Warmtepompen

Zijn hier mensen die toevallig een viessman vitocal 200A warmtepomp hebben?
Ik ben op zoek naar de handleiding, maar Ik vind die precies nergens terug.
Een collega zit een beetje met zijn handen in het haar.
Zijn verbruik ligt meer dan dubbel zo hoog als bij ons, terwijl onze woningen ongeveer even groot zijn.
Hij heeft me gevraagd eens te gaan kijken, maar zou gelijk eerst eens die handleiding willen bestuderen.
Iets zegt mij dat die extra weerstand onnodig ligt mee te stampen.

Ons verbruik was in Januari 2026 150 kWh lager dan in Januari 2025 (wel gezien dat januari 26 minder koud was dan 25)
Ook ons piekvermogen was 2kW lager. Terwijl we nu een volledige extra verdieping meewarmen.

Zijn hier mensen die toevallig een viessman vitocal 200A warmtepomp hebben?
Ik ben op zoek naar de handleiding, maar Ik vind die precies nergens terug.
Een collega zit een beetje met zijn handen in het haar.
Zijn verbruik ligt meer dan dubbel zo hoog als bij ons, terwijl onze woningen ongeveer even groot zijn.
Hij heeft me gevraagd eens te gaan kijken, maar zou gelijk eerst eens die handleiding willen bestuderen.
Iets zegt mij dat die extra weerstand onnodig ligt mee te stampen.

Ons verbruik was in Januari 2026 150 kWh lager dan in Januari 2025 (wel gezien dat januari 26 minder koud was dan 25)
Ook ons piekvermogen was 2kW lager. Terwijl we nu een volledige extra verdieping meewarmen.
https://vibooks.viessmann-climatesolutions.com/be/nl via hier te vinden?

Ik heb daar eens gekeken, maar zal er over gekeken hebben. Vond niets specifiek over parameters en instellingen.

Op het eerste zicht wel een pak complexer dan Vaillant 😅.

Ge kunt precies ook wel overal afwijkingen van uw sensoren ingeven.

Onze situatie; Alleenstaande woning, 14 jaar oud, goed geïsoleerd, gelijkvloers en badkamer 1ste verdiep heeft vloerverwarming. Op het eerste en tweede verdiep, staan er 9 radiatoren. Zonnepanelen en batterij aanwezig. Momenteel hebben wij een Viessmann condensatieketel met aparte ketel van 200L en 2 aparte pompen om de radiatoren en vloerverwarming aan te sturen. Mits de condensatieketel zijn beste tijd heeft gehad, zijn we eventueel aan het overwegen om naar een warmtepomp over te schakelen. Op het moment heb ik al verschillende offerte's ontvangen om een warmtepomp te plaatsen van merken Viessmann (duurste optie), Daikin (goedkoopste optie) en Thermia (ligt tussen de twee). De loodgieter met de offerte van Thermia (thermia itec xtr l 400v), sprak om de 2 pompen (Viessmann) te verwijderen en de vloerverwarming en de radiatoren direct aan te sluiten op één circuit en met één thermostaat.
De loodgieter van Viessman wou dan weer de 2 pompen behouden, maar de motor veranderen, zo dat je de twee aparte circuits behoudt.
Heeft iemand hier ervaring mee wat de beste oplossing is ? Eén of twee circuits en als het één is, is het dan ook efficiënt ?
En hoe zit het met de elektriciteitsverbruik van een warmtepomp, lees op verschillende plaatsen dat je verbruik en prijs zal dalen. Is dat effectief ook zo, of is het misschien beter om men oude gasketel te veranderen ?

1 circuit draait altijd efficiënter dan meerdere. De vraag is vooral kunnen uw radiatoren genoeg warmte afgeven als ze in hetzelfde circuit zitten als uw vloerverwarming? Aangezien een vloerverwarming op lagere temperaturen werkt dan traditionele radiatoren.

Ik zou vooral eerst kijken naar een goede warmteverliesberekening.

