Wel degelijk opletten met dat systeem. Ze bieden dat bij ons ook aan eh. Maar je moet in principe wel rekening houden dat bv. die ICT aankopen een impact hebben op uw pensioen.
--> Voor wat ik lees kan je daar rekenen op een goeie 1 EUR/Maand per 1000 EUR ICT materiaal.
--> Alsook betaal je er nog beperkt VAA op (voor GSM of PC & vast bedrag per type apparatuur, niet o.b.v. de prijs v/d apparatuur).
-->Verder mag elk type apparatuur slechts 1 keer aangekocht worden per 3 jaar.
Da's dus al goed en wel voor één of een aantal keer. Maar als je telkens wanneer je kan, je hele eindejaarsbudget spendeert hieraan, zou dat wel kunnen oplopen op 't einde v/d rit natuurlijk.
Nu, 't heeft zeker voordelen natuurlijk. In principe krijg je eerst een goeie 26% 'kado' in uw budget (zijnde, de patronale bijdrage). Dan kan je met dat verhoogde bedrag voordelen 'aankopen'. Neem verder in acht dat je op die eindejaarspremie normaal gezien rond de 60% afgehouden wordt, dan krijg je uw ICT materiaal weliswaar aan een stérk verlaagde prijs.
--> Stel dat je u dan ineens een PC aanschaft van 5K. Da's 5 EUR/maand minder pensioen later. Dus om de besparing te compenseren moet je al héél lang in pensioen zijn eh.
Recent (ish) hebben ze bij ons ook de mogelijkheid ingevoerd om alles als warranten te laten uitkeren. Echter ben ik niet goed zeker welke impact die optie heeft op het pensioen (zijnde, of het even erg is als ICT apparatuur, want i.t.t. die dingen kan je die warranten élk jaar doen & dat voor uw hele bedrag).
Echter, als je elk jaar pakweg 5K (rekent gemakkelijk) zou steken in warranten & dat gedurende 40j ... als dan elke 1000 EUR zich vertaald naar een daling van 1 EUR/maand pensioen ... dat ga je toch voelen ze. Zijnde 5 EUR per keer * 40 jaar == 200 EUR/Maand minder pensioen.
Ja nee eh, mijn basis jaarloon zit al over de RSZ grens. Dus pak alles wat ik kan in warranten of andere dingen (installatie laadpaal int verleden bvb).
Warranten hebben overigens hetzelfde effect, aangezien je geen RSZ over betaald.
Ik heb op een jaar 15k+ aan warranten/ICT materiaal.
Maar neem doorgaans warranten, nu toevallig een macbook voor een keer en de rest in warranten.

?