Warmtepompen

Eerste keer van het jaar de koeling gebruikt. Actieve koeling warmtepomp L/W, via "vloerverwarming" over gans de woning. Badkamer + leefkelder kringen staan dicht.

Uiteraard niet echt uitdagende condities, maar hield toch de gewenste temperatuur stabiel.

-Paarse lijn is buitentemperatuur
-Blauwe lijn temperatuur binnen
-Boven heb je nog een balk. De gele stukken is het moment dat de koeling werkt.

Koeling werkt uiteraard volledig op zijn eigen en enkel op groene stroom van de zonnepanelen.
Momenteel staat de koeling terug af.

In totaal een 28kWh verbruikt.
Het verbruikt vermogen zat tussen de 600W - 400W, afhankelijk van de modulatie. Het geleverd koelvermogen is dan 4,7Kw - 3,6Kw

Koeling-juni.jpg

Laatst bewerkt:
Same hier. De afgelopen 3 dagen heb ik ze 24/7 aangelaten. Elke dag 10kWh verbruik van de warmtepomp waarvan +-1.5kWh voor SSW want de zoon heeft elke dag in bad gezeten en wij 2x per dag gedouched. En het grootste deel uiteraard door de PV gedekt.

Wij hebben (nog) geen screens en op dagen met veel zon en temperaturen van 30-32°C wordt het hier snel warm. Onze woning is houtskelet, dus weinig massa waardoor het extra snel opwarmt. Het bleef beneden rond de 23.8-24.0°C overdag wat aangenaam is.
Boven bleef het 21.5-22.5°C afhankelijk de hoeveelheid glas op de kamers.

Normaal stuur ik de koeling ook met de zon, maar wij hebben veel glas op het oosten en tegen dat de vloer fris is, is het middag en heeft de zon de ruimte al goed opgewarmt en gaat de temperatuur op hete dagen richting de 25 tot 25.5°C.
Door de koeling 's nachts door te laten lopen, blijft de massa koud en wordt het zo warm niet op de middag. Dus ben tevreden dat we het zo kunnen fris houden voorlopig. Het vermogen zat hier ook de hele tijd rond de 400-500W.

Volgend jaar gaan we wellicht screens laten plaatsen en dan hoop ik icm de vloerkoeling het nog iets beter onder controle te kunnen houden.

Laatst bewerkt:
Same hier. De afgelopen 3 dagen heb ik ze 24/7 aangelaten. Elke dag 10kWh verbruik van de warmtepomp waarvan +-1.5kWh voor SSW want de zoon heeft elke dag in bad gezeten en wij 2x per dag gedouched. En het grootste deel uiteraard door de PV gedekt.

Wij hebben (nog) geen screens en op dagen met veel zon en temperaturen van 30-32°C wordt het hier snel warm. Onze woning is houtskelet, dus weinig massa waardoor het extra snel opwarmt. Het bleef beneden rond de 23.8-24.0°C overdag wat aangenaam is.
Boven bleef het 21.5-22.5°C afhankelijk de hoeveelheid glas op de kamers.

Normaal stuur ik de koeling ook met de zon, maar wij hebben veel glas op het oosten en tegen dat de vloer fris is, is het middag en heeft de zon de ruimte al goed opgewarmt en gaat de temperatuur op hete dagen richting de 25 tot 25.5°C.
Door de koeling 's nachts door te laten lopen, blijft de massa koud en wordt het zo warm niet op de middag. Dus ben tevreden dat we het zo kunnen fris houden voorlopig. Het vermogen zat hier ook de hele tijd rond de 400-500W.

Volgend jaar gaan we wellicht screens laten plaatsen en dan hoop ik icm de vloerkoeling het nog iets beter onder controle te kunnen houden.
Hier hebben wij op de zuidoost en zuidwest gevels screens, buiten de ramen met oversteek.

Bureau is hier op de noordoost gevel, is een ruimte van 13m² met een raam van 3,9m². Daar was ik nog aan het twijfelen om ook een screen te voorzien, maar niet gedaan. Koeling werkt hier max van 07:00 tot 19:30.

