Wat is jouw topspel in 2020?

Joeri

Redacteur
Crowdfunder FE
Platinum Trophy
Eentje om het jaar mee af te sluiten.

Wat is volgens jou hét topspel van 2020?

Ik weet dat corona heel wat verpest heeft dit jaar, maar ondanks dat denk ik dat velen toch enkele leuke momenten hebben beleefd.

Ik ben het jaar goed begonnen, met 80 plays vanaf begin 2020 tot half maart. Daarna ging het snel bergaf, maar gelukkig is er Tabletop Simulator waarop ik ondertussen ook al tientallen plays heb versleten. Heb dit jaar al 233 plays, wat niet slecht is voor zo'n k*tjaar.

En dan nu het antwoord op de vraag van dit topic...

Ik heb het moeilijk om 1 bepaald spel te kiezen. Nemesis blijft mijn favoriete spel, maar ook Aeon's End en Marvel Champions speel ik ontzettend graag. En Paladins of the West Kingdom.
Als ik dan toch eentje moet kiezen, wordt het toch Nemesis.

Ook Tranquility valt hier enorm in de smaak. Héél eenvoudig concept, maar erg tof uitgewerkt. En héél mooie artwork. Zal hier nog veel gespeeld worden.

Ik heb dit jaar eigenlijk vooral gefocust op TTRPGs (maar die zal ik hier niet vernoemen).
Ik denk dat enkel Here To Slay, Hanamikoji en Vos In The Bos hier zijn binnengekomen :unsure:

Van die 3 is Here To Slay toch wel grote winnaar. Topspel als je fan bent van luchtigere games als Unstable Unicorns.
Vos In The Bos is ook leuk. 2 spelers, maar mijn vriendin speelt da niet graag.
Hanamikoji, daar vind ik echt niks aan :(

Edit: voor de rest eigenlijk veel Binding Of Isaac: 4 Souls gespeeld. Dat spel heeft een speciaal plekje in mijn hart.

Na mijn examens van juni en voor de geboorte van mijn dochter in juli, heb ik me eindelijk op Imperial Assault kunnen gooien. Jammer genoeg wel met de app, want de vriendin zag het niet zitten, maar ik heb me er keihard mee geamuseerd. Heb me zelfs Jabba’s Realm gekocht, maar daar nog geen tijd voor gehad :(.

Maar recent zijn we opzoek gegaan naar korte 2-players omdat de tijd naast onze dochter beperkt is en voor mij springen daar Hanamikoji en Cairn wel uit. En als ik echt moet kiezen: Hanamikoji (maar mijn tijd met Imperial Assault was toch dierbaarder denk ik).

Hier zal het Unfair zijn, die hebben we toch op een korte periode vrij intensief gespeeld. Op een periode van 4 maand toch een 60tal keer gespeeld.

Everdell was ook zo'n spel dat we tijdens de eerste lockdown bijna dagelijks hebben gespeeld.

Hier ook Unfair. Spelen het wel pas sinds deze week, maar hebben het tot nu toe elke avond een spelletje of twee gespeeld. Top spel om samen te spelen, zo hebben we als koppel ook nog iets aan elkaar 's avonds (we zijn beide gsm hangers als er tv wordt gekeken).

Tot zover Bonfire, Underwater Cities, Paladins Of The West Kingdom, Clans Of Caledonia. Campaign van Scythe is/was ook wel leuk (nog niet uitgespeeld).

Downforce en Wingspan ook erg leuk voor tussendoor.

Kiezen is moeilijk en gezien ik Pandemic Legacy Season 0 nog niet heb gespeeld. De 2 vorige vond ik geweldig dus zal wss wel mijn favoriete spel worden eenmaal ik het heb en kan spelen :p

Moeilijk kiezen
- Everdell met de uitbreidingen toch wel top (zonder pearlbrook imo, voegt weinig toe..)
- Middara als Co-Op campaign alhoewel Tainted Grail dichtbij komt..

Moeilijk kiezen
- Everdell met de uitbreidingen toch wel top (zonder pearlbrook imo, voegt weinig toe..)
- Middara als Co-Op campaign alhoewel Tainted Grail dichtbij komt..
Heb Everdell al redelijk wat gespeeld en heb alle uitbreidingen, maar nog geen enkele ervan gespeeld. Da's typisch ik, alle uitbreidingen willen om er dan niet naar te kijken.

Heb Everdell al redelijk wat gespeeld en heb alle uitbreidingen, maar nog geen enkele ervan gespeeld. Da's typisch ik, alle uitbreidingen willen om er dan niet naar te kijken.
Ja we kennen dat (*kijkt naar Root in de kast naast zich met alle uitbreidingen*). Bij Everdell kan ik het wel echt aanraden want verandert het spel wel op de positieve zin.

Ik kan niet kiezen dus neem er 3

Clans Of Caledonia - De meer gestroomlijnde versie van Terra Mystica en Gaia Project (geen techspoor, terraforming bv). LOVE IT!
CO2 - Onze eerste Vital Lacerda. Zwaar onder de indruk hoe het thema en de gameplay hand in hand gaan.
Pandemic Legacy S1 - Niet perse het beste spel maar wel veel fun en frustraties mee gehad. Als je een spel minstens 12 keer gespeeld hebt, zal het wel niet slecht zijn denk ik :smurf:

Heb voor kerst Unfair en Scythe gekocht. Misschien kan één op de valreep nog spel van het jaar worden voor mij. Heb in 2020 verder weinig of geen nieuwe spellen gespeeld.

Hoewel ik nog betere spellen gespeeld heb, komt geen enkel qua aantal keren gespeeld in het afgelopen jaar in de buurt van Decrypto. Ik vind het echt een goed spel + het werkt perfect digitaal.

Twilight Imperium ... recentelijk terug begonnen spelen op TTS, en ondertussen al meer plays dan 2019 :o.
Blijft simpelweg in mijn top 5 beste games ooit staan.

Wingspan + europa uitbreiding werd het meest gespeeld en op boardgamearena was ik aangenaam verrast door roll for the galaxy!

De campaign van scythe mag ook zeker vermeld worden. Al zijn we (met één maat) daar al mee bezig sinds 2019. Deze campaign kan me meer bekoren dan pandemic legacy s1. Je kan die van scythe laten liggen zonder echt uit het spel te vallen en de campaign zorgt voor meer verrassingen! Echte de moeite om te bekijken.

heeft Scythe een campaign? :o
unsure.gif

2020 was geen vette hier, met amper 33 plays :(

Denk dat tainted grail en nemesis toch men favorieten blijven voor gespeeld te hebben dit jaar, jammer genoeg niet verder dan act2 geraakt in TG door corona en maar 1x nemesis kunnen spelen met de voidseedders dit jaar.

Terug
Bovenaan