Warmtepompen

hoe zet je de stille (fluister) modus aan op een Vaillant warmtepomp en wat doet dat dan precies? Google AI zegt dat die 's nachts dan stopt met verwarmen, koelt uw vloer(verwarming) dan niet te veel af?
Nee, je beperkt het vermogen er mee volgens een ingesteld tijd scherma. Dan kan de warmtepomp nog maximaal op 40 à 60% moduleren, afhankelijk van de limiet die instelt.

Afkoelen zal alleen maar gebeuren op zeer koude dagen wanneer de warmtepomp (bijna) vollebak moeten draaien.

Vandaag gouden tijden voor wie met een warmtepomp verwarmd en zonnepalen heeft. Slechts 1.6kW van de 12.5kW opgewekt op het net gestoken.

Ook gezien dat die vrij stabiel deze nacht heeft gestookt:

Wel de pompgroep van de VVW met deltaT van 5-6°C. Dus daar de flow msn wat verhogen.

Goed, ik stop ermee, voordat mijn vrouw mij buitensluit zonder een sleutel mee te geven 🫣

Vandaag gouden tijden voor wie met een warmtepomp verwarmd en zonnepalen heeft. Slechts 1.6kW van de 12.5kW opgewekt op het net gestoken.

Ook gezien dat die vrij stabiel deze nacht heeft gestookt:

Wel de pompgroep van de VVW met deltaT van 5-6°C. Dus daar de flow msn wat verhogen.

Goed, ik stop ermee, voordat mijn vrouw mij buitensluit zonder een sleutel mee te geven 🫣

Ja, maar ik had wel maar zonnewinst om 10u, idd maar 0,3 op het net gestoken van de 15 opgewekte maar wel al 33kWh van het net gepakt voor vorige nacht, en de avond moet komen.

Heb toch liever dat mijn warmtepomp wat pendelt en de zonne energie elders voor gebruikt kan worden :p

Mijn verbruik is nu ook dubbel zo hoog als anders.

De vaatwas en droogkast heeft hier ook opgestaan. Heb ook ffkes de airco's op zolder laten warmen naar 23°C.
Zo weinig mogelijk op het net 🙈

Maar ik moet daar dringend automatismen in vinden of een thuisbatterij om savonds wat meer verbruik te coveren.

Laatst bewerkt:
Bij dit weer draait de warmtepomp inderdaad een paar uur op eigen productie. Maar verbruikt uiteraard wel meer. :D
Tussen 13:30 - 15:30 was die de boiler aan het opwarmen tot 50°C.

Schermafbeelding-2025-12-26-144937.png

Ik vind vooral onze piek goed meevallen deze maand. We zitten nu op 3,02kW en deze is gehaald tussen 17:15-17:30u op 24/12.

Op dat moment was de oven + microgolf + fornuis + frietpot + warmtepomp actief. Ik heb er ook niet opgelet, was de kerstmenu aan het klaarmaken.

Bij dit weer draait de warmtepomp inderdaad een paar uur op eigen productie. Maar verbruikt uiteraard wel meer. :D
Tussen 13:30 - 15:30 was die de boiler aan het opwarmen tot 50°C.

Schermafbeelding-2025-12-26-144937.png

Ik vind vooral onze piek goed meevallen deze maand. We zitten nu op 3,02kW en deze is gehaald tussen 17:15-17:30u op 24/12.

Op dat moment was de oven + microgolf + fornuis + frietpot + warmtepomp actief. Ik heb er ook niet opgelet, was de kerstmenu aan het klaarmaken.
Ik snap uw laag verbruik toch echt niet hoor 😀.
Ander huis, ander geregeld volledig akkoord.

Hier in de nacht met dit weer constant verbruik van +/- 1,4kwh, waarvan een 300w sluimerverbruik.

Raar dan op nieuwbouwen zoveel verschil kan zitten. (Weet wel, ramen, zon, plaatsing buitenunit ww,...)

Ik snap uw laag verbruik toch echt niet hoor 😀.
Ander huis, ander geregeld volledig akkoord.

