Warmtepompen

Hier sinds de aanpassingen van vorige winter blijft het voorlopig goed binnen.
Het enige wat ik voor heb is:
Als ik op thermostaat 21,5 vraag dan wordt het max 20.
Vraag ik 22,5 dan wordt het 21,5.

Pas ik nog ergens iets aan of leer ik er mee leven?
In de nacht verbruikt de WW constant 900w/uur., in de dag moeilijker te isoleren kwa verbruik.
Ik dacht dat jij ook een Buderus had?

Bij buderus kijkt die niet echt naar de thermostaat. Als jij de gewenste temperatuur aanpast verschuif je de stooklijn parallel.

Wat je dus kunt doen is eens kijken hoeveel die verschuiving is.
Stel 22,5°C in en ga dan kijken hoeveel de streefaanvoertemperatuur is, nadien doe je hetzelfde met 21,5°C.

Als dat dan bv 1°C is pas je dat toe op de stooklijn.

Ik heb in mijn nieuwbouw een Bulex Genia Air Split met vloerverwarming beneden en ventiloconvectoren boven. Ik wou eens van jullie horen hoe ik mijn warmtepomp correct instel om het stroomverbruik te optimaliseren?

Tot gisteren stond de stooklijn erg laag op 0.2 met min. en max. aanvoertemperatuur van respectievelijk 22 en 35 graden. De aanvoertemperatuur was op dat moment 28 graden.

Omdat het gisterennacht boven toch wel wat frisser was en de convectoren geen warme lucht bliezen, heb ik om te testen eens de stooklijn en min/max. aanvoertemperatuur gereset naar de standaardwaarden van 0.6, 28 en 40 graden. Het gevolg was een enorme stijging van het verbruik tijdens de nacht, die zich in de ochtend nog steeds doorzette. De aanvoertemperatuur rond 11 uur was ongeveer 34 graden geloof ik.

Gisteren zat ik bijvoorbeeld over de hele dag aan 14 kWh verbruik, terwijl ik vandaag om 15:00 al aan 24 kWh zit. Ik vermoed dat dit deels door de initiele stijging is, maar het hoger vebruik blijft zich nog steeds significant doorzetten terwijl het extra comfort merkbaar maar nu ook niet zo bijzonder is. Qua pendelen zie ik in EnergyWizard niet zoveel verschil.

De temperatuur binnen is hier overigens altijd een graad hoger dan de ingestelde temperatuur.

Wat zijn jullie gedachten hierover?
Er is eigenlijk niet genoeg informatie om heel veel over te kunnen zeggen.
14kwh voor een dag rond de 3 graden om een gans huis boven en beneden te verwarmen klinkt als weinig of normaal.
Als uw pomp daarbij een ganse dag continu en redelijk stabiel draait is dat ok (maar het wordt dan niet warm genoeg zeg je)

----

24kWh klinkt wel als redelijk veel, als er 34°C wordt gevraagd.

De vraag van 34°C. Komt toevallig bijna overeen met hun technische data. (pagina 2)
https://www.bulex.be/geniaair/technische-data-geniaair-split-geniaset-split-1457554.pdf

(Er zijn misschien betere of andere fiches, maar de naam van de unit alleen is niet genoeg. Het specifieke type is nodig)

Voor een dag als gisteren zijn vooral de lijnen A2/W35 interessant. (Air 2°C (lucht buiten dus), Water uitvoer 35°C -- waarbij water toevoer 30°C is). Dat ligt het dichtst bij de realiteit van die dag denk ik.

Als je de meest linkse unit zou hebben zou die daarbij 660 Watt verbruiken. En hoe zwaarder uw unit type specifiek is, hoe hoger het verbuik (alsook het geleverde vermogen).
De linkse zou over de 15 uur van die dag dus 660 * 15 = 9.9kWh verbuikt hebben.
Daar komen waarschijnlijk, realistisch gezien, nog wel wat defrosts bij mogelijk. Dus enkele kW meer.

----

Dat jij dus aan 24kWh zit en geen 9.9kWh (+defrosts, en ventillator en pompen). Dan heb je ofwel een zwaarder type uit die tabel ofwel is de delta T geen 5 graden maar meer omdat je meer water pompt of meer aan het opwarmen bent omdat je huis wat was afgekoeld. Misschien eens wachten tot je huis terug op de wens temperatuur is en dan het verbruik nog eens bezien.

