Voor mij is het vrij simpel. "Wat is rijk" hangt af van waar je je zelf bevindt en wat je ziet in je omgeving. Voor mij is een eigen huis + 100K belegd vermogen een langetermijndoel, voor mij is dat (financieel) rijk zijn. Ik heb dan een grote buffer, ik moet me financieel over niks geen zorgen meer maken, mijn levensstijl draagt dat perfect. Dat doel formuleer je door wat realistisch te kijken naar wat je kan, wat je hebt, waar je naartoe wil en wat je nodig hebt. Natuurlijk zie ik ook op de E17 Porsches rondrijden en zijn er mensen met in mijn ogen belachelijk grote vermogens die ik nooit ga halen, maar dat hoeft ik niet. Dat ligt buiten mijn, let op, verwachtingshorizon.
Ik weet de exacte term niet meer, maar daar komt het op neer. Als je 2K verdient ligt iets als 100K binnen de mogelijkheden. Dat is een stretch goal, maar het is geen absurd doel. Een langetermijndoel dat je zou kunnen halen is de grens van je verwachtingshorizon. Iets als 1 miljoen of een reis maken zoals hier op de eerste pagina gezet werd ligt buiten mijn persoonlijke horizon waardoor ik er gewoon niet over nadenk als realistische optie. Dat is absurd. Ik ga nooit met een Porsche op de E17 rijden dus ik word daar ook niet ongelukkig van dat ik dat niet heb want dat is voor mij geen haalbare optie en gaat het ook nooit worden. Idem met scrollen op immosites naar voor mij absurde luxevilla's van 1 miljoen+: voor mij is dat absoluut onhaalbaar dus ik ben ook niet ongelukkig dat ik niet in een luxevilla woon want dat ligt buiten mijn verwachtingshorizon. Merk op dat dit dus ook de reden is waarom contextbinder hier in het begin ook zo'n in veel ogen bizarre posts zet: contextbinder is waarschijnlijk iemand die bovengemiddeld verdient waarbij zijn horizon ook evenver verschoven is. Als een luxejacht kopen opeens haalbaar zou blijken kan je ongelukkig worden dat je geen luxejacht hebt (en uw vrienden misschien wel!). Maar als een eigen boot gewoon geen optie is ben je ook niet ongelukkig dat je het niet kan hebben. Dan is dat absurde luxe. Dat ligt zodanig ver buiten de horizon dat het gewoon geen factor is in je leven. Je kan er wel eens over mijmeren, hoe zou het zijn moest ik mijn eigen boot hebben of in een kasteel wonen? Maar dat zijn nooit meer dan gedachte-experimenten, als dat buiten je verwachtingshorizon ligt wordt je daar ook niet ongelukkig van dat je dat niet hebt.
Dus wat is rijk zijn? Proberen je horizon niet te ver te zetten en hem ook niet verder te verschuiven naarmate je meer verdient: bij deze concept twee, de "hedonic treadmill", waarbij je snel gewend wordt aan iets nieuws, dat geluk dat je er initieel uit haalde verdwijnt snel weer, en je legt de lat verder. Of
beter uitgelegd:
Well, it turns out that when a person jumps to a new level of material convenience, he loses the ability to enjoy the things he previously thought were pretty neat. A cold Bud Light was once a true delight after a work day for the lottery winner, but after the win he quits the job and takes up high-end scotch, poured by a personal butler. Both serve the same purpose, and the pleasure is about the same. Similarly, when moving down the hedonic scale, either voluntarily or involuntarily, we can learn to appreciate simpler things with just as much gusto as we would have appreciated more expensive things. I truly love the sound of the wheels of my bike slicing through the quiet wind on an open road, just as much as I enjoyed the whirring sound of the gear-driven camshafts and the rich tuned exhaust note of my old VFR800 motorcycle.
Zo kom je dus in een situatie zoals de OP waarbij je met 10k per maand blijkbaar geen speciaal of onbezorgd leven zou kunnen hebben. Dat is een statement gemaakt door mensen die een grote verwachtingshorizon hebben (erg dure aankopen zijn mogelijk of kunnen mogelijk worden) en die ook ver op de hedonic treadmill zitten (er wordt weinig geluk meer gevonden in kleine zaken). En zo dan ongelukkig zijn, ondanks objectief rijk te zijn.
En zo komen we dan uiteindelijk naadloos terecht bij de filosofie die al eeuwen probeert te antwoorden op "wat is rijk zijn" (en waarbij de echte vraag natuurlijk is "wat is gelukkig zijn"), en dan kan een antwoord zijn: neem genoegen met wat je hebt, vindt plezier in kleine dingen, omring je door familie en vrienden, neem het allemaal niet te serieus. Dat is mijn rijk zijn