Warmtepompen

Via sleutel op de deur dan toch? Wij gaan voor onze nieuwbouw geothermische warmtepomp met 3 verticale boringen werken incl passieve. Kostprijs 17-18k excl. En we zitten in een verkaveling zonder gas en krijgen daardoor een dubbele premie vn de overheid en zou de premie rond 5-6k liggen (effe uit het hoofd). Dus zo overdreven duur zijn warmtepompen nu ook niet.
Hoe kom je aan die (dubbele) premie voor warmtepomp bij nieuwbouw? Is toch alleen maar bij renovatie?

Hoe kom je aan die (dubbele) premie voor warmtepomp bij nieuwbouw? Is toch alleen maar bij renovatie?
Nee hoor :)

Maar blijkbaar weten mensen amper af van die premie. Werd ook nooit over gecommuniceerd (uiteraard...als het geld kost, willen ze zo weinih mogelijk mensen inlichten xD)
Voor nieuwbouw geldt de dubbele premie enkel als er geen gas int straat ligt

Is die 16-17K excl met de korting al reeds afgetrokken? Anders is dat inderdaad zeer goedkoop.
De verhalen van makkelijk +40k vind ik nu ook altijd wel overdreven. Telkens dat ik dat hoor zou ik heel graag die installatie eens willen zien.

Wij hebben de aard/water warmtepompen wel links laten liggen wegens de meerprijs. (Moest ik de installatie voor 17k excl kunnen zetten, dan zou ik dat ook doen).
Heb het na 2 offertes opgegeven, vooral omdat de andere ook zeiden dat ze rond deze prijzen zaten.

Prijzen zijn incl plaatsing en van oktober 2021. maar die liggen in lijn met de prijzen die ik een aantal jaren terug ook had.

-Warmtepomp: €7.345
-NC box (passieve koeling): €1.998
-Boiler 300L: €1864
-vloerverwarming (200m²): €5.995
-Betonkerenactivering (70m²): €3439 (is gewoon een fancy woord voor vloerverwarming in beton)
-bijkomend Installatiemateriaal: €2.868
-Boringen + materiaal: €6.397
Totaal= €29.906 excl btw

-Warmtepomp + boiler 300L + installatiemateriaal: €11.573
-NC box (passieve koeling): €1.950
-vloerverwarming (200m²) +Betonkerenactivering (70m²) : €8.750
-Boringen + materiaal: €7.121 (hier kon nog €1.000 afgaan, dit was de max prijs.)
Totaal= €29.394 excl btw
Ah ow, wacht ha :p. In mijn prijs zit er wel geen "vloerverwarming" bij. Bedoelde effectief boring + pomp. Vloerverwarming was ook iets van 4-5k excl idd :).
Ik zal de offerte straks eens opzoeken se! :).

Nee hoor :)

Maar blijkbaar weten mensen amper af van die premie. Werd ook nooit over gecommuniceerd (uiteraard...als het geld kost, willen ze zo weinih mogelijk mensen inlichten xD)
Voor nieuwbouw geldt de dubbele premie enkel als er geen gas int straat ligt

Deze geldt NIET voor nieuwbouw.

"De premie wordt toegekend voor bestaande woningen, wooneenheden (bv. appartementen) of appartementsgebouwen in het Vlaamse Gewest, die aangesloten zijn op het elektriciteitsdistributienet van Fluvius vóór 1 januari 2014, of waarvoor een aanvraag van een stedenbouwkundige vergunning is ingediend vóór 1 januari 2014."

Ach het valt allemaal nog mee. Maar vooral door het feit dat ik een goede isolatie heb waardoor mijn verwarmingskost al beperkt is.
Ik verwacht een verbruik van 1600kwh dit jaar.
Wat is de warmtebehoefte van je woning?
De oplossing is simpel.

Je koopt die brol niet.
Brol is dat niet, die woningen zijn gewoon niet WP-ready. Er werd hier geschreven dat gas afgestraft moet/gaat worden op korte termijn. Voor mij als lesgever/technieker maakt dat niet uit. Ik ben al op de kar van de koeltechniek gesprongen.

Of je koopt een vervallen villa van 60 - 80 jaren aan 200 - 250k€. En je steekt daar het geld in om dat naar hedendaagse normen te brengen.
Succes om dat hier te vinden. Dat gaat hier al snel aan 400K zulke villa's.
Je betaald dan misschien iets meer als die 400 - 500k van die gehaaide woonhuizen uit 90 - 2000.
Die woonhuizen zijn doorgaans wel "instapklaar", maar energetisch een "ramp" en niet WP-ready.

