Warmtepompen

Hier ook een Thermia (Calibra eco 8 cool), aanvoertemp gaat hier bijna direct naar 18 wanneer de koeling aanslaat. Lijkt mij idd ook dat er iets niet klopt.
Ik krijg het niet in gang :( installateur zegt dat het perfect normaal is, maar volgens alles wat ik lees online is het gewoon niet mogelijk dat je uitvoertemperatuur gelijk is aan je invoertemperatuur. Wat logisch is, want je onttrekt toch warmte.

In het installateursmenu zie ik dat de vraag voor koeling en de gevraagde circulatie gewoon nul is, dus ik vermoed dat er daar iets scheelt, maar wat..

De leidingen bekeken en het is zelfs erger. Het water loopt gewoon niet uit het afvoerbuisje. Het loopt gewoon langs het gat in de muur naar binnen.

Bijlagen

• IMG_4646.jpeg
    IMG_4646.jpeg
    1,9 MB · Weergaven: 11
  • IMG_4648.jpeg
    IMG_4648.jpeg
    1,2 MB · Weergaven: 13
  • IMG_4649.jpeg
    IMG_4649.jpeg
    1,3 MB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
De leidingen bekeken en het is zelfs erger. Het water loopt gewoon niet uit het afvoerbuisje. Het loopt gewoon langs het gat in de muur naar binnen.
Met een afvoer die naar boven loopt en dan pas naar beneden, stel ik mij vragen over de bekwaamheid van de installateur. Mogelijks is dit op te lossen met een condenspomp. Maar die hebben de neiging te verstoppen op termijn (gehoord van mijn installateur). Hier zijn alle condensafvoeren voorzien om natuurlijk af te vloeien. Die op de zolderkamers hebben een sifon omdat ze op de afvoer van de wasplaats aangesloten zijn.

Hoe zitten uw afvoeren aan de andere kant van de muur?

Ik krijg het niet in gang :( installateur zegt dat het perfect normaal is, maar volgens alles wat ik lees online is het gewoon niet mogelijk dat je uitvoertemperatuur gelijk is aan je invoertemperatuur. Wat logisch is, want je onttrekt toch warmte.

In het installateursmenu zie ik dat de vraag voor koeling en de gevraagde circulatie gewoon nul is, dus ik vermoed dat er daar iets scheelt, maar wat..
Hier een buderus en die wilt ook niet opstarten in koeling. Nu, vorige jaren werkte dat perfect en eigenlijk doet die meestal ook gewoon zijn zin en is het altijd aangenaam binnen. Ik vermoed dat die voor koeling niet luistert naar de gevraagde temperatuur en gewoon voor max 24 graden gaat. Ik ga er straks eens de haardroger opzetten 🤷‍♂️

Hier een buderus en die wilt ook niet opstarten in koeling. Nu, vorige jaren werkte dat perfect en eigenlijk doet die meestal ook gewoon zijn zin en is het altijd aangenaam binnen. Ik vermoed dat die voor koeling niet luistert naar de gevraagde temperatuur en gewoon voor max 24 graden gaat. Ik ga er straks eens de haardroger opzetten 🤷‍♂️
Ook Buderus en hier heb je 2 instellingen om te koelen. De ´automatische´ koelen/warmen en dan de module koelen zelf aanzetten. Deze laatste was ik vergeten aan te zetten dus toch 2 dagen 24 graden binnen.
Aangezet en nu een aangenamere 22 graden.

Njah, in principe moet het gewoon één keer instellen zijn en gedaan inderdaad, maar je voelt het hier gewoon opwarmen (gisteren 26 graden) en de vloer zelf koelt geen sikkepit. Bijkomend kan ik zien dat er wel een vraag is naar 18 graden, maar dat die warmtepomp niet tot die 18 graden zakt en blijft zitten rond +- 23 graden aanvoer.
Dus dan kan je er niet onderzakken natuurlijk
🤷‍♂️

Ook het feit dat je in en uit temperatuur gewoon hetzelfde zijn geeft aan dat er geen warmte wordt onttrokken.
Nu in het installateursmenu aan het prutsen, eens zien wat het geeft als ik hem manueel laat lopen.

Bij buderus kun je instellen vanaf wanneer de koeling moet starten.
Je kunt minimaal +1°C graden pakken boven de gewenste waarde. Stel je vraagt 22°C, dan zal de koelen starten bij 23°C.

Bij omschakeling van verwarmen naar koelen zit je wel met een wachttijd. Je kunt die ook bypassen als je wilt. Ik dacht dat het 12 uur was.

