Deze geldt NIET voor nieuwbouw.
"De premie wordt toegekend voor bestaande woningen, wooneenheden (bv. appartementen) of appartementsgebouwen in het Vlaamse Gewest, die aangesloten zijn op het elektriciteitsdistributienet van Fluvius vóór 1 januari 2014, of waarvoor een aanvraag van een stedenbouwkundige vergunning is ingediend vóór 1 januari 2014."
Er staat in de voorwaarden dit :
De premie wordt toegekend voor bestaande woningen, wooneenheden (bv. appartementen) of appartementsgebouwen in
het Vlaamse Gewest, die aangesloten zijn op het elektriciteitsdistributienet van Fluvius vóór 1 januari 2014, of waarvoor de
omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen meer dan 5 jaar voor de datum van de eindfactuur verleend
werd, waarbij het gebouw voldoet aan de EPB-eisen en tijdige indiening van de EPB-aangifte.
En ik heb geen enkel idee wat waarvoor "de omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen meer dan 5 jaar voor de datum van de eindfactuur verleend werd" wil zeggen.
Want als dat wil zeggen dat als je in 2022 bouwt uw bouwvergunning van voor 2022-5 zijn (dus 2017) dan kan na 2014 dus toch nog.
Maar ik betwijfel dat veel kopers express 5 jaar gaan wachten voordat ze bouwen...
Maar dit is een recente toevoeging, in 2014 was er destijds een premie ook voor nieuwbouw die je wel kon aanvragen, maar ik was 1 jaar te laat

.
Ah ow, wacht ha

. In mijn prijs zit er wel geen "vloerverwarming" bij. Bedoelde effectief boring + pomp. Vloerverwarming was ook iets van 4-5k excl idd

.
Ik zal de offerte straks eens opzoeken se!