Maar uw woning is wel volledig af en goedkoper dan als je die woning van 90 -2000 kocht en pimpte zoals je vermelde.
Dat is ook weer allemaal te zien. Kort door de bocht ga je in die 20-30 jaar oude woning waar je 450 voor betaald hebt geen IER gaan doen. Einde van de rit ga je duurder uitkomen dan in jouw nieuwbouw.
En binnen dit en 20 - 30 jaar zijn wij de vaak oudere eigenaars die hun woning proberen te slijten voor 200 - 300k extra aan de volgende generatie die even hard klaagt.
Waarschijnlijk.

Maar wat dat te maken heeft met warmtepompen specifiek. Ik zie het niet echt.

Toch wel, hoe zie jij het haalbaar om de woning WP-ready te maken, financieel betaalbaar? Ik merk Voorlopig geen afstraffing in verkoopprijs voor energetisch slecht scorende woningen.

Zelf een woning op het oog uit 89 met elektrische radiatoren. Woning is volgens de eigenaar en makelaars licht op te frissen/instapklaar. Huurders spreken van 5000 euro elektriciteit per jaar en zijn na 6 maand weer weg.

Hoe pak je zo iets aan? Ramen met rolluiken in kasten, begin maar met vernieuwen, dak oei maar 6cm wol, maar je kan er wel nergens meer bij van de binnenkant. Alles is proper uitgeplakt boven. Oei wat nu. Muren, tja zo een mini spouw met mss 4cm xps, begin maar met na-isoleren.

Geen afgiftesysteem met water, begin maar met heel de beneden de chape er uit te doen. Zonnepanelen leggen. Gas binnen trekken of toch voor die WP gaan.

Ga je voor IER betaal je maar 1% registratierechten maar reken eens alle bijkomende kosten om aan de normen te voldoen....

Deze geldt NIET voor nieuwbouw.

"De premie wordt toegekend voor bestaande woningen, wooneenheden (bv. appartementen) of appartementsgebouwen in het Vlaamse Gewest, die aangesloten zijn op het elektriciteitsdistributienet van Fluvius vóór 1 januari 2014, of waarvoor een aanvraag van een stedenbouwkundige vergunning is ingediend vóór 1 januari 2014."

Er staat in de voorwaarden dit :
De premie wordt toegekend voor bestaande woningen, wooneenheden (bv. appartementen) of appartementsgebouwen in
het Vlaamse Gewest, die aangesloten zijn op het elektriciteitsdistributienet van Fluvius vóór 1 januari 2014, of waarvoor de
omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen meer dan 5 jaar voor de datum van de eindfactuur verleend
werd, waarbij het gebouw voldoet aan de EPB-eisen en tijdige indiening van de EPB-aangifte.

En ik heb geen enkel idee wat waarvoor "de omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen meer dan 5 jaar voor de datum van de eindfactuur verleend werd" wil zeggen.

Want als dat wil zeggen dat als je in 2022 bouwt uw bouwvergunning van voor 2022-5 zijn (dus 2017) dan kan na 2014 dus toch nog.
Maar ik betwijfel dat veel kopers express 5 jaar gaan wachten voordat ze bouwen...

Maar dit is een recente toevoeging, in 2014 was er destijds een premie ook voor nieuwbouw die je wel kon aanvragen, maar ik was 1 jaar te laat :(.

Ah ow, wacht ha :p. In mijn prijs zit er wel geen "vloerverwarming" bij. Bedoelde effectief boring + pomp. Vloerverwarming was ook iets van 4-5k excl idd :).
Idem ik heb de prijs van de vloerverwarming er ook altijd uitgehouden. Voor de vergelijking leek mij dat niet echt relevant.
En in 2016 - 2017 kwam ik toen ook uit op een prijs van 21k incl. Dus ongeveer gelijkaardig. 40k+ lijkt mij ook enorm met de haren getrokken.

Wat is de warmtebehoefte van je woning?
Ik dacht iets van een 8000-9000kwh. Maar het is voorlopig nog een relatief milde winter geweest. Indien het een paar weken tot -10°C zou gevroren hebben had het verbruik hoger geweest.
Maar het was destjds theoretisch uitgerekend als dat mijn verbruik 2100kwh zou zijn op jaarbasis. Terwijl de geothermische zou dit 2300kwh zijn. Dat was ook 1 van de redenen waarom ik toch voor de L/W ben gegaan. En in die theoretische berekening werd uitgegaan inclusief de aanwezigheid van een strenge winter.
Maar laat het duidelijk zijn, ik heb in de instelling het toestel verboden om snachts de warmtepomp te laten draaien. En heb ter compensatie dan ook de verwarming 1°C hoger gedraaid.
Dit omdat een warmtepomp een hogere efficiëntie behaalt bij positieve temperaturen. Rond het nulpunt is het wat slechter dan indien het -3°C is of zo. Maar +3°C is nog altijd beter rendement dan -3°C. Dit wegens de anti vorst beveiliging of zoiets...

