Warmtepompen

Op de binnenunit kan je die op eco zetten. Dan gebruikt die enkel de wp en niet de bijverwarming om warm water te maken. Het duurt wel langer om warmwater te maken, maar de piek is kleiner.

In de thermostaat staat bivalentiepunt : -15. Zowel voor warmwater als verwarming. Dat is de buitentemperatuur waarop die de weerstand (of de gasketel als je een hybride opstelling hebt) mee laat warmen. Uw wp kan warmte uit de lucht halen tot -20 graden buitentemperatuur.
Ook staat maximum boilerlading op 120min. Als die het in dit tijdvenster niet warm krijgt gebruikt die alsnog de weerstand denk ik.

Wenstemperatuur sanitair warmwater 50 graden en offset boilerlading (dat is de temperatuur boven uw gewenste temperatuur om uw water te warmen) 5K. Uw wp kan tot 55 graden water warmen zonder hulp.
Bivalentiepunt stond hier op +2 voor verwarming en +5 voor sanitair. Dat zal de boosdoener zijn geweest.

Ons installatie is nog altijd verre van optimaal ingeregeld hoor. Vooral hydraulisch is er nog werk aan de winkel
Dat valt allemaal perfect te berekenen, maar ik ben daar nog niet 100% in mee. Ik begrijp de grafieken in de handleiding niet volledig en ken de formules niet om de dimensionering te berekenen.
Qua opvoerhoogte van de pompen en debieten in de circuits enz. Stabiliteit tussen de verschillende pompen.
Ik ben dan ook geen loodgieter. Maar ik heb ons installatie zeker al een pak zuiniger gekregen door in de parameters te prullen.

Verder staat ons stooklijn op 0.2.
Minimale aanvoertemperatuur 25
Maximale aanvoertemperatuur 40
Heb die nog niet boven de 32 graden zien komen momenteel.

Maar zoals ik zei: ons installatie is nog verre van optimaal ingeregeld (of zelfs aangesloten). Er komt binnenkort eens een loodgieter kijken die er meer van weet. (Aan de telefoon klonk het toch alsof die weet waar die mee bezig is)

Zo heb ik af en toe nog een piek naar 2.8kW ( na een defrost?) waarbij ik zie dat de DeltaT tussen buffervat en wp tot bijna 7°C kan zijn. Waarna die uiteindelijk terug stabiliseert en verder pruttelt op een deltaT van 3 en een verbruik van rond de 800W.
Ik denk dat het hydraulisch inregelen is 🤷

Laatst bewerkt:
Op de binnenunit kan je die op eco zetten. Dan gebruikt die enkel de wp en niet de bijverwarming om warm water te maken. Het duurt wel langer om warmwater te maken, maar de piek is kleiner.

In de thermostaat staat bivalentiepunt : -15. Zowel voor warmwater als verwarming. Dat is de buitentemperatuur waarop die de weerstand (of de gasketel als je een hybride opstelling hebt) mee laat warmen. Uw wp kan warmte uit de lucht halen tot -20 graden buitentemperatuur.
Ook staat maximum boilerlading op 120min. Als die het in dit tijdvenster niet warm krijgt gebruikt die alsnog de weerstand denk ik.

Wenstemperatuur sanitair warmwater 50 graden en offset boilerlading (dat is de temperatuur boven uw gewenste temperatuur om uw water te warmen) 5K. Uw wp kan tot 55 graden water warmen zonder hulp.
Toevallig eerder deze week nog aan gedacht om die piek (warm water) lager te krijgen, maar ik vind niet waar ik dit kan instellen.
Thermostaat of binnenunit (Unitower)?
Ik las wel iets van bijverwarming, maar geen idee waar dat zit. Blijkbaar zou het ook niet toegankelijk zijn voor particulieren, enkel installateur, als het op de Unitower zou zijn.

Toevallig eerder deze week nog aan gedacht om die piek (warm water) lager te krijgen, maar ik vind niet waar ik dit kan instellen.
Thermostaat of binnenunit (Unitower)?
Ik las wel iets van bijverwarming, maar geen idee waar dat zit. Blijkbaar zou het ook niet toegankelijk zijn voor particulieren, enkel installateur, als het op de Unitower zou zijn.
Ja, je moet de installateurcode kennen. Maar je kunt het aantal cijfertjes gewoon afgaan tot je het hebt. Was bij ons 17, dus nog geluk gehad (has ook 99 geweest kunnen zijn) :)

Ja, je moet de installateurcode kennen. Maar je kunt het aantal cijfertjes gewoon afgaan tot je het hebt. Was bij ons 17, dus nog geluk gehad (has ook 99 geweest kunnen zijn) :)
Kwam ik tijdens mijn zoektocht tegen. Toch bedankt voor de herinnering (want ik was het al wel vergeten)
Maar dan nog weet ik niet waar ik exact moet zijn 🙈
Duidelijker: ik snap de knoppen op de Unitower niet. Hoe geraak ik in installateurmodus. Hoe geraak ik in het service menu? Welke knoppen moet ik 5 sec indrukken?

Edit: en daar kan je dan ook die bijverwarming uitschakelen?

Laatst bewerkt:
De weerstand die niet onnodig staat bij te stoken waarschijnlijk.
Langzaam maar zeker lukt het wel om uw verbruik te drukken als je begint te begrijpen hoe het systeem werkt.

Het is vooral heel jammer dat de helft van de installateurs maar installeren zonder zelf te begrijpen wat ze installeren!