Njah, in principe moet het gewoon één keer instellen zijn en gedaan inderdaad, maar je voelt het hier gewoon opwarmen (gisteren 26 graden) en de vloer zelf koelt geen sikkepit. Bijkomend kan ik zien dat er wel een vraag is naar 18 graden, maar dat die warmtepomp niet tot die 18 graden zakt en blijft zitten rond +- 23 graden aanvoer.
Dus dan kan je er niet onderzakken natuurlijk
🤷‍♂️

Ook het feit dat je in en uit temperatuur gewoon hetzelfde zijn geeft aan dat er geen warmte wordt onttrokken.
Nu in het installateursmenu aan het prutsen, eens zien wat het geeft als ik hem manueel laat lopen.
Moest je bepaalde data nodig hebben uit het installateurs menu laat je het maar weten. Hier is input nog steeds 18 graden en output 19.2. Temperatuur is gisteren opgelopen tot 22.6 en na vannacht terug 22.2.

Met een afvoer die naar boven loopt en dan pas naar beneden, stel ik mij vragen over de bekwaamheid van de installateur. Mogelijks is dit op te lossen met een condenspomp. Maar die hebben de neiging te verstoppen op termijn (gehoord van mijn installateur). Hier zijn alle condensafvoeren voorzien om natuurlijk af te vloeien. Die op de zolderkamers hebben een sifon omdat ze op de afvoer van de wasplaats aangesloten zijn.

Hoe zitten uw afvoeren aan de andere kant van de muur?
Dat was ook de bedoeling. En condenspomp komt hier niet bij.
Ze hebben nog een paar centimeter boven de airco, dus ze zouden hem wat kunnen duwen en dan loopt de leiding net gelijk of lichtjes naar beneden. Langs de buitenkant hebben ze nog een centimeter speling voordat ze de arduin dat rond de ramen zit raken. Ook is het afvoerbuisje wat omhoog geduwd door de pur.
Natuurlijk waren ze gehaast doordat ze al een extra dag moesten afkomen omdat hun vacuumpomp kapot was.

Daarnaast steekt de afvoerbuis van de airco op de zolder NET niet ver genoeg waardoor het water op de arduin valt 🙃

Bijlagen

• IMG_4677.jpeg
    IMG_4677.jpeg
    1,2 MB · Weergaven: 8
  • IMG_4678.jpeg
    IMG_4678.jpeg
    3,7 MB · Weergaven: 9
  • IMG_4679.jpeg
    IMG_4679.jpeg
    4,1 MB · Weergaven: 8
Even de instellingen deftig kunnen doornemen met de servicehandleiding erbij. De warmtepomp stond op nature cooling ipv actieve koeling. Dan uiteindelijk op actieve koeling gezet maar bleek dat deze ook niet geactiveerd was. Dit ook aangepast en nu springt de koeling wel aan. Nu afwachten voor de komende dagen hoe de temperatuur evolueert :).

Ook Buderus en hier heb je 2 instellingen om te koelen. De ´automatische´ koelen/warmen en dan de module koelen zelf aanzetten. Deze laatste was ik vergeten aan te zetten dus toch 2 dagen 24 graden binnen.
Aangezet en nu een aangenamere 22 graden.
Beide stonden aan, en blijkbaar is hij aan het koelen, maar volgens AI is de luchtvochtigheid al een probleem. Dauwpunt is 16 graden + 3 graden marge (volgens AI), dus stroomt het water aan 19 graden ongeveer.

Warmtepomp heeft goed gekoeld tijdens voorbije hitteperiode, in het huis was het aangenaam 23 °C. Boven iets warmer maar komt doordat al de ramen vol in de zon zijn. Eens zien om zonwering boven te plaatsen om de vloerkoeling nog efficiënter te krijgen boven.

Ben nu aan het zien hoeveel de warmtepomp van stroom trekt tijdens het bereiden van warm water, dit zit toch makkelijk tegen de 4000W waardoor het vat van 300L op 20 mins van 39°C naar 50 °C wordt opgewarmd. Is er een manier om dit vermogen bv te verlagen. Ik heb een instelling om de "Kelvin per uur op te warmen" aan te passen. Deze verlaagd van 30K/u naar 20K/u maar hij blijft evenveel verbruiken. Kan het verlagen naar 10-15K/u. Nu maakt het niet zoveel uit voor de piek aangezien ik 's middags warm water laat maken en het verbruik vooral gedekt is door de zonnepanelen. Wil vooral wat experimenteren voor de winter hoe ik de boiler laat verwarmen met niet te hoge pieken.

Hier staat het warm water op eco+.
Dat wilt zeggen dat die het water met 5°C verwarmd t.o.v. de temperatuur waarbij het uit de coil komt.

