Warmtepompen

Misschien een domme vraag: ik woon hier ondertussen al 6 jaar en heb doorheen mijn huis een multisplit lucht/lucht warmtepomp installatie. De voorbije jaren heb ik me telens gewarmd met een pellet kachel, echter had ik nog een mooie voorraad van toen het nog 1,99 euro per zak was pre energiecrisis. Nu zijn deze er allemaal doorgejaagd en vind ik de prijzen behoorlijk stevig, zeker ook met het jaarlijkse onderhoudsgeld en kuisen van de schouw, dus begin te denken dat de warmtepomp grosso modo voordeliger is om te gebruiken. Dus van plan om eens te proberen de aankomende winter te overbruggen met de warmtepomp en misschien als het echt een winterprik is dan die pellet als back up te gebruiken tijdens die dagen. Nu de vraag is: continue aanlaten op een lagere temperatuur +/- 19 graden of uitschakelen en enkel gebruiken als ik thuis ben? :)

Misschien een domme vraag: ik woon hier ondertussen al 6 jaar en heb doorheen mijn huis een multisplit lucht/lucht warmtepomp installatie. De voorbije jaren heb ik me telens gewarmd met een pellet kachel, echter had ik nog een mooie voorraad van toen het nog 1,99 euro per zak was pre energiecrisis. Nu zijn deze er allemaal doorgejaagd en vind ik de prijzen behoorlijk stevig, zeker ook met het jaarlijkse onderhoudsgeld en kuisen van de schouw, dus begin te denken dat de warmtepomp grosso modo voordeliger is om te gebruiken. Dus van plan om eens te proberen de aankomende winter te overbruggen met de warmtepomp en misschien als het echt een winterprik is dan die pellet als back up te gebruiken tijdens die dagen. Nu de vraag is: continue aanlaten op een lagere temperatuur +/- 19 graden of uitschakelen en enkel gebruiken als ik thuis ben? :)
Normaal is permanent laten aanstaan voordeliger. Een warmtepomp werkt veel zuiniger als ze niet volle fors moet geven om je huis op te warmen, dus bij het warm houden van je huis werkt een warmtepomp zuiniger. Je verliest wel iets meer warmte, dus we spreken wel over een huis dat redelijk tot goed geïsoleerd is. Als de warme lucht zo je huis uitstroomt, is het waarschijnlijk wel zuiniger om enkel te verwarmen wanneer je thuis bent.

Hier staan onze airco's ondertussen weer 24/7 op om te verwarmen. De COP is op dit moment 4,3.

Hangt af van de isolatiefactor van uw woning.
Als uw woning goed geïsoleerd is dan koelt het weinig af en kan je met die even op te zetten het warmteverlies terug bijhalen.

Echter mag je niet vergeten dat de warmte uit een pelletkachel helemaal anders is als de warmte van een L/L warmtepomp. Bij een pelletkachel heeft die een enorme hoge stralingswarmte.

Uw warmtepomp moet namelijk uw verliezen dekken + extra marge hebben om de woning verder op te warmen. Waarbij de efficiëntie afhankelijk is van de buitentemperatuur.
Heb je nog een terugdraaiende teller. Dan zou ik het uitproberen om te zien wat het verbruik ervan ongeveer zou zijn.
Anders kun je het uitproberen maar monitor je het best om te zorgen dat je snel kan omschakelen naar uw pellet kachel om zo de kostprijs te beperken.

Maar als je geen terugdraaiende teller hebt dan kan dat redelijk prijzig zijn. De tactiek is normaliter bij zo'n systemen dat uw woning zwaar geïsoleerd is zodanig dat je eigenlijk geen of bijna geen extra verwarming nodig hebt (passiefwoningen). Omdat passiefwoningen rekening houden met de opwarming van de ruimtes door de afgifte van persoonlijke warmte en de oven, kookplaat, etc die occasioneel opstaat die via de balansventilatie dat een beetje verdeeld over de woning heen. Dit is een andere warmte.
Of dat je de locatie die je moet verwarmen zodanig klein maakt dat die snel terug opgewarmd is en je zo niet uw volledige woning moet verwarmen.
Mijn warmtepomp zit op een echt koude winterdag aan 30kwh elektrisch energieverbruik op een dag. En pieken tot 400kwh op een maand (warmtegeneratie van +/- 1100 kwh op die maand). Al is dat eerder uitzonderlijk. Maar vorig jaar heb ik dat een paar keer gehad. Wat a rato van 0.35€/kwh -> 140€ per maand is aan verwarming. MAAR mijn woning is goed geïsoleerd.

