Wat is jouw netto persoonlijke inkomen?

Wat is jouw maandelijks netto persoonlijk inkomen?

• 0-1000

Stemmen: 2 0,7%
  • 1000-1500

Stemmen: 1 0,4%
  • 1500-2000

Stemmen: 34 12,4%
  • 2000-2500

Stemmen: 98 35,6%
  • 2500-3000

Stemmen: 72 26,2%
  • 3000-3500

Stemmen: 30 10,9%
  • 3500-4000

Stemmen: 14 5,1%
  • 4000-4500

Stemmen: 6 2,2%
  • 4500-5000

Stemmen: 4 1,5%
  • 5000-6000

Stemmen: 4 1,5%
  • 6000-7000

• 7000-8000

Stemmen: 5 1,8%
  • 8000-9000

• 9000-10 000

Stemmen: 0 0,0%
  • 10 000+

Stemmen: 1 0,4%

• Totaal aantal stemmers
    275
Moeilijk om 1 cijfer te geven, maar ik heb geschat.
vakantiegeld? eindejaarspremie? belastingsteruggave? ... :p.
laten we die zaken er even uithalen omdat het vooral te zien is wat je maandelijks te spenderen budget is via deze poll. Premies die niet maandelijks zijn, kan je dan eventueel delen door 12 of iets anders, maar anders wordt het wat te ingewikkeld :p

laten we die zaken er even uithalen omdat het vooral te zien is wat je maandelijks te spenderen budget is via deze poll. Premies die niet maandelijks zijn, kan je dan eventueel delen door 12 of iets anders, maar anders wordt het wat te ingewikkeld :p
Maar wat ben je met het maandelijks te spenderen budget zonder te weten waar je budget aan moet spenderen? :unsure:

Enorm beperkend, maar het lukt wel. Ik ben wel goed in omgaan met budgetten, levensstijl aanpassen, optimaliseren van uitgaven, etc...
Was de bedoeling dat ik ondertussen software developer werkte, maar met corona is dat allemaal anders gelopen, en nu lijkt het veel moeilijker iets te vinden als beginner/junior zonder diploma (wel een opleiding gedaan).
Hopelijk verandert de situatie binnenkort en vind ik een deftig inkomen.
Had jij geen kind? Dat lijkt mij amper doenbaar?

Op het vorige forum heb je zo ook eens een discussie gestart waar jouw positie was dat een groot deel van de mensen feitelijk in armoede leeft. En daar maakte je ook een paar bedenkelijke uitspraken zoals hier in het vet. Tenzij alles buiten de dure buurten in Antwerpen, Brussel, Gent, ... op den buiten is klopt daar echt niets van.
Er is op dit forum zelf nog een discussie over geweest wat ge “voor uw geld” kunt huren. Zelfs hier in de rand rond Aarschot kost een klein appartement al 800 a 900€, een huis passeert heel snel de 1000€. Dan zit ge niet in het centrum, want daar gaan de appartementen makkelijk de 1000€ voorbij. En das Aarschot hé, zeker niet “de dure buurten”

Ik denk toch ook wel wat je als koppel toch tegenwoordig minimaal aan een 2500-3000 euro moet zitten om comfortabel te leven en degelijke woonst te kunnen hebben.
Met 1 000 euro overschot na je huur/hypotheek ga je niet veel sparen of gek kunnen doen. Trek daar gerust 300 euro af voor boodschappen, 200 euro voor rekeningen dan zit je nog met 500 euro maximaal.

Tweeslaapkamerappartement in centrum Antwerpen - Kleine Markt (vlakbij Oudaan en Mechelseplein) met mooie parket en hoge plafonds kan je ook voor €800/maand vinden. Dat waren de prijzen in de blok waar ik een appartement had gekocht (anderhalf jaar geleden inmiddels verkocht). Prijzen zullen inmiddels wat zijn gestegen, maar was er geen grotere druk op de prijzen in niet-stedelijke gebieden omwille van corona?

Er is op dit forum zelf nog een discussie over geweest wat ge “voor uw geld” kunt huren. Zelfs hier in de rand rond Aarschot kost een klein appartement al 800 a 900€, een huis passeert heel snel de 1000€. Dan zit ge niet in het centrum, want daar gaan de appartementen makkelijk de 1000€ voorbij. En das Aarschot hé, zeker niet “de dure buurten”
Maar alles is gewoon gekleurd door wat jij "standaard" of "noodzakelijk" vindt. En dat is volgens mij ver van het gemiddelde. Net zoals "den buiten" voor mij ergens een gat in Limburg of de Westhoek is. Ik woon in de noordrand van Brussel en kan hier sowieso voor minder dan € 1000 iets huren waar je met een gezin inkan. Maar dan zal het geen gebouw zijn van vorig jaar, en je zal ook geen (grote) tuin hebben of iets anders wat voor mij hoort bij "niet boven je stand leven".