Kheb een collega die uit frustratie gewoon een houtkachel gaat plaatsen omdat zijn verbruik belachelijk hoog is. +4000€ per jaar.... In een nieuwbouwwoning! En volgens dat ik hoor heeft die installateur echt geen besef met wat die bezig is.

Bij ons is ook iemand van Vaillant zelf geweest. Die adviseerde trouwens om vanaf het vriespunt de bijverwarming te laten werken! Als ze het bij de fabrikant zelf al niet allemaal begrijpen. Waar zijn we dan mee bezig?

Laatst bewerkt:
De weerstand die niet onnodig staat bij te stoken waarschijnlijk.
Langzaam maar zeker lukt het wel om uw verbruik te drukken als je begint te begrijpen hoe het systeem werkt.

Het is vooral heel jammer dat de helft van de installateurs maar installeren zonder zelf te begrijpen wat ze installeren!

Kheb een collega die uit frustratie gewoon een houtkachel gaat plaatsen omdat zijn verbruik belachelijk hoog is. +4000€ per jaar.... In een nieuwbouwwoning! En volgens dat ik hoor heeft die installateur echt geen besef met wat die bezig is.

Bij ons is ook iemand van Vaillant zelf geweest. Die adviseerde trouwens ook om vanaf het vriespunt de bijverwarming te laten werken! Als ze het bij de fabrikant zelf al niet allemaal begrijpen? Waar zijn we dan mee bezig?
Hier heeft ook iemand van Vaillant zelf het ingesteld. Nu de loodgieter die het heeft geplaatst zou ik er ook niet mee vertrouwen. Maar die zou ik zelfs niet meer vertrouwen met leidingen leggen.

zucht... vannacht terug extreem pendelgedrag gezien. pieken tem 2.5kW per uur.
Op de binnenunit gevraagde aanvoertemperatuur tot 48 graden. Terwijl het eigenlijk de laatste tijd vrij stabiel liep.
Begrijp er niks meer van.

Het moet ergens bij de afgifte liggen denk ik. Balans tussen de verschillende pompen. Dringend eens ergens inlezen hoe ge de debieten van de pompen dient in te regelen tov uw afgiftesysteem.

Stroom van de binnenunit gehaald, want de wenstemperatuur op de binnenunit (los van de pompgroepen) was 47 graden. Nu is die terug 29 graden, wat meer in lijn is met de wenstemperaturen op de pompgroepen.
Ik begrijp echt niet waarom die zijn wenstemperatuur de hoogte in jaagt terwijl de wenstemperatuur voor de VVW en de ventiloconvectoren een heel pak lager liggen.
Fluisterbedrijf staat uitgeschakeld 🤷

Oorzaak gevonden. De temperatuursensor lag uit het buffervat gewoon op de grond. Dus die dacht dat de temperatuur in het buffervat slechts 22-23 graden was en bleef terug oplopen richting 48 graden...

Hoe die daar uitgeraakt is. Misschien de kat tijdens haar nachtelijke klimpartijen tegen die kabel is gebotst?

🙄

Ik vind dat trouwens iets heel raar aan die regeling van Vaillant. Ik krijg de temperatuur niet warm genoeg dus ik ga mijn wenstemperatuur nog verhogen 🤷

Ik heb deze winter nu enkele testen gedaan en mijn besluit staat vast. In de lente ga ik mijn buffervat + twee pompgroepen eruit kegelen en wordt het gewoon één grote kring rechtstreeks op de warmtepomp. De onbalans die gecreëerd wordt zorgt keer op keer voor frequentere defrosts en het niet halen van de gevraagde Ta.

Het probleem bij ons is dat we met 2 thermostaten zitten. Boven ventiloconvectoren en beneden+badkamer boven VVW.
Het is waarschijnlijk wel mogelijk om die in hetzelfde circuit te steken en waterzijdig in te regelen. Maar dan gaan die ventilos te pas en te onpas aan. Het lawaai maakt mij wakker. Nu zijn die door te werken met een tijdschema uitgeschakeld snachts.
Ik neem dan die onbalans er dan wel bij.
Mocht ik overal vloerverwarming hebben zou ik ook alles eruit gooien.

Ik overweeg wel om het buffervat in de retour te steken. Maar heb al gelezen dat je hydraulisch moet ontkoppelen indien je met verschillende pompgroepen werkt.

Ik heb deze winter nu enkele testen gedaan en mijn besluit staat vast. In de lente ga ik mijn buffervat + twee pompgroepen eruit kegelen en wordt het gewoon één grote kring rechtstreeks op de warmtepomp. De onbalans die gecreëerd wordt zorgt keer op keer voor frequentere defrosts en het niet halen van de gevraagde Ta.

Heb je dan vvw overal? en goed geïsoleerd huis?

Zijn hier mensen die toevallig een viessman vitocal 200A warmtepomp hebben?
Ik ben op zoek naar de handleiding, maar Ik vind die precies nergens terug.
Een collega zit een beetje met zijn handen in het haar.
Zijn verbruik ligt meer dan dubbel zo hoog als bij ons, terwijl onze woningen ongeveer even groot zijn.
Hij heeft me gevraagd eens te gaan kijken, maar zou gelijk eerst eens die handleiding willen bestuderen.
Iets zegt mij dat die extra weerstand onnodig ligt mee te stampen.

Ons verbruik was in Januari 2026 150 kWh lager dan in Januari 2025 (wel gezien dat januari 26 minder koud was dan 25)
Ook ons piekvermogen was 2kW lager. Terwijl we nu een volledige extra verdieping meewarmen.

Terug
Bovenaan