Dan gaat die max tot 1500W. (Verwarm ook tot 50°C)

Dat was ook de bedoeling. En condenspomp komt hier niet bij.
Ze hebben nog een paar centimeter boven de airco, dus ze zouden hem wat kunnen duwen en dan loopt de leiding net gelijk of lichtjes naar beneden. Langs de buitenkant hebben ze nog een centimeter speling voordat ze de arduin dat rond de ramen zit raken. Ook is het afvoerbuisje wat omhoog geduwd door de pur.
Natuurlijk waren ze gehaast doordat ze al een extra dag moesten afkomen omdat hun vacuumpomp kapot was.

Daarnaast steekt de afvoerbuis van de airco op de zolder NET niet ver genoeg waardoor het water op de arduin valt 🙃
De zaterdag langsgeweest en ze hebben de afvoer een centimer lager gestoken en een betere afvoer gestoken (de afvoerbuis naar buiten zit nu over die T-splitsing). Bij de eerste installatie hadden ze een kleiner koperbuisje IN de T-splitsing gestoken en dan gewoon afgekit en zo te zien liep die dan ook nog eens met een knik naar buiten :sarcastic:

De T-splitsing dat ze nu gebruiken is nog altijd niet ideal, want de twee leidingen komen niet samen d.m.v. een schuine afloop, maar het water botst op een hoek van 90°. Er blijft dus altijd water in de leidingen zitten...
Dus NIET zo: https://www.ventilatieland.be/nl_BE...0-18-16mm-voor-flexibele-condensslaang/28942/

nuja, het lekt niet meer dus dat het belangrijkste. Het grappige is dat de gast die het kwam aanpassen voorstelde om nog eens langs te komen tijdens een onderhouds beurt en het dan NOG eens opnieuw te doen maar dan met een klokboor/diamandboor een groter gat te maken waar twee buizen naar buiten kunnen.

Laatst bewerkt:
Hier staat het warm water op eco+.
Dat wilt zeggen dat die het water met 5°C verwarmd t.o.v. de temperatuur waarbij het uit de coil komt.

Dan gaat die max tot 1500W. (Verwarm ook tot 50°C)
Ik vind niet direct iets van deze instellingen terug bij mijn warmtepomp. Gisteren dus de aanpassing gedaan om de boiler 10K/u op te warmen. Het vat was 37 °C, na 20 minuten terug 50 °C. Verbruik gaat gradueel naar 4500W tot hij de temperatuur bereikt. De temperatuur van de compressor is dan 61.7 °C.

Heb in de handleiding ergens gevonden dat ik het nominaal vermogen moet kunnen zien maar wanneer ik in de specifieke modus duik vind ik deze instellingen niet terug. Viessmann is toch een complex systeem helaas. Mocht iemand ervaring hebben of weten waar ik dit concreet kan aanpassen?

Onze warmtepomp heb ik ook op Eco gezet voor SSW en een offset van 5°C. Zo blijft de piek beperkt tot 2000W.
De gewenste boiler temp is 50°C.

Ik vind niet direct iets van deze instellingen terug bij mijn warmtepomp. Gisteren dus de aanpassing gedaan om de boiler 10K/u op te warmen. Het vat was 37 °C, na 20 minuten terug 50 °C. Verbruik gaat gradueel naar 4500W tot hij de temperatuur bereikt. De temperatuur van de compressor is dan 61.7 °C.

Heb in de handleiding ergens gevonden dat ik het nominaal vermogen moet kunnen zien maar wanneer ik in de specifieke modus duik vind ik deze instellingen niet terug. Viessmann is toch een complex systeem helaas. Mocht iemand ervaring hebben of weten waar ik dit concreet kan aanpassen?
Zo goed als zeker dat het de extra weerstand is die staat mee te stampen. Moet mogelijk zijn die uit te schakelen...
Zou niet direct weten waar, maar er moet een parameter zijn waar je de invloed van de extra weerstand kan aanpassen.

Een collega van mij heeft ook een viessman en hun verbruik is ook echt belachelijk hoog.
En idd enorm complex systeem.
Vaillant is veel eenvoudiger (maar zeker ook niet perfect)

Zo goed als zeker dat het de extra weerstand is die staat mee te stampen. Moet mogelijk zijn die uit te schakelen...
Zou niet direct weten waar, maar er moet een parameter zijn waar je de invloed van de extra weerstand kan aanpassen.

Een collega van mij heeft ook een viessman en hun verbruik is ook echt belachelijk hoog.
En idd enorm complex systeem.
Vaillant is veel eenvoudiger (maar zeker ook niet perfect)
Ik heb nu nog ergens 1 instelling gevonden waarbij er zowel trap 1 als 2 gebruikt kon worden tot max 9 kW. Deze instelling nu aangepast tot max 3 kW. Daarnaast de uitschakelhysterese voor de verwarmingswaterdoorstromer verhoogd. Verder zijn alle instellingen voor het elektrisch gebruik uitgeschakeld. Benieuwd morgen hoe de run eruit zal zien.

Terug
Bovenaan