Laatst bewerkt:
Ik heb in mijn nieuwbouw een Bulex Genia Air Split met vloerverwarming beneden en ventiloconvectoren boven. Ik wou eens van jullie horen hoe ik mijn warmtepomp correct instel om het stroomverbruik te optimaliseren?

Tot gisteren stond de stooklijn erg laag op 0.2 met min. en max. aanvoertemperatuur van respectievelijk 22 en 35 graden. De aanvoertemperatuur was op dat moment 28 graden.

Omdat het gisterennacht boven toch wel wat frisser was en de convectoren geen warme lucht bliezen, heb ik om te testen eens de stooklijn en min/max. aanvoertemperatuur gereset naar de standaardwaarden van 0.6, 28 en 40 graden. Het gevolg was een enorme stijging van het verbruik tijdens de nacht, die zich in de ochtend nog steeds doorzette. De aanvoertemperatuur rond 11 uur was ongeveer 34 graden geloof ik.

Gisteren zat ik bijvoorbeeld over de hele dag aan 14 kWh verbruik, terwijl ik vandaag om 15:00 al aan 24 kWh zit. Ik vermoed dat dit deels door de initiele stijging is, maar het hoger vebruik blijft zich nog steeds significant doorzetten terwijl het extra comfort merkbaar maar nu ook niet zo bijzonder is. Qua pendelen zie ik in EnergyWizard niet zoveel verschil.

De temperatuur binnen is hier overigens altijd een graad hoger dan de ingestelde temperatuur.

Wat zijn jullie gedachten hierover?
Ik weet niet of de vloerverwarming op hetzelfde circuit zit als de convectoren? Maakt veel uit.

Maar het is logisch als je de stooklijn zo hard ineens aanpast dat uw verwarmingsinstallatie (in dit geval dus warmtepomp) ineens hard moet bij werken.
Daarvoor zit die wrs alles op temperatuur te houden. Je zat met een aanvoertemperatuur van 28°C en retour temperatuur van mss 23°C. Dus moet die niet veel moeite doen. Die moet het water maar 5°C verwarmen.

Nu vraag je ineens mss 34°C, maar uw retour is nog steeds 23°C en deze stijgt maar stilletjes, want u vloer is nog niet op temperatuur. Zit je al met een verschil van 11°C. De warmtepomp gaat dus beginnen omhoog moduleren en dat duurt wel even wanneer de retourstemperatuur ook terug op een goede delta T zit.
In die tussentijd ligt uw verbruik hoog. De warmtepomp gaat nu ook veel meer gaan verdampen, waardoor je nu in deze tijd veel sneller in defrost gaat zitten. Je zit dus nu ook niet in een gunstig positie om "zware" aanpassingen te vragen. (de komende dagen gaat het nu wel terug warmer worden, dan speelt dat minder een rol)

Als het onder de 2°C gaat, dan zorgt mijn stooklijn ervoor dat deze van 26°C naar 27°C gaat. Zelfs dat zie ik al goed aan het verbruik, wanneer de retourstemperatuur ook terug in balans is, zakt het verbruik weer. Maar dat duurt wel even. Ik spreek dan wel enkel over vvw, want dat is een serieuze massa dat die dan moet opwarmen.
Nu is het de andere kant op. Nu vraagt die terug 26°C, maar omdat mijn retourstemperatuur hoger ligt dan normaal bij 26°C, door de 27°C. Moet mijn warmtepomp weinig moeite doen en is dus nu rustig aan het terug moduleren.

Laatst bewerkt:
Dat heb ik ook gehad 2 jaar geleden. Hij wil die 50C maken omdat hij er niet meer geraakt op fluisterbedrijf.

Als fluiterbedrijf uitzetten en de zekering van binnen en buiten unit even afleggen. Daarna is het opgelost.

Als je 60% werking wilt van de warmtepomp, moet je 40% fluisterbedrijf kiezen. Het percentage van het fluisterbedrijf is de rem die toegepast moet worden en niet het maximaal toegelaten vermogen.

Als het vriest zet je best fluiterbedrijf uit of enkel overdag aanzetten. ‘s nachts heeft die meer vermogen nodig.
Zekeringen uit en terug in heeft het idd opgelost. Thx voor de tip.