Brol is dat niet, die woningen zijn gewoon niet WP-ready. Er werd hier geschreven dat gas afgestraft moet/gaat worden op korte termijn. Voor mij als lesgever/technieker maakt dat niet uit. Ik ben al op de kar van de koeltechniek gesprongen.
Als je te veel betaalt dan voor wat het effectief waard is naar de toekomst, dan categoriseer ik dit als brol. Dit wil daarom niet zeggen dat het niet kwaliteitsvol is. Ik doelde hiermee gewoon dat dit voor mij automatisch geklasseerd wordt als niet interessant. Dat iemand anders zijn fikken daar maar aan verbrandt. Of zoals jij zegt als je daar de aanpassingen moet doen naar isolatie, ventilatie en verwarming dan wordt dat gewoon duur.

Juist omdat mensen nu eenmaal aangetrokken worden door het esthetische aspect. Laat het eens 3 - 5 jaar effectief de hoge energieprijzen zijn zoals we ze nu zien. Zodanig dat mensen zien dat ze bij wijze van spreken 5000liter mazout moeten binnendoen om hun villa van 2000 ter verwarmen. Die zullen dan nog altijd wel verkocht geraken. Maar deze woningen zullen dan ook een prijsconsequentie kennen.

Succes om dat hier te vinden. Dat gaat hier al snel aan 400K zulke villa's.
Mja, dat is het probleem van 2de verblijven. Daar maakt die verwarmingskost nu niet direct zo uit. Aangezien het mij zou verwonderen dat mensen in hun 2de verblijf in de winter gaan blijven en ze dit eerder in de goede periode zullen doen. En in de winter verwarmen ze het dan gewoon op een niveau dat er zich geen vorstschade kan ontstaan. En dan verbruik je nu ook eenmaal minder...

Ik had het dan ook eerder over mijn omgeving, Limburg. Daar proberen mensen ook hun huizen als goud te verkopen. Maar hier staan evengoed een pak huizen te koop van in 1950 - 1980 waar de vraagprijs ligt tussen de 150 - 250k, maximaal 275k. Dus dat kan... maar als je 200k steekt in de totale vernieuwing... dat is echt niet veel mensen gegeven. Dus zelfs die prijzen zijn nog duur... Maar je zit dan wel in de vermelde 400-500k limiet.

Die woonhuizen zijn doorgaans wel "instapklaar", maar energetisch een "ramp" en niet WP-ready.
Ja de definitie van esthetisch in orde / aanvaardbaar dus.

Dat is ook weer allemaal te zien. Kort door de bocht ga je in die 20-30 jaar oude woning waar je 450 voor betaald hebt geen IER gaan doen. Einde van de rit ga je duurder uitkomen dan in jouw nieuwbouw.
Ja en neen.

Ja, je hebt gelijk.

Neen, dat hangt af van de beschikbaarheid van de gronden, de gewenste ligging (in hol van pluto kun je nog gemakkelijker een nieuwbouwgrond tegen komen tegen een aanvaardbare prijs dan in het midden van bij wijze van spreken Leuven stad kort bij de vaart of het station...) en het feit dat een bestaande woning in veel gevallen gewoon ruimer is dan een volledige nieuwbouw. Of dat als je een even grote woning bouwt dat de prijs dan evengoed uit de pan swingt. Al ga je proberen bij een bestaande woning zo veel mogelijk het karkas te gaan gebruiken. Zodra je daar te veel wijzigingen aan moet doen, dan wordt dat ook minder en minder interessant prijsgewijs.

Toch wel, hoe zie jij het haalbaar om de woning WP-ready te maken, financieel betaalbaar? Ik merk Voorlopig geen afstraffing in verkoopprijs voor energetisch slecht scorende woningen.
Het blijft een vorm van gradaties hé. Maar we mogen niet vergeten dat de energiekost lang laag tot relatief laag heeft gezeten. En dat er dan ook niet echt een incentive is om ernaar te kijken. Behalve bij mensen die daar wel al rekening mee hielden. Ik was iemand die daar rekening mee hield toen ik zocht. Ik heb daardoor langs een paar woningen gegrepen. Desondanks zie ik toch dat meer en meer mensen daar toch iets of wat rekening mee houden.
Ook als je eens kijkt in de huis kopen thread dan zie je dat toch. Laat de hoge energiekost echter nog 5 - 10 jaar aanblijven en je zult eens zien hoe hard die prijzen van die woningen gaan ineenzakken (op voorwaarde dat het verkopen is van moetes (wegens erfenis, ouder die nr rusthuis gaat,...) niet van ach ik zet het te koop en ik zie wat de zot er voor wil geven of als ik dat bedrag niet krijg, meh dan blijf ik er gewoon zelf in zitten)

Zelf een woning op het oog uit 89 met elektrische radiatoren. Woning is volgens de eigenaar en makelaars licht op te frissen/instapklaar. Huurders spreken van 5000 euro elektriciteit per jaar en zijn na 6 maand weer weg.
Hoe begin ik daar aan ?

