Was het niet zo dat gumball en partner sowieso meer neigen naar de kant om zich vrij veel te ontzeggen om zo snel mogelijk te sparen en zo snel mogelijk dan richting pensioen te gaan?
Wat mij betreft doet iedereen daarin wat hij of zij wil he. Het is maar waar je gelukkig van wordt. Ik wil die keuze bewust niet maken - er moet NU ook geleefd en genoten worden. Ik weet niet of het in deze thread was dat ik het al gezegd heb, maar ik heb al verschillende mensen van rond mijn leeftijd of licht ouder al zien doodvallen. Fijn dat je dan "voor later" aan het sparen was...
Balans is hier het woord
Zelfs niet doodvallen. Door een ongeluk of ziekte permanent een ongemak of beperking meezeulen. Of gewoon al minder energie door ouder worden.
Plus: goede relaties (met vrienden, familie, je partner, kinderen,...) kan je niet op je pensioen plots tevoorschijn "toveren". Daar moet je jarenlang in investeren. Bovendien: relaties zijn gebaseerd op gedeelde ervaringen. Als jij in pensioen/FIRE gaat en op een berg assets zit, dan sta je de facto compleet anders in het leven dan de meeste mensen - wat het opbouwen van diepe banden bemoeilijkt.
Soit, ieder staat daar anders in natuurlijk. Voor mij is geld een middel, en vanaf een bepaald punt (inkomen, vermogen) voegt dat geen extra stabiliteit / geluk / opportuniteiten meer toe. Ik zou niet zeggen dat ik dat ik dat punt bereikt heb, maar ik benader het voldoende momenteel.
Ik heb een job waar ik voldoening uit haal, maar ik heb daarin variatie nodig om gelukkig te zijn. Sport, muziek, vrienden, koken voor geliefden. Ik heb gewoon niet de single-minded drive die je nodig hebt om écht succesvol te worden op 1 vlak. En ik bedoel dat niet denigrerend - chapeau aan zij die elke dag 12-14-16u de energie en goesting hebben om te werken naar het volgende grote doel in hun carrière/zaak/topsport/...
Ik woon op een 2 slaapkamerappartement wat ik bezit wat momenteel voldoende is. Ik heb een 308 als bedrijfswagen en verlang nooit naar duurder/sneller/blitser/meer. Ik heb een collectie prachtige gitaren, versterkers, effecten, micro's en denk nooit nog "had ik maar x of y". Mijn TV is 10j oud en dient prima. Etc. Ik kom niks tekort en begin dat ook echt te voelen.
Ik vind wel veel raakvlakken met de minimalism en essentialism bewegingen. Meer gerief = kost meer ruimte, tijd, moeite, geld, en mentale/fysieke energie. Alleen ga ik daar niet extreem in. Maar alles - een hobby, een vriendschap, een bezit,... - heeft een kost. Het gaat erom bewust te kiezen in de cost -vs- value proposition.