Warmtepompen

Ik heb boven ook ventilo's staan, 2 circuits met eigen thermostaat en een mengfles. Ideaal is het niet, maar mijn COP en rendement is eigenlijk nog zeer goed.
Ik heb stooklijn zeer laag gezet voor de ventilo's en de minimum temperatuur op 30°C. In praktijk moet het al serieus vriezen eer die boven de 30°C gaan.

Mocht ik het opnieuw doen, dan had ik overal vloerverwarming en 1 thermostaat. Helaas wat het budget niet voorhanden toen we gestart zijn en is pas achteraf extra budget vrij gekomen en zijn we dan overgeschakeld naar warmtepomp. Maar liever wat we nu hebben, dan een gas installatie. Het comfort in de zomer is zoveel aangenamer met de koeling in huis.

@lookoutordie Ik heb een Vaillant 75/5. Vorig jaar hebben we 1300kWh verstookt voor verwarming en een goeie 400kWh voor SSW. COP voor verwarming zat op 5.05 geloof ik en SWW 3.54. Ons EPC is -36, maar is weinig zeggend.
Ik kan het moeilijk vergelijken. Op dit moment zit ik met een appartement van 140 m2 en verbruiken we 5200kWh aan gas. De woning die we op het oog hebben heeft 290 m2 aan bewoonbare oppervlakte. Deze pomp zal toch ruim voldoende zijn om het warm te krijgen binnen in huis neem ik aan? Geen idee van COP, zijn termen die ik nooit gebruikt heb tot nu toe gezien de huidige woning met gas.

Nu boven in de slaapkamers hoeft het niet heel warm te zijn. Badkamer is aparte te sturen maar als er eens een kamer warmer gestookt moet worden, moet dit wel kunnen.

Laat ik de vraag misschien ook anders stellen. Zou je een aankoop niet doen omdat dit systeem er op zit?

Ik kan het moeilijk vergelijken. Op dit moment zit ik met een appartement van 140 m2 en verbruiken we 5200kWh aan gas. De woning die we op het oog hebben heeft 290 m2 aan bewoonbare oppervlakte. Deze pomp zal toch ruim voldoende zijn om het warm te krijgen binnen in huis neem ik aan? Geen idee van COP, zijn termen die ik nooit gebruikt heb tot nu toe gezien de huidige woning met gas.

Nu boven in de slaapkamers hoeft het niet heel warm te zijn. Badkamer is aparte te sturen maar als er eens een kamer warmer gestookt moet worden, moet dit wel kunnen.

Laat ik de vraag misschien ook anders stellen. Zou je een aankoop niet doen omdat dit systeem er op zit?
Met een 125/5 ga je geen kou hebben. Onze 75/5 is al ruim te gerekend voor 235m2.
Bij ons is het 21.5°C in de living en 22.5°C in de badkamer. Dat houden we 24/7 aan. Op onze kamer verwarmen we enkel als het stevig vriest. 't is daar meestal warm omdat de deur op een kier staat voor de kat. Op de kamer van de zoon staat de verwarming lichtjes open zodat het daar 19.5°C blijft. De ventilators staan trouwens overal uit, behalve in de badkamer en bureau waar het 22.5°C moet worden. En met 30°C aanvoer gaat dat prima.

Gewoon uw ventilo's 1x afregelen met de kraan en er dan afblijven eens het goed staat.

Zo een evenwichtsfles is dat nodig met een buffervat?
Anders denk ik dat dit nog een fout is in ons systeem 🙄.
Wij hebben een parallel buffervat en een gewone verdeler onder de pompgroepen. Ik kan daar echter niet de druk van aflezen. Enkel de druk op het expansievat zelf (stabiel 1.3 bar).

Het zou zomaar de zoveelste onaangename verrassing zijn in ons avontuur. Raakt wel opgelost, langzaam maar zeker...

Laatst bewerkt:
Oké dat stelt me al meer gerust, heb nu het verbruik opgevraagd en zal dan eens zien of dit realistisch is.

Edit: verbruik van 2024 zit rond 5000 kWh om de woning op 18 graden te houden.

Laatst bewerkt:
Zo een evenwichtsfles is dat nodig met een buffervat?
Anders denk ik dat dit nog een fout is in ons systeem 🙄.
Wij hebben een parallel buffervat en een gewone verdeler onder de pompgroepen. Ik kan daar echter niet de druk van aflezen. Enkel de druk op het expansievat zelf (stabiel 1.3 bar).

