Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Niet iedereen krijgt groepsverzekering of andere voordelen. En als je geen kinderen hebt, gaat dat ander voorbeeld ook niet op.

Ik denk dat we op dit forum vaak een héél grote mensen uit het oog verliezen die gewoon een uurloon bijvoorbeeld krijgen, misschien nog een beetje maaltijdcheques of zo, maar dan liever zo laag mogelijk en geen enkel ander extra voordeel. Kijk maar eens wat bijvoorbeeld arbeiders in de dienstencheques verdienen. Dan zijn er pakweg 150000.

Niet iedereen krijgt groepsverzekering of andere voordelen. En als je geen kinderen hebt, gaat dat ander voorbeeld ook niet op.

Ik denk dat we op dit forum vaak een héél grote mensen uit het oog verliezen die gewoon een uurloon bijvoorbeeld krijgen, misschien nog een beetje maaltijdcheques of zo, maar dan liever zo laag mogelijk en geen enkel ander extra voordeel. Kijk maar eens wat bijvoorbeeld arbeiders in de dienstencheques verdienen. Dan zijn er pakweg 150000.
Denk dat je onderschat hoe groot de groep is die wél groepsverzekering en wél een resem aan extralegale voordelen krijgt. En hoeveel die groep elk jaar nog stijgt. Ik krijg maandelijks minstens 1 à 2 uitnodigingen om ons loonbeleid te optimaliseren in functie van de extralegale voordelen die er zijn door allerhande boekhoudkantoren, consultants, zelfs de verzekeraars waarmee wij werken bieden ons workshops aan ondersteund door sociale secretariaten om ons loonbeleid te optimaliseren. Ons loonbeleid is al tot het maximale "geoptimaliseerd", neemt niet weg dat er jaarlijks gigantisch veel bedrijven de stap maken om met minder centen, hun mensen meer te betalen.

En dat zal wel niet meteen stoppen, ik zie in België geen omschakeling van het huidig belastingsysteem/loonsysteem. De extralegale voordelen zullen af en toe wat veranderen door premies/voordelen die opeens wegvallen en andere koterijen die dan als compensatie in de plaats komen (zie mobiliteitsbudget waarmee je je woonkrediet afbetaalt/huur betaalt), een tabula rasa zal er wel niet meteen zijn.

Klopt, bij ons betalen we nu al een tijdje de eigen bijdrage groepsverzekering uit de 13de maand, sinds 2025 kan je de overschot dan ook spenderen aan warrants, ICT materiaal, uitgebreidere hospitalisatieverzekering (die door dat systeem en bijleggen werkgever 1/3de kost dan netto te betalen),...
Natuurlijk wel allemaal leuk om dat zo te doen als je brutoloon hoog genoeg is natuurlijk. Anders doe je je tekort aan het al laag pensioen.

@Vega Hij haalde het aan om te illustreren dat er toch wel minder wordt afgehouden dan dat we eigenlijk beseffen, met die voordelen in rekening genomen. Maar dat gaat dus voor heel veel mensen gewoon niet op.

Dat er daarnaast veel mensen die voordelen wel hebben, is nogal wiedes. Maar daar hebben de mensen in de lagere looncategorieën in sectoren die dag niet bieden niks aan, aan die wetenschap. En voor die mensen wordt het leven wel evenzeer duurder. De 100 euro zorgpremie heeft voor iemand met een klein inkomen die zelf voor het pensioen moet sparen veel meer impact dan voor de gemiddelde BG-er. Het is niet omdat die mensen hier niet op dit forum zitten, dat ze niet met gigantisch veel zijn.

@Vega Hij haalde het aan om te illustreren dat er toch wel minder wordt afgehouden dan dat we eigenlijk beseffen, met die voordelen in rekening genomen. Maar dat gaat dus voor heel veel mensen gewoon niet op.