Simpel deze woning valt voor mij af. Ik zoek wel iets anders of ik bied het bedrag rekening houdende met de kosten die ik raam voor de aanpassingen (vb 60% van de vraagprijs). Ik weet gegarandeerd dat ik daarmee mijn bruggen opblaas om naar een vergelijkingspunt te komen. Maar als die woning blijft te koop staan en dit duurt 1 - 2 jaar en de volgende komt en ze hebben nooit biedingen gehad na bezoeken en dan komt er ineens iemand die 70% van hun verwachte prijs biedt (terwijl ze al jaar na jaar er 5% van hebben afgedaan). Kans is dan groot dat dat verkocht geraakt.

Koopt iemand anders dat dan toch en die doet geen ingrepen. Het zij zo. Maar als die klaagt dat hij / zij hun energiekost niet meer kunnen betalen... daar heb ik dan 0 compassie mee.
Het enige alternatief is dat je er dan teveel voor betaald. Maar ik persoonlijk laat die opportuniteit dan liever aan mij voorbijgaan en ik opteer dan wel voor een woning waar ik mijn eisen heb voor aangepast. Maar ja, daarvoor moet je sterk in uw schoenen staan.

Hoe pak je zo iets aan? Ramen met rolluiken in kasten, begin maar met vernieuwen, dak oei maar 6cm wol, maar je kan er wel nergens meer bij van de binnenkant. Alles is proper uitgeplakt boven. Oei wat nu. Muren, tja zo een mini spouw met mss 4cm xps, begin maar met na-isoleren.
Als ik daar de volle prijs voor moet geven. Dan laat ik het aan mij passeren.
Ofwel moet ik zeggen van kijk ik kan daar nog 10 - 15 jaar in wonen. En ik slik die hogere kostprijs voor de verwarming. En na 15 jaar als dat afgeleefd is doe ik dan een diepgaande renovatie met materiaal dat tegen dan weer innovatiever is met het bedrag dat ik dan gespaard heb. Maar dan heb ik 2 keer een bittere pil moeten slikken ja. Iemand gaat die pil echter moeten slikken op termijn, rekening houdende met de energieobjectieven die er zijn.

De warmtepomp haalt warmte uit de lucht. Dus bij lage temperaturen blaast die negatieve temperaturen uit. In combo met de condensatie bevriest dat goedje. Dus om de x tijd gaat er een elektrische verwarming dat ijs van de warmtepomp weg smelten.
Er zijn wel andere manieren ook hoor.
Vb:
-4 weg ventiel gaat koelcyclus omkeren. Belangrijk hierbij voldoende water-inhoud in je installatie omdat je hier warmte gaat onttrekken door omkering van je koelcyclus. Door thermische inertie ga je dat niet echt gewaar worden. Dus simpel uitgelegd, bij ontdooiing van je verdamper ga je even je WP "actief laten koelen".

Andere opties dampinjectie via bypassklep...

Er zijn wel andere manieren ook hoor.
Vb:
-4 weg ventiel gaat koelcyclus omkeren. Belangrijk hierbij voldoende water-inhoud in je installatie omdat je hier warmte gaat onttrekken door omkering van je koelcyclus. Door thermische inertie ga je dat niet echt gewaar worden. Dus simpel uitgelegd, bij ontdooiing van je verdamper ga je even je WP "actief laten koelen".

Andere opties dampinjectie via bypassklep...
Dacht dat de zubadan van mitsubushi de versie van de 4wegsventiel was.

Maar zubadan was destijds de duurdere categorie. De goedkopere categorie was zoals Jasper het vermeldt. En die is momenteel bij mij voorzien. Dacht ik ;p.

Ha oké. :D

Ik dacht het het inclusief was omdat u bouwbedrijf zei dat je zeker 40k moet rekenen. Ik vind dat al een zotte prijs inclusief u warmteafgifte, dus laat staan zonder. :p . Alsook u architect zegt dat dit echt laag is.
Mijn architecte rekende zo'n 24.000 excl btw incl warmteafgifte voor aard/water. Wat overeen komt als je de kelder en NC box eruit haalt (kelder verwarming is pas later toegevoegd en NC box is een optie.) Want toen kwam ik uit op €24.025 excl btw.

Als ik de 3 systemen met elkaar vergelijk in mijn woning. (doordat ik de kelder mee verwarm, heb ik wel een zwaarder warmtepomp moeten pakken. De gasketel in de huidige offerte is zelfs te zwaar, dus deze zou nog lichtjes zakken.)
Aard/water warmtepomp: €18.610 (is dan wel excl passieve koeling maar incl 300L boiler) (hier zou er nog een €1.000 af gaan)
Lucht/water warmtepomp: €12.000 (is dan wel incl actieve koeling + 300L boiler + de duurste offerte. De goedkoopste komt uit op €8.815)
Gasketel: €6.874 (incl 200L boiler)

Dat zijn de prijzen excl BTW, volledig geplaatst.