Het zou zomaar de zoveelste onaangename verrassing zijn in ons avontuur. Raakt wel opgelost, langzaam maar zeker...
Een evenwichtsfles is nodig om de een lagere temperatuur in de vloer te kunnen sturen dan in de ventilo's. Allé, nodig... Dat is bij ons zo gedaan. Die ventilo's stonden op 40 of 45°C geloof ik. Terwijl 30°C ook prima werkt. En minder zou ook werken want die venitilo's springen springen maar 20min per uur op ofzo.

Met een parallel buffervat heb je dat niet nodig, want je mengt daar al genoeg met de nodige verliezen. Het voordeel dat je nog hebt met een evenwichtsfles, is dat je op 1 circuit alvast een direct aanvoer uit de warmtepomp hebt en geen mening hebt. Enkel op mijn vloer verwarming zit mening, maar gelukkig is dat minimaal. Ik stook eigenlijk altijd tussen de 26-30C TA zolang het niet onder de -3°C gaat.
Oké dat stelt me al meer gerust, heb nu het verbruik opgevraagd en zal dan eens zien of dit realistisch is.

Edit: verbruik van 2024 zit rond 5000 kWh om de woning op 18 graden te houden.
Is dat 5000kWh puur voor verwarming? Want das best veel vind ik. Of is het geen nieuwbouw?

Dat is denk ik het beste wat je kunt doen. Het zou dan nog leuk zijn moesten ze het verbruik apart weten, woning en warmtepomp. Het kan perfect zijn dat het zeer zuinige mensen zijn voor de rest of net niet. Dat geeft dan ook een vertekend beeld.

Een vraag zoals: "Iemand een idee naar verbruik van een lucht-water warmtepomp (Vaillant Arotherm VWL 125/5)?". Is veel te open.
Uiteindelijk levert een verwarmingsinstallatie, in dit geval dus de warmtepomp, het vermogen dat uw woning vraagt. Is dus voor elke woning anders. Kan ook perfect mogelijk zijn dat het voor elk gezin anders is, in dezelfde woning.

Daarmee hoor je vaker dat mensen hun scop/cop geven en dan best icm hun stooklijn. Dat geeft al een iets beter beeld in mijn ogen.
Als je dan bv uw appartement neemt en ergens anders een warmtepomp met een gelijkaardige stooklijn en die haalt een SCOP 5. Dan kun je stellen dat moest uw appartement een warmtepomp hebben dat het +/- 1040kWh verbruikt (5200kWh/5).

Een evenwichtsfles is nodig om de een lagere temperatuur in de vloer te kunnen sturen dan in de ventilo's. Allé, nodig... Dat is bij ons zo gedaan. Die ventilo's stonden op 40 of 45°C geloof ik. Terwijl 30°C ook prima werkt. En minder zou ook werken want die venitilo's springen springen maar 20min per uur op ofzo.

Met een parallel buffervat heb je dat niet nodig, want je mengt daar al genoeg met de nodige verliezen. Het voordeel dat je nog hebt met een evenwichtsfles, is dat je op 1 circuit alvast een direct aanvoer uit de warmtepomp hebt en geen mening hebt. Enkel op mijn vloer verwarming zit mening, maar gelukkig is dat minimaal. Ik stook eigenlijk altijd tussen de 26-30C TA zolang het niet onder de -3°C gaat.

Is dat 5000kWh puur voor verwarming? Want das best veel vind ik. Of is het geen nieuwbouw?
Puur verwarming ja op 18 graden, nog niet in gewoond. Staat leeg dus. Ouder huis dat volledig gestript is en gerenoveerd naar EPC 26.

Is het zeker dat hij/zij het verbruik heeft afgelezen en niet het geleverde energie. :unsure:

Is anders wel zeer pittig.
Is uitlezing van de digitale meter. Dus reëel verbruik van de woning. Geen warm water, nog niemand die er in woont. Wij zouden de eerste eigenaars kunnen worden. 290m2, de woonkamer staat nu in verbinding met 1e en 2e verdieping via een traphal. Hier zouden we nog een glazen deur plaatsen vooral voor geluid maar dus ook warmte lijkt me nuttig.

Is uitlezing van de digitale meter. Dus reëel verbruik van de woning. Geen warm water, nog niemand die er in woont. Wij zouden de eerste eigenaars kunnen worden. 290m2, de woonkamer staat nu in verbinding met 1e en 2e verdieping via een traphal. Hier zouden we nog een glazen deur plaatsen vooral voor geluid maar dus ook warmte lijkt me nuttig.
Das zeer pittig hoor. Ik ben ook bijna zeker dat die boiler elke 1-2 dagen wordt opgewarmd om de stilstands verliezen te compenseren en dan nog een wekelijkse legionella run. De installateur gaat dat niet afzetten. Dat was bij ons ook zo. Ben dat zelf gaan afzetten zolang we er niet woonden.

