Warmtepompen

Over prijzen kan ik mij niet uitspreken.

Naar geluid toe: mijn overburen hebben een lucht/water warmtepomp, hun buitenunit staat aan hun voorgevel, op +- 10m van onze voorgevel.

Ik heb dat enkel nog maar horen draaien als ik 's avonds/'s nachts er langs wandelde en het zeer stil was buiten. Ik ben er ook al langs gewandeld dat ik verrast werd door de stroom van koude lucht, zonder dat ik op basis van geluid doorhad dat die aan het draaien was.

Wij hebben een Vaillant staan en die is zeer stil. Staat bij ons aan de oprit dus passeer er regelmatig. Als ik er 2m van sta hoor ik die wel. En ik hoor die ook als hij vollebak aant draaien is bij -7°C of tijdens een SSW run. Maar op 10m hoor je dat niet meer.

Wij hebben net onze offerte binnen voor:
modulerende WP 5 kW (inclusief 180l ingebouwd vat)
boring 134m
180m2 vloerverwarming
opstart, passieve koeling, etc etc

komt op 23,5K

Wij hebben net onze offerte binnen voor:
modulerende WP 5 kW (inclusief 180l ingebouwd vat)
boring 134m
180m2 vloerverwarming
opstart, passieve koeling, etc etc

komt op 23,5K
is dat incl de vloerverwarming? want dat zal toch ook een kleine 10k zijn?

Wij wonen nu bijna 3j in onze nieuwbouw en elke keer als ik de koeling wil aanzetten via onze vloer krijg ik telkens problemen met de warmtepomp.

Ik heb een Viessmann Vitocal 222 en telkens zijn er volgende lampjes die branden.

IMG_3297.jpeg

Vorig jaar ne keer gebeld met diegene die dat heeft geplaatst, en ik moest schroevendraaier in dat gat steken (net onder de barcode) waar het rood lampje is, dan even wachten en dat rood wordt groen en koeling werkt.

Nu krijg ik het dus niet in gang gestoken… alles al geprobeerd… We krijgen morgen 25 man over de vloer, meeste staan buiten maar sommige zitten graag binnen en wil niet dat het hier te warm is.

Telefonisch niemand bereikbaar vandaag dus hopelijk hier iemand met kennis van zaken?

Laatst bewerkt:
Hier zijn we weer, in de winter problemen gehad met de verwarming, nu met de koeling.

De koeling werkt zeer goed, enkel start deze rond tegen 10 mu en draait de nacht door, nutteloos verbruik dus.
Ik had onze wp, buderus logatherm wlw166i, met jullie hulp in geoptimaliseerde stand ingesteld voor de verwarming.
Echter in deze stand kan ik de werkingsuren voor de koeling niet kiezen (of ik kijk er grandioos over).
In de automatische stand kan ik wel een kookprogramma instellen.

Doe ik dit en schakel ik winter/zomer telkens om of is er een makkelijkere/betere oplossing bij jullie weten? www en ai maken me niet wijzer.

Sinds het najaar 2024 Airco's laten plaatsen.
Gisteren, door t mooi weer, de eerste keer de airco's gebruikt om de 3 slaapkamers af te koelen.
Na 1 uur de aircos van de slaapkamers van de kids uitgeschakeld en 1 uur later gingen we slapen en de airco in onze slaapkamer werkte niet meer en er knipperde een lampje.
Via de app zie ik dat er op elk van de 3 aircos een foutmelding staat

UH-00
A5-00
UH-00

Hopelijk snel hersteld en zal wel nog onder de garantie zijn (werkuren ook?)
Merk : daikin

Gisteren, door t mooi weer, de eerste keer de airco's gebruikt om de 3 slaapkamers af te koelen.
Na 1 uur de aircos van de slaapkamers van de kids uitgeschakeld en 1 uur later gingen we slapen en de airco in onze slaapkamer werkte niet meer en er knipperde een lampje.

UH-00
A5-00
UH-00

Al eens nagekeken of er niet per ongeluk iemand aan de instellingen is geweest en 1 van de airco's op verwarmen heeft gezet terwijl de andere 2 op koelen staan? Wij hebben dit ooit voorgehad maar gelukkig zelf ontdekt voor de installateur onderweg was 😅

Wij wonen nu bijna 3j in onze nieuwbouw en elke keer als ik de koeling wil aanzetten via onze vloer krijg ik telkens problemen met de warmtepomp.

Ik heb een Viessmann Vitocal 222 en telkens zijn er volgende lampjes die branden.

Bekijk bijlage 40742

Vorig jaar ne keer gebeld met diegene die dat heeft geplaatst, en ik moest schroevendraaier in dat gat steken (net onder de barcode) waar het rood lampje is, dan even wachten en dat rood wordt groen en koeling werkt.

