4 plaatsbezoeken van verschillende installateurs, maar niet 1 die met echte argumenten afkomt zoals hierboven. Ik had al een vermoeden dat de combinatie vloerverwarming en radiatoren niet de ideale oplossing is. 3 van de 4 willen alles op 1 circuit laten draaien, 1 offerte Viessmann die toch de 2 aparte circuits wilt behouden. Dan is nog de vraag, of dat de radiatoren warm gaan worden met een aparte circuit, gezien de lage temperatuur van de warmtepomp ? Gezien de prijs die ze vragen, zou het heel jammer zijn, dat je in de winter in de kou zit.
Je kan al deels kat van de koren halen als ze met geen buffervat gaan werken installateurs.
Buffervat is altijd miserie en haalt rendement onderuit.
Daarnaast kan je best even heat geek (De Britse versie of NL-versie) bekijken op YouTube.
Geeft u veel meer inzicht.
Urban plumbers heeft ook enkele voorbeelden van oude woningen die perfect werken en lagere kosten geven.
Klopt dat gas nu verwarmen goedkoper is als WP. Alleen gaan we binnenkort CO2 taksen moeten betalen op gas.
Wat gas veel duurder gaat maken, elektriciteit betalen we deze CO2 taks al een tijdje...
Als ik van jou was zou ik een warmteverlies berekening maken. Wat is de warmtevraag van u woning?
Bepaalt de grote/vermogen van u WP.
Als die hoog is kan je eventueel ergens moeten bij isoleren, want isoleren bespaart u ook gas en kosten.
Als die ok is moet je bekijken of u radiators groot genoeg zijn om op lage temperatuur te verwarmen.
Ideaal scenario plaatst je overal vloer verwarmingen maar is serieus ingreep.
Via radiators gaat het ook maar ze moeten oppervlakte hebben om hun warmte af te geven.
U huidige aanvoer van 50graden is nog hoog in WP termen.
Je moet eerder mikken tussen de 30-40 graden.
Verlaag bvb u gas-boiler naar die temperatuur, is het nog warm in de woning bvb?
Is er überhaupt een reden waarom je u condensatieketel wilt vernieuwen?
Kan je niet even kamperen met de huidige ketel tot die echt kapot is en dan evalueren?
En nu al de nodige informatie en warmteverlies enz berekeningen uitvoeren.