Wij hebben een open trap in de living en dan nog eens een open trap naar zolder. De warmte van onze living stijgt dus tot op zolder, maar daar hebben we geen last van. Alles is goed geisoleerd en een deur plaatsen zou weinig uithalen denk ik.

Kunt ge daar nog eens terug naar toe en vragen naar het specifiek verbruik van de warmtepomp? Dat is ergens wel af te lezen denk ik. Zou eens moeten zoeken waar precies, want ben gewoon van alles in HA te trekken.

Das zeer pittig hoor. Ik ben ook bijna zeker dat die boiler elke 1-2 dagen wordt opgewarmd om de stilstands verliezen te compenseren en dan nog een wekelijkse legionella run. De installateur gaat dat niet afzetten. Dat was bij ons ook zo. Ben dat zelf gaan afzetten zolang we er niet woonden.

Wij hebben een open trap in de living en dan nog eens een open trap naar zolder. De warmte van onze living stijgt dus tot op zolder, maar daar hebben we geen last van. Alles is goed geisoleerd en een deur plaatsen zou weinig uithalen denk ik.

Kunt ge daar nog eens terug naar toe en vragen naar het specifiek verbruik van de warmtepomp? Dat is ergens wel af te lezen denk ik. Zou eens moeten zoeken waar precies, want ben gewoon van alles in HA te trekken.
Ik ben leek op vlak van dergelijke technieken. Het water wordt ook warm door de warmtepomp of is dat hetzelfde als een elektrische boiler? En het is diezelfde boiler die de aanvoer geeft voor de convectoren en vloerverwarming?
Als je weet waar je ergens op de warmtepomp het reëel verbruik kan aflezen mag je het zeker laten weten dan kan ik het navragen. Nu is dit bovenstaand verbruik nog met zonnepanelen moet je denken. Het gros van het verbruik ligt wel in de koude maanden waar er zo goed als geen injectie is van de zonnepanelen. Heb foto's doorgestuurd gekregen van de technieken dus als er iemand iets van kent mag die mij steeds PM'en, dan stuur ik ze eventueel door als dit kan helpen.

Ik ben leek op vlak van dergelijke technieken. Het water wordt ook warm door de warmtepomp of is dat hetzelfde als een elektrische boiler? En het is diezelfde boiler die de aanvoer geeft voor de convectoren en vloerverwarming?
Als je weet waar je ergens op de warmtepomp het reëel verbruik kan aflezen mag je het zeker laten weten dan kan ik het navragen. Nu is dit bovenstaand verbruik nog met zonnepanelen moet je denken. Het gros van het verbruik ligt wel in de koude maanden waar er zo goed als geen injectie is van de zonnepanelen. Heb foto's doorgestuurd gekregen van de technieken dus als er iemand iets van kent mag die mij steeds PM'en, dan stuur ik ze eventueel door als dit kan helpen.
Thermostaat ? Welk merk van warmtepomp.
Neem daar eens een foto van.

5000€ kwh is aanzienlijk. 2 - 3kkwh zou normaler zijn voor een nieuwbouw.
Vraag mij af of ze geen lage temperatuur steken in de vloerverwarming en dan HT afgifte (zoals sanitair warm water) steken in de convectoren.
Dan kan dat ook weer wel. Aangezien efficiëntie van warmtepomp om 40- 50 - 60°C water te creëren is niet denderend.

Dan ook nog doorgeven of het een L/W versie is of W/W (dus met boring)

Ik was er me van bewust dat de woning leeg stond. Dus geen warm water en normaal geen ander zwaar verbruik.

Dan is 5000kWh wel erg veel. Ik ga er dan nog vanuit dat dit het geen is dat die van het net haalt en er zelfs dan nog zonnepanelen liggen.

Als we dan zouden stellen dat 5000kWh enkel te wijten is aan verwarming en die zou draaien aan een scop van 3,5. Wat echt slecht is in een goed gerenoveerde woning, met een hedendaagse L/W warmtepomp. Dan zit je op een warmteverlies van 17.500kWh per jaar om het dan nog maar op 18°C te houden. Dat is geen goed geïsoleerde woning dan.
Opzich zou in een goed geïsoleerde woning een open hal niet zoveel uitmaken. Bij ons is die ook open. Hier zitten we dan ook wel met een D systeem. Het effect van opstijgend warmte is dan minder.

