utolor.
Well-known member
Dat zeg ik helemaal niet, ik zeg dat de stookinstellingen van je ketel in je thermostaat zitten (bij Junkers). Die bepaald de ideale temperatuur van je aanvoer CV op basis van de ingestelde stooklijn en nog andere parameters waarvan je enkele in het installateursmenu kan vinden. Om maar te zeggen dat het tegenwoordig verder gaat dan een aanvoertemperatuur instellen zoals 25 jaar geleden meestal het geval was.
Als men wil experimenteren op basis van Youtube of whatever mag dat van mij hoor.
Het zou maar erg zijn als ze tegenwoordig niet verder staan dan 25 jaar geleden.
Het gaat erom dat een installateur niet de tijd en zin heeft om een ketel perfect in te stellen voor het huis waar die in geplaatst wordt. Er kunnen comfortissues optreden op hele koude dagen en om dit te vermijden zullen ze altijd voldoende marge houden. Ze hebben ook niet de tijd om enkele keren terug te komen om te checken of je het nog warm kan houden op koude dagen. Je kan dus zelf heel eenvoudig aanpassingen doen en deze uittesten a.d.h.v. aanvoertemperatuur en vermogen. Mogelijk kan je nog andere instellingen aanpassen ook, maar meestal spreken ze over deze twee om het generiek en eenvoudig te houden. Veel van die Youtube filmpjes worden gemaakt door installateurs, dus ik ga er vanuit dat die weten waarover ze praten en de mensen geen random dingen gaan wijsmaken.Omdat vloerverwarming geen hoge aanvoertemperatuur aankan. Ik lees dat het advies is om niet hoger dan een aanvoertemperatuur van 45 graden te gaan. Heb zelf geen vloerverwarming, maar het zou me raar lijken dat je een huis in de winter op koude dagen daar snel terug warm mee krijgt na lange afwezigheid (bv 15°C -> 21°C)?Ik zie trouwens niet in waarom men met vloerverwarming bij langere afwezigheid de thermostaat niet zo laag kan zetten, een slimme thermostaat krijgt de boel ook snel warm hoor.
Mensen pakken een voordeel van vloerverwarming nl. dat je heel rendabel een woning op een vrij constante temperatuur kan houden en maken er dan een nadeel van. Om een getal te geven, mijn CV aanvoer bij deze koude temperaturen is 27 graden en ik heb dan nog een huis van 1950.
Dat de aanvoertemperatuur bij vloerverwarming lager kan liggen dan bij een cv ketel spreekt voor zich. Ik wou alleen maar aantonen dat een lage aanvoertemperatuur bij radiatoren geen probleem hoeft te zijn, zodat mensen met radiatoren ook eens gaan kijken of ze zo niet kunnen besparen of alleszins een hoger comfort kunnen fixen zonder meer te verbruiken.