Aarschot is dan ook niet goedkoop ...
Goedkoper in vergelijking met BXL-Antwerpen-Leuven-Gent etc, maar daarbuiten is Aarschot nog steeds best duur. Sylver verwees naar "den buiten", en gij komt af met een "tier 2" stad ... alléjah dat is niet serieus hé.

En sowieso kunt ge in Aarschot voor <1.000€ huren voor een leefbaar huis / app, wat is dat nu. Zelfs in Leuven gaat dat nog.

Ik zeg dan ook niet in Aarschot, maar buiten Aarschot. Een van de boerengemeentes richting Scherpenheuvel bv.
vergeet ook niet dat er bij een appartement, hoewel dat initieel goedkoper lijkt, steeds nog gemeenschappelijke kosten komen. Uw appartement van 800€ wordt al rap 100-150€ duurder

Door mijn 100% invaliditeit ontvang ik maandelijks een 3700 € netto.Niets om jaloers op te zijn.
Mag ik vragen hoe het komt dat dat zo hoog ligt (mag ook via pm uiteraard)? Dat is met een tussenkomst van een verzekering/hulp van derden of gecombineerd met nog een inkomen uit arbeid?

Ik heb dus een invaliditeitsgraad van 164 %.Dus 100 % invaliditeit en 64 % hulp van derden.Door dat het arbeidsongeval in de chemische sector is gebeurd zit ik meteen aan mijn plafond van de loonschaal bij mijn verzekering.Het loon wordt gewoon geindexeerd.
Medische kosten en prothesen (telefoon,computer,zonnekap voor terras enz.)zijn ook nog apart betaald,dus zitten niet bij die 64 %.
Op die 64 % hulp voor derden hoef ik geen belastingen te betalen.
Werken doe ik uiteraard niet meer.
Wanneer ik op pensioen ga zou ik afgaand op informatie op het internet nog een pak meer ontvangen.

Laatst bewerkt:
Ik zeg dan ook niet in Aarschot, maar buiten Aarschot. Een van de boerengemeentes richting Scherpenheuvel bv.
vergeet ook niet dat er bij een appartement, hoewel dat initieel goedkoper lijkt, steeds nog gemeenschappelijke kosten komen. Uw appartement van 800€ wordt al rap 100-150€ duurder

Bij de huurprijs van het appartement in centrum Mechelen waar ik het over had, had ik die gemeenschappelijke kosten al mee opgeteld in die 785 euro (we zijn vorig jaar verhuisd naar een andere woning, dus die prijs is redelijk up-to-date).

Was een duplex met pas vernieuwde keuken en douche, aan een park, met een terras, en een ondergrondse parking. Het was geen chique appartement, maar het was absoluut meer dan leefbaar en zeker niet te min voor twee twintigers die nog niet zo lang werkten.

Ik heb dus een invaliditeitsgraad van 164 %.Dus 100 % invaliditeit en 64 % hulp van derden.Door dat het arbeidsongeval in de chemische sector is gebeurd zit ik meteen aan mijn plafond van de loonschaal bij mijn verzekering.Het loon wordt gewoon geindexeerd.
Medische kosten en prothesen (telefoon,computer,zonnekap voor terras enz.)zijn ook nog apart betaald,dus zitten niet bij die 64 %.
Op die 64 % hulp voor derden hoef ik geen belastingen te betalen.
Werken doe ik uiteraard niet meer.
Wanneer ik op pensioen ga zou ik afgaand op informatie op het internet nog een pak meer verdienen.
Wat wordt eigenlijk verstaan onder 100% invaliditeit? Aangezien er zeer weinig mensen zijn die effectief volledig invalide zijn he (doof/blind/lam/...), vermoed ik dat er een andere definitie voor bestaat?

En is dat bedrag in jouw geval voldoende? ik kan me inbeelden dat er nodige aanpassingen moeten gebeuren in uw leven waardoor dat nog niet zo evident is?

(alle respect trouwens als je dat niet wil delen)

@anders. Voor bepaling van de invaliditeitsgraad kijkt men ook naar wat je beroep was/is.De taken die ik uitvoerde kan ik totaal niet meer uitvoeren en dus zit ik aan 100 %.Een voorbeeld.Als een chirurg een paar vingers kwijtraakt bij uitoefening van zijn job zit deze meteen aan 100 % invaliditeit.
Ik kan nog kantoorwerk doen hoor,maar dat stemt niet overeen met mijn diploma (Graduaat scheikunde procestechnieken)
Het bedrag is voor mij voldoende omdat alle aanpassingen worden betaald.