Hier in de nacht met dit weer constant verbruik van +/- 1,4kwh, waarvan een 300w sluimerverbruik.

Raar dan op nieuwbouwen zoveel verschil kan zitten. (Weet wel, ramen, zon, plaatsing buitenunit ww,...)

Ik werk enkel met lage temperaturen en streef naar stabiliteit (naar comfort vind ik dat het aangenaamst). Ik hou mijn kamers constant op hun gewenste waardes.

Vermogen van 1400W, heb ik zelf nog nooit gezien voor te verwarmen. Dat gebeurt enkel op het einde van de warm water run. Maar dan verwarmt die het water (dat uit de warmtepomp komt) tot 55°C. Om zo de boiler op 50°C te krijgen.

Deze nacht draaide die wel hoger.
840W uit het net, waarvan 634W voor de warmtepomp, wilt dus zeggen een sluimerverbruik van 206W.
Om 07:00 zie je de warmtepomp dan nog verder optrekken, omdat het hier toen zakte naar -5.5°C buiten.

Nu zie je die ook stijgen, dat is omdat die de boiler aan het opwarmen is. Dan piekt die tot 1500W. Maar zoals je ziet de zonnepanelen en de Marstek vangen het nog mooi op. :)

Schermafbeelding-2025-12-26-150949.png

Laatst bewerkt:
Ik werk enkel met lage temperaturen en streef naar stabiliteit (naar comfort vind ik dat het aangenaamst). Ik hou mijn kamers constant op hun gewenste waardes.

Vermogen van 1400W, heb ik zelf nog nooit gezien voor te verwarmen. Dat gebeurt enkel op het einde van de warm water run. Maar dan verwarmt die het water (dat uit de warmtepomp komt) tot 55°C. Om zo de boiler op 50°C te krijgen.

Deze nacht draaide die wel hoger.
840W uit het net, waarvan 634W voor de warmtepomp, wilt dus zeggen een sluimerverbruik van 206W.
Om 07:00 zie je de warmtepomp dan nog verder optrekken, omdat het hier toen zakte naar -5.5°C buiten.

Nu zie je die ook stijgen, dat is omdat die de boiler aan het opwarmen is. Dan piekt die tot 1500W. Maar zoals je ziet de zonnepanelen en de Marstek vangen het nog mooi op. :)

Schermafbeelding-2025-12-26-150949.png
Hier op zich ook contante temp binnen via vloerverwarming.
Ach ik heb er met leren leven 😃

Dat de ene nieuwbouw de andere niet is, daar heb ik mij ondertussen ook bij neergelegd. 😅
Heb hier paar weken terug nog een kanjer van een koudebrug toevallig ontdekt en opgelost aan ons achterdeur.
De ene vakman is de andere niet, laat ons zeggen...

Hier heeft de warmtepomp rustig zitten doorpruttelen aan 800-900W. Wel 2 maal deze nacht een piek getrokken naar +/-2kW. (defrost?)
Het is niet het meest efficiënte systeem, maar zeker efficiënter en stabieler dan vorige winter.
Ik ben vooral benieuwd naar de verschillen na een volledig stookseizoen.

Op kerstavond 6.1kW als piek getrokken. Zaten op 4.1kW daarvoor.

Vaatwas, frietketel en oven tegelijk opgezet was de boosdoener vrees ik. Allemaal tegelijk aan het opwarmen. Inductieplaat stond ook aan, maar de potten waren al warm.

Warmtepomp was ook aan 1kW aan het pruttelen.

Achja, het is wat het is.
24/12 16.8kwh verbruikt en gisteren bijna 22kwh. Het is hier -4C ‘s nachts en serieus veel wind.

24/12 16.8kwh verbruikt en gisteren bijna 22kwh. Het is hier -4C ‘s nachts en serieus veel wind
Hier 21kW op 24/12 en 23kW op 25-12.
Als we met ons vijven na elkaar willen douchen, moet ik wel de warm water boost functie frequent gebruiken... Ik weet niet of die de bijverwarming gebruikt om sneller warm water te hebben, maar ik denk van wel.
Op termijn eens kijken om een extra boilervat bij te plaatsen.

