Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Wel degelijk opletten met dat systeem. Ze bieden dat bij ons ook aan eh. Maar je moet in principe wel rekening houden dat bv. die ICT aankopen een impact hebben op uw pensioen.
--> Voor wat ik lees kan je daar rekenen op een goeie 1 EUR/Maand per 1000 EUR ICT materiaal.
--> Alsook betaal je er nog beperkt VAA op (voor GSM of PC & vast bedrag per type apparatuur, niet o.b.v. de prijs v/d apparatuur).
-->Verder mag elk type apparatuur slechts 1 keer aangekocht worden per 3 jaar.

Da's dus al goed en wel voor één of een aantal keer. Maar als je telkens wanneer je kan, je hele eindejaarsbudget spendeert hieraan, zou dat wel kunnen oplopen op 't einde v/d rit natuurlijk.

Nu, 't heeft zeker voordelen natuurlijk. In principe krijg je eerst een goeie 26% 'kado' in uw budget (zijnde, de patronale bijdrage). Dan kan je met dat verhoogde bedrag voordelen 'aankopen'. Neem verder in acht dat je op die eindejaarspremie normaal gezien rond de 60% afgehouden wordt, dan krijg je uw ICT materiaal weliswaar aan een stérk verlaagde prijs.
--> Stel dat je u dan ineens een PC aanschaft van 5K. Da's 5 EUR/maand minder pensioen later. Dus om de besparing te compenseren moet je al héél lang in pensioen zijn eh.

Recent (ish) hebben ze bij ons ook de mogelijkheid ingevoerd om alles als warranten te laten uitkeren. Echter ben ik niet goed zeker welke impact die optie heeft op het pensioen (zijnde, of het even erg is als ICT apparatuur, want i.t.t. die dingen kan je die warranten élk jaar doen & dat voor uw hele bedrag).
Echter, als je elk jaar pakweg 5K (rekent gemakkelijk) zou steken in warranten & dat gedurende 40j ... als dan elke 1000 EUR zich vertaald naar een daling van 1 EUR/maand pensioen ... dat ga je toch voelen ze. Zijnde 5 EUR per keer * 40 jaar == 200 EUR/Maand minder pensioen.

Ja nee eh, mijn basis jaarloon zit al over de RSZ grens. Dus pak alles wat ik kan in warranten of andere dingen (installatie laadpaal int verleden bvb).

Warranten hebben overigens hetzelfde effect, aangezien je geen RSZ over betaald.
Ik heb op een jaar 15k+ aan warranten/ICT materiaal.

Maar neem doorgaans warranten, nu toevallig een macbook voor een keer en de rest in warranten.

Heb je de berekening al gemaakt als je die 5.000 EUR bruto (pakt 3.500 EUR netto) van warrants gebruikt om te beleggen wat de impact is op pensioenleeftijd?
Goh, beleggen. Dat doe je over 't algemeen niet met die warrants eh.
Die warrants is technisch gezien een beleggingsinstrument, maar je weet in feite nooit wat er achter zit, laat staan of het interessant is bij te houden.

Heel dat concept is in principe meer een fiscaal instrument om, dezelfde dag/maand je ze krijgt, ze ook te verkopen zodat je een fractie minder belasting betaald op dat bedrag.
Want als je ze te lang bijhoudt moet je rekening houden met het feit dat je ooit die belasting zal betalen, dus als je er véél bij gaat houden dat je wel eens problemen kunt hebben als je ineens meer belasting moet betalen dan wat uw loon hoog is.
Ze houden dat dan nl. af van uw loon als je ze nadien verkoopt als ik 't nog goed voor heb.

En als je spreekt over de netto overschot van die 5K bruto te beleggen, dus dat je uw eindejaarspremie gewoon laat uitbetalen, dan is het geen 5K bruto meer, maar pakweg 4K bruto waar dan iets van een 47% van over blijft, dus 1880 EUR netto (give or take een paar EUR omdat het niet exact 4K zal zijn, 'k zou moeten opzoeken wat de patronale exact is).

Bij de warranten vertrek je van 5000 waar dan 53,5% BV af moet (maar geen 13,07% RSZ) == 2325 EUR netto.
Al bij al scheelt dat 445 EUR ... dus TBD wa je jaarlijks verdient op 1880 EUR op de beurs. Maar de laatste jaren is 't gene vetten daar. Heel veel ups & downs.

Ja nee eh, mijn basis jaarloon zit al over de RSZ grens. Dus pak alles wat ik kan in warranten of andere dingen (installatie laadpaal int verleden bvb).
Euuuuh, jah ... in uw geval specifiek zal dat mss wel kunnen. :whistle:

Maar voor zover ik het zie is het bruto bedrag voor het maximumpensioen tegenwoordig 8291,60 EUR/maand.
Er zullen er weliswaar bitter weinig zijn, zelfs hier op 't forum, die dat brutobedrag maandelijks binnen rijven eh.

