Warmtepompen

Dus die verbruikt 4.5kW enkel op de compressor? Zeer stevig verbruik. Maar een 10kW wp is wel een flinke brok.
Misschien heeft uw woning gewoon zo een zwaar exemplaar nodig?
Hier zie ik die nooit boven de 2kW uitsteken.
Wij zitten met een 7kW model (dezelfde als @MorGo7h).
Die is in principe al te zwaar voor onze woning want die doet runs van een uur tot anderhalf uur. Enkel bij heel koud winter weer heb ik die al heel lange runs zien trekken van meerdere uren aan een stuk.

Dat is voor de run van SWW dat die zo een stevig verbruik trekt. Om de woning te verwarmen kan ik het niet zeggen aangezien ik nog niet zo heel lang een Shelly heb. Alleszins voor de koeling verbruikte hij laatst rond de 700W.

Ik vind het tbh nog altijd belachelijk veel verbruik voor enkel de compressor te zijn. Ik zou eerder gokken 2.5-3kW verbruik voor een 10 kW wp (als die de weerstand niet mee gebruikt).

Ik vermoed in ieder geval dat de viesmann warmtepompen niet van de zuinigste zijn. Kan altijd zijn door hun complex systeem dat de weerstand altijd meewerkt bij een warmwaterrun.

Hier staat 1 van 14kW en de compressor gaat toch tot 5kw bij SSW.
En bij koelen zijn het runs van 2kw.
Veel te zwaar voor mijn woning maar ja, 10 jaar geleden dan hadden installateurs precies schrik dat je ging te kort komen.

Terug
Bovenaan