Eerst de leefruimte (pleisterwerk schuren, schilderen, gordijnen, nieuwe plinten zetten) en buiten(oprit+terras) afwerken...

Laatst bewerkt:
Een vriend van mij raadde me aan om mijn vraag hier eens te stellen, aangezien jullie hem heel goed geholpen hebben met zijn warmtepomp. Het probleem in mijn woning was dat als de thermostaat op 21° staat, het eerst afkoelt tot 19,8° ongeveer en als de WP eenmaal draait, het nog doorwarmt tot 22,9°. Te warm dus. Ik heb intussen de stooklijn al aangepast waardoor de temperatuur binnen al iets beter beheersbaar is, maar ik zou toch willen bekijken of het niet interessant is om de WP zo in te stellen dat hij geen rekening houdt met de thermostaat binnen, maar puur weersafhankelijk werkt. De thermostaat hangt op een lastige plek met veel zoninval waardoor de waarden soms totaal niet kloppen. Zo hoop ik ook dat het pendelen stopt, en hij rustig voortkabbelt aan een lager verbruik, ipv de pieken die hij nu trekt van 3,6 kwh en meer). Ik heb de WP nu ook zo ingesteld dat hij enkel werkt in de superdal- en daluren. Momenteel werkt deze dus van 22u - 7u, ligt dan stil tot 11u, mag terug werken tot 17u, en ligt dan weer stil tot 22u). Ik merk dat mijn woning en water hiermee wel opgewarmd geraakt, maar als de WP in gang schiet trekt hij dus die grote pieken.

Mijn vraag is dan als volgt:
Is het effectief beter voor de WP als die gewoon volcontinu blijft draaien, of kan het op zich geen kwaad dat die op de piekuren effe niks doet?
Ik heb een Viessmann vitocall 200-s AWB-AC201.B13, vloerverwarming boven en beneden in een BEN woning uit 2018. Is er iemand met een gelijkaardig model, of kennis van zaken die me kan helpen om de WP zo in te stellen dat hij contant draait zonder rekening te houden met de thermostaat? Ik heb de indruk dat de instellingen redelijk beperkt zijn, maar ik kan me vergissen.

Een vriend van mij raadde me aan om mijn vraag hier eens te stellen, aangezien jullie hem heel goed geholpen hebben met zijn warmtepomp. Het probleem in mijn woning was dat als de thermostaat op 21° staat, het eerst afkoelt tot 19,8° ongeveer en als de WP eenmaal draait, het nog doorwarmt tot 22,9°. Te warm dus. Ik heb intussen de stooklijn al aangepast waardoor de temperatuur binnen al iets beter beheersbaar is, maar ik zou toch willen bekijken of het niet interessant is om de WP zo in te stellen dat hij geen rekening houdt met de thermostaat binnen, maar puur weersafhankelijk werkt. De thermostaat hangt op een lastige plek met veel zoninval waardoor de waarden soms totaal niet kloppen. Zo hoop ik ook dat het pendelen stopt, en hij rustig voortkabbelt aan een lager verbruik, ipv de pieken die hij nu trekt van 3,6 kwh en meer). Ik heb de WP nu ook zo ingesteld dat hij enkel werkt in de superdal- en daluren. Momenteel werkt deze dus van 22u - 7u, ligt dan stil tot 11u, mag terug werken tot 17u, en ligt dan weer stil tot 22u). Ik merk dat mijn woning en water hiermee wel opgewarmd geraakt, maar als de WP in gang schiet trekt hij dus die grote pieken.