Bekijk dus zeker even wat uw verbruik is in pellets voor die maand waarmee je vergelijkt. Zodanig dat je ook goed kan inschatten of die pellets zelfs met die verhoogde prijs geen goedkopere optie is.

Zelf vind ik maanden of winters met elkaar vergelijken niet echt correct. Elke winter is anders, alsook zal je in die ene winter ook wel iets anders doen als het andere.

Ik zou eerder kijken hoeveel het u per kWh kost. Dat lijkt mij het eerlijkst.

Als je met een pelletkachel 1000KWh afgeeft in 1 maand, om een bepaalde temperatuur te halen. Dan zal de warmtepomp ook 1000kWh moeten afgeven.

Kijk hoeveel een zak kost en hoeveel kWh deze geeft. Meestal staat dat er wel bij per kg.
Dus als je een zak koopt van 15kg voor €3,5 en deze geeft 4,6kWh/kg. En je gaat dan nog uit van een rendement van 100% (wat in de praktijk niet zal zijn). Dan kost het u 0,05€/kWh.

Kijk dan vervolgens hoeveel je betaald aan elektriciteit en aan welk COP deze draait. Zo weet je dan ook ineens op welk punt het interessant is om, om te schakelen naar de kachel. Nu zul je nog hoge COP halen, naarmate het kouder wordt, zal deze zakken.

Je kan zeker vergelijken, maar je moet de graaddagen meetellen, en eigenlijk ook nog de wind.
Maar zoals @Renegadexxripxx aangeeft is 1100kWh/maand als maximum om een woning op temp te houden toch echt alleen maar voor de nieuwbouwhuizen (ik bedoel dan aan 21-22 graden).
Ik heb in Januari 2024 en Januari 2025 telkens een 1500kWh gas verstookt, de andere maanden was 1100kWh idd het maximum. Maar op een strenge winter kan ik op een maand zo maar even 40-50% hoger zitten ook. We hebben gewoon geen strenge winters gehad de afgelopen jaren.

Normaal is permanent laten aanstaan voordeliger. Een warmtepomp werkt veel zuiniger als ze niet volle fors moet geven om je huis op te warmen, dus bij het warm houden van je huis werkt een warmtepomp zuiniger. Je verliest wel iets meer warmte, dus we spreken wel over een huis dat redelijk tot goed geïsoleerd is. Als de warme lucht zo je huis uitstroomt, is het waarschijnlijk wel zuiniger om enkel te verwarmen wanneer je thuis bent.
Ik ga mij (nieuwbouw 2024) er ook eens in verdiepen. Onze Vaillant L/W warmtepomp heeft echter spijtig genoeg geen gemakkelijke interface. Enkel via de thermostaat, waar je door al de settings kunt doorklikken, maar het gedrag kan ik zo echt niet opvolgen. Al een tijdje terug een internetmodule gekocht, maar blijkbaar heeft juist mijn type geen plug-and-play. Dus moet ik de kabel zelf op de e-bus connecteren. Net iets te technisch, dat moet ik nog uitzoeken.

In de zonmaanden heb ik het tijdcircuit wel op 10-17u gezet, want dan is het zo goed als gratis door de zonnepanelen. Dan maakt een minder COP niet echt uit voor mij.

Nu eens kijken wat ik in de wintermaanden ga doen. Ik dacht aan 10-17u (22.5gr) en 22-6u (22gr of 21.5gr). Ik wou die 's avonds even laten onderbreken, zodat het capaciteitstarief wat zakt en 's nacht kan die dan ook werken op nachttarief.

Vaillant ook al in eco-modus gezet. Volgens mij ging bij de warmwatercyclus telkens de weerstand aan. Was gemakkelijk 2kW die er dan verbruikt werd. Da's nu toch al een heel stuk lager.

Ik ga mij (nieuwbouw 2024) er ook eens in verdiepen. Onze Vaillant L/W warmtepomp heeft echter spijtig genoeg geen gemakkelijke interface. Enkel via de thermostaat, waar je door al de settings kunt doorklikken, maar het gedrag kan ik zo echt niet opvolgen. Al een tijdje terug een internetmodule gekocht, maar blijkbaar heeft juist mijn type geen plug-and-play. Dus moet ik de kabel zelf op de e-bus connecteren. Net iets te technisch, dat moet ik nog uitzoeken.

