Warmtepompen

@Bimmer nu is het hier wel overal minstens 22 °C met beneden een Ta van 29 °C en boven 30 °C.
Eigenlijk zou het nu terug wat moeten afkoelen buiten zodat ik kan zien hoe ver ik loop met die lagere Ta.

Laatst bewerkt:
@Bimmer nu is het hier wel overal minstens 22 °C met beneden een Ta van 29 °C en boven 30 °C.
Eigenlijk zou het nu terug wat moeten afkoelen buiten zodat ik kan zien hoe ver ik loop met die lagere Ta.
De bedoeling is dan zeker dat je de vloer constant op temperatuur houd. Dus laat die warmtepomp draaien. Het is beter dat hem 2000W afgeeft op 24uur ipv 4000W op 12 uur. Optie 1 zorgt dus voor een langere aanvoertemperatuur. Wat ook gaat helpen voor de defrost.

Zoals je zei kun je dat dan eventueel wel doen door de thermostaat op 26°C te zetten. Met een correcte stooklijn zou het normaal toch niet warmer mogen worden.
Alleen wel zien dat de thermostaat geen invloed heeft op de stooklijn.

Hier eigenlijk geen problemen met mijn Vaillant warmtepomp (water-water). Stooklijn op 0,2 en we stoken vlot tot 21.5 °C. Na dit topic eens gelezen te hebben ben ik eens andere parameters gaan nakijken en eentje was toch opvallend namelijk de retourtemperatuur. De aanvoertemperatuur bedraagt 25°C en de retourtemperatuur 24.2°C. Is dat niet een te laag verschil? Precies alsof er te weinig afgifte is. Die flowmeters staan allemaal aangedraaid tot het minimum zie ik (0,5 L/min).

Hier eigenlijk geen problemen met mijn Vaillant warmtepomp (water-water). Stooklijn op 0,2 en we stoken vlot tot 21.5 °C. Na dit topic eens gelezen te hebben ben ik eens andere parameters gaan nakijken en eentje was toch opvallend namelijk de retourtemperatuur. De aanvoertemperatuur bedraagt 25°C en de retourtemperatuur 24.2°C. Is dat niet een te laag verschil? Precies alsof er te weinig afgifte is. Die flowmeters staan allemaal aangedraaid tot het minimum zie ik (0,5 L/min).
Dat verschil is inderdaad zeer laag. Het was een momentopname?
Het kan dan zijn dat er net een aanpassing was.
Bv de aanvoertemperatuur dat verlaagd werd, dan is de vloer nog warm van ervoor.

Hier is het momenteel aanvoertemperatuur 26°C en retour 23,6°C.

Zijn er mensen die een module/printplaat voor passieve koeling hebben laten bijplaatsen in hun warmtepomp?
Wij kozen destijds voor de versie zonder koeling. De installateur komt nu binnenkort langs om te bekijken wat mogelijk is.
Onze collectoren staan momenteel (perfect) ingeregeld per ruimte voor het stookseizoen. Buitenvoeler en thermostaat living combo. Werkt perfect.

Hoe werkt zoiets in de praktijk bij koeling? Ga ik nu manueel alle collectoren maximaal moeten opendraaien om optimale koeling te krijgen via de vloerverwarming? Is hier een speciale sturing voor?

Dat verschil is inderdaad zeer laag. Het was een momentopname?
Het kan dan zijn dat er net een aanpassing was.
Bv de aanvoertemperatuur dat verlaagd werd, dan is de vloer nog warm van ervoor.

Hier is het momenteel aanvoertemperatuur 26°C en retour 23,6°C.
Zal inderdaad zo zijn geweest. Hij is nu aan het verwarmen en nu is de aanvoertemperatuur 32°C en de retour 26°C. Nu weer een groot temperatuursverschil. Lijkt me wel dat dit dan een meer realistisch verschil is. Alleen dan wel bizar dat hij een een aanvoertemperatuur aanhoudt van 32°C. Op de stooklijn lees ik af dat die aanvoertemperatuur normaal pas wordt aangehouden bij - 10°C.