Mijn vraag is dan als volgt:
Is het effectief beter voor de WP als die gewoon volcontinu blijft draaien, of kan het op zich geen kwaad dat die op de piekuren effe niks doet?
Ik heb een Viessmann vitocall 200-s AWB-AC201.B13, vloerverwarming boven en beneden in een BEN woning uit 2018. Is er iemand met een gelijkaardig model, of kennis van zaken die me kan helpen om de WP zo in te stellen dat hij contant draait zonder rekening te houden met de thermostaat? Ik heb de indruk dat de instellingen redelijk beperkt zijn, maar ik kan me vergissen.
Wij hebben exact dezelfde warmtepomp in een nieuwbouw uit 2020 E peil 0 (220m²). Regeling is weersafhankelijk maar toch ook stukje thermostaat. Stooklijn staat hier op 0,6 helling en niveau -7. Wij vragen binnen op de thermostaat 21 graden en zitten altijd tussen 21,5 en 22 graden. Ideaal voor ons. Bij deze temperaturen draait de WP hier 24/24 tussen 600-700W momenteel met aanvoertemperatuur van 26°C. Geen pieken, tenzij bij het opwarmen van SWW 1x per dag tussen 12u en 13u. Afgelopen week zat ik op 105kWh voor verwarming, week ervoor 94kWh. COP

Het pendelen en de hoge pieken werk je zelf in de hand doordat je ze niet continu laat draaien. Vloerverwarming is een traag systeem dat verschillende uren nodig heeft om op te warmen of af te koelen. Eens je 1-2 graden onder de vraagtemperatuur komt, gaat de warmtepomp op hoog vermogen beginnen draaien eens ze van jou mag werken volgens de ingestelde uren.

Wij hebben destijds ook met nachtverlaging geëxperimenteerd. Koelde 's nachts dan 1 graad af en was koud 's ochtends (voor mijn vrouw). Indien geen zonnewinsten in de ochtend sloeg de WP dan terug aan op hoog vermogen, zoals ook bij jou. Hierdoor was het elektriciteitsverbruik op 24u eigenlijk hetzelfde als zonder nachtverlaging dus je boet sterk in op comfort zonder verder voordeel.

Staat je elektrische weerstand uit? Wat is je stooklijn en aanvoertemperatuur?
Ik zou beginnen met je thermostaat op 21°C te zetten en de warmtepomp 24/24u te laten draaien en enkele dagen opvolgen.
Onder 21°C zou je dan zeker niet mogen zakken. Boven 22°C zou je ook niet mogen komen tenzij je veel zonnewinsten hebt.

Buiten je stooklijn heb je ook niet echt instellingen nodig. Je kan je elektrisch verbruik en thermisch vermogen opvolgen in de Viessmann app.

Wij hebben exact dezelfde warmtepomp in een nieuwbouw uit 2020 E peil 0 (220m²). Regeling is weersafhankelijk maar toch ook stukje thermostaat. Stooklijn staat hier op 0,6 helling en niveau -7. Wij vragen binnen op de thermostaat 21 graden en zitten altijd tussen 21,5 en 22 graden. Ideaal voor ons. Bij deze temperaturen draait de WP hier 24/24 tussen 600-700W momenteel met aanvoertemperatuur van 26°C. Geen pieken, tenzij bij het opwarmen van SWW 1x per dag tussen 12u en 13u. Afgelopen week zat ik op 105kWh voor verwarming, week ervoor 94kWh. COP

Het pendelen en de hoge pieken werk je zelf in de hand doordat je ze niet continu laat draaien. Vloerverwarming is een traag systeem dat verschillende uren nodig heeft om op te warmen of af te koelen. Eens je 1-2 graden onder de vraagtemperatuur komt, gaat de warmtepomp op hoog vermogen beginnen draaien eens ze van jou mag werken volgens de ingestelde uren.

Wij hebben destijds ook met nachtverlaging geëxperimenteerd. Koelde 's nachts dan 1 graad af en was koud 's ochtends (voor mijn vrouw). Indien geen zonnewinsten in de ochtend sloeg de WP dan terug aan op hoog vermogen, zoals ook bij jou. Hierdoor was het elektriciteitsverbruik op 24u eigenlijk hetzelfde als zonder nachtverlaging dus je boet sterk in op comfort zonder verder voordeel.

Staat je elektrische weerstand uit? Wat is je stooklijn en aanvoertemperatuur?
Ik zou beginnen met je thermostaat op 21°C te zetten en de warmtepomp 24/24u te laten draaien en enkele dagen opvolgen.
Onder 21°C zou je dan zeker niet mogen zakken. Boven 22°C zou je ook niet mogen komen tenzij je veel zonnewinsten hebt.