Nu krijg ik het dus niet in gang gestoken… alles al geprobeerd… We krijgen morgen 25 man over de vloer, meeste staan buiten maar sommige zitten graag binnen en wil niet dat het hier te warm is.

Telefonisch niemand bereikbaar vandaag dus hopelijk hier iemand met kennis van zaken?
schroevendraaier erin steken en tegen klok indraaien zie ik?

1749893478967.png

Hier zijn we weer, in de winter problemen gehad met de verwarming, nu met de koeling.

De koeling werkt zeer goed, enkel start deze rond tegen 10 mu en draait de nacht door, nutteloos verbruik dus.
Ik had onze wp, buderus logatherm wlw166i, met jullie hulp in geoptimaliseerde stand ingesteld voor de verwarming.
Echter in deze stand kan ik de werkingsuren voor de koeling niet kiezen (of ik kijk er grandioos over).
In de automatische stand kan ik wel een kookprogramma instellen.

Doe ik dit en schakel ik winter/zomer telkens om of is er een makkelijkere/betere oplossing bij jullie weten? www en ai maken me niet wijzer.

Opzich heb je wel een speciale warmtepomp dat die in auto stand, kan koken. :unsure:

Het vreemde is dat je bij Buderus voor het koelen geen tijdsprogramma kunt instellen. Dat heb ik toen ook uitgezocht. Wanneer je bij koelen de warmtepomp op ‘auto’ zet en naar het tijdsprogramma gaat, kun je daar nog steeds alleen voor cv (verwarming) een programma instellen, en niet voor koeling.
Onze Buderus warmtepomp is gekoppeld aan Loxone, dus ik gebruik daar de thermostaatfunctie om via die weg een tijdsprogramma in te stellen.

Bij koelen kijkt het systeem alleen naar de ingestelde aanvoertemperatuur en de ingestelde kamertemperatuur ten opzichte van de gemeten kamertemperatuur, plus het dauwpunt als je de H-versie van de thermostaat hebt.

Wanneer de warmtepomp in automatisch bedrijf staat, wordt ook de buitentemperatuur meegenomen in de regeling. Daarbij zit je wel met een vertraging bij het omschakelen tussen verwarmen en koelen.

Je kunt kiezen tussen de modi: constant koelen, constant verwarmen, permanent zomerbedrijf en automatisch bedrijf.

Zelf schakel ik altijd handmatig tussen constant koelen en constant verwarmen. Dat doe ik vooral omdat in deze stand het 3-wegventiel in ruststand op de vloerverwarming blijft staan, en niet op de boiler. Dit is een bekend probleem: als het ventiel in ruststand naar de boiler staat, ontstaat er natuurlijke circulatie tussen de warmtepomp en de boiler, waardoor de boiler sneller afkoelt.

Laatst bewerkt:
Bij ons zijn ze afgelopen vrijdag een module voor actieve koeling komen installeren op onze 5j oude Viessmann warmtepomp. Was op 30 minuten klaar, 5 minuten uitleg en weer weg. We hebben een eenvoudig systeem met inregeling aan de collectoren, buitenvoeler en kamerthermostaat. Alles kan opgevolgd en aangepast worden via de app maar afgelopen jaren nooit naar moeten omkijken omdat het perfect ingesteld stond en constant de vraagtemperatuur van 21,5°C gaf.

Op het moment van installatie was het buiten 32°C en binnen 26°C. Volgens de installateur begint de koeling pas te werken bij deltaT van 4 graden. Hij had de vraagtemperatuur aan de thermostaat dus ingesteld op 16°C, dan zou het systeem beginnen koelen vanaf een buitentemperatuur vanaf 20°C. Klopt dit? Lijkt me niet logisch aangezien we bij verwarmen ook gewoon de vraagtemperatuur instellen en de warmtepomp dit gewoon constant kan houden?

Onze nieuwbouw is goed geïsoleerd dus moeilijk om de warmte terug buiten te krijgen (ondanks screens). Deze ochtend was de temperatuur binnen 23,5°C dus sterk gezakt doorheen de nacht. Voor ons een teken dat de koeling reeds zijn werk deed want voordien was er amper temperatuurdaling 's nachts. Deze namiddag viel ons op dat alles binnen heel klam aanvoelde. Temperatuur was terug iets gestegen naar 23,8°C maar redelijk normaal aangezien de temperatuur aan de buitenvoeler 30°C aangaf.