Als mijn vriendin thuiswerk heeft en dus werkt in onze bureau, stijgt het vanaf 07:30u tot 11:00 met 1°C, vanaf 11°C begint het dan terug te dalen. (om 11:00 gaat de zon van de raam). Een gordijn helpt niets tegen het opwarmen. Of dat ik nu gordijn open of dicht laat, je ziet geen verschil in de grafiek.
Om 19:30 stopt de koeling, maar blijft de ruimte uiteraard nog verder dalen omdat de massa nog steeds koel is.
In de praktijk heb je dat niet door als de kamer 1°C stijgt op 3,5uur tijd.

Gas is gewoon veel te goedkoop of elektriciteit te duur. Accijns op gas is bijna niks en op elektriciteit is het vrij veel.
Als je daaraan morrelt zal je een warmtepomp interessanter kunnen maken, maar dan krijg je 80% van de bevolking op uw dak wellicht.

Ben eens benieuwd wat ze er aan gaan doen.

En de studie met PV energie maken, zal niet veel verschil geven. Onze warmtepomp verbruik vooral veel energie in december en januari als de PV amper iets opbrengst.
Wij zijn vooral blij met de warmtepomp in de zomer. Dan kunnen we het huis er mee koel houden.

Hier is de warmtepomp ook vooral gekomen omdat we ook iets van koeling wilde voorzien. Hierdoor was het een goedkopere installatie tov gasketel + airco. Je moet dan ook nog een goed geïsoleerde woning hebben om uw rendement voldoende hoog te hebben.

Uiteindelijk is gas "goedkoop".
Het is goedkoop in energiecomponent en vooral het gasnet is een stuk goedkoper. Elektriciteit is duur in energiecomponent en vooral het net is ook nog eens duur. Daar zit het verschil. In heffing zit daar nu niet zodanig groot verschil op.
Het zal bij elektriciteit de komende jaren zeker niet op verbeteren in tegendeel.

Dus ja, ze kunnen de gas kunstmatig duurder maken door bijkomstige accijnzen te heffen. Maar dat vind ik zelf ook een moeilijk oefening.

Tja dan is de verhouding tussen gas en elektriciteit nog steeds hoog.
Zoals het artikel ook laat zien zit de grootste verschil in kost vooral tussen energie en net kosten.

Mijn geval van vorig jaar :
energiekost : 510€
distributiekosten ( op forfaitaire basis) : 253€ -> 229€ ervan komt van de forfaitaire kost van de piek.
taksen -> 93€
transmissiekosten -> 7€
Geen rekening gehouden met de reductie van 300€ wegens terugleververgoeding.
Om de verwarmingskost te berekenen moet ik best ongeveer 75,93% nemen van die kosten. Aangezien mijn warmtepomp 1549kwh heeft verbruikt om 5593kwh warmte te genereren voor mijn verwarming.
-> 656.25€

Als je die kost van die distributiekosten bij elektriciteit voor de helft kan verlagen en die verschuift naar gas. Dan gaat er 115€ af van mijn kost en gaat die bijgeteld moeten worden bij gas. Bij wijze van spreken. Het blijft dat bedrag aangezien die kost onafhankelijk is van mijn verbruik.

Mijn verbruik in kwh voor verwarming was zoals gezegd 5593kwh. Waardoor je dus in het gemiddeld verbruik zit qua taksen. (basicfix voor gemak). Alles boven 5000kwh -> gemiddeld verbruik.
Ik zit in Limburg dus -> distributiekost : 63.23€ op jaarbasis + 1.94cent /kwh bovenop de energieprijs zijnde 6.75cent/kwh + 17.09kwh
Dus totaalkost zou dus (5593 * (0,0194+0.0675) ) 63.23 + 17.09 == 486,0317 + 63.23 + 17,09 -> 566,3517€.