Ik heb fluisterbedrijf terug op 40% gezet zodat die naar 60% gaat. Wat ik wel opmerk is dat die toch even blijft plakken op 41.6% om wat later toch hoger te moduleren. Dus zijn gewenste Ta gaat altijd wat hoger dan wat die effectief nodig heeft om de pompgroepen.
Ik probeer nu eens volledig zonder fluisterbedrijf om te zien of de Modulatie niet even blijft hangen op 41.6%

Hoe dan ook, het pendelen is terug. Vorige week zo goed als weg gekregen. Sinds dit weekend (na het fluisterbedrijfprobleem) is het terug.
∆T schommelt overal tussen 2.5 tot 4 graden, dus dat is wel ok.
Met een Infraroodthermometer meet ik dat de effectieve aanvoertemperatuur aan de binnenunit 2 graden lager is dan wat de binnenunit aangeeft. (Aan de pompgroepen is het wel +/- correct)

Iemand die weet hoe je die sensor kan kalibreren? Of een afwijking kan ingeven?
In de thermostaat kan je de afwijking van de kamertemperatuur en buitentemperatuur aanpassen.

We zijn er nog niet! Ik begin mij stilaan af te vragen of ik er ooit ga geraken. Misschien moet ik er mij bij neerleggen dat ik het nooit ga krijgen zoals ik wil.

Er is iets met die energie integraal die Vaillant gebruikt (compressor slaat standaard aan op -60°min en slaat uit op 0°min) en het aanpassen van zijn gewenste aanvoertemperatuur in de tijd. Indien hij die temperatuur niet haalt binnen een bepaalde tijd verhoogt die de gewenste aanvoertemperatuur.... Maar die haalt hij niet, dus waarom zou die zijn vraag nog hoger zetten?

Een PID regelaar die je kan aanpassen zou zoveel eenvoudiger zijn.

Laatst bewerkt:
tis idd ook niet zo stabiel en ge ziet af en toe ne piek tegen de 2kW. (duidelijke overshoot denk ik dan?)

Als ik zie hoeveel stabieler en eenvoudiger Buderus (@Bimmer) hun systeem laat regelen...
Mijn vertrouwen in Vaillant heeft een beetje een knauw gekregen (of ik begrijp nog niet goed genoeg hoe het werkt).

Laatst bewerkt:
tis idd ook niet zo stabiel en ge ziet af en toe ne piek tegen de 2kW. (duidelijke overshoot denk ik dan?)

Als ik zie hoeveel stabieler en eenvoudiger Buderus (@Bimmer) hun systeem laat regelen...
Mijn vertrouwen in Vaillant heeft een beetje een knauw gekregen (of ik begrijp nog niet goed genoeg hoe het werkt).
Die piek van 2kWh om 14h is de SSW run. Die korte pieken 's nachts zijn er wanneer de venitilo convectoren opspringe. 's nachts staan mijn fluistermodus uit om te voorkomen wat jij bent tegengekomen.

Snachts springen de ventiloconvectoren hier niet op. Boven werk ik met nachtverlaging naar 19graden zodat ze niet opspringen. Ik word wakker van het gezoem, zelfs op de laagste stand.

Het belangrjjkste verschil met Bimmer is dat vaillant compressoren maar kunnen terugmoduleren tot ongeveer een 500Watt. En bij sommige Bimmer grafieken zie ik daar zakken tot 200watt.

In een slecht geval met COP3 zit je nog steeds minimaal 1.5kWh aan warmte te maken. En als het wat warmer is, al snel 2k en meer.
Je huis heeft het gewoon niet nodig, en de pomp kan niet minder geven.

Uiteraard is er nog het buffervat, en zones die Vaillant¹ op z'n eigen - misschien niet ideale - manier regelt. Maar het hoge minimale vermogen van de compressor is wel de grootste oorzaak van de verbruikscurve / traag pendelen -- en ook bijna niet op te lossen met andere regelingen.

(de buffer is eigenlijk een voordeel omdat anders uw runs nog korter waren geweest -- wrs ook de reden dat vaillant graag buffers gebruikt, omdat hun compressoren niet laag genoeg kunnen gaan.)

¹ En Bulex, en Saunier Duval -- dat zijn allemaal rebrands van Vaillant.