Zal inderdaad zo zijn geweest. Hij is nu aan het verwarmen en nu is de aanvoertemperatuur 32°C en de retour 26°C. Nu weer een groot temperatuursverschil. Lijkt me wel dat dit dan een meer realistisch verschil is. Alleen dan wel bizar dat hij een een aanvoertemperatuur aanhoudt van 32°C. Op de stooklijn lees ik af dat die aanvoertemperatuur normaal pas wordt aangehouden bij - 10°C.
Het kan nu zijn dat die net is opgestart en dan een overshoot heeft. Normaal zal die dan naar beneden moeten moduleren. Als je een modulerende pomp hebt.

Daarmee is voor opvolging grafieken wel handig.

Je kunt eventueel in de instellingen eens zien wat de target temperatuur is.

Laatst bewerkt:
Zijn er mensen die een module/printplaat voor passieve koeling hebben laten bijplaatsen in hun warmtepomp?
Wij kozen destijds voor de versie zonder koeling. De installateur komt nu binnenkort langs om te bekijken wat mogelijk is.
Onze collectoren staan momenteel (perfect) ingeregeld per ruimte voor het stookseizoen. Buitenvoeler en thermostaat living combo. Werkt perfect.

Hoe werkt zoiets in de praktijk bij koeling? Ga ik nu manueel alle collectoren maximaal moeten opendraaien om optimale koeling te krijgen via de vloerverwarming? Is hier een speciale sturing voor?
Ik draai die manueel bij.

De gelijkvloers blijf ik af. Deze blijven dus op 1,5L/min staan.

Het eerste verdiep vraagt niet veel warmte bij ons, dus daar zijn de kringen tijdens het verwarmen sterker geknepen. Bij koeling wil ik daar net meer koeling, dus die draai ik volledig open.
Badkamer kring is de enigste kring die volledig open staat tijdens het verwarmen, bij koeling zet ik die volledig dicht.

Het kan nu zijn dat die net is opgestart en dan een overshoot heeft. Normaal zal die dan naar beneden moeten moduleren. Als je een modulerende pomp hebt.

Daarmee is voor opvolging grafieken wel handig.

Je kunt eventueel in de instellingen eens zien wat de target temperatuur is.

De aanvoertemperatuur kan ik via de app / home-assistant uitlezen. De retourtemperatuur is helaas een ander verhaal daarvoor moet ik echt naar de warmtepomp gaan en het installateursmenu openen.

Ben juist ook eens naar de flowmeters gaan kijken. Die oranje schijfjes zitten helemaal vanboven op 0,5L/min. Vreemd. Helaas heb ik nog geen plannen gekregen om te checken hoelang elke leiding is en welke flowmeters met welke kamer overeenkomt :(

Ik kan nergens Tr aflezen, Enkel Ta van buffervat, Binnenunit, en beide pompgroepen.
Met een Flir warmtecamera kan ik de Tr wel bekijken. Maar ik heb de indruk dat die nogal durft afwijken. Tussen 2 calibratiecyclussen door kan er toch een verschil van 1°C zitten. Heb ondertussen wel begrepen dat de Aanvoertemp van de wp hoger ligt dat de Aanvoertemp van het buffervat (wat duidelijk slecht is voor het rendement).

Misschien moet ik mij ook eens verdiepen in die home assistant.
Buiten een unmanaged switch plaatsen en mijn wifikanalen spreiden heb ik echter van IT bitter weinig kaas gegeten, laat staan domotica.
Het zou wel alles veel overzichtelijker maken ivgl met de P1 meter waar ik het nu mee moet doen.

Laatst bewerkt:
Ik kan nergens Tr aflezen, Enkel Ta van buffervat, Binnenunit, en beide pompgroepen.
Met een Flir warmtecamera kan ik de Tr wel bekijken. Maar ik heb de indruk dat die nogal durft afwijken. Tussen 2 calibratiecyclussen door kan er toch een verschil van 1°C zitten. Heb ondertussen wel begrepen dat de Aanvoertemp van de wp hoger ligt dat de Aanvoertemp van het buffervat (wat duidelijk slecht is voor het rendement).