Wel degelijk opletten met dat systeem. Ze bieden dat bij ons ook aan eh. Maar je moet in principe wel rekening houden dat bv. die ICT aankopen een impact hebben op uw pensioen.
--> Voor wat ik lees kan je daar rekenen op een goeie 1 EUR/Maand per 1000 EUR ICT materiaal.
--> Alsook betaal je er nog beperkt VAA op (voor GSM of PC & vast bedrag per type apparatuur, niet o.b.v. de prijs v/d apparatuur).
-->Verder mag elk type apparatuur slechts 1 keer aangekocht worden per 3 jaar.

Da's dus al goed en wel voor één of een aantal keer. Maar als je telkens wanneer je kan, je hele eindejaarsbudget spendeert hieraan, zou dat wel kunnen oplopen op 't einde v/d rit natuurlijk.

Nu, 't heeft zeker voordelen natuurlijk. In principe krijg je eerst een goeie 26% 'kado' in uw budget (zijnde, de patronale bijdrage). Dan kan je met dat verhoogde bedrag voordelen 'aankopen'. Neem verder in acht dat je op die eindejaarspremie normaal gezien rond de 60% afgehouden wordt, dan krijg je uw ICT materiaal weliswaar aan een stérk verlaagde prijs.
--> Stel dat je u dan ineens een PC aanschaft van 5K. Da's 5 EUR/maand minder pensioen later. Dus om de besparing te compenseren moet je al héél lang in pensioen zijn eh.

Recent (ish) hebben ze bij ons ook de mogelijkheid ingevoerd om alles als warranten te laten uitkeren. Echter ben ik niet goed zeker welke impact die optie heeft op het pensioen (zijnde, of het even erg is als ICT apparatuur, want i.t.t. die dingen kan je die warranten élk jaar doen & dat voor uw hele bedrag).
Echter, als je elk jaar pakweg 5K (rekent gemakkelijk) zou steken in warranten & dat gedurende 40j ... als dan elke 1000 EUR zich vertaald naar een daling van 1 EUR/maand pensioen ... dat ga je toch voelen ze. Zijnde 5 EUR per keer * 40 jaar == 200 EUR/Maand minder pensioen.
Naar BG normen, zeker ook niet vergeten te vermelden:
Alles wat je boven de 8.3k€ (bruto) per maand verdient telt niet mee voor uw berekening van uw pensioen.
Dus als uw loon daarboven zit maken die paar euro's in
Warrants mag nooit meer zijn dan 20% van je jaarloon. Volgens mij moet je de belastingrn na een jaar voldoen.
Klopt, maar dat wordt wel direct afgehouden alvorens uitbetaling om het voor u als WN zo simpel mogelijk te houden.

Naar BG normen, zeker ook niet vergeten te vermelden:
Alles wat je boven de 8.3k€ (bruto) per maand verdient telt niet mee voor uw berekening van uw pensioen.
Dus als uw loon daarboven zit maken die paar euro's in

Klopt, maar dat wordt wel direct afgehouden alvorens uitbetaling om het voor u als WN zo simpel mogelijk te houden.

Tenzij je ze houdt voor de lange termijn. Dan moet je het zelf doen.

Heb je niet het jaarbedrag door 12 gedeeld ipv door 13,95?

Allicht, de drempel in 2026 is iets van een 86k

Maar voor zover ik het zie is het bruto bedrag voor het maximumpensioen tegenwoordig 8291,60 EUR/maand.
Er zullen er weliswaar bitter weinig zijn, zelfs hier op 't forum, die dat brutobedrag maandelijks binnen rijven eh.

Het bruto bedrag is dan ook niet € 8.291,60 per maand, maar € 5.934,55 als je rekening houdt met dubbel vakantiegeld en eindejaarspremie. Je hebt om een of andere vreemde reden gedeeld door 10 ipv door 13,92 (of 12,92 indien je niet van een EJP uitgaat).

Het bruto bedrag is dan ook niet € 8.291,60 per maand, maar € 5.934,55 als je rekening houdt met dubbel vakantiegeld en eindejaarspremie. Je hebt om een of andere vreemde reden gedeeld door 10 ipv door 13,92 (of 12,92 indien je niet van een EJP uitgaat).
Dus alles boven brutojaarloon van 83k draagt niet bij aan pensioen => Geen impact op pension door optimalisatie (warranten, EJP aan andere zaken spenderen, fietslease etc..)?

Dus alles boven brutojaarloon van 83k draagt niet bij aan pensioen => Geen impact op pension door optimalisatie (warranten, EJP aan andere zaken spenderen, fietslease etc..)?

Correct, je zou dus zot zijn daar geen gebruik van te maken. Heb wel altijd iets van, ik kies enkel ICT stuff ofzo als ik dat ook echt nodig heb. Anders gaat het naar warranten en/of lange termijn opties. Bvb de aankoop voor een macbook pro ziet er dan zo uit, 450 euro netto winst. Tov warrants is het dan wel weinig, maar hier heb je 3 jaar pickup and returm garantie. Hoe duurder het device, hoe groter de winst, maar je meot het ook nodig hebben natuurlijk.