Een goed ingeregelde warmtepomp (bij goed geïsoleerde huizen) draait altijd efficiënter dan een traditionele gasketel aangezien die meer energie uit de lucht of grond haalt dan dat ze aan elektriciteit verbruiken. De elektriciteitsprijs is de dag van vandaag echter nog altijd een veelvoud van de gasprijs. Hoe dit in de toekomst evolueert valt nog af te wachten. Een warmtepomp is voorlopig financieel niet rendabeler dan een nieuwe gasketel.

Neem er nog eens bij dat de helft van de installateurs (of zelfs meer) geen flauw idee hebben waar ze mee bezig zijn...

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je antwoord, de loodgieter die Daikin plaatst, heeft bij zijn bezoek, de temperatuur van de radiatoren laten zakken van 65 graden naar 50 graden op de gasketel.
Blijkbaar hebben de radiatoren daar geen probleem mee, want ze blijven dezelfde warmte afgeven.
Heb nu niet meteen een idee op hoeveel graden een warmtepomp draait en of die dezelfde prestaties gaat leveren als de bestaande gasketel.

Aan 50 graden in ieder geval niet het efficiëntste. Tussen 30 a 40 graden ligt dat rendement een pak hoger. Hoe lager uw aanvoertemperatuur, hoe hoger uw rendement. Een warmtepomp is gemaakt om aan lage temperaturen te draaien.

Onze situatie; Alleenstaande woning, 14 jaar oud, goed geïsoleerd, gelijkvloers en badkamer 1ste verdiep heeft vloerverwarming. Op het eerste en tweede verdiep, staan er 9 radiatoren. Zonnepanelen en batterij aanwezig. Momenteel hebben wij een Viessmann condensatieketel met aparte ketel van 200L en 2 aparte pompen om de radiatoren en vloerverwarming aan te sturen. Mits de condensatieketel zijn beste tijd heeft gehad, zijn we eventueel aan het overwegen om naar een warmtepomp over te schakelen. Op het moment heb ik al verschillende offerte's ontvangen om een warmtepomp te plaatsen van merken Viessmann (duurste optie), Daikin (goedkoopste optie) en Thermia (ligt tussen de twee). De loodgieter met de offerte van Thermia (thermia itec xtr l 400v), sprak om de 2 pompen (Viessmann) te verwijderen en de vloerverwarming en de radiatoren direct aan te sluiten op één circuit en met één thermostaat.
De loodgieter van Viessman wou dan weer de 2 pompen behouden, maar de motor veranderen, zo dat je de twee aparte circuits behoudt.
Heeft iemand hier ervaring mee wat de beste oplossing is ? Eén of twee circuits en als het één is, is het dan ook efficiënt ?
En hoe zit het met de elektriciteitsverbruik van een warmtepomp, lees op verschillende plaatsen dat je verbruik en prijs zal dalen. Is dat effectief ook zo, of is het misschien beter om men oude gasketel te veranderen ?

Vloerverwarming en radiatoren op dezelfde pompgroep zetten is vragen om problemen.

Bij 0°C loopt hier water van 28 graden door de vloerverwarming. Met deze temperatuur krijg je een standaard radiator nooit warm.

Ik sta er soms van te kijken wat sommige installateurs zelfs in nieuwbouw proberen te verkopen. Hoe complexer je zo'n systeem maakt hoe minder efficiënt het zal werken. Waarom verschillende pompgroepen? Waarom verschillende thermostaten? Waarom vloerverwarming combineren met radiatoren of ventiloconvectoren?

Wij hebben een goed geïsoleerde nieuwbouw met overal vloerverwarming, 1 pompgroep en combi regeling weersafhankelijk/thermostaat.
Als zoiets goed gelegd en ingeregeld wordt, heb je daar nooit problemen mee of omkijken naar. Beneden is het altijd 21,5°C en boven op de badkamer 24°C (met wandverwarming douche). De kringen van de kinderkamers staan uit en daar is het altijd 18°C. Dit tijdens het 'stookseizoen'.