Dat er daarnaast veel mensen die voordelen wel hebben, is nogal wiedes. Maar daar hebben de mensen in de lagere looncategorieën in sectoren die dag niet bieden niks aan, aan die wetenschap. En voor die mensen wordt het leven wel evenzeer duurder. De 100 euro zorgpremie heeft voor iemand met een klein inkomen die zelf voor het pensioen moet sparen veel meer impact dan voor de gemiddelde BG-er. Het is niet omdat die mensen hier niet op dit forum zitten, dat ze niet met gigantisch veel zijn.
Die mensen hebben dan weer de loonbonus die de laatste jaren is uitgebreid en dit jaar (denk ik?) nog geïndexeerd. Niet dat dat "dé oplossing" is, maar laten we niet doen alsof de lage lonen volledig genegeerd worden... 2.400 EUR bruto verdienen en daar 2.100 EUR netto aan overhouden, toen ik zoveel jaren geleden 2.000 EUR bruto had, hield ik daar ongeveer 1.400 EUR van over.

Niet dat die mensen geen reden tot klagen hebben... Maar als de discussie gaat over dat er in werkelijkheid minder wordt afgehouden, dan zal dat bij de lagere lonen des te duidelijk zijn dat er bij hen niet zoveel wordt afgehouden. Dus dat die lonen dan weer die extralegale voordelen niet hebben... Tjah, dat klopt, maar wilt niet zeggen dat die mensen geen "voordeel" hebben belastinggewijs.

Van een kale of halfkale kip kan je natuurlijk minder plukken he....
Fiscaal gezien zijn er weinig landen in Europa waar je als weinig verdienende zo 'n lage belastingen betaalt als in België. Het idee dat belastingen op lonen zwaar in België zijn komt helemaal van de belastingen op de gemiddelde en hoge lonen.

Nobel toch van die bedrijven?
Uiteraard :) Wij zijn zelf 1 van die bedrijven, ik bedoel het dus niet negatief hé.

Van een kale of halfkale kip kan je natuurlijk minder plukken he....
Hier ben je mij kwijt hoor... Het minimum loon voor iemand die voltijds werkt is meer dan 2.100 EUR bruto, daar hou je meer dan 2.000 EUR netto van over... Over welke kale kippen heb je het dan? Nogmaals, werkbonus is toch iets fantatisch voor die lage inkomens van de laatste jaren, hoe kan je dan over een kale kip spreken?

Tuurlijk gaat dat voor veel mensen niet op en is dat een belangrijke reden om het afschaffen van extralegale voordelen te pleiten: de kost om een extralegaal voordeel te implementeren is in tijd én in geld voor kleine bedrijven met beperkte lonen vaak te groot/te weinig voordelig. Dat zorgt voor verschillen tussen sectoren.

Wou ik voor alle duidelijkheid niet ontkennen, al gaat deze discussie wel vaker rond als we het hebben over hoge lonen met een marginale tax rate van tot ongeveer 67%, waar de belastingsdruk dus sowieso een stuk hoger is dan lage lonen (even los van de werkbonus-shit).

Fiscaal gezien zijn er weinig landen in Europa waar je als weinig verdienende zo 'n lage belastingen betaalt als in België. Het idee dat belastingen op lonen zwaar in België zijn komt helemaal van de belastingen op de gemiddelde en hoge lonen.
Maar bij die lage lonen is er dan ook de wet op het concurrentievermogen (wet van 96) die de afgelopen jaren die brutolonen ook laag gehouden heeft, in tegenstelling tot de mensen met hoge lonen, die vaker nog stegen in reëel loon.

Ik ben je kwijt omdat je geen realistisch beeld hebt van hoe het in dergelijke sectoren gaat. Pak de huishoudhulpen dus. Hoeveel van die mensen slagen erin denk je om fulltime te werken en te blijven werken tot aan hun pensioen? Dat is niet echt een kwestie van keuze, wel van werkbaar werk in de brede zin van het woord waarin heel wat factoren samen-komen en keuze vaak niet eens aan de orde is. Je moet niet alleen naar cijfers kijken, maar ze ook in een context plaatsen.

Maar bij die lage lonen is er dan ook de wet op het concurrentievermogen (wet van 96) die de afgelopen jaren die brutolonen ook laag gehouden heeft, in tegenstelling tot de mensen met hoge lonen, die vaker nog stegen in reëel loon.
Mijn punt was dat ze fiscaal niet afgestraft worden door de Belgische fiscale wetgeving, eerder in tegendeel, alleen loopt hun fiscaal voordeel eerder via expliciet lage belastingtarieven en verminderingen en niet via voordelen in natura. Ze verdienen per defintie minder dus het is zeker niet dat ze beter af zijn ofzo uiteraard.

