Warmtepompen

Die stooklijn helling aanpassen doet al wat maar zolang hij op stooklijn (buitentemperatuur) zit zal hij blijven aanvoeren. Als je dat water aan 22° erdoor duwt, dan is het logisch dat je ergens aan 23° binnen zit.

Hierdoor merkt je systeem ook helemaal niet dat je die 23 binnen hebt. Hij blijft immers verdergaan op die stooklijn en dus buitentemp.

Is er niet zo'n instelling als kamertemperatuur ofzo? Die Smart climate is denk ik enkel als je ook effectief die slimme viessmann knoppen hebt staan en dat is bij vvw nutteloos.
Ken niet specifiek iets van Viessman maar op mijn Buderus is dat een simpele instelling om van kamertemperatuur naar stooklijn te gaan en omgekeerd.
Wou wel dat ik zo mijn stooklijn kon instellen maar dat is duidelijk een beperking van ons huidige installatie. Da's manueel werk geweest bij aanvang door installateur.
Heb heel de handleiding eens doorgenomen. Er is de mogelijkheid om constante temperatuur aan te voeren en die staat ingesteld op 40 graden aanvoer en werkt dan niet via die stooklijn. Dit geprobeerd maar hij blijft effectief verwarmen tot hij die 40 graden haalt als aanvoertemp… Verder heb ik geen aanpassingen gevonden om te moduleren op basis van de binnentemperatuur. Ik hoop vooral dat het in de zomer doenbaar blijft binnen met de koelfunctie.

Normaal zou er een parameter moeten zijn waar ge de invloed van uw thermostaat zou kunnen aanpassen.
Standaard staat die op 0.

edit:

Ik denk dat het dit is.

Normaal is uw standaard wenstemperatuur, Gereduceerd is de nachtverlaging (denk ik)

Laatst bewerkt:
Verder heb ik intelligente pompbesturing uitgezet. Geen idee of dit hetgeen is jullie zouden bedoelen met aanpassen aan buitentemp.

Dit staat er als uitleg bij:
Geactiveerd:
Selecteer deze optie wanneer alle ruimtes met Smart Climate componenten zijn uitgerust en een onnodig takten van de verwarmingsinstallatie moet worden verhinderd. De verwarmingscircuitpomp wordt uitgeschakeld wanneer de ruimtes met Smart Climate componenten de gewenste temperatuur hebben bereikt.

Gedeactiveerd

Selecteer deze optie wanneer niet alle ruimtes met Smart Climate componenten zijn uitgerust en je niet wilt dat ze koud worden. De verwarmingscircuitpomp wordt niet uitgeschakeld wanneer de ruimtes, die uitgerust zijn met Smart Climate componenten, de gewenste temperatuur hebben

Ik zou die intelligente pompsturing aanlaten in het tussenseizoen en zomer. Dan valt uw circulatiepomp uit als het warm genoeg is (minder kans op overshoot). In de winter mag die intelligente sturing uit zodat die warm water blijft rondcirculeren. Op die manier koelt de massa van uw huis minder snel af en moet uw wp minder moeite doen om bij te warmen (om de massa warm te houden).
Ook is het in de winter beter om enkel weersafhankelijk te stoken en de thermostaat niet te laten meeregelen om een zo stabiel (en zuinig) mogelijke stookgedrag te hebben.

Hier wordt het dringend tijd dat ik mij verdiep in HA en al die zaken laat automatiseren. Voorlopig doe ik dat nog allemaal manueel...
Maar vooral veel schrik om brokken te maken aangezien ik van programmeren en automatiseren geen kaas gegeten heb.
Verder dan wifi kanalen goed zetten, AP's basic configureren en ne router basic configureren gaat mijn IT kennis niet.

Normaal zou er een parameter moeten zijn waar ge de invloed van uw thermostaat zou kunnen aanpassen.

edit:

Ik denk dat het dit is.

Normaal is uw standaard wenstemperatuur, Gereduceerd is de nachtverlaging (denk ik)
Is dat de handleiding van de Viessmann Vitocal 200-s? Heb ik precies overgelezen dan. Straks thuis eens nakijken. Ondertussen ook eens raad gevraagd bij de firma zelf maar ze konden het niet direct zeggen, werd nog nagevraagd.

Ondanks dat het buiten vandaag minder warm was, was het binnen 23.7 °C... De gevraagde temperatuur was maar 20 °C dus snap niet goed waarom het huis zo warm wordt. Heb hem uiteindelijk op 19 °C gezet maar de aanvoertemperatuur bleef op 25 °C staan op het display.
Hieronder de instellingen die ik teruggevonden heb in de app alsook in het toestel zelf.
Wat doe ik fout?

L4MUFLR.jpeg

txQGbwA

yF8tZet.jpeg

vhSKsAt.jpeg

vhSKsAt.jpeg

xWyTUio.png

xWyTUio.png

awHaqcZ.png

SkCBqGS.png

8gtjjwL.png
Het is binnen bij u 23,7°C, door de zon waarschijnlijk? Warmtepomp doet niks aan de hand van uw foto's.

Compressor staat uit en aanvoertemperatuur + retourstemperatuur is 24°C. Wilt dus zeggen dat die ook niets rond pompt . Die pakt nu gewoon de omgevingstemperatuur aan, hoogstwaarschijnlijk is het 24°C in uw technische ruimte.
Die temperaturen kunnen dan ook nog eens fluctueren, wanneer er een warm water run is geweest.

Laatst bewerkt:
Ja de zon zal zeker een factor meespelen, mits de stooklijn naar beneden te halen en de inclinatie aan te passen is het nu in de namiddag rond de 22 graden geweest maar langzaam tikken we nu terug 22,8 aan. Ben vooral benieuwd naar het effect van de koeling. Als het nu al zo goed kan opwarmen vraag ik me af wat dit in de zomer zal geven. Misschien toch nog snel werk maken om zonwering en airco te voorzien.

Ja de zon zal zeker een factor meespelen, mits de stooklijn naar beneden te halen en de inclinatie aan te passen is het nu in de namiddag rond de 22 graden geweest maar langzaam tikken we nu terug 22,8 aan. Ben vooral benieuwd naar het effect van de koeling. Als het nu al zo goed kan opwarmen vraag ik me af wat dit in de zomer zal geven. Misschien toch nog snel werk maken om zonwering en airco te voorzien.
De vraag is of uw warmtepomp ook effectief aanstond toen? Die vrijdag was het hier ook 23,8°C geworden en de warmtepomp staat uit. De zonwering stond toen bij ons ook uit.

Dus heeft het wel zin om uw stooklijn aan te passen? Binnen een jaar is het winter en staat die verkeerd.

De vraag is of uw warmtepomp ook effectief aanstond toen? Die vrijdag was het hier ook 23,8°C geworden en de warmtepomp staat uit. De zonwering stond toen bij ons ook uit.

Dus heeft het wel zin om uw stooklijn aan te passen? Binnen een jaar is het winter en staat die verkeerd.
Durf het niet met zekerheid te zeggen, ik keek naar die aanvoer- en retourtemperatuur.

edit:

Ik denk dat het dit is.

Je hebt gelijk, via een verborgen menu kan je dit allemaal aanpassen. Kan je normaal niet in maar de technieker heeft nu laten zien hoe ik hierin kan. De waarden zijn aangepast en de stooklijn werd op advies ook anders ingesteld nu. Benieuwd of hij daadwerkelijk nu meer rekening houdt met de binnentemperatuur. De 200A staat nu op 4 (komende van 2) en kan maximaal opgehoogd worden tot 50.

idd... Het kwam uit de service handleiding van de vitotronic 200 (voor installateurs).
standaard kan je daar idd niet aan. Maar ik wist 100% zeker dat er een parameter is waar je de invloed van de thermostaat kon aanpassen.
Je kan ook afwijkingen van de meeste sensoren aanpassen (indien die foutieve waarden weergeven).
Zoals ik al zei: bij viessmann kan je echt heel ver gaan in parameters tweaken en bijregelen. (veel dieper dan vaillant)

Maar ik zou zeker @Bimmer zijn raad niet in de wind slaan. Bij nader inzien is het idd duidelijk op de foto's dat de compressor niet aan staat (uw wp lag dus uit). Als uw wp niet draait is tweaken van uw parameters een beetje nattevingerwerk.

Laatst bewerkt:
Interessante periode nu om de woning beter te leren kennen mbt de opwarming. Vandaag werd het max 23,2 °C. Nu met de 30 graden van een aantal dagen ben ik benieuwd of de woning fel zal opwarmen en of de koeling werkt.
Wanneer springt bij jullie de koeling aan? Ik heb vandaag als experiment de gevraagde temperatuur eens op 16 graden gezet maar de warmtepomp deed niets. Mij werd gezegd dat er altijd een 4-tal graden speling zit tussen de vraagtemperatuur en koelen. Dus gevraagde temperatuur 22 °C dan zal de pomp pas starten met koelen wanneer de binnentemperatuur boven 26 graden is. Vandaar dus eens op 16 graden gezet om te zien of hij zou koelen richting 20 graden. In de app zie ik trouwens ook niets staan over een koelfunctie wat ik wel vreemd vind, op het toestel zelf staat er wel een koelsymbool.

De warmtepomp/airco heeft vandaag voor het eerst gekoeld en wat zag ik deze avond in de kamer van onze dochter? Een plas water. Wat blijkt? Die idioten hebben in de waterafvoer een bocht omhoog gestoken waardoor het water uit de overloop naar buiten, terug naar binnen loopt, in de kamer van onze dochter...
Ik zal morgen foto's nemen. Maar hopelijk is het gewoon omdat de uitloop wat omhoog is geduwd door de pur dat ze gespoten hebben en kan ik de afvoer wat meer naar beneden laten lopen.

Hier is de koeling al wel een paar keer opgesprongen dit jaar. Tot gisteren had ik de delta T tussen verwarmen en koelen op 4 graden staan en temperatuur op 17 graden (sinds het warm genoeg is). Maar aangezien het zo warm ging worden heb ik deze verlaagd naar 3 graden, hierdoor is de koeling gisterenochtend al mooi optijd opgesprongen. Hoogste T overdag was 21.6. Benieuwd wat de rest van het weekend gaat geven.

Wanneer springt bij jullie de koeling aan?
Doorheen het jaar staat de thermostaat bij ons op 23° met verwarming op 0.5° ondertemperatuur en koeling op 1° overtemperatuur. Als er een zo'n warme periode aankomt zet ik de thermostaat van 23° naar 22°.

Gemerkt dat tijdens zo'n warme periode de temperatuur overdag dan stijgt tot ongeveer 23.5° (met als target 22°). De vloerkoeling draait dan meestal dag en nacht en tegen de ochtend is het dan terug 22° in huis.

We hebben een geothermische warmptepomp (passieve koeling dus) en screens op het zuiden. Achteraf gezien hadden we beter ook screens op het westen gestoken maar het is wat het is.

Hier sinds een maand een warmtepomp (thermia), waar we nu dus willen dat hij gaat koelen.

We zien dat de koeling is aangesprongen, maar de aanvoertemperatuur blijft op 23 graden (en de retour), ook al is de gewenste aanvoer 18 graden (zien we ook staan)
Brine naar is 12,4, brine van is 12,2

Het lijkt er dus op dat hij geen warmte onttrekt. Volgens de installateur moeten we geduld hebben, maar hij staat al 2 dagen op dezelfde temperatuur, en binnen loopt het wel ferm op nu..

Ik verwacht er geen wonderen van, maar nu hebben we de indruk dat hij gewoon niets doet. Of ben ik mis?

Hier sinds een maand een warmtepomp (thermia), waar we nu dus willen dat hij gaat koelen.

We zien dat de koeling is aangesprongen, maar de aanvoertemperatuur blijft op 23 graden (en de retour), ook al is de gewenste aanvoer 18 graden (zien we ook staan)
Brine naar is 12,4, brine van is 12,2

Het lijkt er dus op dat hij geen warmte onttrekt. Volgens de installateur moeten we geduld hebben, maar hij staat al 2 dagen op dezelfde temperatuur, en binnen loopt het wel ferm op nu..

Ik verwacht er geen wonderen van, maar nu hebben we de indruk dat hij gewoon niets doet. Of ben ik mis?
Hier ook een Thermia (Calibra eco 8 cool), aanvoertemp gaat hier bijna direct naar 18 wanneer de koeling aanslaat. Lijkt mij idd ook dat er iets niet klopt.

Ga vandaag ook eens omschakelen naar koelen.
Kringen van het eerste verdiep volledig open zetten en de collector van de leefkelder dicht. Collector van de gelijkvloers blijf ik af.

De screens houden het voorlopig aangenaam binnen, maar het koelt buiten precies in de avond minder snel af.

Hier 24 graden binnen. Op zich geen ramp maar krijg met geen enkele vraagtemperatuur de koeling in werking. Toch dinsdag de installateur opnieuw contacteren. Vraag me af of de koelfunctie wel aan staat in de pomp zelf.

Beneden is het hier ook 24 graden. Schuifraam open/dicht/open/dicht/open/dicht.... Terwijl ze perfect binnen en buiten kunnen langs de achterdeur. En de screens naar beneden kunnen blijven dan.Geen wonder dat het stijgt. Dan maar actief koelen met die airco's... Die hebben een hele dag opgestaan boven (op zonne-energie) en daar is het 21 graden. Ze staan ingesteld op 22.

Terug
Bovenaan