Is goedkoper dan met de warmtepomp. Maar als ik bij die 566.35€ +115€ bijtel en bij die elektriciteitskost 115€ aftel dan helt het over in de richting van de warmtepomp. Ga je daarmee de meerkost terugverdienen in de installatie? Neen.

Maar dat kan je dan weer oplossen dmv de gasketels en dergelijke dan ook al weer een milieuheffing van 50-100% op te doen zodanig dat de installatie ervan niet goedkoper is. Als je dan ook nog gestaag een stijgende milieuheffing in de tijd voorziet dan doe je het nekschot.

Sowieso voor cadeautjes is er nu ook niet echt veel geld. Dus ga je het in plaats van met subsidies moeten oplossen met extra heffingen.
Al reken je u op deze manier rijk. En is het ook niet 100% correct. Maar zo groot is dat gat nu ook weer niet.

Maar dat kan je dan weer oplossen dmv de gasketels en dergelijke dan ook al weer een milieuheffing van 50-100% op te doen zodanig dat de installatie ervan niet goedkoper is. Als je dan ook nog gestaag een stijgende milieuheffing in de tijd voorziet dan doe je het nekschot.

Sowieso voor cadeautjes is er nu ook niet echt veel geld. Dus ga je het in plaats van met subsidies moeten oplossen met extra heffingen.
Al reken je u op deze manier rijk. En is het ook niet 100% correct. Maar zo groot is dat gat nu ook weer niet.

En de 'armere' bevolking die EN niet het geld EN niet het geschikte huis hebben voor een warmtepomp in de kou zetten (letterlijk)? OF die moeten terug naar een houtstoof, want dat is allemaal zo milieuvriendelijk...

Maar zelfs aan 50% taxshift van elektriciteit en gas blijven degene met een goed geisoleerd huis en CV-ketel zich een breuk lachen. Zeker als ze een EV hebben en meer elektriciteit dan gas verbruiken zoals bij mij.

Ik woon nu een jaar in mijn woning en heb 5720 kWh gas verbruikt. Van 10 euro per maand lig ik nu niet bepaald wakker, zeker niet als die aan de elektriciteitskant er toch afgaat. De persoon met oude woning en 25000+kWh verbruik, die zal daar minder mee lachen.

ivm warmtepompen, sowieso bij nieuwbouw verstandiger om dat te kiezen, zodat je ook kan koelen in de zomer. Enkel om te verwarmen gaat een warmtepomp zoals hier al gezegd, (nog) niet goedkoper uitkomt. Maar als je koelen en zonnepanelen kan incalculeren, zal dit wel schelen.

Doorstromers hebben doorgaans een zeer groot vermogen en dan kan die mogelijks niet genoeg terugmoduleren voor een kleine vloeroppervlakte. AL zou een kleine ketel mogelijks ook genoeg warm water kunnen leveren voor 1 tappunt.

Ik weet niet over hoeveel vierkante meter je spreekt, maar als thuis enkel beneden (140m2) of enkel boven (100m2) verwarmd moet worden pendelt de ketel altijd. In de tussenseizoenen pendelt de CV ketel altijd, ook voor de volledige 240m2.
Een kleinere CV ketel met boiler zou voor thuis beter zijn.
Uiteindelijk voor de viessmann vitodens 222 gegaan, die kan het verst terugmoduleren (naar 1.7kw) terwijl de goedkopere vitodens 100w maar tot minimum 3.2kw kan gaan.

Lijkt ook iets meer besturingsmogelijkheden te hebben, niet dat dat zo belangrijk is want hoop een beetje op set and forget.

Laatst bewerkt:
Gaat aardgas kunstmatig duurder maken zodat we het elektriciteitsnet nog wat extra belasten er niet gewoon toe leiden dat ook elektriciteit duurder word ?

En veel gaan we er niet aan hebben, het is niet dat aardgas veel vervuilt lokaal.

Uiteindelijk voor de viessmann vitodens 222 gegaan, die kan het verst terugmoduleren (naar 1.7kw) terwijl de goedkopere vitodens 100w maar tot minimum 3.2kw kan gaan.