De enige groep die op dat vlak zou kunnen klagen zijn ambtenaren met een gemiddeld tot hoog loon en mensen die in een gelijkaardig loonsysteem zitten want die gebruiken weinig voordelen in natura. (Maar da's dan ook weer een sector waar de werkgever ook de belastingen ontvangt, waardoor prijszetting van de lonen daardoor moeilijker vergeleken kan worden)

Pak de huishoudhulpen dus. Hoeveel van die mensen slagen erin denk je om fulltime te werken en te blijven werken tot aan hun pensioen?
Diegenen die bij ouders komen poetsen komen volgens mij nog in aanmerking om met een looprekje die taken uit te voeren, die worden daar behandeld als koningen en koninginnen.

Op het werk komt een groot bedrijf en ik heb die nog nooit zien zweten, met ne swiffer door bureaus, over deuren etc. gaan zou ik toch ook niet bestempelen als zwaar werk, en dan nog dweilen: zo ne mop met een zwierder, toiletten en urinoirs poetsen is wellicht het zwaarste werk.

Als ik dat vergelijk met de poetsdienst die bvb. de verpakkingsmachines van diepvrieshapjes of vliegtuigen moeten poetsen - dat is héél andere koek.

Om maar aan te geven dat stellen dat poetsen een zware taak is - daar zijn giga verschillen

Je hebt er altijd die verwend worden of zich niet moe willen maken. In alle sectoren, in alle jobs. Dat zegt niks over de algemene aard, impact, risico's etc van het werk. En er zullen altijd zwaardere jobs zijn die misschien nog slechter betaald worden. Dat bevestigt alleen maar meer mijn punt.

De enige groep die op dat vlak zou kunnen klagen zijn ambtenaren met een gemiddeld tot hoog loon en mensen die in een gelijkaardig loonsysteem zitten want die gebruiken weinig voordelen in natura. (Maar da's dan ook weer een sector waar de werkgever ook de belastingen ontvangt, waardoor prijszetting van de lonen daardoor moeilijker vergeleken kan worden)
Hey :unsure:

Uiteraard :) Wij zijn zelf 1 van die bedrijven, ik bedoel het dus niet negatief hé.

Was ook niet negatief gelezen :)

Van die selectieve "het is toch allemaal zo slecht nog niet"-lezingen, zijn hier wel vaker bon ton, terwijl zelfs die lezing nog steeds op 50+% uitkomt voor een al bij al "beperkt" loon. Bedrijven die proberen maximale return te bieden voor hun werknemers, zijn enkel toe te juichen.

Klopt, moest dat niet het geval zijn had ik mijn halftijdse job wellicht al opgegeven (en volledig geleefd van wat ik 'verdien' als vennoot). Niet dat ik het puur voor het geld doe though, wel omdat het inhoudelijk een zeer interessante (onderzoeks)functie is met zeer fijne collega's en netwerkmogelijkheden. 2 dagen per week (18 uur) voelt absoluut niet aan als "werken". Het voelt dan wel een beetje wereldvreemd om op mijn loonfiche een (netto)bedrag te zien waar toch wel een aanzienlijk deel van de Belgen voltijds voor moeten werken (en dan nog aangevuld met een mooie groepsverzekering en wat andere EV's).

Klopt, bij ons betalen we nu al een tijdje de eigen bijdrage groepsverzekering uit de 13de maand, sinds 2025 kan je de overschot dan ook spenderen aan warrants, ICT materiaal, uitgebreidere hospitalisatieverzekering (die door dat systeem en bijleggen werkgever 1/3de kost dan netto te betalen),...
Natuurlijk wel allemaal leuk om dat zo te doen als je brutoloon hoog genoeg is natuurlijk. Anders doe je je tekort aan het al laag pensioen.
Wel degelijk opletten met dat systeem. Ze bieden dat bij ons ook aan eh. Maar je moet in principe wel rekening houden dat bv. die ICT aankopen een impact hebben op uw pensioen.
--> Voor wat ik lees kan je daar rekenen op een goeie 1 EUR/Maand per 1000 EUR ICT materiaal.
--> Alsook betaal je er nog beperkt VAA op (voor GSM of PC & vast bedrag per type apparatuur, niet o.b.v. de prijs v/d apparatuur).
-->Verder mag elk type apparatuur slechts 1 keer aangekocht worden per 3 jaar.