Misschien moet ik mij ook eens verdiepen in die home assistant.
Buiten een unmanged switch plaatsen en mijn wifikanalen spreiden heb ik echter van IT bitter weinig kaas gegeten, laat staan domotica.
Het zou wel alles veel overzichtelijker maken ivgl met de P1 meter waar ik het nu mee moet doen.
Ik heb een ebus adapter hier gehaald: https://adapter.ebusd.eu/v5-c6/ Ik heb de V5 adapter. De C6 is nieuw zie ik, maar geen idee wat er anders is buiten de USB-C aansluiting.

En dan ebusd en mqtt opgezet in Home Assistant. Ik moet zeggen dat het wel prullen was om alles werkend te krijgen.

Ik heb de stooklijnen voor beide zones gelijk gezet. Het is buiten 11 °C en alles wordt hier op temperatuur gehouden met een Ta van 28 °C. Mijn buffervat en de pompgroepen zorgen toch nog altijd voor een verlies van minstens 1 °C op de Ta tussen de WP en de kringen, eigenlijk meer miserie dan deugd van die opstelling.

Vroeger warmden de ruimten nu snel op en sloeg de thermostaat af, waardoor 's avonds als het weer afkoelde de WP weer alles op gang moest trekken.

@Bimmer bij welke buitentemperatuur laat jij de WP compleet uit gaan?

Zoals ik het nu begrijp, draait de warmtepomp op dit moment stabiel. Wanneer het kouder is, krijg je problemen.

Laat dan eens een grafiek zien van de voorbije 24 uur en eentje van 24 uur als het buiten rond de 0°C was.

Mss is het in u geval ook niet slecht om te werken met 100% WAR. Zeker tijdens koudere periodes.
Ik heb op mijn warmtepomp een eigen logica gemaakt. Als het buiten kouder is dan 6°C, is het ook 100% WAR. Boven de 6°C, moet het 6uur lang +0,5°C gewenste waarde zijn om mijn warmtepomp te laten stoppen.

Ik merk dan vooral op dat de warmtepomp zo stabieler blijft draaien en minder piek vermogen nodig heeft. Wat ook logisch is.
Het is ook niet zo dat het dan binnen te warm wordt door de warmtepomp. Anders staat de stooklijn niet goed.

Als de binnentemperatuur hier stijgt, komt dat door externe zaken (koken,zon,….). Dus temperatuur zou toch blijven stijgen. Het is wel zo dat in de nacht de temperatuur niet snel daalt als het buiten +6°C, hiervoor laat ik de warmtepomp dan wel stoppen om sneller terug op de gewenste temperatuur te komen. Onder de 6°C daalt de temperatuur wel voldoende in de nacht naar de gewenste waarde, daarom laat ik de warmtepomp niet stoppen.
Ik heb daar ook last van. Ik laat graag de kamerthermostaat ingrijpen zodat de verwarming afslaat in het tussen seizoen zodat het niet te warm wordt in huis.
Maar als de temperatuur onder de 4°C valt, ga ik 100% WAR stoken. Anders kan ik hebben dat bij het minste beetje zon de verwarming uitgaat overdag en dan gaat ze pas aan tegen dat het donker is. Met als gevolg dat ik m'n warmte kwijt ben ik de massa, de warmtepomp staat te stampen en het 's avonds eerst afkoelt in huis voordat het opwarmt.

Ik heb zelfs eens gehad vorig jaar dat het -2°C was en zonnig. De warmtepomp slaat af, massa koelt af, de zon gaat onder en 's nachts wou die de hele tijd aan 100% werken en vroor die dicht. 24h later waren we 1°C kwijt in huis en wou de warmtepomp de hele tijd naar 50°C springen om te compenseren, maar die vroor zichzelf dicht.