Warmteafgifte systeem zijn uit de prijs gehaald nu. Maar uiteindelijk zou dit bij elke variant evenveel kosten.

Uiteraard moet je dit per project bekijken, want jullie hebben geen gas in de straat liggen dus bij jullie zal de gas duurder uitvallen. Wij hebben uiteindelijk ook gekozen voor een warmtepomp om bepaalde redenen.

Laatst bewerkt:
Fluvius zei:
Premie aangevraagd op

xx-10-2021

Beste klant,

We hebben jouw premieaanvraag voor Retroactieve investeringspremie warmtepomp goedgekeurd.
Hieronder vind je de details.

Premie van

Bedrag
Retroactieve investeringspremie warmtepomp

xxxx euro

Deze premie wordt uitbetaald door het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA). Het bedrag wordt binnen de 2 weken overgeschreven op rekeningnummer xxxxxxx met de vermelding van je dossiernummer.

Meer informatie omtrent de Retroactieve investeringspremie kan je nalezen op https://www.fluvius.be/nl/thema/premies/retroactieve-investeringspremies.

Je kunt je dossier altijd online raadplegen via mijn.fluvius.be.

Met vriendelijke groeten,
Fluvius – Dienst premies

Yay!!!!

Is die 16-17K excl met de korting al reeds afgetrokken? Anders is dat inderdaad zeer goedkoop.
De verhalen van makkelijk +40k vind ik nu ook altijd wel overdreven. Telkens dat ik dat hoor zou ik heel graag die installatie eens willen zien.

Wij hebben de aard/water warmtepompen wel links laten liggen wegens de meerprijs. (Moest ik de installatie voor 17k excl kunnen zetten, dan zou ik dat ook doen).
Heb het na 2 offertes opgegeven, vooral omdat de andere ook zeiden dat ze rond deze prijzen zaten.

Prijzen zijn incl plaatsing en van oktober 2021. maar die liggen in lijn met de prijzen die ik een aantal jaren terug ook had.

-Warmtepomp: €7.345
-NC box (passieve koeling): €1.998
-Boiler 300L: €1864
-vloerverwarming (200m²): €5.995
-Betonkerenactivering (70m²): €3439 (is gewoon een fancy woord voor vloerverwarming in beton)
-bijkomend Installatiemateriaal: €2.868
-Boringen + materiaal: €6.397
Totaal= €29.906 excl btw

-Warmtepomp + boiler 300L + installatiemateriaal: €11.573
-NC box (passieve koeling): €1.950
-vloerverwarming (200m²) +Betonkerenactivering (70m²) : €8.750
-Boringen + materiaal: €7.121 (hier kon nog €1.000 afgaan, dit was de max prijs.)
Totaal= €29.394 excl btw
Een late update van onze offerte voor de geothermische warmtepomp :). Prijzen Excl BTW en op basis van klanten waar hij momenteel bezig is:

• Leidingenwerk (hoofdleiding): 600€
  • CV-collector: 800€
  • Verticale warmtewisselaars (grondborigen 2x90m): 6800€
  • Geothermische warmtepomp (7 à 8kW, met ingebouwde boiler van circa 180l): 7800€
  • Meerprijs voor passieve koeling op geothermische warmtepomp: 1600€
  • Buitenvoeler: 200€
  • Vloerverwarming met tackers in PUR-vloerisolatie (75% nivo +00): 2900€
  • Vloerverwarming met clipsen & netten (75% nivo +01): 2200€
Totale prijs excl. BTW: 22.900€

Een late update van onze offerte voor de geothermische warmtepomp :). Prijzen Excl BTW en op basis van klanten waar hij momenteel bezig is:

• Geothermische warmtepomp (7 à 8kW, met ingebouwde boiler van circa 180l): 7800€
Totale prijs excl. BTW: 22.900€
Zou je niet beter een aparte boiler nemen ? 180l aan 42-44°C waarbij de generatie ook nog relatief traag gebeurt lijkt mij persoonlijk wat klein?

Maar ik vergelijk nog altijd met een boiler van 100-150l die het water opslaat op 55-90°C.

Rest van de prijs is zeer acceptabel. En die van de boring is goedkoop. Bij mij was de boring alleen 10 -11k€ (en dat voor een 6kw geothermische warmtepompmodel). En veel kreeg ik daar toen echt niet vanaf nadat ik meerdere had gecontacteerd.