In de zonmaanden heb ik het tijdcircuit wel op 10-17u gezet, want dan is het zo goed als gratis door de zonnepanelen. Dan maakt een minder COP niet echt uit voor mij.

Nu eens kijken wat ik in de wintermaanden ga doen. Ik dacht aan 10-17u (22.5gr) en 22-6u (22gr of 21.5gr). Ik wou die 's avonds even laten onderbreken, zodat het capaciteitstarief wat zakt en 's nacht kan die dan ook werken op nachttarief.

Vaillant ook al in eco-modus gezet. Volgens mij ging bij de warmwatercyclus telkens de weerstand aan. Was gemakkelijk 2kW die er dan verbruikt werd. Da's nu toch al een heel stuk lager.
Nachtverlaging werkt prima in het tussen seizoen. Maar zet een gelijke temperatuur 24/7 als het begint te vriezen of de compressor gaat om 10h staan stampen en dichtvriezen. Met als gevolg dat je het mogelijks niet meer warm krijgt binnen.

Het is idd een kluwen aan parameters. Maar eens ge weet welke parameter exact wat doet, wordt alles vrij duidelijk.

Uw warmtepomp op zich inregelen vraagt een totaal andere aanpak dan stoken op gas of mazout. Ik ben er ook nog niet 100%. Maar begrijp al ongeveer hoe het werkt.

Persoonlijk ben ik niet voor nachtverlaging, maar constant laten werken op laag vermogen. In het tussenseizoen is het idd wat moeilijker omdat er momenten zijn dat het te warm kan worden of momenten dat de zon de woning genoeg opwarmt overdag zodat snachts stoken verloren energie is. (Daar ben ik er ook nog niet 100% uit) Hier laat ik ze nu nog steeds uitstaan totdat ik de minimum gewenste temperatuur overdag niet haal.

Die wifi module op zich installeren stelt echt niks voor. Ik heb het laten installeren door ne plaatselijke loodgieter. Maar ik had het gerust zelf kunnen doen. Het is gewoon in dezelfde ebus poort pluggen als de thermostaat (in de VR71 module) en de app loodst u door een wizard om die met wifi en de servers van Vaillant te verbinden.

Jawel maar de loodgieter mag wat zweten. Vandaag ook gemerkt dat de leiding tussen wp en collector op gelijkvloers kleiner is dan op het legplan staat, 26mm ipv 32mm. Dat mag hij ook oplossen.
de loodgieter had me verzekerd dat dat voldoende zou zijn en ze altijd 26mm nemen, maar nu de warmtepomp hier begint te draaien halen ik de debieten per kringen op het legplan niet, als ik enkele kringen dicht knijp wel.

gggrrrrrr

Goedemorgen.

Wij wonen sinds januari van dit jaar in onze nieuwbouwwoning met VV op gelijkvloers en badkamer. Op slaapkamers hebben we airco units die indien nodig wat bij kunnen warmen.

Ik ben zelf een leek in de materie, maar lees verschillende zaken over weersafhankelijk regeling, stooklijn, warm water enkel op zonne energie laten warmen etc. Waar moet ik beginnen om te checken of mijn warmtepomp iet of wat correct staat ingesteld om zo optimaal mogelijk te werken?

Wij hebben deze warmtepomp.

Alvast bedankt!

Sinds dit weekend staat de warmtepomp terug op.

Cop van 5.52. In hoeverre de Vaillant app accuraat is...
Maar ik ga in ieder geval een beter overzicht hebben dan vorige winter.

Normaal enkel nog de kringen waterzijdig inregelen om de gewenste ∆T van 3°C te halen. De distributieblok is maar correct geplaatst geweest in maart/april. Niet meer moeten stoken sindsdien.

Mss een domme vraag, maar bon:
volgens de warmteverliesberekening komen we met minder dan 5kW ruimschoots toe qua warmtepomp. Tot daar ben ik mee.

Hier zit een ingebouwd vat in van 180l, wat (randje) voldoende is voor een gezin van 4. We hebben echter de mogelijkheid om een boilervat bij te steken indien we willen later.

Volgens onze installateur moeten we dan echter ook onze WP opschalen van 5kW naar 8kW en bijkomende boring. Een bedrag van +- €4.000 extra alles samen. Dus ik weet niet goed wat nu wijsheid is? Ik zou denken dat een 5kW pomp evengoed die 200l kan opwarmen, maar dat het gewoon trager gaat :unsure: gelet op het hogere volume aan water dat beschikbaar is, zou die extra tijd echter geen belemmering mogen zijn.