Nu ik 100% WAR draai bij 4°C en lager, draait de warmtepomp veel rustiger en heb ik geen temperatuur verlies meer gehad.

Ik denk dat dit voor @808 State ook kan helpen.

Ik heb de stooklijnen voor beide zones gelijk gezet. Het is buiten 11 °C en alles wordt hier op temperatuur gehouden met een Ta van 28 °C. Mijn buffervat en de pompgroepen zorgen toch nog altijd voor een verlies van minstens 1 °C op de Ta tussen de WP en de kringen, eigenlijk meer miserie dan deugd van die opstelling.

Vroeger warmden de ruimten nu snel op en sloeg de thermostaat af, waardoor 's avonds als het weer afkoelde de WP weer alles op gang moest trekken.

@Bimmer bij welke buitentemperatuur laat jij de WP compleet uit gaan?
Je gaat altijd wel een veschil hebben door uw buffervat. Maar Ik vind 1°C zeer goed meevallen.
Ook rekening houden dat je nog met afrondingen zit en verschillende "ijkpunten" van de metingen.

Het belangrijkste is vooral in begin de correcte stooklijn zoeken. Als je zegt dat je vroeger te snel op temperatuur kwam, waardoor de warmtepomp afsloeg en nadien terug moest opspringen. Dan zit je niet correct.
Je bent nu wel de juiste kant op aan het gaan, als ik u zo hoor.
Wel rekening houden nu met de zon. De woning warmt hierdoor ook wat op waardoor je misschien foutief kunt denken om de stooklijn wat te verlagen.

Ik zal mijn sturing proberen zo beknopt mogelijk uit te leggen. :D
(Kort antwoord: Mijn schakelpunt is 6°C buitentemperatuur. Erboven laat ik die stoppen, eronder blijft die gaan)

-Fabrikant sturing:
Mijn warmtepomp kan eigenlijk nooit stoppen door de thermostaat,. Die kijkt enkel en alleen naar aanvoerstreeftemperatuur en daar werkt die naar.
Of het nu binnen 23°C en ik vraag 18°C, dan blijft die gaan. De aan/uit hysteresis zal de pomp wel eens tijdelijk doen stoppen.
Als ik aan mijn thermostaat draait en zet deze hoger, dan verschuift de stooklijn enkel.
Als ik die wil afzetten moet ik dus de thermostaat zodanig verlagen dat die aanvoerstreeftemperatuur voldoende zakt, zodat die lager is dan de temperatuur in de ruimte waar die meet.

-Eigen gemaakte logica.
Ik merkte op, als mijn warmtepomp bleef draaien, ondanks het te warm was binnen door bv de zon, dat de woning niet echt warmer werd.
Maar deze koelde niet snel af tijdens de nacht. Als het dan dagen aan een stuk zon was, kon het wel zijn dat het warmer werd binnen. Omdat ik 21,5°C vraag en de zon warmde op tot 23°C, maar in de nacht koelde het dan maar af tot 22°C. Dag nadien warmde de zon de woning op tot 24°C en koelde het maar af tot 22,5°C. En zo verder.

Dus heb ik een logica in Loxone gemaakt dat als het buiten >6°C is en het is langer dan 6uur +0,5°C gewenste temperatuur. Dat ik mijn thermostaat naar 5°C breng. Hierdoor verlaagt mijn aanvoerstreeftemperatuur naar 14°C , waardoor de warmtepomp stopt en niet meer zal starten.
Wanneer het binnen dan terug de gewenste temperatuur is (volgens de thermostaat), springt de thermostaat er terug naar. Hierdoor verhoogt die de aanvoerstreeftemperatuur en start die terug op.