Lijkt ook iets meer besturingsmogelijkheden te hebben, niet dat dat zo belangrijk is want hoop een beetje op set and forget.

Ik had een vitodens 200 in mijn vorige woning. Na 2 weken stond de stooklijn goed (heel laag) met ruimtecompensatie. Nooit meer aangeweest in de jaren daarna.
Hier heb ik een Vaillant, na aanpassen stooklijn (stond zeer hoog) en terugschroeven van de pompen ben ik daar ook nietmeer aangeweest.

Vind beide zeer stille CV ketels, wat toch niet onbelangrijk is.

Gaat aardgas kunstmatig duurder maken zodat we het elektriciteitsnet nog wat extra belasten er niet gewoon toe leiden dat ook elektriciteit duurder word ?

En veel gaan we er niet aan hebben, het is niet dat aardgas veel vervuilt lokaal.

Ik denk dat je sowieso mag verwachten dat we meer voor de elektriciteit gaan moeten betalen omdat de vraag waarschijnlijk groter gaat zijn dan het aanbod . ;) (ze zijn nu al aan het panikeren en dan rijden we niet allemaal elektrisch of laten zowel in de zomer als in de winter een warmtepomp draaien . ;) )

Ik ben aan het kijken. Voor lucht lucht warmtepompen.
Voor ik een 3 tal bedrijven laat komen voor offertes, welke merken van lucht lucht warmtepompen raden jullie me aan of af?
Ik kom Daikin, LG, bosh, Samsung ,.. tegen of is er niet veel verschil meer en zijn ze nu allemaal goed/deftig?

In onze nieuwbouw wordt in september een Arotherm Split 75/5 gezet met Unitower. Ik lees nu dat er dit najaar blijkbaar een nieuwe versie komt, de Split Plus. Ik vind echter weinig info over wat er anders is, behalve hier. De moeite om te wachten volgens jullie?

Beetje geprutst aan de instellingen van onze Viessmann geothermische warmtepomp. Onze passieve koeling springt nu véél sneller en langer op in plaats van met de standaard instellingen pas na langere tijd op de echt warme dagen met 25+ C. Kwestie van in de zomer wat meer warmte in de bron te steken om hopelijk in de winter terug deels terug te kunnen gebruiken.

Wel stom dat er blijkbaar een vaste regel in de controle unit staat dat de (over 3 uur gemiddeld) buitentemperatuur (een instelbare waarde >= 1) hoger moet zijn dan de ingestelde temperatuur alvorens die koeling aan springt. Zou die graag zuiver laten werken op de binnentemperatuur, ongeacht hoe warm (of koud) het buiten is.

Koelen als het buiten kouder is kan ook gewoon old-school door ramen open te zetten maar hou die 's avonds liever toe om geen muggen binnen te krijgen want (nog) geen muggenramen. En om de geothermische bron dus niet uit te putten door er 's zomers terug warmte in te steken. Voor het elektriciteitsverbruik van 2 gemoduleerde circulatiepompen moet ik het alleszins niet laten.

In onze nieuwbouw wordt in september een Arotherm Split 75/5 gezet met Unitower. Ik lees nu dat er dit najaar blijkbaar een nieuwe versie komt, de Split Plus. Ik vind echter weinig info over wat er anders is, behalve hier. De moeite om te wachten volgens jullie?
Zou ik ook wel willen weten, hier wordt dezelfde warmtepomp gezet maar met aparte boiler.

Op het eerste zicht is het koelmiddel verschillend, R32 ipv R410a. Elders lees ik dat R410a vanaf 2025 niet meer is toegelaten.
Ik heb de vraag alvast eens aan mijn installateur gesteld. Ik zal zijn antwoord hier ook delen.

Laatst bewerkt:
De nieuwe is op R32 gas dus dat lijkt me wel de betere keuze. Maar verder is er inderdaad nog niet veel over te vinden.

Terug
Bovenaan