Dus gaan we beter zwaarder, of gewoon op die 5kW blijven?

Inderdaad. Duurt wat langer dan, maar das opzich geen probleem. Alleen heb je wel geen verwarming als de boiler opgewarmd wordt.
Gohjah, ik ga ervan uit dat de thermische massa in het huis voldoende moet zijn om de warmte lang genoeg vast te houden terwijl er een nieuwe run gebeurt.

't is sowieso eerst proberen met het ingebouwde vat, maar ik wil op veilig spelen naar de toekomst toe en toch minstens de mogelijkheid hebben om op te schalen.

Bedankt!

Mss een domme vraag, maar bon:
volgens de warmteverliesberekening komen we met minder dan 5kW ruimschoots toe qua warmtepomp. Tot daar ben ik mee.

Hier zit een ingebouwd vat in van 180l, wat (randje) voldoende is voor een gezin van 4. We hebben echter de mogelijkheid om een boilervat bij te steken indien we willen later.

Volgens onze installateur moeten we dan echter ook onze WP opschalen van 5kW naar 8kW en bijkomende boring. Een bedrag van +- €4.000 extra alles samen. Dus ik weet niet goed wat nu wijsheid is? Ik zou denken dat een 5kW pomp evengoed die 200l kan opwarmen, maar dat het gewoon trager gaat :unsure: gelet op het hogere volume aan water dat beschikbaar is, zou die extra tijd echter geen belemmering mogen zijn.

Dus gaan we beter zwaarder, of gewoon op die 5kW blijven?
En hoe oud zijn de kinderen? Als ze bv. binnen bv. 2j op kot gaan, heb je ook minder nood aan het extra volume.
Je kunt op die 180l ook altijd wat spelen met de temperatuur. Bv. water laten opwarmen tot 50gr ipv 45gr, is wel minder efficiënt natuurlijk.

En hoe oud zijn de kinderen? Als ze bv. binnen bv. 2j op kot gaan, heb je ook minder nood aan het extra volume.
Je kunt op die 180l ook altijd wat spelen met de temperatuur. Bv. water laten opwarmen tot 50gr ipv 45gr, is wel minder efficiënt natuurlijk.
3 en eentje onderweg 🤷‍♂️ 'tzal dus niet onmiddellijk nodig zijn, maar binnen pakweg een goeie 10 jaar toch al meer voorvallen. En het is uiteindelijk toch een installatie die je voor een paar jaar moet dimensioneren, dus vandaar de moeilijkheid.

We hebben echter de mogelijkheid om een boilervat bij te steken indien we willen later.
Ben eens benieuwd of dat mogelijk is bij onze Vaillant. We hebben een binnenunit met ingebouwde boiler van 190L. Die is eigenlijk onvoldoende voor een gezin van 5 (als je de temperatuur op max 50 graden zet).
Een extra boilervat zou wel handig zijn.

Ben eens benieuwd of dat mogelijk is bij onze Vaillant. We hebben een binnenunit met ingebouwde boiler van 190L. Die is eigenlijk onvoldoende voor een gezin van 5 (als je de temperatuur op max 50 graden zet).

Gaat sowieso (een andere installateur had een offerte gemaakt voor Vaillant, inclusief het buffervat)

Ik dacht het ook...
Maar een technieker van Vaillant zelf liet uitschijnen van niet. Wel via aparte pompgroep enz.

Maar goed die zei ook dat ik de minimum temperatuur van het punt dat de weerstand moet bijspringen op 0 graden moest zetten...

De ene technieker is de andere niet, zelfs niet bij de officiële fabrikant.

Ik had van mijn Vaillant technieker gehoord dat alles boven de 48 graden puur elektrisch wordt bijverwarmd op de weerstand t en hij raadde dus aan om max 48 graden in te stellen. Ik merk dat dat voor een douche wel prima is, maar voor een bad niet: dat bad in solid stone is zo groot en doet het water (door de 'koude' van het bad zelf) afkoelen tot een temperatuur die ik zelf niet als heel warm zou omschrijven. Een paar graden hoger zou al wat oplossen, maar anderzijds heb ik geen zin om daardoor heel de tijd inefficient bij te stoken. Iemand een idee wat wijsheid is?

Terug
Bovenaan