Warmtepompen

Of als uw rendement teveel gezakt is.
Als die 75% meer verbruikt dan nieuwe bv ;)
75%:crazy:

30% minder verbruik met een nieuw toestel? Wie gelooft er in die verkooppraat.
Dat hij meer rendement haalt uiteraard maar de cijfers die ze naar je hoofd gooien is toch wat..

Dat hij meer rendement haalt uiteraard maar de cijfers die ze naar je hoofd gooien is toch wat..
75 is uiteraard quasi onmogelijk voor dat hij stuk is.
Maar oude model van 20j kan 80% zijn en nieuwe 110% rendement dus dat is 30%<>

Met een nieuwe ketel gaat uw verbruik effectief hard dalen hoor. Alleen moet je de afweging maken of dat het vervangen van die ketel om de x-aantal jaar, omdat de nieuwe minder verbruikt, opweegt tegenover de oude volledig opgebruiken. Net zoals met auto's ga je meestal goedkoper uitkomen met de oude nog even te laten meer verbruiken, dan de kosten te maken om sneller te vervangen.
Als je dan uiteindelijk je versleten oude vervangt, ga je wel weer aangenaam verrast zijn door de gebruikskosten.

75 is uiteraard quasi onmogelijk voor dat hij stuk is.
Maar oude model van 20j kan 80% zijn en nieuwe 110% rendement dus dat is 30%<>
Nee. Tegen dat uw ketel maar 80% haalt moet het enen zijn van in de jaren 60 ofzo. Nieuwe ketel haalt ook belange geen 110% tijdens de meting. Gemiddeld tussen de 97.5 en 99%.puur op verbrandingsrendement gaat dat nooit meer dan 10-12% schelen. Wat wel een verschil is, is dat oudere toestellen meestal niet kunnen moduleren en dus staan te pendelen, terwijl nieuwe ketels stuk lager in vermogen kunnen zakken.

Vandaag nog een gesprek gehad met een prof mechanica van de Ugent.
Kwam erop neer dat het allemaal mooi is die hernieuwbare energie maar finaal moet je gewoon investeren om je verbruik naar beneden te krijgen. Tot het absolute minimum wat comfortabel nog aangeraden is.
Het weinige verbruik die je dan nog hebt kan je opvangen met hernieuwbare energie.
Het ging toch weer over de meer gekkere energiesystemen.
Iemand al een "algenappartement" gezien?
https://www.engineering.com/story/t...ing-presents-unique-renewable-energy-solution

Verder de revue gepasseerd energie uit
-drinkwater
-regenwater,
-afvalwater
-asfalt
-rivieren
-koeling met water tot dauwpunt ipv nattebol. (heel speciaal)
-ondergrondse energy storage dmv heet water (+95°C) of ijs.

Bij mij is de verkoper ook net buiten. Heeft me onderstaande modelreeks aangeraden, offerte volgt nog maar zou rond de 13000exBTW komen.

Morgen komen er nog 2, waarvan 1 die ook Viessmann doet en de andere Daikin.

Bij mij is de verkoper ook net buiten. Heeft me onderstaande modelreeks aangeraden, offerte volgt nog maar zou rond de 13000exBTW komen.

13 ex btw, enkel voor lw warmtepomp?

Toen ik in 2016 mijn ronde had gedaan, was Viessmann ook niet de meest competitieve in prijs. De competitieve waren :

1) Daikin met geïntegreerde Boiler zonder buffervat
2) Mitsubishi met apart boilervat dat kon gebruikt worden als zonneboiler en een buffervat

De andere weet ik niet meer vanbuiten, maar panasonic, General, Nibe, fujitsu heb ik toen een offerte van gekregen met stiebel eltron als 1 van de duurste versies (was 14 - 15k voor een L/W warmtepomp terwijl die van Daikin rond de 9500€ zat en die van mitsubishi 10500 (21% BTW inclusief))

Ik heb hier nog enkele andere zaken van Viessmann en ben wel heel tevreden van de kwaliteit. Heb geen idee van de andere merken.

Wij hebben ook een Viessmann warmtepomp L/W en zeer tevreden van.
Toch oppassen met zo'n interne boiler. Toen wij 4j geleden moesten kiezen was er max 210 liter integrated beschikbaar.
Dat zou zeer krap kunnen zijn afhankelijk van je watergebruik (regendouche = 18L/min) en je gezinssamenstelling.

Wij zijn met 2 volwassenen en 2 kinderen en laten onze 300L externe boiler 1 keer per dag opwarmen naar 52°C. Dat gebeurt tussen 12u en 13u wanneer we het meeste opbrengst hebben van de zonnepanelen. Na 24u gebruik tapwater kranen, 1 bad en 2 douches (25min aan 10L/min) zakt de temperatuur van de boiler makkelijk naar 20-25°C. Duurt dan toch een volledig uur aan 2500-3000W om terug op 52°C te raken. Tussen april en september lukt dat op zonnige dagen gelukkig volledig op zonne-energie. Met 210 liter interne boiler waren we er niet geraakt op deze manier.

Je moet ook appelen met appelen vergelijken. Neem steeds de volledige installatie in rekening. Wij hebben de Vitocal 200S met 300L externe boiler, buffervat 50L en 2 expansie vaten (1 CV en 1 sanitair). Dat kost inderdaad wat meer maar zal je (normaalgezien) opbrengen in levensduur installatie, zuinigheid en efficiëntie. Je kan zoiets niet vergelijken met een integrated zuil van Daikin.

Diegene die ze ons hebben voorgesteld van viessmann was ook zo’n “integrated zuil” met 220L boiler.

Ik heb ook het gevoel dat 220L maar net genoeg zal zijn op sommige dagen, maar wij hebben gewoon de plaats niet voor warmtepomp en boiler en buffervat, … :)

De volgende firma is ook net langsgeweest en heeft me aangeraden om absoluut niet te kiezen voor zo'n "integrated zuil" hah. Zij willen gaan voor een split Lucht/water en apparte boiler van 390L. Hij wou nog geen prijs geven, eerst deftig berekenen. Offerte heb ik binnen een aantal dagen.

Wie nu een warmtepomp in een nieuwe woning plaatst, is dat dan premie + BTW verlaging?
Ja, premie is Vlaams en btw Federaal en ze stemmen nooit op elkaar af.
Er zijn mensen die de retroactieve investeringspremie krijgen terwijl de terugverdientijd aan deze prijzen enorm gedaald is.

Er zijn mensen die de retroactieve investeringspremie krijgen terwijl de terugverdientijd aan deze prijzen enorm gedaald is.
En die BTW verlaging dat is dan iets dat met de installateur geregeld moet worden, die factureert dan gewoon aan 6%?

Retroactieve investeringspremie was enkel voor mensen die die gezet hadden voor de beslissing over de terugdraaiende teller (dus ergens januari 2021)

Dus ik zie niet echt hoe ze dan ook de terugverdientijd hebben aan deze prijzen, aangezien deze prijzen pas effectief het geval zijn rond eind 2021.

En die BTW verlaging dat is dan iets dat met de installateur geregeld moet worden, die factureert dan gewoon aan 6%?
Gaat pas in vanaf april 2022, dus hoe dat effectief zit met wanneer dat ingaat of hoe dat geregeld wordt, is het nog een beetje koffiedik kijken.

Wie nu een warmtepomp in een nieuwe woning plaatst, is dat dan premie + BTW verlaging?
Nieuwe woning als in nieuwbouw is enkel de BTW verlaging. Premie is voor woningen vanaf bepaalde aansluitingdatum op het netwerk (31/12/2013) dacht ik.

Wij gaan door de BTW verlaging alsnog voor een warmtepomp gaan. Samen met de verlaging op onze zonnepanelen geeft dat wel wat ruimte.
E-peil zal ook sterk onder de 20 zakken wat dan weer aan onroerende voorheffing opbrengt.

Terug
Bovenaan