Kans is groot dat die warmtepomp erin gestoken is en totaal niet is afgesteld en vaak met elektrische weerstand werkt. Of dat er ergens anders een groot verbruiker is in de woning.
Wie weet zit daar nog een stuk van tijdens de bouw bij, waarbij bezetters een elektrische verwarming hebben gebruikt,......

Edit:
Ik heb hier begin van het jaar eens gepost wat ons verbruik is op een jaar (2024). Uiteraard rekening houden dat elke woning anders is. Maar in mijn ogen voldoende info om correct te kunnen vergelijken.

Laatst bewerkt:
Thermostaat ? Welk merk van warmtepomp.
Neem daar eens een foto van.

5000€ kwh is aanzienlijk. 2 - 3kkwh zou normaler zijn voor een nieuwbouw.
Vraag mij af of ze geen lage temperatuur steken in de vloerverwarming en dan HT afgifte (zoals sanitair warm water) steken in de convectoren.
Dan kan dat ook weer wel. Aangezien efficiëntie van warmtepomp om 40- 50 - 60°C water te creëren is niet denderend.

Dan ook nog doorgeven of het een L/W versie is of W/W (dus met boring)
Allemaal Vaillant. Pomp zelf is een Arotherm VWL 125/5. Het is geen 5000 euro maar 5000 kWh, dus dit aan 25 cent per kWh en je komt op 1250 euro jaarkost ongeveer maar is capaciteit nog niet meegerekend ! Gaat dus om L/W pomp.

Ik was er me van bewust dat de woning leeg stond. Dus geen warm water en normaal geen ander zwaar verbruik.

Dan is 5000kWh wel erg veel. Ik ga er dan nog vanuit dat dit het geen is dat die van het net haalt en er zelfs dan nog zonnepanelen liggen.

Als we dan zouden stellen dat 5000kWh enkel te wijten is aan verwarming en die zou draaien aan een scop van 3,5. Wat echt slecht is in een goed gerenoveerde woning, met een hedendaagse L/W warmtepomp. Dan zit je op een warmteverlies van 17.500kWh per jaar om het dan nog maar op 18°C te houden. Dat is geen goed geïsoleerde woning dan.
Opzich zou in een goed geïsoleerde woning een open hal niet zoveel uitmaken. Bij ons is die ook open. Hier zitten we dan ook wel met een D systeem. Het effect van opstijgend warmte is dan minder.

Kans is groot dat die warmtepomp erin gestoken is en totaal niet is afgesteld en vaak met elektrische weerstand werkt. Of dat er ergens anders een groot verbruiker is in de woning.
Wie weet zit daar nog een stuk van tijdens de bouw bij, waarbij bezetters een elektrische verwarming hebben gebruikt,......

Edit:
Ik heb hier begin van het jaar eens gepost wat ons verbruik is op een jaar (2024). Uiteraard rekening houden dat elke woning anders is. Maar in mijn ogen voldoende info om correct te kunnen vergelijken.
Tja blijft moeilijk nu… wat heeft dat EPC attest dan nog als meerwaarde? Ik ga ervan uit dat een woning met EPC A van 26 goed geïsoleerd is maar blijkbaar dus niet dan.

Ik weet nu dus ook niet hoe alles is afgesteld en of er nog optimalisatie mogelijk is. Feit is dat boven dit verbruik er nog 2 EV’s bijkomen en het dagelijks verbruik aan stroom en warm water. De woning is groter en verwacht ook een meerkost van verwarming tov wat we nu hebben.

Zou je met bovenstaande gegevens dus een aankoop niet doen als al de rest wel in orde is?

Tja blijft moeilijk nu… wat heeft dat EPC attest dan nog als meerwaarde? Ik ga ervan uit dat een woning met EPC A van 26 goed geïsoleerd is maar blijkbaar dus niet dan.

Ik weet nu dus ook niet hoe alles is afgesteld en of er nog optimalisatie mogelijk is. Feit is dat boven dit verbruik er nog 2 EV’s bijkomen en het dagelijks verbruik aan stroom en warm water. De woning is groter en verwacht ook een meerkost van verwarming tov wat we nu hebben.