Maand januari zaten we gemiddeld aan 16kWh dagelijks gebruik voor de warmtepomp. Dat is geen 5 euro per dag voor verwarming/SWW.

Wij hebben een goed geïsoleerde nieuwbouw met overal vloerverwarming

Maand januari zaten we gemiddeld aan 16kWh dagelijks gebruik voor de warmtepomp. Dat is geen 5 euro per dag voor verwarming/SWW.
Wat @Evil_Bunny zegt is correct: op dit moment is een warmtepomp in geen enkel geval financieel rendabeler dan een gasketel, ook niet voor een goed geïsoleerde nieuwbouw. Ik heb vorig jaar voor 350€ gas verbruikt voor verwarming en sanitair water (voor 6 personen). Goed geïsoleerd huis (maar geen BEN), alleen radiatoren.
Vermits @Yappy dan ook nog met een niet voor de hand liggende configuratie moet werken, zou ik toch eerder geneigd zijn om hem geen warmtepomp aan te raden. Maar zoals gezegd: niemand heeft een kristallen bol...

Wat @Evil_Bunny zegt is correct: op dit moment is een warmtepomp in geen enkel geval financieel rendabeler dan een gasketel, ook niet voor een goed geïsoleerde nieuwbouw. Ik heb vorig jaar voor 350€ gas verbruikt voor verwarming en sanitair water (voor 6 personen). Goed geïsoleerd huis (maar geen BEN), alleen radiatoren.
Vermits @Yappy dan ook nog met een niet voor de hand liggende configuratie moet werken, zou ik toch eerder geneigd zijn om hem geen warmtepomp aan te raden. Maar zoals gezegd: niemand heeft een kristallen bol...

Alles hangt af van de situatie maar een warmtepomp zal zelden of nooit financieel rendabel zijn vergeleken met een gasketel.
Zeker niet in het geval van Yappy.

Wij hebben destijds de afweging gemaakt in 2018. Belofte terugdraaiende teller, premies, vrijstelling KI als E<20, belofte daling elektriciteitsprijs, zelf buizen leggen... Binnen leggen gas was toen ook 1500 euro. Dit maakte dat voor onze situatie de installatie van een L/W warmtepomp niet veel duurder was vergeleken met een gasketel. Comfort speelt ook een rol. Geen radiatoren, 24/24 constante temperatuur, aangename vloertemperatuur, koeling in de zomer, geen onderhoud gasketel, stukje zelfvoorzienend via de zonnepanelen.

Als je naast de gasketel ook nog 2 airco's moet zetten om te koelen in de zomer kom je vlot duurder uit dan met een L/W warmtepomp in een nieuwbouw.

Je zal elke situatie apart moeten bekijken en zien waar je financieel uitkomt en hoe veel waarde je hecht aan het comfort van een warmtepomp.
Voorwaarden zijn sterk geïsoleerde nieuwbouw, vloerverwarming, ventilatie en dit alles geïnstalleerd door een vakman.

Een bestaand huis (zelfs gerenoveerd) aansluiten op een warmtepomp zou ik zelf nooit doen.

Laatst bewerkt:
4 plaatsbezoeken van verschillende installateurs, maar niet 1 die met echte argumenten afkomt zoals hierboven. Ik had al een vermoeden dat de combinatie vloerverwarming en radiatoren niet de ideale oplossing is. 3 van de 4 willen alles op 1 circuit laten draaien, 1 offerte Viessmann die toch de 2 aparte circuits wilt behouden. Dan is nog de vraag, of dat de radiatoren warm gaan worden met een aparte circuit, gezien de lage temperatuur van de warmtepomp ? Gezien de prijs die ze vragen, zou het heel jammer zijn, dat je in de winter in de kou zit.

Mijn advies voor u: hang gewoon een nieuwe gasketel! Veruit de eenvoudigste en minst kostelijke oplossing.

Wij hebben (in een nieuwbouwwoning) een warmtepomp hangen met verschillende pompgroepen (1 voor de vloerverwarming en 1 voor ventiloconvectoren), buffervat en 2 thermostaten.