Die zijn wat minder materialistisch ingesteld en tevreden met wat minder.
En die doen ook écht gewoon hun goesting.
Hun goesting in wat dan juist? Wat ze ook willen doen met vrienden, het zal niet veel mogen kosten.

Het is niet onmogelijk om als koppel met minder dan 2000 euro per maand gelukkig te zijn. Maar dat is dan toch ook een leven waarin je in vele aspecten van onze samenleving die als 'normaal' aanzien worden, niet gaat kunnen deelnemen, bij gebrek aan middelen.

Als je bv. langs alle kanten bestookt worden met reclame voor het kopen van producten en diensten die doorsnee gezinnen wel kunnen betalen, maar jij niet omdat je aan het staartje bengelt, dat moet toch ook een gigantische weerslag hebben op je eigenwaarde?

Het vergt toch heel wat mental gymnastics om die constante confrontatie te kunnen wegfilteren, en plezier te vinden in het arm zijn. Meestal lossen die mensen dat op door zich te isoleren en leven ze dan ergens in een chalet of caravan aan de rand van de samenleving. Maar 'rijk' kan ik dat in geen enkel opzicht noemen. Dat is gewoon leren gelukkig zijn met grote financiële beperkingen. Ook zal die mensen hun vriendenkring beperkt zijn tot mensen dezelfde klasse.
Ik heb bv. iemand gekend die graag wou optrekken met veel rijkere vrienden. Uiteindelijk vormde dat geldgebrek een kloof want die groep ging hun wekelijkse afterwork parties, wijnbars, samen shoppen, restaurantbezoekjes en skitrips niet lowbudget maken omdat 1 iemand dat niet kon betalen.

In die gehuchten vind je nog huurhuisjes aan @600-700€ en die hebben geen gemeenschapskosten.

Meestal is het voor die mensen met dat beschikbare budget kiezen tussen als koppeltje in't stad op 40m² studiootje leven in de nabijheid van alles, ofwel een afgelegen arbeidershuisje van 120²m met een tuintje van 2 are.

Aarschot is dan ook niet goedkoop ...
Goedkoper in vergelijking met BXL-Antwerpen-Leuven-Gent etc, maar daarbuiten is Aarschot nog steeds best duur. Sylver verwees naar "den buiten", en gij komt af met een "tier 2" stad ... alléjah dat is niet serieus hé.

En sowieso kunt ge in Aarschot voor <1.000€ huren voor een leefbaar huis / app, wat is dat nu. Zelfs in Leuven gaat dat nog.
In Leuven een app, geen huis hoor. Studio's kosten hier al 700 huur per maand.

@anders. Voor bepaling van de invaliditeitsgraad kijkt men ook naar wat je beroep was/is.De taken die ik uitvoerde kan ik totaal niet meer uitvoeren en dus zit ik aan 100 %.Een voorbeeld.Als een chirurg een paar vingers kwijtraakt bij uitoefening van zijn job zit deze meteen aan 100 % invaliditeit.
Ik kan nog kantoorwerk doen hoor,maar dat stemt niet overeen met mijn diploma (Graduaat scheikunde procestechnieken)
Het bedrag is voor mij voldoende omdat alle aanpassingen worden betaald.
Je moet er niet op antwoorden als je niet wil (of via PM), maar wat is er net gebeurd?

Dat de huurprijzen trouwens héél hoog zijn (te hoog als je ze tegenover de lonen in BE zet) is toch algemeen geweten?
Voor een appartement in Wiekevorst of all places betaal je al makkelijk richting 800 euro, da's toch absurd en maakt deftig wonen voor heel wat mensen onbetaalbaar, de Pano reportage daaromtrent was schrijnend, mensen blijven in een "goedkoop" huis/appartement wonen dat ontelbaar veel gebreken vertoont, omdat ze anders in die buurt niks vinden omdat woningen in bepaalde prijsranges gewoon direct weer verhuurd zijn.

In die gehuchten vind je nog huurhuisjes aan @600-700€ en die hebben geen gemeenschapskosten.

Meestal is het voor die mensen met dat beschikbare budget kiezen tussen als koppeltje in't stad op 40m² studiootje leven in de nabijheid van alles, ofwel een afgelegen arbeidershuisje van 120²m met een tuintje van 2 are.
Ik heb er nu echt actief naar gezocht afgelopen maand (onze poetsvrouw verliest haar woning eind maart) en nee, die tijd is gedaan. Een huis met 2 slaapkamers onder de 8-900€ ben ik nergens tegen gekomen, ook niet op bv Facebook/2ehands.

Terug
Bovenaan