Zou je met bovenstaande gegevens dus een aankoop niet doen als al de rest wel in orde is?
Ik zit hier natuurlijk achter een scherm met zeer beperkte info. :)

Ongetwijfeld zal de woning wel “goed” geïsoleerd zijn. Maar zal de 5000kWh elders te verklaren zijn.
EPC/EPB zijn theoretische zaken. Bij mij is het eerder omgekeerd. Volgens mijn EPB aangifte zou ik een stuk meer verbruiken, dan het geen wat ik in praktijk verbruikt. En dan ligt mijn comfort in de praktijk nog hoger, als via hun berekeningen.
Dus ik neem dat ook eerder als een benadering en hecht aan die cijfers ook niet zoveel belang.

Als het echt een woning is dat voor de rest aan alles voldoet zou ik het zeker niet laten schieten.
Zoals gezegd: schat ik het verbruik van 5000kWh eerder aan iets anders en niet zozeer aan structurele problemen.
Kan me echt niet voorstellen dat 5000kWh normaal is voor een woning dat leegstaat en enkel op 18°C wordt gehouden.

Je kunt altijd eens vragen of je eens een zicht mag hebben op het jaarverbruik in grafiek. Kunnen ze zien op “mijn fluvius”.
Dan kun je misschien ook al dingen uitsluiten. Zoals gezegd kan het goed zijn dat er verbruik tussen zit van werken.

Kun je bij een rondgang ook eens kijken in de thermostaat van de warmtepomp hoeveel dat de warmtepomp effectief heeft verbruikt en heeft geleverd. Daaraan kun je dan ook de efficiëntie zien.

Allemaal Vaillant. Pomp zelf is een Arotherm VWL 125/5. Het is geen 5000 euro maar 5000 kWh, dus dit aan 25 cent per kWh en je komt op 1250 euro jaarkost ongeveer maar is capaciteit nog niet meegerekend ! Gaat dus om L/W pomp.
Ja dat € teken was een typfout. Al weet ik niet waarom.

Kijk naar de thermostaat. Normaal kun je hiermee de gegenereerde warmte terugvinden en de gebruikte elektriciteit.
indien sensotherm thermostaat :
indien multimatic vrc -> moet je wat scrollen door de verschillende menus. Ik vond daar niet direct een voorbeeld van waar je die info mogelijks zou kunnen terugvinden.

Op de warmtepomp, al moet je nakijken of dat overeenkomt met uw versie :

5000kwh is veel voor een nieuwbouwwoning. Maar alles hangt af van de SCOP van de warmtepomp. Bij lage temperatuursafgifte haal je een hoge en dus goede scop. Bij een hoge temperatuur afgifte haal je een lagere scop.
Bij mij is de scop 3.6 +/-.
Als je vb een SCOP van 2 hebt, door de inefficiëntie van hoge temperatuurafgifte dan heeft dat een enorme impact.

Mijn energetisch verbruik van mijn woning is zo'n 8000kwh warmte die ik moet genereren. Bij een scop van 2 zou dat willen zeggen dat ik 4000kwh elektriciteit zou verbruiken. Door het feit dat dit echter hoger is, verbruik ik een pak minder.

Maar voor hetzelfde geld heeft dit te maken met het feit dat men op die meter ook het elektriciteitsverbruik van de werken of het droogstoken van de woning gedaan heeft met elektrische warmtekanonnen. Of gewoon nog iets anders.
Je zou dus best even koekeloeren in die thermostaat of de warmtepomp om die gegevens terug te vinden. Bij mij staat er op de thermostaat een jaarverbruik en jaargebruik statistiek.
De woning hierom skippen zou ik niet noodzakelijk doen indien de woning de rest voldoet of... probeer gewoon te achterhalen zodanig dat je correct geïnformeerd bent.

Al is 1250€ op jaarbasis nu ook niet zodanig enorm om te zeggen van ik ga in de koude zitten. Zelfs al zou de prijs van elektriciteit verdubbelen, wat een kleine kans heeft, dan nog zou dit "maar" over 2500€ gaan. Wat natuurlijk een pijnlijke hap is. Maar als je dit zet tov de aanschafkost van zo'n woning is en blijft dat nog altijd peanuts.

Ook even een issue melden.
Vaillant warmtepomp + VVW.
Al een hele tijd geen instellingen meer aangepast, ook niet aan de ventielen gedraaid.
  • Plots vorige week vrijdagochtend 1 volledige verdieping koud. Gelijkvloers. De andere verdiepingen warm. We vertrokken op citytrip. Zaterdagavond thuisgekomen en alles was warm.
  • Gisterenochtend overal warm. In de namiddag stelde ik vast dat dezelfde verdieping (gelijkvloers) de gevraagde temperatuur niet meer haalde. Vandaag, zondagochtend, nog kouder. Inmiddels 2,5 graden onder de gevraagde temperatuur. De vloer is ook echt koud.
Snel eens door de instellingen gegaan, maar zoals ik zei, niets veranderd + VVW staat voltijds aan.
Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?