Het heeft mij bloed, zweet en tranen gekost om heel dat systeem stabiel en zuinig draaiende te krijgen. Mocht ik opnieuw mogen beginnen: alles eruit en enkel vloerverwarming over heel de woning aangestuurd door 1 pomp en een lichtere warmtepomp.

Mocht ge nog 4 andere installateurs laten langskomen hebt ge mogelijks nog 4 andere adviezen. Dat is net het probleem in heel dat warmtepomp verhaal. Het vraagt een totaal andere aanpak dan een traditioneel systeem en de meerderheid van de loodgieters is gewoon mee op de warmtepomptrein gesprongen zonder een deftig inzicht en opleiding hoe ze dit moeten aanpakken.

Hier is zelfs iemand van Vaillant zelf geweest waar ik mijn twijfels over had.

4 plaatsbezoeken van verschillende installateurs, maar niet 1 die met echte argumenten afkomt zoals hierboven. Ik had al een vermoeden dat de combinatie vloerverwarming en radiatoren niet de ideale oplossing is. 3 van de 4 willen alles op 1 circuit laten draaien, 1 offerte Viessmann die toch de 2 aparte circuits wilt behouden. Dan is nog de vraag, of dat de radiatoren warm gaan worden met een aparte circuit, gezien de lage temperatuur van de warmtepomp ? Gezien de prijs die ze vragen, zou het heel jammer zijn, dat je in de winter in de kou zit.
Je kan al deels kat van de koren halen als ze met geen buffervat gaan werken installateurs.
Buffervat is altijd miserie en haalt rendement onderuit.

Daarnaast kan je best even heat geek (De Britse versie of NL-versie) bekijken op YouTube.
Geeft u veel meer inzicht.
Urban plumbers heeft ook enkele voorbeelden van oude woningen die perfect werken en lagere kosten geven.

Klopt dat gas nu verwarmen goedkoper is als WP. Alleen gaan we binnenkort CO2 taksen moeten betalen op gas.
Wat gas veel duurder gaat maken, elektriciteit betalen we deze CO2 taks al een tijdje...

Als ik van jou was zou ik een warmteverlies berekening maken. Wat is de warmtevraag van u woning?
Bepaalt de grote/vermogen van u WP.
Als die hoog is kan je eventueel ergens moeten bij isoleren, want isoleren bespaart u ook gas en kosten.
Als die ok is moet je bekijken of u radiators groot genoeg zijn om op lage temperatuur te verwarmen.
Ideaal scenario plaatst je overal vloer verwarmingen maar is serieus ingreep.
Via radiators gaat het ook maar ze moeten oppervlakte hebben om hun warmte af te geven.

U huidige aanvoer van 50graden is nog hoog in WP termen.
Je moet eerder mikken tussen de 30-40 graden.
Verlaag bvb u gas-boiler naar die temperatuur, is het nog warm in de woning bvb?

Is er überhaupt een reden waarom je u condensatieketel wilt vernieuwen?
Kan je niet even kamperen met de huidige ketel tot die echt kapot is en dan evalueren?
En nu al de nodige informatie en warmteverlies enz berekeningen uitvoeren.

Mijn advies voor u: hang gewoon een nieuwe gasketel! Veruit de eenvoudigste en minst kostelijke oplossing.
Dat heb ik nog snel gedaan net voor de BTW ging stijgen. Dus ik zit weer zeker 10-15 jaar safe. ;)

Ik overweeg wel om daarnaast in de toekomst ook nog een L/L warmtepomp te plaatsen. Maar ik vraag me af of dat een goed idee is toekomstgewijs?

Hier een gasketel die zowel op vloerverwarming (onder) als radiatoren (boven) draait op 1 circuit. Lage temperatuur gaat dus ook naar radiatoren als onder warmtevraag is. Véél gependel want gasketel geeft minimaal 6 of 7 kw vermogen (max 24 kw). Er is voldoende delta tussen aanvoer en retour (40 graden, dertig terug)maar lokaal raakt de ketel zijn warmte niet snel genoeg kwijt waardoor hij supervaak uitvalt. Installateurs knallen maar overgedimensioneerde ketels in <E100-huizen.