Laatst bewerkt:

Het lijkt erop dat de warmtepomp onvoldoende kan moduleren. Het is nu ook niet zo koud, waarbij je veel vermogen nodig hebt.

Daarbij zit je met een buffervat, wat het ook wat moeilijk maakt, om het allemaal in balans te brengen. Uiteindelijk is dat een geïsoleerd vat met water. Geeft in mijn ogen ook niet echt veel buffer. Uiteindelijk hou je dat vat rond de temperatuur van de aanvoertemperatuur, dus je kunt wat extra vermogen opvangen, maar nu ook niet veel. Minste dat je onbalans hebt zakt of stijgt de temperatuur snel in dat buffervat. Warmtepomp zijn modulatie is eerder traag en kan dat niet volgen.
Je gaat u er na een tijd bij moeten neerleggen dat je het niet perfect krijgt, denk.

In mijn geval heb ik geen buffervat, maar is mijn buffer 262m² netto oppervlakte dikke chape. Daar zit dus de watermassa verspreid in en kan zijn energie goed kwijt. Daarbij creëer ik ook weinig temperatuurschommelingen. Daar is een geïsoleerde buffervat niks tegen.

Als ik dan naar gisteren ga kijken zie je ook al dat de warmtepomp aan de lage kant draait en is steeds in balans, omdat ik niet werk met verschillende pompgroepen. Als mijn warmtepomp aan 600w zou draaien dan zou ik dubbel zoveel vermogen afleveren en mijn woning zou dus te warm worden. In uw geval zal dat ook wel teveel vermogen zijn.

Als mijn warmtepomp opstart dan start die steeds op hetzelfde vermogen en vanaf dan begint die te moduleren. Is +/-900W. Dat zie je om 17:45u, na de warm water run. Voor de rest zie je dat het mooi de aanvoertemperatuur stabiel houdt.
Bij u zie je ook steeds dezelfde pieken, omdat die ook steeds van hetzelfde punt terug opnieuw opstart.
Schermafbeelding-2025-11-27-152057.png

Om een idee te geven van ons afgifte systeem in aantal m2, zal ik de netto oppervlakte van de woning posten.
Schermafbeelding-2025-11-27-154939.png

Laatst bewerkt:
Zelf ook een Vaillant Arotherm Split Plus hier waar ik op zich wel tevreden van ben. 's Avonds of 's nachts horen we nu het kouder wordt wel af en toe precies een heel luide zucht. Geen idee of dit de buiten- of binnenunit juist is maar dit hadden we in ons vorige huis ook af en toe met onze Daikin warmtepomp.
Zijn er nog die dit hebben en komt dit door de defrosting ofzo?

Zelf ook een Vaillant Arotherm Split Plus hier waar ik op zich wel tevreden van ben. 's Avonds of 's nachts horen we nu het kouder wordt wel af en toe precies een heel luide zucht. Geen idee of dit de buiten- of binnenunit juist is maar dit hadden we in ons vorige huis ook af en toe met onze Daikin warmtepomp.
Zijn er nog die dit hebben en komt dit door de defrosting ofzo?
Waarschijnlijk de warmtepomp die zich omkeert voor een defrost of gewoon de compressor die afslaat als de run gedaan is.
Dat is hier ook zo. Bij een defrost fluit hij zelfs voor een halve seconde en bij het einde van de run is het eerder een zucht.

@Evil_Bunny hier vind je nog meer info ivm vaillant. Info en grafieken die je moeilijk bij Vaillant zelf zou vinden denk ik.

Het lijkt erop dat de warmtepomp onvoldoende kan moduleren. Het is nu ook niet zo koud, waarbij je veel vermogen nodig hebt.

Daarbij zit je met een buffervat, wat het ook wat moeilijk maakt, om het allemaal in balans te brengen. Uiteindelijk is dat een geïsoleerd vat met water. Geeft in mijn ogen ook niet echt veel buffer. Uiteindelijk hou je dat vat rond de temperatuur van de aanvoertemperatuur, dus je kunt wat extra vermogen opvangen, maar nu ook niet veel. Minste dat je onbalans hebt zakt of stijgt de temperatuur snel in dat buffervat. Warmtepomp zijn modulatie is eerder traag en kan dat niet volgen.
Je gaat u er na een tijd bij moeten neerleggen dat je het niet perfect krijgt, denk.

In mijn geval heb ik geen buffervat, maar is mijn buffer 262m² netto oppervlakte dikke chape. Daar zit dus de watermassa verspreid in en kan zijn energie goed kwijt. Daarbij creëer ik ook weinig temperatuurschommelingen. Daar is een geïsoleerde buffervat niks tegen.

Als ik dan naar gisteren ga kijken zie je ook al dat de warmtepomp aan de lage kant draait en is steeds in balans, omdat ik niet werk met verschillende pompgroepen. Als mijn warmtepomp aan 600w zou draaien dan zou ik dubbel zoveel vermogen afleveren en mijn woning zou dus te warm worden. In uw geval zal dat ook wel teveel vermogen zijn.

Als mijn warmtepomp opstart dan start die steeds op hetzelfde vermogen en vanaf dan begint die te moduleren. Is +/-900W. Dat zie je om 17:45u, na de warm water run. Voor de rest zie je dat het mooi de aanvoertemperatuur stabiel houdt.
Bij u zie je ook steeds dezelfde pieken, omdat die ook steeds van hetzelfde punt terug opnieuw opstart.
Schermafbeelding-2025-11-27-152057.png

Om een idee te geven van ons afgifte systeem in aantal m2, zal ik de netto oppervlakte van de woning posten.
Schermafbeelding-2025-11-27-154939.png
Ons afgiftesysteem is minder dan de helft.
110m² vv (badkamer+beneden verdieping) en 2 ventiloconvectoren (voor masterbedroom en slaapkamer2) 40m² ongeveer.
Ons warmtepomp is even zwaar dacht ik. (7kW)
Op de zolderverdieping hebben we airco's (vooral om deftig te koelen in de zomer)
Achteraf bekeken had ik daar beter enkele kringen vv gestoken (zou de afgifte oppervlakte met 50m² vergroot hebben).

Maar goed. Het is nu zo.
Voorlopig 150 kWh minder verbruikt dan november vorig jaar en 4kW ipv 6kW piekvermogen (totaal verbruik)
Dus het gerommel aan de parameters zal wel iets gedaan hebben :unsure:

Laatst bewerkt:
Ons afgiftesysteem is minder dan de helft.
110m² vv (badkamer+beneden verdieping) en 2 ventiloconvectoren (voor masterbedroom en slaapkamer2) 40m² ongeveer.
Ons warmtepomp is even zwaar dacht ik. (7kW)
Op de zolderverdieping hebben we airco's (vooral om deftig te koelen in de zomer)
Achteraf bekeken had ik daar beter enkele kringen vv gestoken (zou de afgifte oppervlakte met 50m² vergroot hebben).

Maar goed. Het is nu zo.
Voorlopig 150 kWh minder verbruikt dan november vorig jaar en 4kW ipv 6kW piekvermogen (totaal verbruik)
Dus het gemorrel aan de parameters zal wel iets gedaan hebben :unsure:
Ja klopt, onze warmtepomp is 7,65kW bij -10°C.

Het is inderdaad al goed dat je het verbruik naar beneden hebt gehaald en de pieken. ;)

hoe zet je de stille (fluister) modus aan op een Vaillant warmtepomp en wat doet dat dan precies? Google AI zegt dat die 's nachts dan stopt met verwarmen, koelt uw vloer(verwarming) dan niet te veel af?

hoe zet je de stille (fluister) modus aan op een Vaillant warmtepomp en wat doet dat dan precies? Google AI zegt dat die 's nachts dan stopt met verwarmen, koelt uw vloer(verwarming) dan niet te veel af?
Eigenlijk is het beste (warmtepomp) advies als je in een recent gebouwde woning woont met isolatie volgens de normen : afblijven, thermostaat instellen op bijv : 22°C en afblijven , een goede chauffagist (neen niet die chauffagist die hier af en toe post) stelt dat in voor u zo optimaal mogelijk, 's avonds de temperatuur 1°C naar beneden draaien gaat u meer kosten , om terug op 22°C te komen, dan het opbrengt....meer dan 1°C 's nachts naar beneden instellen is nog meer onnodig verbruik...allemaal in de veronderstelling: recent goed geïsoleerd huis!

Terug
Bovenaan