Max gew temperatuur werd inmiddels verhoogd.
Stooklijn is blijkbaar variabel (?). Als ik die instel op een getal, staat die op een later moment plots op een ander getal. Of is dat normaal? Misschien op momenten dat er warmte wordt gevraagd?
Het is dus 2 weken goed gegaan, maar afgelopen weekend was het weer prijs.
  • Zaterdagavond merkte ik al dat op het gelijkvloers niet meer de gevraagde temperatuur werd bereikt.
  • Zondagochtend 2 graden onder de gevraagde temperatuur.
  • Deze ochtend 2,5 graden onder de gevraagde temperatuur.
Kelder (ventiloconvectoren als ik me niet vergis) en verdiep (ook VVW) worden wel verwarmd. Daar wordt er zelfs gestopt met verwarmen omdat de gevraagde temperatuur bereikt is. Op gelijkvloers geeft hij aan dat er warmte wordt gevraagd, dat er warm water wordt aangevoerd, maar de vloer blijft koud.
Aangezien alle instellingen correct lijken te zijn en hij ook aangeeft warm water aan te voeren... zou het niet aan de verdeler kunnen liggen? Dat er geen warm water wordt rondgestuurd? Er daar geblokkeerd is ofzo? Allee, ik denk maar even hardop. Ik ken er ook weinig tot niks van 🙈

Max gew temperatuur werd inmiddels verhoogd.
Stooklijn is blijkbaar variabel (?). Als ik die instel op een getal, staat die op een later moment plots op een ander getal. Of is dat normaal? Misschien op momenten dat er warmte wordt gevraagd?
Het is dus 2 weken goed gegaan, maar afgelopen weekend was het weer prijs.
  • Zaterdagavond merkte ik al dat op het gelijkvloers niet meer de gevraagde temperatuur werd bereikt.
  • Zondagochtend 2 graden onder de gevraagde temperatuur.
  • Deze ochtend 2,5 graden onder de gevraagde temperatuur.
Kelder (ventiloconvectoren als ik me niet vergis) en verdiep (ook VVW) worden wel verwarmd. Daar wordt er zelfs gestopt met verwarmen omdat de gevraagde temperatuur bereikt is. Op gelijkvloers geeft hij aan dat er warmte wordt gevraagd, dat er warm water wordt aangevoerd, maar de vloer blijft koud.
Aangezien alle instellingen correct lijken te zijn en hij ook aangeeft warm water aan te voeren... zou het niet aan de verdeler kunnen liggen? Dat er geen warm water wordt rondgestuurd? Er daar geblokkeerd is ofzo? Allee, ik denk maar even hardop. Ik ken er ook weinig tot niks van 🙈
Ik heb geen Valliant, daar zullen ongetwijfeld andere meer over kunnen zeggen.
Maar sommige fabrikanten bieden ook "adaptieve" stooklijnen aan (software). Kan zijn dat dit bij u aan staat.
Bij mij thuis staat hier de meest eenvoudige stooklijn ingesteld. Geen invloed van andere zaken.

Als je denkt dat het aan de verdeler ligt kun je eens gaan kijken wat de debieten daar zijn. Als er ergens een verstopping is, zul je dat kunnen zien aan uw flowmeters.

Ik heb geen Valliant, daar zullen ongetwijfeld andere meer over kunnen zeggen.
Maar sommige fabrikanten bieden ook "adaptieve" stooklijnen aan (software). Kan zijn dat dit bij u aan staat.
Bij mij thuis staat hier de meest eenvoudige stooklijn ingesteld. Geen invloed van andere zaken.

Als je denkt dat het aan de verdeler ligt kun je eens gaan kijken wat de debieten daar zijn. Als er ergens een verstopping is, zul je dat kunnen zien aan uw flowmeters.
Ik zal vanavond eens kijken.
Mocht de vloer straks warm zijn, dan ga ik weer niets weten natuurlijk. Maar dat kan ik wel checken bij een volgende keer (allee, liever geen volgende keer natuurlijk)

Ik denk, maar totaal niet zeker, dat ik in het menu iets had gezien over "adaptieve stooklijn". Dat zal ik ook eens nakijken.

Merci!

Terug
Bovenaan