Paar uur later merkten we condens op de badkamervloer, op de vloer van de wasberging en aan de collectoren. Uit de app bleek dat de aanvoer temperatuur op 16,4°C stond. De vloer zal dan te koud zijn en dit geeft samen met de hoge luchtvochtigheid condens. Ik heb dan de vraagtemperatuur aan de thermostaat verhoogd naar 18°C dan naar 20°C en momenteel naar 22°C in een poging om de aanvoertemperatuur door de vloer hoger te krijgen. Voorlopig zonder succes. Aanvoer blijft 16,4°C en retourtemperatuur 17,9°C volgens de app. Koeling van het huis blijft wel verdergaan want de huidige temperatuur in de woonkamer rond 23°C. Dit was voor de installatie van de koeling onmogelijk geweest na 2 dagen van 32°C en 30°C buiten. Ondertussen staan de collectoren van de badkamer en wasberging ook dicht en is de condens weg. De ventilatie unit heb ik op boost gezet, al weet ik niet of dit nuttig is aangezien de luchtvochtigheid buiten ook hoog is.

Kan iemand mij actief koelen via de warmtepomp uitleggen alsof ik een kleuter ben? Hoe kan ik condens voorkomen in deze vochtige ruimtes? Volgens mij zijn we te snel gegaan met de koeling en moeten we het meer tijd geven om geleidelijk naar de vraagtemperatuur te werken? Maar hoe kan ik dan die aanvoertemperatuur van 16,4°C omhoog krijgen zodat die vloer niet zo extreem koud wordt?

Ik kan bij Vaillant een minimum aanvoer temperatuur instellen en een offset tegenover het dauwpunt.
Ik heb 17°C als minimum temperatuur genomen en 1 of 2°C offset tegenover de dauwpunt. Anders zitten we ook met condens.

En inderdaad met vloerkoeling voelt het klam in huis op vochtige of warme dagen. Je koelt de warme lucht van buiten af (komt via ventilatie binnen) waardoor de relatieve luchtvochtigheid stijgt. De enige manier om de vochtigheid te laten dalen, is met een airco of ontvochtiger.

Wij hebben voor actieve koeling gekozen en lucht lucht warmtepompen (multisplit met 5 binnenunits) gezet. Die gaan we ook gebruiken op zolder om te warmen (indien nodig) in de winter. Ze hangen er nu enkele dagen. Voorlopig heel tevreden van. Wel een stevige investering bovenop de andere wp.

Een slordige 10K. Daikin. 9kW buitenunit. 1 binnenunit van 5kW voor de leefruimte en 4 2.5kW voor de slaapkamers.

Ik stond er ook wel op dat er zo goed als niks van leidingen zichtbaar was. Zo is er enkel een kleine kabelgoot zichtbaar (in hetzelfde zwart als ons alu ramen) aan de buitenunit. Van buitenunit tot onder de dakgoot. Binnen in de kamers zijn enkel de units zichtbaar.

Laatst bewerkt:
Bij ons zijn ze afgelopen vrijdag een module voor actieve koeling komen installeren op onze 5j oude Viessmann warmtepomp. Was op 30 minuten klaar, 5 minuten uitleg en weer weg. We hebben een eenvoudig systeem met inregeling aan de collectoren, buitenvoeler en kamerthermostaat. Alles kan opgevolgd en aangepast worden via de app maar afgelopen jaren nooit naar moeten omkijken omdat het perfect ingesteld stond en constant de vraagtemperatuur van 21,5°C gaf.

Op het moment van installatie was het buiten 32°C en binnen 26°C. Volgens de installateur begint de koeling pas te werken bij deltaT van 4 graden. Hij had de vraagtemperatuur aan de thermostaat dus ingesteld op 16°C, dan zou het systeem beginnen koelen vanaf een buitentemperatuur vanaf 20°C. Klopt dit? Lijkt me niet logisch aangezien we bij verwarmen ook gewoon de vraagtemperatuur instellen en de warmtepomp dit gewoon constant kan houden?

Onze nieuwbouw is goed geïsoleerd dus moeilijk om de warmte terug buiten te krijgen (ondanks screens). Deze ochtend was de temperatuur binnen 23,5°C dus sterk gezakt doorheen de nacht. Voor ons een teken dat de koeling reeds zijn werk deed want voordien was er amper temperatuurdaling 's nachts. Deze namiddag viel ons op dat alles binnen heel klam aanvoelde. Temperatuur was terug iets gestegen naar 23,8°C maar redelijk normaal aangezien de temperatuur aan de buitenvoeler 30°C aangaf.