Als het buiten langer dan 12uur <6°C, dan springt die naar zijn eigen sturing (van de fabrikant), mijn logica valt dus weg. Dat is eigenlijk 100% WAR gestuurd.
Anders als het buiten bv 0°C is en binnen warmt het op door externe zaken. Dan kan het goed zijn dat die warmtepomp de helft van de dag stil ligt, hierdoor koelt de massa af. Als die dan terug opstart moet ik er meer energie insteken--> hogere aanvoertemperatuur --> sneller en meer defrost. Ik moet evenveel energie op een korte tijd terug in de woning pompen, terwijl die er anders bijna 24uur de tijd voor krijgt. Dan hou ik die liever op temperatuur, zo geef ik pakt 4kW aan energie ipv dat die uren aan een stuk 6kW moet afgeven. Tijdens die nachten koel het ook snel genoeg terug af, zodat het terug naar de gewenste temperatuur gaat.

Laatst bewerkt:
Het is nu wel kutweer om iets in te regelen. Van koud naar voor de winter zeer warm.
Mijn gasketel had vandaag moeite met de aanvoertemperatuur laag genoeg te houden (kringen vragen 25 boven en 27 beneden), de watertemp dat uit de ketel komt is minimaal 29 graden, die kan niet lager moduleren dan dat.

Als ik dag en nacht zou verwarmen, dan is de massa nooit koud genoeg om lang aan een stuk te kunnen verwarmen omdat de aanvoertemp constant te hoog zou gaan en het pingelen in de hand werkt. De CV ketel heeft nog nooit meer dan 8h op een dag aangestaan deze winter. Meestal stook ik in 1 blok per dag.

Het is nu wel kutweer om iets in te regelen. Van koud naar voor de winter zeer warm.
Mijn gasketel had vandaag moeite met de aanvoertemperatuur laag genoeg te houden (kringen vragen 25 boven en 27 beneden), de watertemp dat uit de ketel komt is minimaal 29 graden, die kan niet lager moduleren dan dat.

Als ik dag en nacht zou verwarmen, dan is de massa nooit koud genoeg om lang aan een stuk te kunnen verwarmen omdat de aanvoertemp constant te hoog zou gaan en het pingelen in de hand werkt. De CV ketel heeft nog nooit meer dan 8h op een dag aangestaan deze winter. Meestal stook ik in 1 blok per dag.
Daarmee dat ik het niet erg vind dat als het buiten +6°C is dat die eens een tijd stil ligt. Zeker bij deze temperaturen zal die toch af en toe eens stoppen, omdat de laagste modulatie nog teveel is.
Wat ook geen ramp is.

Als ik kijk naar de voorbije 24 uur is de warmtepomp ook voor anderhalf uur gestopt omdat hem niet verder kon terug moduleren.
Aanvoerstreeftemperatuur is gezakt naar 25°C. Bij de laagste modulatie draaide hem tegen 225W en levert 1550W. Is dan een COP van 6,9.
Je ziet ook dat de leefruimte temperatuur naar boven gaat door de zon.

Schermafbeelding-2025-01-27-154601.png

Ik heb een 'gebrekkig' systeem met een COP <1, maar aan de andere kant is gas dirtcheap.
Zonder enige investering in hernieuwbare energie kost mijn huis verwarming (voorlopig) <500 euro/jaar.

Ik moet daar wat quirks bijnemen, zoals in blokken verwarmen. Hier staat ruimtecompensatie dus wel altijd aan, omdat het systeem anders maar halfslachtig werkt. Aan de ene kant krijg je de aanvoertemp niet laag genoeg om 24/24h te verwarmen, aan de andere kant zou op volledig WAR het onnoemelijk warm worden.

Ik leer hier vooral bij omdat ook ik ooit aan een lucht/water warmtepomp zal moeten.

Laatst bewerkt:
Hier alles nog altijd op temperatuur met een Ta tussen de 28 °C en 29,5 °C. Verbruik van de WP ligt tussen de 600 en 900 W de hele tijd. De komende dagen wordt het wat frisser dus dat wordt een eerste test.

Ze draait nu zo zuinig als kan, en gisteren was er ook redelijk wat zon, toch blijft het totaalplaatje van kosten aan elektrisch verbruik aan de hoge kant.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan