lookoutordie
Member
Ik kan het moeilijk vergelijken. Op dit moment zit ik met een appartement van 140 m2 en verbruiken we 5200kWh aan gas. De woning die we op het oog hebben heeft 290 m2 aan bewoonbare oppervlakte. Deze pomp zal toch ruim voldoende zijn om het warm te krijgen binnen in huis neem ik aan? Geen idee van COP, zijn termen die ik nooit gebruikt heb tot nu toe gezien de huidige woning met gas.Ik heb boven ook ventilo's staan, 2 circuits met eigen thermostaat en een mengfles. Ideaal is het niet, maar mijn COP en rendement is eigenlijk nog zeer goed.
Ik heb stooklijn zeer laag gezet voor de ventilo's en de minimum temperatuur op 30°C. In praktijk moet het al serieus vriezen eer die boven de 30°C gaan.
Mocht ik het opnieuw doen, dan had ik overal vloerverwarming en 1 thermostaat. Helaas wat het budget niet voorhanden toen we gestart zijn en is pas achteraf extra budget vrij gekomen en zijn we dan overgeschakeld naar warmtepomp. Maar liever wat we nu hebben, dan een gas installatie. Het comfort in de zomer is zoveel aangenamer met de koeling in huis.
@lookoutordie Ik heb een Vaillant 75/5. Vorig jaar hebben we 1300kWh verstookt voor verwarming en een goeie 400kWh voor SSW. COP voor verwarming zat op 5.05 geloof ik en SWW 3.54. Ons EPC is -36, maar is weinig zeggend.
Nu boven in de slaapkamers hoeft het niet heel warm te zijn. Badkamer is aparte te sturen maar als er eens een kamer warmer gestookt moet worden, moet dit wel kunnen.
Laat ik de vraag misschien ook anders stellen. Zou je een aankoop niet doen omdat dit systeem er op zit?
.