Mijn nonkel heeft een paar weken geleden een nieuw (luxe)horloge gekocht. 10000 balletjes als ik even google.
Mijn nonkel en tante zijn inderdaad ook niet rijk maar zitten er wel warmpjes in tov de gemiddelde inwoner.
En ja dan zie je ze soms dingen kopen waarvan ik denk: Spendeer je daar echt je geld aan? Maar ja dat is aan hun zeker?
Ja tuurlijk; is ook wat in aangeef met "ze kunnen meer dan anderen", maar dat maakt hen nog niet per definitie "rijk".
En is verder uiteraard aan hen om daar iets mee te doen; dat FIRE-principe is zo'n typisch Gen Z-ding blijkbaar, maar voor anderen is het dan weer heel andere zaken en mag dat geld rollen. Ik doe ook wellicht dingen waar anderen van "really" van denken (zelfs de kerel van de lego-store keek dit weekend even van "amai, en dat ook nog, en dat dan ook nog eens", maar as long as I'm happy...
)Neen, dat is hoe jij de term 'rijk' vertaald.
Want jouw "een leven waar je doet wat je wil en je geen zorgen moet maken" is uiteraard niet gedreven door je eigen persoonlijk mening, voorkeur en smaak...
Maar zelfs in de zin van jouw eigen definitie, zijn diegenen die 10k net/maand verdienen niet rijk, aangezien zij zich wel degelijk zorgen moeten maken om zoiets doms als "ontslag" of verlies van job op welke andere manier dan ook...
De ECB neemt voor wat kapitaal betreft als definitie "behoren bij de top 5% van de bevolking" , en dat is dan 1.3 mio € bezitten als gezin (top 5%). Een gezin dat 20 k€ netto per maand verdient zit erg snel aan dat kapitaal volgens mij.
Dus wanneer ik een tegenwerping op basis van inkomen maak, dan begin jij over vermogen? Dat zijn twee verschillende zaken you know...
Maar interessante definitie: try that in Somalia, Eritrea of zelfs Griekenland of Spanje, en ga dan vooral nog eens zeggen dat je "rijk" bent als je bij de top 5% hoort.
En los daarvan: 1,3mio bezitten als gezin gelijk stellen aan "rijk", is hoogstens een ideologische definitie, geen feitelijke definitie. Aan 1,3mio netto vermogen voor een doorsnee gezin, kan je jezelf typish geeneens rare dingen permitteren, aangezien dat vermogen voor het overgrote deel vast zit in baksteen...
En je kan ook rijk zijn door je inkomsten, volgens een prof van de KULeuven ben je als gezin rijk met 10k€ netto inkomsten per maand (gezin van 2 personen) en 15k€ netto met twee kinderen.
Waarmee je direct alles zegt wat er te zeggen valt: "volgens een prof".
Wel "volgens Ares van dit forum" ben je dan nog steeds niet rijk, zeker niet als dat nog steeds een loon is.

) en dat de reële intrest (= nominale intrest - inflatie) 6% is, wat nog een stuk onder de historische rendementen van vele trackers en andere commodities is minus de gemiddelde inflatie van de afgelopen decennia, dan ben je 'op het einde' toch al snel miljonair. Als je dat begint te doen op pakweg je 25, dan ben je op je 55 miljonair.

).
.

, maar zeker geen kar van €1M oid. En toch wel een ander huis ook, daar ga ik niet flauw over doen. Maar ik zou de tijd die vrij komt door niet meer te moeten werken minstens deels spenderen met zoeken naar manieren om mijn geld te gebruiken voor projecten met maatschappelijk (positieve) impact.