Wat heb jij vandaag gekookt?

Achja , ik breek ze gewoonlijk ook voor ik ze kook . ;)
Pasta met kip en currysaus is echt lekker …snap echt niet waarom dit niet zou samengaan . ;)

Italianen zouden minder wenen als je zou zeggen dat het noedels met kip was in plaats van pasta met kip? :unsure:
Nah , laat die Italianen maar wenen dan want Spaghetti (in mijn geval fijne capellini ;) ) met currysaus en kip …(lijkt inderdaad wel een beetje op noedels )vreeeeee lekker ,maar je kan er dan wel geen bergen kaas over strooien . ;)

Alléé , terug on topic en laat die Indiër en Italiaan effe bekomen . ;)

Maaltijdsoep en was echt lekker want heb nu zoveel gegeten dat ik mijne dessert er niet meer bijkrijg . ;)
Dacht eerst weer eens een currysaus te maken maar kreeg ineens het gedacht om daar gewoon soep van te maken.
Dus er zit in lange paprika’s , ajuin en een doos gyros met kip , ramen noedels (ook als laatste bij gedaan ) uit het pakje en paksoi (wel op het laatst bij gedaan en uit de Lidl van die kleintjes die ze daar hebben ) dan wat peper zout , paprika poeder , currypoeder , kurkuma een beetje maggi saus , een beetje worcestershire saus en een goeie scheut chili garlik saus van cholula en dat allemaal gekookt in bouillon van de kippefilets die ik gekookt heb voor de hondjes …en om het iets zoeter te maken heb ik er een potje mannacurry bijgemengd (want anders was het ietsje te zuurachtig van smaak )

Was bij een Italiaans restaurant deze week en daar stond een pasta met kip op de menukaart. :lol: denk dat ze over hun trauma zijn.

Verse pasta met kip, champignons, paprika en roomsaus

Orzo met witloof, spek en maredsous double creme. Herfstweer vraagt om herfsteten.

En als dessert straks een crepe suzette.

Heb mij een dagje congé gepakt en ben bij de Mac Donalds geweest vandaag . Was lang geleden en dus smaakte het wel ergens .
Bij thuiskomst nog snel een pot groentesoep gemaakt voor deze avond om het wat luchtiger te houden . ;)
Morgen middag de rest en dan invriezen voor later .
Altijd wel eens lekker zo een vers potteke soep . ;)

Was bij een Italiaans restaurant deze week en daar stond een pasta met kip op de menukaart. :lol: denk dat ze over hun trauma zijn.

Verse pasta met kip, champignons, paprika en roomsaus
Ik maak het zelf eigenlijk nooit klaar met kip, de Italiaanse recepten uit de cucina povera vind ik wel leuk om uit te proberen en dat is zelden met kip. Wél een eenvoudige kip tikka masala klaargemaakt, maar het moest snel dus dat was gewoon wat kip afkoken (kipfilet in stukjes, met maïzena "bepoederen" en dan even in een kokende pot water zwieren - als ik wat meer tijd heb moet ik nog eens de Chinese vorm van velveting proberen), een pot massala erbij zwieren en wat rijst.

Kip is meestal wel een goedkope go to in de week. Het kan een héél saai stukje vlees zijn (kipfilet met peper en zout in de pan), maar je kan er wel boeiende dingen mee doen (Korean fried chicken).

Ik koop tegenwoordig enkel nog kippedijfilet of hele kippen.

Deze avond de Italianen blij gemaakt met pasta amatritciana. Ik had nog een blok guanciale liggen en wou eens iets nieuws proberen ipv carbonara.
1000068142.jpg

Vandaag Mexicaanse wraps gemaakt met als toppings:
  • ijsbergsalade;
  • zure room (verdund met melk en scheutje vers limoensap);
  • cheddar kaas;
  • zelfgemaakte guacamole;
  • fijn geraspte wortels (met rijstazijn).
En voor het vlees:
  • 600 gram kipgehakt;
  • 1 rode ui;
  • 1 gele ui;
  • 1 rode paprika;
  • 1 groene paprika;
  • 4 teentjes knoflook;
  • potje tomatenpuree;
  • 3 romatomaten in blokjes;
  • Santa Maria Kruidenmix Taco tex-mex: ik gebruik normaal nooit van die kant en klare zakjes met specerijen, maar deze was in de winkelkar beland door een promo (gratis). Komijn en oregano zaten daarin en dat zijn de belangrijkste kruiden voor de Mexicaanse toets. Het mocht voor mij pikanter (ik had graag nog een goeie koffielepel chilli flakes toegevoegd), maar het moet hier ook kindvriendelijk blijven. :)
Morgen middag nog alle overschot opeten, maar dan zal het niet meer met wraps zijn, maar met "Mexicaanse rijst". Dat is basically rijst bakken en koken in tomatenbouillon. Daarna mengen met maïs uit blik en garneren met het blad van bosui.

Heb me eens gewaagd aan "dry brining" ofte droog pekelen. Komt neer op grof zout smijten op uw vlees om het vocht eraan te onttrekken, het er weer afdoen en droogdeppen. Maar een half uurtje, maar het was dan ook op vrij dunne kalkoenfilets. Geslaagd experiment en iets wat ik zeker nog eens opnieuw ga doen. Krokante korst, malser vlees en complimenten van mijn vrouw en met haar eten wil je écht niet knoeien.

Met een côte à l'os moet ik dat zeker eens proberen, maar dat zal wel wat meer tijd nodig hebben dan een half uur.

Heb me eens gewaagd aan "dry brining" ofte droog pekelen. Komt neer op grof zout smijten op uw vlees om het vocht eraan te onttrekken, het er weer afdoen en droogdeppen. Maar een half uurtje, maar het was dan ook op vrij dunne kalkoenfilets. Geslaagd experiment en iets wat ik zeker nog eens opnieuw ga doen. Krokante korst, malser vlees en complimenten van mijn vrouw en met haar eten wil je écht niet knoeien.

Met een côte à l'os moet ik dat zeker eens proberen, maar dat zal wel wat meer tijd nodig hebben dan een half uur.
Probeer eens een dag op voorhand en op een rekje in de koelkast. Dan krijgt het zout de tijd om in het vlees te trekken en krijg je een nog beter resultaat.

Probeer eens een dag op voorhand en op een rekje in de koelkast. Dan krijgt het zout de tijd om in het vlees te trekken en krijg je een nog beter resultaat.
Dat is zeker mijn intentie. Zijn er grote verschillen tussen nat en droog pekelen? Bij nat pekelen kan je er nog wat rozemarijn en look aan toevoegen.

Terug
Bovenaan