Da's dus al goed en wel voor één of een aantal keer. Maar als je telkens wanneer je kan, je hele eindejaarsbudget spendeert hieraan, zou dat wel kunnen oplopen op 't einde v/d rit natuurlijk.

Nu, 't heeft zeker voordelen natuurlijk. In principe krijg je eerst een goeie 26% 'kado' in uw budget (zijnde, de patronale bijdrage). Dan kan je met dat verhoogde bedrag voordelen 'aankopen'. Neem verder in acht dat je op die eindejaarspremie normaal gezien rond de 60% afgehouden wordt, dan krijg je uw ICT materiaal weliswaar aan een stérk verlaagde prijs.
--> Stel dat je u dan ineens een PC aanschaft van 5K. Da's 5 EUR/maand minder pensioen later. Dus om de besparing te compenseren moet je al héél lang in pensioen zijn eh.

Recent (ish) hebben ze bij ons ook de mogelijkheid ingevoerd om alles als warranten te laten uitkeren. Echter ben ik niet goed zeker welke impact die optie heeft op het pensioen (zijnde, of het even erg is als ICT apparatuur, want i.t.t. die dingen kan je die warranten élk jaar doen & dat voor uw hele bedrag).
Echter, als je elk jaar pakweg 5K (rekent gemakkelijk) zou steken in warranten & dat gedurende 40j ... als dan elke 1000 EUR zich vertaald naar een daling van 1 EUR/maand pensioen ... dat ga je toch voelen ze. Zijnde 5 EUR per keer * 40 jaar == 200 EUR/Maand minder pensioen.

Wel degelijk opletten met dat systeem. Ze bieden dat bij ons ook aan eh. Maar je moet in principe wel rekening houden dat bv. die ICT aankopen een impact hebben op uw pensioen.
--> Voor wat ik lees kan je daar rekenen op een goeie 1 EUR/Maand per 1000 EUR ICT materiaal.
--> Alsook betaal je er nog beperkt VAA op (voor GSM of PC & vast bedrag per type apparatuur, niet o.b.v. de prijs v/d apparatuur).
-->Verder mag elk type apparatuur slechts 1 keer aangekocht worden per 3 jaar.

Da's dus al goed en wel voor één of een aantal keer. Maar als je telkens wanneer je kan, je hele eindejaarsbudget spendeert hieraan, zou dat wel kunnen oplopen op 't einde v/d rit natuurlijk.

Nu, 't heeft zeker voordelen natuurlijk. In principe krijg je eerst een goeie 26% 'kado' in uw budget (zijnde, de patronale bijdrage). Dan kan je met dat verhoogde bedrag voordelen 'aankopen'. Neem verder in acht dat je op die eindejaarspremie normaal gezien rond de 60% afgehouden wordt, dan krijg je uw ICT materiaal weliswaar aan een stérk verlaagde prijs.
--> Stel dat je u dan ineens een PC aanschaft van 5K. Da's 5 EUR/maand minder pensioen later. Dus om de besparing te compenseren moet je al héél lang in pensioen zijn eh.

Recent (ish) hebben ze bij ons ook de mogelijkheid ingevoerd om alles als warranten te laten uitkeren. Echter ben ik niet goed zeker welke impact die optie heeft op het pensioen (zijnde, of het even erg is als ICT apparatuur, want i.t.t. die dingen kan je die warranten élk jaar doen & dat voor uw hele bedrag).
Echter, als je elk jaar pakweg 5K (rekent gemakkelijk) zou steken in warranten & dat gedurende 40j ... als dan elke 1000 EUR zich vertaald naar een daling van 1 EUR/maand pensioen ... dat ga je toch voelen ze. Zijnde 5 EUR per keer * 40 jaar == 200 EUR/Maand minder pensioen.
Heb je de berekening al gemaakt als je die 5.000 EUR bruto (pakt 3.500 EUR netto) van warrants gebruikt om te beleggen wat de impact is op pensioenleeftijd?

Terug
Bovenaan