Rest van de prijs is zeer acceptabel. En die van de boring is goedkoop. Bij mij was de boring alleen 10 -11k€ (en dat voor een 6kw geothermische warmtepompmodel). En veel kreeg ik daar toen echt niet vanaf nadat ik meerdere had gecontacteerd.

Mja zonder de toestand op het terrein te kennen en het type ondergrond kan je daar niet zo veel over zeggen. Bij ons was het 3x80m voor 7000.

Warmtepomp zelf incl. alle toebehoren (expansievaten etc) was bij ons €10.430 excl. BTW. Ik denk dat er 5,5kW geplaatst is bij ons
Afgiftesysteem was €6.983 excl. BTW (excl. plaatsing vloerverwarmingsbuizen) voor het hele huis incl. 2de verdieping.
Geothermische boring was €6.055 excl. BTW (1 boring 145 meter diep).

Uiteindelijk hebben we alles samen €28,54k incl. BTW betaald. Eindfactuur betaald in juni 2021 dus geen recht op een premie afaik. Mijn schoonbroer zijn eindfactuur was van medio 2020 en die had wel recht op een premie voor zijn nieuwbouw.
Toegegeven als eigenaar van een geothermische pomp voel ik toch enige vorm van rechtvaardigheid bij het zien van de gestegen gasprijzen. Het is natuurlijk sneu voor de mensen die op gas verwarmen. Maar tegelijkertijd hebben ze jaren, zoniet decennia, aan een stuk voor in vergelijking een habbekrats hun huis verwarmd. In die zin kan je wel spreken van een correctie die lang overtijd is.
Rechtvaardigheid is een groot woord. Ik kan niet zeggen dat ik blij wordt van mensen die in de shit komen te zitten door de huidige tarieven.
Ik ben er niet fier op maar in het geniep heb ik toch mijn pleziertje als ik terug denk aan al die commentaar hier op het forum pakweg een jaar terug. Hier werd toen héél hard gelachen werd met "de onnozelaars met hun warmtepompen" want "dat haalde er nooit van zen leven uit"...

Rechtvaardigheid is een groot woord. Ik kan niet zeggen dat ik blij wordt van mensen die in de shit komen te zitten door de huidige tarieven.
Ik ben er niet fier op maar in het geniep heb ik toch mijn pleziertje als ik terug denk aan al die commentaar hier op het forum pakweg een jaar terug. Hier werd toen héél hard gelachen werd met "de onnozelaars met hun warmtepompen" want "dat haalde er nooit van zen leven uit"...
Ik wil hier niet zitten memmen maar de elektriciteitsprijs is vooralsnog verzesvoudigd (mijn contract van bijna een jaar geleden was 4,5 c€/kWh, nu is het 29c€/kWh), en de gasprijs is gestegen van 8.5c€/kWh in november (kwartaalprijs september, vroegste punt dat ik gas had) naar 12.5c€/kWh. Dit zijn puur de energieprijzen, t meeste errond is toch percentueel dus doet niets aan de verhouding, behalve dat in absolute termen elektriciteit nog meer gestegen zal zijn.
Ik zie persoonlijk nog steeds niet hoe de huidige crisis mijn keuze voor een gasketel zou beïnvloed hebben. Gelet natuurlijk op het feit dat ik geen net als batterij heb of ooit zou kunnen gehad hebben.

Daarnaast hoop ik en bekijk ik het huidige hoge prijsregime als iets tijdelijks met een termijn (is het nu een half jaar of meerdere) korter dan de helft van de levensduur van mijn toestellen, ergo, minder belangrijk in de kosten-baten analyse.

Laatst bewerkt:
Ik wil hier niet zitten memmen maar de elektriciteitsprijs is vooralsnog verzesvoudigd (mijn contract van bijna een jaar geleden was 4,5 c€/kWh, nu is het 29c€/kWh), en de gasprijs is gestegen van 8.5c€/kWh in november (kwartaalprijs september, vroegste punt dat ik gas had) naar 12.5c€/kWh. Dit zijn puur de energieprijzen, t meeste errond is toch percentueel dus doet niets aan de verhouding, behalve dat in absolute termen elektriciteit nog meer gestegen zal zijn.
Ik zie persoonlijk nog steeds niet hoe de huidige crisis mijn keuze voor een gasketel zou beïnvloed hebben. Gelet natuurlijk op het feit dat ik geen net als batterij heb of ooit zou kunnen gehad hebben.