Buiten je stooklijn heb je ook niet echt instellingen nodig. Je kan je elektrisch verbruik en thermisch vermogen opvolgen in de Viessmann app.
Merci voor je snelle en uitgebreide antwoord! Je zegt dat dat je regeling weersafhankelijk is en maar een stukje thermostaat, maar dan zonder instellingen aan te passen aan je WP, buiten de stooklijn? Want bij andere WP zijn er soms specifieke instellingen om voettemperatuur in te stellen, of de binnenvoeler te negeren.

Ik ga inderdaad die tijdsgebonden werking even terug uitzetten en de stooklijn aanpassen, om te kijken wat het effect is op het verbruik. De elektrische weerstand staat standaard uit, en momenteel is de stooklijn 0.2 helling en niveau 1. De aanvoertemperatuur is 30°. Het is voor mij nog zoeken wat goed werkt. Ben je tot uw waarden gekomen door trial and error of heb je gewoon verstand van die zaken? :D

In de app kan ik trouwens geen thermisch vermogen opvragen om een of andere reden, er zijn altijd 'geen gegevens beschikbaar'. Misschien is dit ook een instelling op de WP die nog moet vrijgegeven worden.

EDIT: in de app, bij tijdprogramma kan je drie niveaus kiezen: constante, normaal en gereduceerd. Op wat staat die dan bij jou ingesteld?

Laatst bewerkt:
Eens naar het verbruik van december gekeken.
Verwarming: 371 kwh
Warm water: 104 kwh

Dat valt wel mee voor grote vrijstaande woning, in onze vorige woning bouwjaar 2019 halfopen met gasketel zaten we voor dec 2024 aan 1200 kwh gas. Als ik dat even reken met een COP 4 (gemiddeld verwarming en warm water) kom ik op 1900 kwh.

Hier dagverbruik van zondag 4/01, koude dag met wel wat zon, maar wasmachine en droogkast hebben ook veel gedraaid. De piek om 7u is voor het warmwater. Doe ik er misschien beter aan om de boiler constant op temperatuur te houden ipv enkel overdag, of maak ik de tijdspanne net korter (bv. 's middags tot 'savonds) ?

Laatst bewerkt:
Ik heb de cijfers van 2025 eens aan chatgpt gegeven en gevraagd om een grafiek te maken.

Er zijn 2 grafieken.
-Het totaal verbruik van de warmtepomp, inclusief de circulatiepomp
-Het totaal verbruik van de warmtepomp, exclusief de circulatiepomp
Ik heb geen externe pompgroepen, dus de interne circulatiepomp doet al het werk.

De opsplitsing is er gekomen, omdat me opviel dat de Scop van 2025 was gezakt tov 2024. Wat me vreemd leek. Ik had wel verwacht dat het verbruik hoger lag, maar niet dat het rendement lager zou zijn.
Verschil met 2024 is vooral dat ik nu de leefkelder mee verwarm (In 2024 was dit niet voor gans het jaar). Hierdoor is er 70m² aan vvw bijgekomen.
Door de opsplitsing valt het op dat het vooral komt door het meerverbruik van de circulatiepomp, dat het rendement lager ligt en niet zozeer dat de warmtepomp minder heeft gepresteerd.

-L/W warmtepomp.
-Woning: bruto oppervlakte 424m² / beschermd volume 1320m³
-Temperatuur leefruimtes constant 21,5°C

Warmtepomp-2024.png

Warmtepomp-2024-exclusief-circulatiepomp.png

Verbruik-warmtepomp-2025.png

Verbruik-warmtepomp-exclusief-pomp-2025.png

Verbruik-2025.png

Schermafbeelding-2026-01-05-170641.png

Laatst bewerkt:
Zijn er warmtepompen die tot 600-700w kunnen moduleren? Mijn gasketel heeft (minimaal) 7KW vermogen en pendelt zelfs bij deze temperaturen.

Terug
Bovenaan