DeviceChannelbonusBIKBuyout (10%)Netto
Macbook pro 14" M5 10CPU/10GPU/1Tb/16GbBonus purchase
1835,6​
128,52​
183,56​
1385,92​

Eigenlijk gewoon rap rap aan Google gevraagd. Waarom die er dat van gemaakt had, I dunno. :whistle:

Maar 6K bruto/maand is nog altijd stevig eh. Ik heb al vanalles van bedragen zien passeren in dit topic. Maar zo gigantisch veel zijn 't er niet die boven de 6K uitkomen.
Zeker niet als er nog allerhande extralegale voordelen bij zitten, zoals bv. een wagen of iets dergelijks.

EDIT: 't Staat nog open, hij had het hier gevonden -> https://www.sfpd.fgov.be/nl/pensioenbedrag/berekening/maximumpensioen, het maximum ambtenarenpensioen. My bad.

Laatst bewerkt:
Spreek je over de bedrijfsvoorheffing bij warrants? Want die moet maximaal 60 dagen na het uitkeren van de warrants voldaan worden, en wordt dan via het nettoloon ingehouden.

Je kan warrants lang bijhouden en dan moet je de belastingen zelf regelen. Dat gaat niet meer via de werkgever dan. Ik hou warrants nooit bij, verkoop die en steek die zelf ergens bij.

Je kan warrants lang bijhouden en dan moet je de belastingen zelf regelen. Dat gaat niet meer via de werkgever dan. Ik hou warrants nooit bij, verkoop die en steek die zelf ergens bij.
Klopt. En nu mag je ook nog eens gaan rekenen voor de meerwaardebelasting..

Maar bedrijfsvoorheffing moet wel quasi direct geregeld worden hoor. Ook de reden waarom sommige mensen hun warrants deels verkopen (een deel waarmee ze de bedrijfsvoorheffing betalen), als ze niet genoeg cash bij de hand hebben.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 28
Opleiding: Master
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 6
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: gehuwd
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Business Analyst
Anciënniteit: 6 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40u
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40-45u

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 4246€
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2877
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: GSM & laptop
Maaltijdcheques: ja, 9€
Ecocheques: 250€
Groepsverzekering (deel werkgever%): zou ik eens moeten opzoeken
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Eindejaarspremie

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Hybride
Afstand woon/werk in km's: 25km enkel
Afstand woon/werk in tijd: 45min per rit
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): BWM1, 152 VAA + Tankkaart (binnenkort elektrisch)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): 1 dag
Vrijheid om verlof te nemen: Ja, kan zelfs dag zelf in bepaalde gevallen
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Nee
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Beperkt
Hoe vaak overuren te presteren: Alleen uit eigen 'plichtsbewustzijn'/deadlines halen
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): In theorie 2/5 thuis
Verantwoordelijkheid over personeel: Neen

Ik heb zo mijn twijfels over totale verloning. Verantwoordelijkheden zijn best groot (zeer operationeel kritische en complexe omgeving), maar absoluut geen extraatjes (geen bonus). Kenissen met gelijkaardig profiel (afgestudeerd in zelfde jaar) zitten eerder al richting 4500-4600 bruto. Jullie mening?

1. PERSONALIA
Leeftijd: 28
Opleiding: Master
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 6
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: gehuwd
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Business Analyst
Anciënniteit: 6 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40u
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40-45u

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 4246€
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2877
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: GSM & laptop
Maaltijdcheques: ja, 9€
Ecocheques: 250€
Groepsverzekering (deel werkgever%): zou ik eens moeten opzoeken
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Eindejaarspremie

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Hybride
Afstand woon/werk in km's: 25km enkel
Afstand woon/werk in tijd: 45min per rit
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): BWM1, 152 VAA + Tankkaart (binnenkort elektrisch)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): 1 dag
Vrijheid om verlof te nemen: Ja, kan zelfs dag zelf in bepaalde gevallen
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Nee
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Beperkt
Hoe vaak overuren te presteren: Alleen uit eigen 'plichtsbewustzijn'/deadlines halen
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): In theorie 2/5 thuis
Verantwoordelijkheid over personeel: Neen

Ik heb zo mijn twijfels over totale verloning. Verantwoordelijkheden zijn best groot (zeer operationeel kritische en complexe omgeving), maar absoluut geen extraatjes (geen bonus). Kenissen met gelijkaardig profiel (afgestudeerd in zelfde jaar) zitten eerder al richting 4500-4600 bruto. Jullie mening?

Business Analyst is ook zo'n vage term.

Ben jij de eindverantwoordelijke of is dat jouw leidinggevende?
Wie krijgt er op zijn dak als er iets "misloopt"? Wiens kop rolt :p?
Hoeveel heb je er naast jou of sta je er alleen voor?

Terug
Bovenaan