Daarnaast hoop ik en bekijk ik het huidige hoge prijsregime als iets tijdelijks met een termijn (is het nu een half jaar of meerdere) korter dan de helft van de levensduur van mijn toestellen, ergo, minder belangrijk in de kosten-baten analyse.
Ik heb hier een contract liggen van eind oktober van €c14/kWh dat nu inderdaad rond de €c29/kWh schommelt aan de huidige tarieven. Das een verdubbeling van de energie. Wat jij zegt dat alles "errond" toch procentueel is en niks aan de verhouding doet is pertinent onwaar op basis van de datasheets die ik hier nu voor mijn ogen heb. Er is tussen eind oktober en nu exact niks veranderd aan distributie & transportkosten of aan de heffingen en what not. Het enige wat (in absolute bedragen) mee gestegen is voor zover ik dat kan vaststellen is de BTW maar die zit reeds in die €c29 vervat. Oh en ik vergeet het bijna te vermelden:Bijdrage groene stroom & WKK is gestegen van 2,89c/kWh naar 2,90c/kWh. Dat kost mij bij een jaarverbruik van 5000kWh... nen duizelingwekkenden... halven euro? :unsure:

Tenzij ik al deze informatie compleet verkeerd interpreteer natuurlijk, wat zeker kan. U mag mij dus gerust corrigeren.

Ik wil ook nog even als side note meegeven dat een geothermische warmtepomp een rendement geeft van grofweg 400% waardoor alle prijsschommelingen per definitie enorm gedempt worden.

Is een warmtepomp voordeliger in the long run? I don't know, misschien, misschien niet. Maar der is hier niemand dat nu met zekerheid het tegengestelde kan zeggen. Ik heb ook niet voor die warmtepomp gekozen zuiver en alleen vanuit financieel standpunt.
Maar zeker is wel dat al die mensen die vorig jaar zaten lachen met warmtepompen compleet voorbarig waren. Het is echt wel niet zó obvious. Over 20 jaar ga je effectief kunnen zeggen wat de beste investering geweest is. Tussen nu en dan kan er gigantisch veel gebeuren, niet alleen met Belgische/Europese normen/richtlijnen/taxen/belastingen maar ook op geopolitiek vlak.

Ik heb hier een contract liggen van eind oktober van €c14/kWh dat nu inderdaad rond de €c29/kWh schommelt aan de huidige tarieven. Das een verdubbeling van de energie. Wat jij zegt dat alles "errond" toch procentueel is en niks aan de verhouding doet is pertinent onwaar op basis van de datasheets die ik hier nu voor mijn ogen heb. Er is tussen eind oktober en nu exact niks veranderd aan distributie & transportkosten of aan de heffingen en what not. Het enige wat (in absolute bedragen) mee gestegen is voor zover ik dat kan vaststellen is de BTW maar die zit reeds in die €c29 vervat. Oh en ik vergeet het bijna te vermelden:Bijdrage groene stroom & WKK is gestegen van 2,89c/kWh naar 2,90c/kWh. Dat kost mij bij een jaarverbruik van 5000kWh... nen duizelingwekkenden... halven euro? :unsure:
Fair enough, dat was idd niet zo juist van mij. Mea culpa.

Even de financiële kant voor een nieuwbouw op de achterkant van een envelopje schetsen. Let op: grove willekeurige afrondingen allerhande volgen.
Deze handige infographic geeft een gasprijs van 5 naar 16c€/kWh all-in voor hun "woning 23MWh" voorbeeldje. Voor elektriciteit (welk voorbeeldje je neemt maakt niet zoveel uit) gaat het van een 25 naar een 48c€/kWh. Wederom, ik zie die prijsstijging nog altijd grotendeels als tijdelijk, I could very well be wrong.

Ruwweg maal drie voor gas en maal 2 voor elektriciteit tov een jaar geleden.

Tenzij ik al deze informatie compleet verkeerd interpreteer natuurlijk, wat zeker kan. U mag mij dus gerust corrigeren.

Ik wil ook nog even als side note meegeven dat een geothermische warmtepomp een rendement geeft van grofweg 400% waardoor alle prijsschommelingen per definitie enorm gedempt worden.
Neem je 400% elektriciteit naar warmte efficiëntie. Dan nemen we een conservatieve 90% van de gas(condensatie)ketel.
Per kWh warmte betaalde je dus met warmtepomp 25/400% = 6.25 c€ een jaar geleden. Nu is dat ruwweg 13c€.
Voor gas geeft deze back-of-the-envelope berekening dan 5/90% = 5,55c€ een jaar geleden. Nu is dat ruwweg 17,78c€.
Dat is een verschil van een 1c€/kWh in het voordeel van gas een jaar geleden, en 5 c€ / kWh in het voordeel van een warmtepomp vandaag.
Blijft het feit dat een geothermische warmtepomp een installatiemeerprijs kent van om en bij de 15.000€ (meer zelfs, want de geothermische pomp zelf was ook duurder dan de lucht/water versie met een rendement van om en bij de 300-350%), gegeven een nieuwbouw met BTW. Toen ik anderhalf tot twee jaar geleden een offerte vroeg voor boringen kwam dit op 7-8k excl. BTW, en de meerprijs voor een warmtepomp was volgens onze technieker zijn offerte ook zoiets. Kan het goedkoper? Waarschijnlijk wel. Maar dat geldt dan ook voor de gasketel.