.
Idem ik heb de prijs van de vloerverwarming er ook altijd uitgehouden. Voor de vergelijking leek mij dat niet echt relevant.
En in 2016 - 2017 kwam ik toen ook uit op een prijs van 21k incl. Dus ongeveer gelijkaardig. 40k+ lijkt mij ook enorm met de haren getrokken.
Wat is de warmtebehoefte van je woning?
Ik dacht iets van een 8000-9000kwh. Maar het is voorlopig nog een relatief milde winter geweest. Indien het een paar weken tot -10°C zou gevroren hebben had het verbruik hoger geweest.
Maar het was destjds theoretisch uitgerekend als dat mijn verbruik 2100kwh zou zijn op jaarbasis. Terwijl de geothermische zou dit 2300kwh zijn. Dat was ook 1 van de redenen waarom ik toch voor de L/W ben gegaan. En in die theoretische berekening werd uitgegaan inclusief de aanwezigheid van een strenge winter.
Maar laat het duidelijk zijn, ik heb in de instelling het toestel verboden om snachts de warmtepomp te laten draaien. En heb ter compensatie dan ook de verwarming 1°C hoger gedraaid.
Dit omdat een warmtepomp een hogere efficiëntie behaalt bij positieve temperaturen. Rond het nulpunt is het wat slechter dan indien het -3°C is of zo. Maar +3°C is nog altijd beter rendement dan -3°C. Dit wegens de anti vorst beveiliging of zoiets...
Brol is dat niet, die woningen zijn gewoon niet WP-ready. Er werd hier geschreven dat gas afgestraft moet/gaat worden op korte termijn. Voor mij als lesgever/technieker maakt dat niet uit. Ik ben al op de kar van de koeltechniek gesprongen.
Als je te veel betaalt dan voor wat het effectief waard is naar de toekomst, dan categoriseer ik dit als brol. Dit wil daarom niet zeggen dat het niet kwaliteitsvol is. Ik doelde hiermee gewoon dat dit voor mij automatisch geklasseerd wordt als niet interessant. Dat iemand anders zijn fikken daar maar aan verbrandt. Of zoals jij zegt als je daar de aanpassingen moet doen naar isolatie, ventilatie en verwarming dan wordt dat gewoon duur.
Juist omdat mensen nu eenmaal aangetrokken worden door het esthetische aspect. Laat het eens 3 - 5 jaar effectief de hoge energieprijzen zijn zoals we ze nu zien. Zodanig dat mensen zien dat ze bij wijze van spreken 5000liter mazout moeten binnendoen om hun villa van 2000 ter verwarmen. Die zullen dan nog altijd wel verkocht geraken. Maar deze woningen zullen dan ook een prijsconsequentie kennen.
Succes om dat hier te vinden. Dat gaat hier al snel aan 400K zulke villa's.
Mja, dat is het probleem van 2de verblijven. Daar maakt die verwarmingskost nu niet direct zo uit. Aangezien het mij zou verwonderen dat mensen in hun 2de verblijf in de winter gaan blijven en ze dit eerder in de goede periode zullen doen. En in de winter verwarmen ze het dan gewoon op een niveau dat er zich geen vorstschade kan ontstaan. En dan verbruik je nu ook eenmaal minder...
Ik had het dan ook eerder over mijn omgeving, Limburg. Daar proberen mensen ook hun huizen als goud te verkopen. Maar hier staan evengoed een pak huizen te koop van in 1950 - 1980 waar de vraagprijs ligt tussen de 150 - 250k, maximaal 275k. Dus dat kan... maar als je 200k steekt in de totale vernieuwing... dat is echt niet veel mensen gegeven. Dus zelfs die prijzen zijn nog duur... Maar je zit dan wel in de vermelde 400-500k limiet.
Die woonhuizen zijn doorgaans wel "instapklaar", maar energetisch een "ramp" en niet WP-ready.
Ja de definitie van esthetisch in orde / aanvaardbaar dus.
Dat is ook weer allemaal te zien. Kort door de bocht ga je in die 20-30 jaar oude woning waar je 450 voor betaald hebt geen IER gaan doen. Einde van de rit ga je duurder uitkomen dan in jouw nieuwbouw.
Ja en neen.
Ja, je hebt gelijk.
Neen, dat hangt af van de beschikbaarheid van de gronden, de gewenste ligging (in hol van pluto kun je nog gemakkelijker een nieuwbouwgrond tegen komen tegen een aanvaardbare prijs dan in het midden van bij wijze van spreken Leuven stad kort bij de vaart of het station...) en het feit dat een bestaande woning in veel gevallen gewoon ruimer is dan een volledige nieuwbouw. Of dat als je een even grote woning bouwt dat de prijs dan evengoed uit de pan swingt. Al ga je proberen bij een bestaande woning zo veel mogelijk het karkas te gaan gebruiken. Zodra je daar te veel wijzigingen aan moet doen, dan wordt dat ook minder en minder interessant prijsgewijs.
Toch wel, hoe zie jij het haalbaar om de woning WP-ready te maken, financieel betaalbaar? Ik merk Voorlopig geen afstraffing in verkoopprijs voor energetisch slecht scorende woningen.
Het blijft een vorm van gradaties hé. Maar we mogen niet vergeten dat de energiekost lang laag tot relatief laag heeft gezeten. En dat er dan ook niet echt een incentive is om ernaar te kijken. Behalve bij mensen die daar wel al rekening mee hielden. Ik was iemand die daar rekening mee hield toen ik zocht. Ik heb daardoor langs een paar woningen gegrepen. Desondanks zie ik toch dat meer en meer mensen daar toch iets of wat rekening mee houden.
Ook als je eens kijkt in de huis kopen thread dan zie je dat toch. Laat de hoge energiekost echter nog 5 - 10 jaar aanblijven en je zult eens zien hoe hard die prijzen van die woningen gaan ineenzakken (op voorwaarde dat het verkopen is van moetes (wegens erfenis, ouder die nr rusthuis gaat,...) niet van ach ik zet het te koop en ik zie wat de zot er voor wil geven of als ik dat bedrag niet krijg, meh dan blijf ik er gewoon zelf in zitten)
Zelf een woning op het oog uit 89 met elektrische radiatoren. Woning is volgens de eigenaar en makelaars licht op te frissen/instapklaar. Huurders spreken van 5000 euro elektriciteit per jaar en zijn na 6 maand weer weg.
Hoe begin ik daar aan ?
Simpel deze woning valt voor mij af. Ik zoek wel iets anders of ik bied het bedrag rekening houdende met de kosten die ik raam voor de aanpassingen (vb 60% van de vraagprijs). Ik weet gegarandeerd dat ik daarmee mijn bruggen opblaas om naar een vergelijkingspunt te komen. Maar als die woning blijft te koop staan en dit duurt 1 - 2 jaar en de volgende komt en ze hebben nooit biedingen gehad na bezoeken en dan komt er ineens iemand die 70% van hun verwachte prijs biedt (terwijl ze al jaar na jaar er 5% van hebben afgedaan). Kans is dan groot dat dat verkocht geraakt.
Koopt iemand anders dat dan toch en die doet geen ingrepen. Het zij zo. Maar als die klaagt dat hij / zij hun energiekost niet meer kunnen betalen... daar heb ik dan 0 compassie mee.
Het enige alternatief is dat je er dan teveel voor betaald. Maar ik persoonlijk laat die opportuniteit dan liever aan mij voorbijgaan en ik opteer dan wel voor een woning waar ik mijn eisen heb voor aangepast. Maar ja, daarvoor moet je sterk in uw schoenen staan.
Hoe pak je zo iets aan? Ramen met rolluiken in kasten, begin maar met vernieuwen, dak oei maar 6cm wol, maar je kan er wel nergens meer bij van de binnenkant. Alles is proper uitgeplakt boven. Oei wat nu. Muren, tja zo een mini spouw met mss 4cm xps, begin maar met na-isoleren.
Als ik daar de volle prijs voor moet geven. Dan laat ik het aan mij passeren.
Ofwel moet ik zeggen van kijk ik kan daar nog 10 - 15 jaar in wonen. En ik slik die hogere kostprijs voor de verwarming. En na 15 jaar als dat afgeleefd is doe ik dan een diepgaande renovatie met materiaal dat tegen dan weer innovatiever is met het bedrag dat ik dan gespaard heb. Maar dan heb ik 2 keer een bittere pil moeten slikken ja. Iemand gaat die pil echter moeten slikken op termijn, rekening houdende met de energieobjectieven die er zijn.