarming geen hoge aanvoertemperatuur aankan. Ik lees dat het advies is om niet hoger dan een aanvoertemperatuur van 45 graden te gaan. Heb zelf geen vloerverwarming, maar het zou me raar lijken dat je een huis in de winter op koude dagen daar snel terug warm mee krijgt na lange afwezigheid (bv 15°C -> 21°C)?

Ik denk dat we ergens wel op dezelfde lijn zitten hoor. Het gaat in ieder geval niet om uren verschil, binnen een half uur ga je voelen dat de vloer warmer staat, een radiator staat warm na 10-15 minuten ofzo. Blijft een moeilijke vergelijking, ga het ook niet testen nu, bij vloerverwarming heb je dan weer warmteopbrengst per elke m² vloeroppervlakte, bij radiatoren moet alles uit die bakken komen.

Laatst bewerkt:
Koudste dagje van de week en dat zie je al goed in de grafiek. Al lijkt het al bij al nog wel mee te vallen.

1670858974348.png

Die €4,18, is dat dan dat in euro wat je vandaag verstookt hebt ?
Met mijn berekening per kWh ingegeven in de P1-meter app zou dat inderdaad zijn wat ik heb verstookt tot nu vandaag. Natuurlijk komen daar nog wat jaarlijkse kosten bij, maar die denk ik dan wel even in.

Geen idee of er al 6 procent in die prijs ingerekend zit. Moet ik nog eens nakijken. Vanmiddag maar snel tussen het werk door gedaan.

Vorige maand 50 kuub verbruikt. Toen ik op 8 december keek al 20 kuub gebruikt. Zal deze maand wel wat meer zijn gok ik en feit dat ik hele tijd thuis zit en het nu kouder is nu helpt ook niet 👀

November 47m³ en december al 54m³.
Zonnige dagen zoals vandaag helpen wel enorm.
Maar het zal toch nog even zijn aan 5/6m³ per dag nu ongeveer

November : 35 kuub
December tot nu : 26 kuub

De meeste hier zijn groot verbruikers.En ik ben hele dagen thuis.Verwarming van 07 h tot 21 h op 20 graden.

Als ik vergelijk met een vriend die hetzelfde E-peil/grootte van woning heeft, dan moet ik toch opmerken dat zonlicht dat binnenvalt toch een grote factor is hoor.
Hij heeft zo goed als heel de dag zon op zijn ramen, en wij wonen tussen de bomen...
Dubbel gesjareld: weinig opbrengst zonnepanelen, en meer gasverbruik voor verwarming :headshake: :headshake:

Zijn er hier mensen die iets van een Viessmann ketel kennen (+- 12j oud)? Met een digitale meter kan ik het verbruik in detail opvolgen, maar ik kan er niet aan uit. We hebben verschillende dagschema opgesteld (bv van 6u30 tot 8u en van 16u tot 21u), maar op onderstaand grafiek zijn we dus continu aan het verwarmen. Het viel mij gisteren al op dus had vanmorgen de verwarming zelfs uit gezet (enkel warm water), maar dan nog blijft deze gas verbruiken. Of is er een bepaalde min temp ingesteld (via stooklijnen?) die alles overruled?
https://ibb.co/dtVYqpC

Laten jullie de vloerverwarming op constante temperatuur verwarmen, of laten jullie deze een graadje zakken en dan verwarmen wanneer nodig? (bv alleen savonds). Geen flauw idee wat het voordeligst is. E-peil 19

Laten jullie de vloerverwarming op constante temperatuur verwarmen, of laten jullie deze een graadje zakken en dan verwarmen wanneer nodig? (bv alleen savonds). Geen flauw idee wat het voordeligst is. E-peil 19
Tegen dat uw vloerverwarming de ruimtes een graad heeft doen stijgen moet je hem terug afleggen. Je gaat niks besparen.

Terug
Bovenaan