We negeren even het gedekt verbruik van de warmtepomp met zonnepanelen. Ik heb geen flauw idee of dat hoog ligt, ik schat dat eerder op minder dan 30% van de kost over een heel jaar, met een concentratie van lage percentages in de donkere, koude stookmaanden. But I could be wrong. Moet je wel rekening houden met je andere verbruik op die momenten (slimme sturing van de meeste dingen op dit niveau ontbreekt nog volledig!), injectievergoeding etc. Dus die invloed is niet zo eenvoudig te bepalen en is minder groot dan je oorspronkelijk misschien wil geloven.

Het bovengekladderd prijsverschil geeft op een warmtevraag van 20MWh (feel free to adapt the number) een verschil van stookkost van een kleine €1000. Omgezet in die 15.000€ geeft dat een break-even termijn van meer dan 15 jaar. Na meer dan 15 jaar, tegen het huidige prijsverschil, is het verschil in installatiekost weggewerkt. Voor een kleinere warmtevraag verlengt deze termijn. Indien het prijsverschil zou verminderen verlengt de termijn (misschien zelfs tot in het oneindige).
Indien de prijzen (het is te zeggen, de prijsverschillen zijn belangrijk voor deze envelop) herstellen naar die van een jaar geleden win je enkel maar met gas.
Even ter herhaling: eigengebruik van zonnestroom van de warmtepomp werkt natuurlijk in het voordeel van de warmtepomp en is hier niet meegenomen.
Is een warmtepomp voordeliger in the long run? I don't know, misschien, misschien niet. Maar der is hier niemand dat nu met zekerheid het tegengestelde kan zeggen. Ik heb ook niet voor die warmtepomp gekozen zuiver en alleen vanuit financieel standpunt.
Maar zeker is wel dat al die mensen die vorig jaar zaten lachen met warmtepompen compleet voorbarig waren. Het is echt wel niet zó obvious. Over 20 jaar ga je effectief kunnen zeggen wat de beste investering geweest is. Tussen nu en dan kan er gigantisch veel gebeuren, niet alleen met Belgische/Europese normen/richtlijnen/taxen/belastingen maar ook op geopolitiek vlak.
Moest het verschil in prijzen en zelfs stijgen, dan wordt de warmtepompoptie financieel voordeliger en voordeliger.
Kans lijkt me klein, aangezien nu mensen al moeite hebben met alles bij elkaar te schrapen dat ze nu moeten betalen. En elektriciteit gaat niet veel goedkoper worden dan 25c€/kWh.
Indien die prijzen nog feller de pan uitswingen gaat er niet veel geld over zijn om een warmtepomp te kopen, laat staan een gasketel.
Nu, de EU gaat inderdaad CO2 heffingen verhogen en dat zal in de gasprijs doorgerekend worden. Maar ook (in mindere mate weliswaar) in de elektriciteitsprijs. Het prijsverschil zal in de toekomst dus misschien lichtjes in het voordeel van elektriciteit gaan liggen, maar of dat zo is voor een L/W warmtepomp wil ik nog in twijfel trekken. Dus "mensen die vorig jaar zaten te lachen met warmtepompen" "compleet voorbarig" noemen, noem ik dan weer... voorbarig.

Over 15-20 jaar is mijn gasketel/boiler toch versleten, en kan ik mijn wachtbuizen in de kelder misschien vullen met een koelvloeistofleiding voor een warmtepomp 😅 moest het prijsverschil dat verantwoorden.
Ik wil je hier niet overtuigen van "mijn gelijk" (ik heb er niet het cijfermateriaal voor om het ene of het andere te gaan bewijzen), maar boude uitspraken in eender welke richting zijn in ieder geval... voorbarig.

Blijft het feit dat een geothermische warmtepomp een installatiemeerprijs kent van om en bij de 15.000€ (meer zelfs, want de geothermische pomp zelf was ook duurder dan de lucht/water versie met een rendement van om en bij de 300-350%), gegeven een nieuwbouw met BTW. Toen ik anderhalf tot twee jaar geleden een offerte vroeg voor boringen kwam dit op 7-8k excl. BTW, en de meerprijs voor een warmtepomp was volgens onze technieker zijn offerte ook zoiets. Kan het goedkoper? Waarschijnlijk wel. Maar dat geldt dan ook voor de gasketel.
15k lijkt mij heel sterk aangezien onze installatie, afgiftesysteem buiten beschouwing gelaten, maar 20k gekost heeft all-in.
Als we SodD spreken waar ze zonder schaamte 40k durven vragen dan misschien ja, maar als je vrije keuze van aannemer hebt?

Terug
Bovenaan