Paar uur later merkten we condens op de badkamervloer, op de vloer van de wasberging en aan de collectoren. Uit de app bleek dat de aanvoer temperatuur op 16,4°C stond. De vloer zal dan te koud zijn en dit geeft samen met de hoge luchtvochtigheid condens. Ik heb dan de vraagtemperatuur aan de thermostaat verhoogd naar 18°C dan naar 20°C en momenteel naar 22°C in een poging om de aanvoertemperatuur door de vloer hoger te krijgen. Voorlopig zonder succes. Aanvoer blijft 16,4°C en retourtemperatuur 17,9°C volgens de app. Koeling van het huis blijft wel verdergaan want de huidige temperatuur in de woonkamer rond 23°C. Dit was voor de installatie van de koeling onmogelijk geweest na 2 dagen van 32°C en 30°C buiten. Ondertussen staan de collectoren van de badkamer en wasberging ook dicht en is de condens weg. De ventilatie unit heb ik op boost gezet, al weet ik niet of dit nuttig is aangezien de luchtvochtigheid buiten ook hoog is.

Kan iemand mij actief koelen via de warmtepomp uitleggen alsof ik een kleuter ben? Hoe kan ik condens voorkomen in deze vochtige ruimtes? Volgens mij zijn we te snel gegaan met de koeling en moeten we het meer tijd geven om geleidelijk naar de vraagtemperatuur te werken? Maar hoe kan ik dan die aanvoertemperatuur van 16,4°C omhoog krijgen zodat die vloer niet zo extreem koud wordt?
Klam gevoel is "normaal". Warme lucht kan meer vocht bevatten (en is hier in België ook vaak het geval, het is hier geen kurkdroge woestijn). Die lucht wordt gekoeld maar er wordt met vloerkoeling geen vocht afgevoerd dus de relatieve vochtigheid stijgt. Op den duur koel je tot voorbij het dauwpunt en kan je condens krijgen op koude oppervlaktes. Denk daarbij bijvoorbeeld ook aan het glas/flesje/blikje van een koud drankje dat condenseert op een terras, zelfde fenomeen.

Ik weet alleszins dat je op onze viessmann warmtepomp nog een optionele condensatie/luchtvochtigheid sensor kan aansluiten. Voor de rest kan je in de service menu ook de minimum temperatuur instellen. Staat hier op 17C ingesteld en werkt over het algemeen wel goed, behalve op die uitzonderlijke dagen dat het echt ontzettend doef is met dauwpunttemperatuur op 20C of meer. Die delta van 4C verschil is daar trouwens ook ergens in te stellen maar pruts je beter niet al te veel mee (anders kan je dingen voorhebben als in overdag koelen en 's nachts terug verwarmen wat zonde is).

Al bij al wel content van hoe het hier werkt op onze geothermische warmtepomp. Bijkomend voordeel is dat het amper elektriciteit verbruikt (enkel circulatiepompen, geen compressor) en dat er terug wat warmte in de bron komt voor de komende winter.

Misschien dat we ooit wel nog is zien voor een aparte (stille!) ontvochtiger om de luchtvochtigheid ook onder 60% te houden. Merk momenteel dat het vooral 's zomers in onze geventileerde kelder erg vochtig kan worden dus dat ding komt sowieso van pas.

Een slordige 10K. Daikin. 9kW buitenunit. 1 binnenunit van 5kW voor de leefruimte en 4 2.5kW voor de slaapkamers.

Ik stond er ook wel op dat er zo goed als niks van leidingen zichtbaar was. Zo is er enkel een kleine kabelgoot zichtbaar (in hetzelfde zwart als ons alu ramen) aan de buitenunit. Van buitenunit tot onder de dakgoot. Binnen in de kamers zijn enkel de units
Wat heb je betaald als ik vragen mag? Ik zou 2 multisplits met telkens 3 binnenunits willen zetten.

Hoe bepaal je hoeveel binnenunits je nodig hebt? Hier nu nieuwbouw met L/W warmtepomp en koelfunctie. Zijn aan het overwegen om leidingen voor airco te laten leggen zodat we op termijn deze kunnen plaatsen (beter voor EPC of klopt dit niet ?). Hebben ventilatie D en overal vloerverwarming. Zijn niet echt voorstander van zo zichtbare units maar ze wegwerken gaat nu ook niet meer. Dus idealiter zou ik in de nachthal een unit hangen en beneden ook eentje in de hoop dat die de rest van het huis aangenamer van temperatuur kunnen krijgen (gezien ventilatie D)? De bouw is nog niet klaar dus geen idee met warme temperaturen buiten of dit nodig gaat zijn waardoor we de optie wel open willen houden dit zo goed als mogelijk in te werken.

UH-00
A5-00
UH-00

Probleem heb ik kunnen oplossen door de zekering van de aircos eventjes uit te schakelen.

Nu zit ik met deze vraag;
We hebben 1 buitenunit en 3 binnenuit van daikin. Als we maar 1 binnenuit aandoen, koelt de slaapkamer niet af, zelf niet na 1 uur. Als we een 2de binnenunit aandoen. (In een slaapkamer die nu niet gebruikt wordt) en dan wordt de kamer wel koud. Dit zou dit niet mogen, vind ik. Of toch?

Terug
Bovenaan