Het lastige is dat je wel een krachtige ketel nodig hebt voor uw sanitair water, toch in geval van een doorstromer of je moet ook met een boiler werken.

Hier heeft die pipo van een loodgieter de leiding van boiler naar collector badkamer uitgevoerd in 16mm alpex, goed als je een doorstromer heeft die water van 70° door uw leiding stuurt, maar als uw boiler maar 50° kan die niet veel koud water mengen in uw kraan en is uw debiet veel te laag. Ik zou het eigenlijk kunnen aanpassen mits diamantboring door het plafond, maar dan door een andere loodgieter.

Opzich kun je alles al eens testen met uw gasketel. Kans is enkel groot dat het minimaal vermogen van uw gasketel te hoog zal liggen en veel zal pendelen. Maar dan heb je het toch al getest.

Het meest efficiënte is alles op 1 circuit. Anders ga je moeten werken met een buffervat, wat de installatie complexer maakt. Meeste problemen dat ik lees zijn meestal niet gelinkt rechtstreeks aan de warmtepomp. Maar hoe de verwarmingsinstallatie werkt met het afgifte systeem, als deze gescheiden is (door een buffervat).
Aan de hand van uw uitleg begrijp ik dat je nu al reeds 2 circuit hebt en zullen ook wel 2 aparte stooklijnen zijn. Ik ga er niet vanuit dat je 50°C door u vloer steekt.
Een warmtepomp kan 50°C maken, maar dat heeft invloed op de efficiëntie. Dan kun je (in mijn ogen) beter eerder investeren in een nieuwe gasketel voor de komende 10-15 jaar en daarnaast investeren in zaken om dat naar beneden te krijgen.

Om te kijken of het lukt om alles in 1 circuit te leggen:
Vaak plaatsen ze toch reeds te grote radiatoren in de ruimtes en zetten ze daar thermostaat kranen op om deze te knijpen.
Je kunt dus nu eens testen om de stooklijn van circuit A en B gelijk te zetten. Dus hanteer dezelfde stooklijn van uw vloerverwarming op die van de radiators. Zet al uw thermostaat kranen volledig open, zodat deze open blijven. Om dan goed te zijn moet je controleren of de radiators ook correct zijn afgeregeld.
Vervolgens stel je de thermostaat in op WAR (zonder tijds-prprogramma), zodat de thermostaat geen invloed heeft. Zoek dan zo de correcte stooklijn voor uw woning. Desnoods kun je stooklijn verhogen en de kringen van de vloer knijpen om meer vermogen naar de radiotoren te sturen.

Er zijn meerdere woningen waarbij alles op 1 circuit zit.

Je hebt ook al reeds een boiler van 200L kun je eventueel ook al eens mee spelen om die in te stellen op 55°C en zien hoever je daar mee komt.

Laatst bewerkt:
Weet er iemand wat de maximale temperatuur is tot waar een vaillant warmtepomp (split plus 75/5) de boiler kan verwarmen zonder elektrische weerstand? Nu staat die op 55° gewenst ingesteld met een offset van +8°. Kan ik nog hoger gaan?
Reden: post hierboven.

Weet er iemand wat de maximale temperatuur is tot waar een vaillant warmtepomp (split plus 75/5) de boiler kan verwarmen zonder elektrische weerstand? Nu staat die op 55° gewenst ingesteld met een offset van +8°. Kan ik nog hoger gaan?
Reden: post hierboven.
Ik dacht dat 62°C of 64°C het maximum is. Zelf heb ik hem op 50°C en 5°C offset staan + eco mode.

In de handleiding gevonden dat het max. 60° is, ik vermoed dat dat dan boilertemperatuur + offset is zonder dat de weerstand ingeschakeld wordt.

Ik kan het momenteel moeilijk nakijken met het zonnige weer en zonnepanelen is meting digitale meter niet gelijk aan warmptepomp.

Terug
Bovenaan